Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

26.10.2011 * ČT2 * 20,00 * divadlo - KOČIČÍ HRA

"... Ještě že se tenhle záznam se zakazovanou Danou Medřickou zachoval. Jinak by to nejlepší z divadelní produkce osmdesátých let zůstalo jen ve vzpomínkách, ať již blednoucích nebo nafukovaných. Hra je samozřejmě skvělá, ale bez Dany Medřické by byla sotva dobrá. ..." Aky na ČSFD


Zdá se to téměř neuvěřitelné, ale je to už 30 let, co měla na jevišti někdejšího Tylova, nyní Stavovského, divadla premiéru Kočičí hra Istvána Örkényho s Danou Medřickou a Vlastou Fabiánovou v hlavních rolích. Dosáhla 403 repríz a stala se v pravém slova smyslu kultovní inscenací 70. a počátku 80. let. Příběh dvou sester, jejichž život dělí železná opona, rezonoval s pocity diváků svou pravdivostí. V interpretaci Dany Medřické se navíc postava Erži Orbánové stala symbolem nezdolného optimismu navzdory bídě života. Nejen tato inscenace, ale i herecký výkon Dany Medřické a Vlasty Fabiánové se už za jejich života staly legendami. (oficiální text distributora)

26.10.2011 * MGM * 20,00 * thriller - SVEDOK OBŽALOBY

"... Temné, přetemné, záhadné až do samého konce. A pak že s šokujícími obraty v ději přišel až Shyamalan. ... " Faidra na ČSFD

Když byl Billy Wilder v roce 1958 nominován na Oscara za režii Svědka obžaloby, poznamenal, že "dát Oscara člověku, který režíruje divadelní hru, je jako dát první cenu za sochu stěhovákům, kteří přesunou Michelangelovu Pietu z Vatikánu na newyorskou světovou výstavu". Pravda je to tak napůl. Wilder byl dost chytrý, aby zápletku povídky Agathy Christie (z níž vznikla divadelní hra) nepřepisoval, a pokud do ní zasáhl, pak jen tím, že zesílil charakteristiky a motivace jednotlivých postav. Asi největší změnou byla postava starého právníka sira Wilfrida (kterou si film pro sebe prakticky "ukradl" Charles Laughton). Ten se z nudného vzoru ctností změnil ve svérázného paličáka, trousícího neuctivé poznámky a paralelně se soudní síní bojujícího i se svou ošeřovatelkou, slečnou Plimsollovou (hrála ji Laughtonova manželka), která se snaží uhlídat jeho podlomené zdraví a nezdravé návyky. Díky této "sadistické Mary Poppins" přijme těsně po posledním infarktu případ Leonarda Volea (poslední role Tyrona Powera) ne však proto, že by mu věřil, ale protože má doutníky a zapalovač. Muž obviněný z vraždy bohaté staré panny, která mu odkázala všechen najetek, má jediné alibi, svou německou manželku Christine (strhující Marlene Dietrichová jako Laughtonův rovnocenný protivník). A právě díky ní se případ odvine způsobem, jenž nikdo nečekal, dokonce ani starý mazák sir Wilfrid. Uvádět podrobnosti by nebylo vhodné, konečně i v době samotného natáčení rozdal Wilder hercům i studiu scénáře, v nichž posledních deset stran chybělo.
Co na Wilderově sebeironizujím výroku ovšem nesedí, je jeho schopnost učinit film z v podstatě nudného soudního dramatu, točícího se pouze kolem Volea a jeho soudního přelíčení. Soudní síň (dokonalá replika Old Bailey) je sice ve filmu přítomna, ale stejně podstatné jsou scény z právníkovy kanceláře, Wildfridovy souboje s ošetřovatelkou, ale i flashbacky do poválečného Berlína, kde Vole svou ženu potkal. Což Wilderovi zároveň umožnilo vtělit do filmu scénu, v níž Marlene Dietrichová nejen zpívá, ale poskytne divákovi pohled na své proslaveně krásné nohy.
Film získal šest oscarových nominací včetně nejlepšího filmu. Most přes řeku Kwai (The Bridge on the River Kwai) byl však úspěšnější. - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)

