Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

5.10.2011 * Nova Cinema * 20,00 * dráma - LEGENDA O SLÁVNOM NÁVRATE

"... Moc pěkné retro s nádechem mýtu. Redford je opravdu výtečný režisér. Takhle poeticky natočit golfové utkání nedokáže jen tak někdo. Moc moc pěkné. ... " Eda S na ČSFD

Psal se rok 1916 a zdálo se, že na straně mladičkého Rannulpha Junuha jsou všichni svatí. V Savannah, ve městě kde žil, byl golf milovaným sportem a on se s golfovou holí v ruce snad narodil. Pak přišel povolávací rozkaz a ze zákopů I. světové války se vrátil zcela jiný mladík. Jako by mu utrpení, kterého byl svědkem, stálo v nastoupené cestě. Opustil svou dívku Adele, někdejší dům i golfové hřiště a obklopil se lidmi stejně ztracenými v životě jako on sám. Léta plynula, a z Adele se stala dědička rozsáhlého, jenže krachujícího golfového komplexu. V době hospodářské krize je pro ni uspořádání velkého turnaje jedinou záchranou. Dva velké hráče - Hardyho Greavese a Bobby Jonese - získala. Chyběl jí jen domácí soupeř. Nebylo jednoduché Rannulpha přesvědčit, aby nastoupil. Nikdo mu moc šancí nedával. Opravdu v něj věřil jen malý Hardy. Ten se s odstupem času stal vypravěčem příběhu o třech turnajových dnech, v nichž se v Savannah objevil golfový "anděl strážný" jménem Bagger Vance, aby vrátil život svému chráněnci Rannulphovi a poznamenal osudy všech přítomných. (oficiální text distributora)

4.10.2011 * ČT2 * 20,00 * dráma - PRAVIDLÁ MUŠTÁRNE

"... Krásný citlivý a lidský příběh o jednom sirotčinci. Osudech lidí a dětí, lásce, pravidlech a jejich porušování. Výborně natočený a zahraný (skvělí Tobey, výborný Caine a dokonce i hrající Charůoze Theron). Pomalá a klidná režie. Celkově opravdu hezký zážitek se slzou nakonci. ..." Djkoma na ČSFD

Homer je sirotek, který celý svůj život strávil za zdmi sirotčince, kde se stal žákem doktora Larche - muže, který Homera naučil nejen jak být skvělým lékařem i bez diplomu, ale i jak být dobrým člověkem, který ví, co je správné. Homer však pochopí, že život není jen v ordinaci, a tak se vydá na jablečnou farmu, kde prožívá i velkou lásku... Film o smutku, radosti, lásce i životních zkušenostech se dočkal sedmi oscarových nominací, proměnil však jen dvě - za mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Michael Caine) a nejlepší adaptovaný scénář (který napsal John Irving). (oficiální text distributora)

4.10.2011 * STV2 * 20,00 * sci-fi - IKARIE XB 1

"... Klasika české sci-fi, která dovolím si říct nebyla i přes svoji trikovou nedokonalost dodnes překonána. ..." golfista na ČSFD

Dobrodružná cesta vesmírem v jednom z nejslavnějších českých sci-fi filmů. Na jeho počátku se chodbou kosmické lodi potácí pološílený muž s popálenou tváří. Na obrazovce ho sleduje velitel Abajev a jeho myslí probíhají vzpomínky. V retrospektivě můžete sledovat start kosmické lodi Ikarie XB 1, která se v červnu 2163 vydala se čtyřicetičlennou posádkou do vesmíru, k planetám Alfa Centauri. Čtyři měsíce, během nichž loď urazila polovinu vzdálenosti, proběhly v klidu. Navazovala se přátelství, vznikaly lásky, řešily se běžné pracovní úkoly a mladá astronautka Štefa čeká dítě. Časem se však začala projevovat únava a omrzelost, vznikaly spory a hádky. Oslava 110. narozenin nejstaršího člena posádky Anthonyho Hopkinse byla přerušena poplachem - v dráze Ikarie se objevila cizí kosmická loď. Při jejím průzkumu se ukázalo, že jde o vrak pozemské válečné lodi a nakonec došlo nešťastnou náhodou k výbuchu atomových střel, který oba průzkumníky připravil o život. Během další cesty provedou astronauti Svenson a Michal důležitou opravu na povrchu lodi. Krátce nato se u posádky začne projevovat zvláštní únava a ospalost vyvolaná zářením Temné hvězdy, způsobující útlum biochemických pochodů v živých organismech. To mohlo znamenat zkázu celé výpravy, a proto Abajev odeslal dosavadní výsledky výzkumů pomocnou raketou k Zemi. Přestože měla působnost Tmavé hvězdy trvat šedesát hodin, už po pětadvaceti se posádka probudila, protože mezi Ikarií a Temnou hvězdou se objevilo záhadné ochranné silové pole. Odkud, nikdo nevěděl. U Michala a Svensona se však projevily následky ozáření z opravy na povrchu a zatímco lékař zachraňoval Svensona, Michal se v záchvatu šílenství zabarikádoval na jedné z palub. Tady končí Abajevovy vzpomínky. Po dramatickém pronásledování se MacDonaldovi podaří Michala odzbrojit a vědci mezitím zjistí, že silové pole bylo vyvoláno vysílačem z jedné planety Alfa Centauri. V okamžiku, kdy se Štefě narodí dítě, objeví se na obrazovkách Ikarie fantastické město mimozemšťanů...