25.10.2011 * STV1 * 20,55 * seriál - LUTHER

"... Chyba čekat, podobně jako já, dalšího vtipného asociála s geniálním mozkem, jako jsou Sherlock, či dr. House. John Luther je detektiv z masa a kostí, který práci obětoval svůj osobní život a ona se mu odměňuje peklem. Neděje se tak skrze vtipné bonmoty, ale naopak přes nepříliš vábné stoky londýnské společnosti, kde se mrtvými opravdu nešetří, přičemž se stíhá rozvíjet i hrdinův charakter, jehož byste do vzorové příručky mladého policisty rozhodně nezanesli. Idris Elba propůjčil své postavě onu zvláštní auru ne příliš sympatického a přesto respektovaného člověka, který vnitřní etiku zahodil už dávno, ale fandit mu nakonec budete. Po dvou řadách se uctivě ukláním. ..." Isherwood na ČSFD

Úspešný britský kriminálny seriál sleduje osud rozvádzajúceho sa Johna Luthera, brilantného londýnskeho detektíva, ktorý sa nebojí používať neortodoxné metódy. Súčasne bojuje so svojimi vlastnými démonmi, ktorý naznačujú že by mohol byť rovnako zvrátený ako zločinci, ktorých má dostať za mreže. (oficiální text distributora)


25.10.2011 * CSfilm * 20,00 * dráma - ŽERT

"... Film, který je prosáklý tragikomedičností skrz naskrz. Závisí pak jen na osobnosti diváka, zda se tomu všemu bude smát, či zda mu pouze bezmocně sklapne čelist. Bezvýchodnost a nejednoznačnost pomsty tak, jako málokde. Téma nemožnosti spravedlivé pomsty, zvláště dnes, převažuje téma tupého režimu. A cimbálka samozřejmě dokonalá a nezbytná! ..." Pohrobek na ČSFD

Univerzitní posluchač Ludvík Jahn pošle z jakéhosi školení své dívce a zároveň kolegyni pohlednici, na níž mimo jiné napsal: Optimismus je opium lidstva! Zdravý duch páchne blbostí. Ať žije Trockij! A protože se píší léta padesátá, následky na sebe nenechají dlouho čekat. Dívka, jatá posvátným citem stranické povinnosti, předá pohlednici fakultní organizaci, Jahn je vyloučen ze strany, vyhozen z fakulty a jako obyčejný voják poslán do trestního pracovního útvaru nazývaného Černý prapor a pověstného mimořádně surovým zacházením.
Jeden z nejproslulejších filmů 60. let se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěn cele na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně se pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující se společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje. (oficiální text distributora)



25.10.2011 * ČT2 * 20,00 * dráma - ČISTÁ DUŠA

"... Nemám co dodat .. nádhera! ..." AngelAngie na ČSFD

Film inspirovaný autentickým životním příběhem Johna Forbese Nashe ml., nositele Nobelovy ceny za ekonomii. V roce 1947 byl John přijat na prominentní univerzitu v Princetonu s pověstí zcela mimořádně talentovaného matematika. Nepodobá se svým vrstevníkům. Neúčastní se jejich zábav, žije ve vlastním, uzavřeném světě a dokonce nechodí ani na přednášky. Je doslova posedlý touhou po objevu "originální myšlenky". Nalezne ji a vysokou školu opouští jako vědec, který svojí matematickou teorií doslova převrátil naruby ekonomické teze, považované uplynulých sto let za neměnné. Získá skvělé postavení, ožení se, založí rodinu... Jednoho dne si ovšem i jeho žena Alicia musí připustit, že to, co bylo až dosud u Johna považováno za podivínství, je závažnou psychickou chorobou. Léčba je složitá a zdlouhavá, protože pacient odmítá přijmout fakt, že je vážně nemocen. Přitom se chce vrátit zpět mezi lidi, do světa vědy, kde by měl své platné místo, a všichni blízcí by mu rádi pomohli. Teprve, když přesvědčí sám sebe a zvítězí nad sebou, může vykročit za poctou nejvyšší... (oficiální text distributora)




25.10.2011 * STV2 * 20,00 * dráma - ĎÁBLOVA PAST

"... Vláčil měl nezaměnitelný rukopis. Pomalé tempo, pramalý důraz na hudbu, ale člověk je vtahován do příběhu s neuvěřitelnou rychlostí. Jestli někdo uměl historické filmy, pak to byl právě Vláčil a Ďáblova past je nehynoucí důkaz o jeho schopnostech. Film povyšuje také brilantní kamera a kupodivu i Vít Olmer. Člověk si až říká jak takovej charismatickej herec mohl sklouznout k režisérovi největších zhovadilostí. ..." Kulmon na ČSFD

Baladický příběh se odehrává v oblasti Moravského krasu v první polovině 18tého století. O krásné krajině kolovaly podivné zvěsti, ve kterých se objevoval ďábel. Mlynářská rodina Spálených odedávna zkoumala tajemství přírody, které vždy dokázala využít ku prospěchu svému i vesnického lidu. To se však nezamlouvalo regentovi a biskupovi, a tak spojili síly, aby nepohodlného mlynáře zničili. (oficiální text distributora)



24.10.2011 * ČT2 * 22,10 * dráma - TY, KTORÝ ŽIJEŠ

"... Ty, který žiješ je film švédského filmaře Roye Anderssona, který (ne)příimo navazuje na svůj předcházející snímek Písně z druhého patra - ať už převážně statickou kamerou, snímající jednotlivé aktéry, anebo epizodickou strukturou vyprávění. První polovina je naprosto výborná, skvěle pointované scénky a práce s více plány najednou (např. muž postávající na balkóně, přemýšlející o ničem, za nímž se dohrává dějství z předešlé scény s hlučným muzikantem a rozčíleným sousedem) říkají, že tohle točil skutečný filmař. Druhá je již o něčo slabší a smích hořkne, tragikomický pohled na celé to lidské pachtění a snažení, úniky ke snům a další, ani třeskutě vtipné být nemůžou. Přesto zaujmou jednotlivé scény nápaditou inscenací, ta svatební-snová zvlášť. Ale Písně z druhého patra jsou lepší... ... " Bluntman na ČSFD

Tragikomický antipříběh o lidských bytostech, zařazený do sekce Un Certain Regard v Cannes 2007, potěší všechny milovníky jedinečného režisérského rukopisu Švéda Roye Anderssona a umožní zasmát se nad situacemi a pocity, které všichni tak dobře známe z našeho každodenního života. Příznivci Písní z druhého poschodí by si rozhodně neměli nechat ujít čtvrtý snímek jednoho z nejosobitějších režisérů současnosti. (MFF KV) (oficiální text distributora)

24.10.2011 * Barrandov * 21,35 * komédia - VÝLET

"... Mučte mě, zabte mě, ale to je film ze života... Jako kdybych byl doma... Tenhle krásný film ze života má možná své mouchy, ale je príma. Nic víc nic míň... jen tak dál Alice.... ..." Brouk na ČSFD

Film Výlet je vlastně deníkem jedné zvláštní rodinné výpravy. Ovdovělá matka, dvě dospělé, tápající dcery, snad až příliš hodný zeť, temperamentní babička a malý vnuk - tihle všichni se nasoukají do dvou aut a vyrazí z Rakovníka směrem na Slovensko, aby vyhověli otcovu poslednímu přání. Fádní rodinná povinnost se ovšem brzy začne měnit v putování, které má změnit vše, co následuje. A tak zatímco do stařičkého Wartburgu a nablýskaného Renaulta nasedá nesourodá skupina lidí, z nichž každý má už svůj život a svoje problémy, samotná cesta se stává důkazem toho, že pokud se její účastníci neotevřou a nevyřeší minulost, nepohnou se z místa ani jejich osobní životy - Alice Nellis, scenáristka a režisérka o svém filmu VÝLET (oficiální text distributora)