Film s pracovními názvy Stříbrná kometa a Za dvě stě let koncem června vznikl v roce 1963 a patří mezi nejznámější česká sci-fi díla. Už v době svého vzniku se setkával s příznivými ohlasy kritiků, kteří upozorňovali především na první polovinu, kde nad dramatickým příběhem a technikou budoucnosti převládá popis všedních dní mnohačlenné posádky. Někteří, obzvláště polští recenzenti, zdůrazňovali jeho inspiraci Lemovou knihou K mrakům Magellanovým, ta je však, zvláště v druhé půli, velmi sporná. Za komunistů byl film citován, pouze když se mělo poukázat na fakt, že tu byly všechny celosvětové problémy vyřešeny komunismem. Přestože některé technické postupy a nápady byly později okopírovány a v monstróznější podobě rozvinuty i západními kinematografiemi, je Ikarie připomínána především pro způsob zachycující lidi budoucnosti. Snahu filmařů vyjádřil režisér filmu Jindřich Polák V mnoha utopistických filmech jsou lidé budoucnosti líčeni jako šedivé, nudné figury, bez jakýchkoliv znaků dnešního člověka. My tak k jejich kresbě nepřistupujeme. Lidé budou nadále bojovat o přízeň žen, o uznání, o štěstí, i když samozřejmě v jiné rovině. V hlavních rolích se představí největší hvězdy českého filmu: Zdeněk Štěpánek jako kapitán Vladimír Abajev, Dana Medřická coby Nina Kirová, František Smolík jako Anthony Hopkins, Miroslav Macháček jako Marcel Bernard, Radovan Lukavský jako MacDonald, Otto Lackovič jako Michal, Marcela Martínková jako Štefa a další. Bez zajímavosti není skutečnost, že nákladné dekorace byly využity také v souběžně natáčeném dětském filmu Klaun Ferdinand a raketa, kde si titulní roli zahrál Jiří Vršťala, herec, který v Ikarii ztělesnil postavu Erika Svensona. O čestném postavení filmu v historii české sci-fi svědčí i skutečnost, že byl podle něj v roce 1990 nazván český měsíčník pro sci-fi - Ikarie. (oficiální text distributora)

3.10.2011 * FilmBox * 21,00 * dráma - SLADKÝ ŽIVOT

"... Fellini a jeho nesmrtelný masterpiece. ..." AngelAngie na ČSFD

Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen.

Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou. (oficiální text distributora)

3.10.2011 * Cinemax * 20,00 * dráma - POLNOČNÝ KOVBOJ

"... Proslulý oscarový majstrštyk o síle přátelství a nenaplněném snu o lepším žití. Pokud bych měl vybrat jediný film, který nejlépe zobrazuje atmosféru americké společnosti konce 60.let, její depresi, podvědomého traumatu z vietnamské války, religiózního pobláznění, sociálních rozdílů, nástupu hippies a psychedelické hudební éry, vyberu tento. New York v žádném jiném filmu nebyl tak špinavou stokou, v níž společenští vyděděnci snili o prosluněné Floridě. A Dustin Hoffman měl dostat za svoji brilantně zahranou (a napsanou) roli Oscara. ..." Lima na ČSFD