24.10.2011 * ČT2 * 21,25 * dokument - HISTORIE CS - SOCIALISTICKÝ REALIZMUS


Socialistický realismus. Nástup komunistů v roce 1948 tvrdě zasáhl i umění. Ve výtvarném umění, literatuře, hudbě i architektuře se začala nevybíravými prostředky prosazovat marxleninská ideologie. Co to znamenalo pro tehdejší kulturu?
Monumentální stavby inspirující se v SSSR, obrazy oslavující přední komunistické vůdce, literatura a filmy zachycující nadšení pracujících při budování socialismu, to jsou příklady socialistického realismu v umění. Po únoru 1948 se i kultura dostala pod přísný dozor stranických orgánů a tento směr se stal jediným přípustným způsobem zachycení tehdejší skutečnosti. Umělci se museli podřídit, někteří s nadšením, jiní se sebezapřením. Těm, kteří to neudělali, byla znemožněna další tvorba. Co to vlastně byl socialistický realismus a jak ovlivnil umění druhé poloviny 20. století?

24.10.2011 * Cinemax * 20,00 * komédia - BANÁNI

"... Bláznivé, groteskní, hravé a naprosto geniální ostatně jako všechny rané Allenovi počiny. Tuna nápadu, humorných situací a ještě skvělá satira na všechny diktátory a stabilní "demokracie". ..." Pecival na ČSFD

Už samotný název filmu naznačuje, že nepůjde o vážný příběh, nýbrž o komedii. Poměrně lehce můžeme objevit jakousi příbuznost se slovy potrhlý, blázen, pošuk, cvok? Hrdinou je Fielding Mellish, který se pokouší bez velkých nároků nějak nenápadně protlouct životem. Kromě toho, že již delší dobu hledá pevnější milostný vztah a práci, nemá žádné ambice. Téměř systematicky se vyhýbá politice a vlivu televize i rozhlasu. Ještě jedno je na něm pozoruhodné - je věčný nešika a smolař. Ironií osudu způsobí zlom v jeho životě mladá aktivistka Nancy. Od okamžiku, kdy se Fielding do dívky zamiluje, mění se nejenom jeho vztah k okolí, ale i touha navždy zůstat jen nenápadným kolečkem ve společenském dění? Woody Allen vytvořil bláznivou parodii, v níž se místem děje stala smyšlená banánová republika San Marcos. Vysmívá se nejrůznějším vzbouřeneckým hnutím a také politice s jejími viditelnými i utajovanými metodami, mechanismy, rituály. Režisér si také s velkou chutí zahrál Fieldinga Mellishe. Nejeden satirický šleh se dotýká praktik nejmocnějšího společenského média - televize (komentování nejrůznějších zpráv a ovlivňování mínění veřejnosti). Film nezapře, že režisér velmi dobře zná světovou kinematografii a po svém si zažertoval s nejedním filmovým klasikem. A tak můžeme vidět svérázné citace z Bergmanovy Sedmé pečeti (snová scéna Filedinga odnášeného na kříži), proslulého Ejzenštejnova Křižníku Potěmkin (dětský kočárek řítící se po schodech dolů) či křížové výslechy, jak je známe z filmu Kdo seje vítr. Woody Allen tu ovšem vzdal také hold mistrům světové grotesky Charliemu Chaplinovi (etudou na známou Moderní dobu) a bratřím Marxům (připomenutím slavných titulů Psí suchary, Kachní polévka), jejichž gagy se inspiroval při zachycení jednoho lidského údělu a lidské společnosti. (oficiální text distributora)