Slavné americké filmové drama režiséra Johna Schlesingera. Film obdržel v roce 1970 Oscary v kategorii nejlepší film, nejlepší režie a scénář. Deziluzivní pohled anglického režiséra na New York jako místo příkrých sociálních protikladů, zklamaných snů a nadějí naivního venkovského kluka z Dalekého západu, salónního kovboje Joe Bucka (Jon Voight). Příběh dvou přátel, které náhoda svede dohromady a které město vyvrhne jako nepotřebné na smetiště lidských osudů, obohatil vynikajícím výkonem také Dustin Hofman v roli chromého tuberkulózního ztroskotance. Premiérové prolomení oscarové bariéry i pro snímky mládeži nepřístupné (v roce 1970 získal Půlnoční kovboj ze sedmi nominací nakonec tři sošky) zůstane pro Schlesingerův snímek patrně navždy tou nejhlubší brázdou v oficiálních kronikách filmu. Pro okruh tehdy začínajících filmařů mělo zase dílo natolik inspirativní náboj, že se pro Půlnočního kovboje vžilo neskromné označení bible nezávislého filmu. Příběh naivního playboye Joea (teprve třetí role Jona Voighta), který živen přesvědčením o své atraktivnosti pro newyorské solventní paničky opustí zaplivaný texaský bar, aby se mu velkoměsto nakonec odvděčilo zvláštním přátelstvím s dalším životním ztroskotancem (Dustin Hoffman), je obvykle čten jako deziluzivní procitnutí z amerického snu.

Do filmu se navíc obtiskla nálada konce šedesátých let, kdy pozvolné skomírání představy o realizovatelné (a zároveň udržitelné řečeno dnešním slovníkem) alternativě vůči stávajícímu establishmentu kopírovala rok od roku stále větší frustrace z blamáže ve Vietnamu. Kombinace pohledu cizince zvenčí (pro Angličana Schlesingera to byla první zámořská filmová zkušenost) s časovým protnutím vzrušivou atmosférou (rok 1969; ani předčasné varování, ani skeptický plakátek s nostalgickým pohledem zpět) nakonec vyústila do jiskřivých obrazů bez sklonu podléhat dobové patině.

Napájen iluzemi snad z úplně jiných časů, musí Joe Buck po příjezdu do New Yorku působit jako nemístný anachronismus; stejně tak působí jeho kovbojský obleček, ve kterém loví na rušných křižovatkách dámy ve středních letech. Jeho představy o živnosti gigola nabourá hned první zakázka, která končí scénou, ve které Joe nakonec dává zdrcené ženě deset dolarů na taxi. Krize donutí kovboje i k dočasné změně orientace (mladý chlapec v pornokině) a zároveň se setkává se zmrzačeným zlodějíčkem Ratsem klasický model až do očí bijící nesourodosti dvojice, která je i přes vzájemné trable snoubena pevným poutem, tu zafungoval s čistou průzračností. Bezvýchodnost útěků z reality viděné dennodenně na ulicích ilustruje jak halucinogenní večírek hippie komunity (končící v podivné závrati nad nekontrolovanou haluzí), tak pomatenost cirkusovým překroucením víry (kdy je Joe donucen blouznícím fanatikem k modlitbě před blikající plastovou soškou Krista ukrytou v šatníku jeho bytu). Ratsův rozkládající se příbytek je protipólem světa, ze kterého Joe dostane dlouho očekávanou nabídku právě ve chvíli, kdy drogami a postupující TBC ničený Ratso vycítí poslední šanci splnit si své dlouholeté přání: okrádat boháče na Floridě. Cesta za americkým snem pak končí na zadním sedadle autobusu. (oficiální text distributora)

3.10.2011 * CSfilm * 20.00 * dráma - 322

"... Dušan Hanák je duší dokumentarista a jako člověk zřejmě bedlivý pozorovatel. Díky tomu i jeho hraná tvorba obsahuje detaily, které jakoby většině jeho kolegů unikaly. Václav Lohniský je jako malý, šedivý, pasivní človíček dokonalý. A obrázky z jeho obyčejného života nakonec vypovídají o celé společnosti (a film skončil v trezoru). ..." Slarque na ČSFD

Slovenská psychologická dráma. Príbeh človeka, ktorý sa ocitne v nemocnici s podozrením na vážnu chorobu. Prehodnocuje svoj doterajší život a jeho strenutia s blízkymi i cudzími ľuďmi vytvárajú aj obraz spoločnosti 6O tych rokov, plných nádejí i dezilúzií. Autor - nastoľuje tu základné problémy ľudského bytia, otázky slobody, samoty, nekomunikatívnosti, hľadania vlastnej identity hrdinov a ich miesta v spoločnosti. (oficiální text distributora)

2.10.2011 * MGM * 23,55 * dráma - POSELDNÉ TANGO V PARÍŽI

"... Film skvělý po všech stránkách. Těžko mu cokoli vyčítat. Úžasná studie lidských vztahů a zároveň vizuálně skutečně navýsost krásný film... ..." Šandík na ČSFD

Poslední tango v Paříži je doposud nejodvážnější a nejucelenější Bertolucciho dílo, mladistvé a zároveň vyspělé, překvapivé vnitřní zralostí a formální vytříbeností, přitom matoucí rejstříkem myšlenkových motivů. Ne všechny jsou možná rovnoměrně zdůrazněny, některé jsou pouze naznačeny, jenom se tu o ně zavadí, do značné míry jde o otevřený film a přitom hádankovitý, prodchnutý četnými literárními i filmovými narážkami a zároveň prostoupený a podpíraný nápory bytostné autentičnosti, naléhavou připomínkou smrti, doprovázenou ideologickým odhalováním buržoasie a jejích mýtů (především mýtus sexu), intenzivním a rozdychtěným patosem při postihování ,otcovy živočišnosti a ,dceřiny bezbranné disponovatelnosti. Tento tanec sexu a smrti na pokraji propasti holé lidské existence, bez východiska a bez možnosti zařazení do rámce dané společenské struktury je zaznamenán nepopiratelně s filmovým mistrovstvím, jež podmaňuje a okouzluje. - Ugo Casiraghi - "Zuřivé tango sexu a smrti", LUnita 17. 12. 1972
Paul je Američan v strednom veku, ktorého žena spáchala samovraždu. Jeanne je mladučká Francúzska, ktorá sa čoskoro vydá za začínajúceho filmového režiséra. Obaja hľadajú nové bývanie a tak sa ocitnú naraz v opustenom byte. Ich náhodné stretnutie vyústi do anonymného sexu s osudovými následkami. Bez toho, aby si prezradili mená, začnú sa pravidelne stretávať medzi prázdnymi stenami, aby spoločne siahli až na trpké dno vášne. Jeden z najkontroverznejších filmov v dejinách kinematografie sa preslávil najmä vďaka nepokrytému zobrazeniu sexuality a explicitným erotickým scénam. Za povrchnou fasádou týchto škandálov a právnych sankcií sa však skrýva vari jedna z najnaliehavejších existenciálnych výpovedí o zúfalej potrebe ľudského dotyku. Zobrazuje dvoch hrdinov, ktorí sú si navzájom cudzincami, no autentický - aj keď krutý - kontakt s druhou bytosťou navždy zmení ich životy. Paul po manželkinej samovražde trpí zložitými pocitmi zrady i viny. Jeho srdce i myseľ sú paralyzované žiaľom, ktorý ho stravuje a nedokáže od neho nájsť úľavu. Animálny sex je pre neho jedinou možnosťou, ako prebudiť svoje zmysly k citovému vnímaniu. Jeanne zasa nenachádza vo vzťahu s mladíkom citovú plnosť a preto je fascinovaná tajomným Paulom a bez námietok napĺňa jeho brutálne erotické predstavy. Ich sebadeštruktívny vzťah je rubom lásky a nehy, napriek tomu je možno tým najpravdivejším citom v ich životoch. Hlavnú úlohu muža, hľadajúceho útechu v smútku prostredníctvom krutosti k sebe i k iným, stvárnil s hereckou bravúrou Marlon Brando, jeho hereckou partnerkou bola mladá Marie Schneiderová, ktorej kariéru navždy poznačila rola erotickej otrokyne dominantného muža. Režisérovi Bernardovi Bertoluccimu film priniesol nielen pohoršenie publika a povesť večného provokatéra, ale aj nadšenie liberálnej kritiky, ktorá ho oslavovala za oslobodenie filmového umenia z úzkoprsých noriem meštiackej morálky. (oficiální text distributora)



2.10.2011 * Doma * 23,50 * komédia - PO ČOM ŽENY TÚŽIA

"... Jedna z nejkrásnějších komedií, které jsem v životě viděl! Melovi a Helen to moc sluší! ..."  TheMaker na ČSFD

Nick Marshall (Mel Gibson) je chamtivý šovinistický hlupák, zaměstnaný ve velmi dobře prosperující reklamní agentuře v Chicagu, kterou vede Dan Vanamaker (Alan Alda). Ženy jsou pro něj převážně jako tmel v jeho rukou, což podporuje jeho přesvědčení, že je schopen se vmanévrovat do ženské atmosféry. Je přesvědčen, že jedině on má nárok na uvolněné místo kreativního ředitele v agentuře. Ale "jeho" místo, k Nickově velkému překvapení a zklamání, dostává Darcy Maguire (Helen Hunt), ambiciózní kariéristická žena, která, zdá se, je předurčena být v neustálém konfliktu s egoistickým Nickem. Po nehodě v koupelně (Nick zasažen elektrickým proudem spadne do vany), ráno objeví, že má schopnost poslouchat, co si ženy myslí. Jeho služebná se nepošklebovala jako obvykle, dokonce ani jeho vrátná mu slovně nelichotí, jaké má krásné pozadí. To je, co si tyto ženy myslí, co je uloženo jen v jejich hlavách. Zpočátku je Nick poměrně zděšen, ale brzy je rozverně vzrušen představou, že zná všechno, co je ukryto v ženském mozku. A to se velmi hodí v přítomnosti kolegyně Darcy. Náhle dva rivalové jsou spojenci. (oficiální text distributora)

2.10.2011 * FilmBox * 22,20 * dráma - JACKIE BROWNOVÁ

"... Po Gaunerech Tarantinův nejzajímavější a nejdospělejší film. Tentokrát totiž cinefilní exhibice odsunul stranou a soustředil se především na vztahy mezi postavami, které pod jeho ukázněnou režií skutečně dýchají a cítí. Výsledkem je překrásný snímek o stárnutí, o únavě životem a o poslední šanci, které je třeba se chytnout a nepustit. A závěrečná scéna loučení je asi tím nejsilnějším, co dosud Tarantino natočil... ..." Douglas na ČSFD

Adpaptace románu Rum Punch klasika soudobé drsné školy a bestsellerového spisovatele Elmora Leonarda. Jackie Brownová je černá letuška, která si přivydělává pašováním špinavých peněz drogového dealera a obchodníka. Je chycena dvěma policejními agenty, kteří ji však slíbí shovívavost, pokud pomůže svého šéfa dopadnout a usvědčit. Jackie, která je na svobodě jen díky kauci svého milence, zosnuje plán, jak najednou získat milionový balík, zbavit se policistů i nepohodlného šéfa, jehož nejčastější replikou je věta "řekneš slovo a jseš mrtvá". Jenže takový plán má spoustu rizik... (oficiální text distributora)

2.10.2011 * Prima * 22,05 * komédia - SMRŤ JEJ PRISTANE


"... "Vaše zápěstí je zlomené na třech místech, máte 2 vykloubené obratle, které vyčnívají skrz kůži, tělesná teplota je pod 25 stupňů a vaše srdce nebije. To není dobré znamení." Dva roky předtím, než Robert Zemeckis objevil svou slabost pro mentálně retardované a natočil Forresta Gumpa, vyblbnul se na téhle černohumorné, nebojím se říci hororové, komedii. Herci obsazení proti svým obvyklým typům doslova čarují a skrz mrtvolný make-up je ani nelze poznat. Atmosféra je díky záměrně přestylizované výpravě a nervní hudbě překvapivě mrazivá a výborně doplňuje jednoduchý, ale opravdu velmi vtipný děj. Sarkastické prupovídky v kombinaci s vizuálními hrátkami zkrátka dokáží pořádně podráždit bránici, každý ale kouzlu filmu nepodlehne, ale i to je znak výjimečné komedie. Sempre Viva! P.S. V uzemňující roličce lékaře se objevil oscarový režisér Sydney Pollack...." MrCreosote by ČSFD


Černá triková komedie vypráví o odkvétající filmové představitelce naivek Madeline (Meryl Streep), jejím slabošském manželu Ernestovi (Bruce Willis) a intelektuálce Helen (Goldie Hawn), bývalé nejlepší kamarádce Madeline a někdejší snoubence Ernesta. Ti tři mají něco společného - všichni překročili padesátku a místo aby jejich životy a kariéry nabíraly na obrátkách, klesají strmě ke dnu. Ernest, dříve špičkový plastický chirurg, se dal na pití a skončil jako ¨maskér¨ mrtvol, z Helen se po rozchodu s ním stala neperspektivní sádelnatá troska, z níž ztrácejí nervy i její psychiatři, a také Madeline si stále víc uvědomuje, že doba, kdy se všichni muži kořili jejím půvabům a svět jí ležel u nohou, je dávno pryč. Ale všechno se dá změnit. Zvláště pokud do hry vstoupí záhadná čarodějka Lisa Van Ruhmann (Isabella Rossellini), disponující elixírem věčného mládí. (Oskar)