Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

28.10.2011 * Kino CS * 20,00 * komédia - SOUKROMÁ VICHŘICE

"... Nejstarší a patrně dosud nejlepší adaptace z Páralova díla se obírá životním tématem-stigmatem tohoto českého spisovatele: zprvu romantickokritickým, později bezradným a posléze zcela rezignujícím postojem k pronikání konzumismu do naší společnosti. Autobiograficky zabarvený příběh mladých lidí své doby přesně zrcadlí možnosti, naděje, tužby i počínající rezignaci společnosti na počátku šedesátých let. Doby, která vyžadovala tzv. spotřební zboží, na něž nebylo dost sil a prostředků ani v peněženkách potenciálních zákazníků, ani výrobců. Za zmínku stojí fakt, že je to jeden ze startovních snímků tehdy nastupující herecké generace (Kolářová, Somr, Landovský, Satoranský, Neckář). VICHŘICE je určitě zařaditelná mezi vrcholná díla tehdejší naší filmové vlny.  ..." sportovec na ČSFD

Život zaměstnanců ústecké chemičky se odvíjí v zaběhnutých stereotypech. Áda Vinš dostává po desetiletém manželství od své Joži každou neděli kuře a každou sobotu sex. Neděli doplní kanasta s manželi Nejtrovými. Ádův podřízený, třicetiletý provozář Standa, dře denně po práci na přestavbě domku. Každou sobotu se na svobodárně pomiluje se svojí Bohunkou a v neděli je na stavbě. Jako vejce vejci se podobají i dny pracovní. Mění se jen roční období. Jednu jarní sobotu je všechno jinak. Áda čeká u auta na Jožu, která nakupuje. Nudí se, a osloví proto hezkou Bohunku. Dívka přijme jeho nabídku na výlet do přírody. Ve srovnání s přízemním Standou má zkušený Áda romantické řeči i chování a Bohunka jeho "kouzlu" podlehne. Milenci se nastěhují do chaty, kterou Ádovi půjčil Joska Nejtr. Sám Joska situaci využije k utěšování osamělé Joži. Nešťastný Standa vymýšlí různé pasti a triky, kterými by zničil svůdce své Bohunky. Jenomže vztah Ády a Bohunky spěje k zániku sám o sobě. Na chatě je vlhko a zima a dívka vaří denně jediné co umí - guláš z buřtů. Áda je rád, když si jí Standa z chaty odvede. Za čas je vše ve starých kolejích. Joža dostala na usmířenou zlatý náramek. Standa s Bohunkou, teď už manželé, přijímají návštěvu jiné mladé dvojice, aby si zahráli kanastu. (oficiální text distributora)

27.10.2011 * Barrandov * 22,50 * dráma - ZLÁ ZELINA

"... Nemůžu si prostě pomoct. Jenom sledovat herecké koncerty Jacka Nicholsona a Meryl Streepové mi činilo neskonalé potěšení. Film o opravdovém životě a opravdových problémech, který by se dal taky použít jako protialkoholická reklama. Jenom stopáž mohla být o té čtvrt hodinky kratší. ..." Gary na ČSFD

Adaptácia bestselleru Williama Kennedyho o dôležitosti domova, úzkosti a alkoholizme, ako aj o spoločnom duchu, o kráse a odvahe ľudí, na ktorých často zabúdame, keď hovoríme o citoch a pocitoch. Sme svedkami pochodu blúdiacich duší, ktoré sa nevedia vysporiadať so životnou situáciou. Je to pohľad na sny tulákov, ktorí by sa dnes nazývali bezdomovcami - rozpor sveta rojkov a pragmatikov. Režisér zveril hlavné postavy Meryl Streepovej a Jackovi Nicholsonovi... (oficiální text distributora)

27.10.2011 * Kino CS * 20,00 * komédia - LÁSKY JEDNÉ PLAVOVLÁSKY

"... Vrchol českej novej vlny! Film ktorý sa dá pozerať spredu aj odzadu, po scénách, po dialógoch aj ako celok a nikdy nenudí, zakaždým nadchne, zaslúži si večný obdiv. A ešte k tomu je tak smutne aj úsmevne pravdivý, jednoducho krásny a neopakovateľný. Jedno z tých diel, ktorým sa podarilo zachytiť niečo viac, než je vidieť, niečo, čo nejde naplánovať, čo nejde zadefinovať, čo sa dá len vycítiť... kúzlo správnej chvíle? ..." mm13 na ČSFD

Hrdinkou filmu Lásky jedné plavovlásky je mladičká blondýnka Andula. Žije na internátě v malém středočeském městečku, kde na jednoho muže připadá deset žen - a většina je stejně ženatých. Andula touží, stejně jako většina jejich kamarádek, po trošce prosté lidské lásky. Je nezkušená, snadno uvěří slibům a lichotkám. Prožije trapný večer ve společnosti tří obstarožních záložáků a téměř podlehne jednomu z nich - Vacovskému. Až se konečně objeví ten pravý - mladý klavírista Milda. Když s ním stráví noc, je přesvědčena, že právě on je ten pravý. Vypraví se za svou láskou do Prahy. Když se seznámí s chlapcovými rodiči, zjistí, že vše je jinak... (oficiální text distributora)

27.10.2011 * STV2 * 20,00 * publicistika - VEČER POD LAMPOU

Diskusná relácia Večer pod lampou s pozmeneným názvom, ale tým istým moderátorom Štefanom Hríbom.
Do debaty sa môžete zapojiť aj vy, ak nám na adresu podlampou@stv.sk pošlete svoje názory a pripomienky.

Téma: ???

27.10.2011 * Nova Cinema * 20,00 * komédia - POLICAJT V BEVERLY HILLS

"... Policajt v Beverly Hills je nádherným důkazem, že když se sejde parta lidí se správným smyslem pro humor a s chutí si to pořádně užít, není potřeba ani kvalitní scénář. Původně se mělo jednat o klasickej akčňák se Stallonem v hlavní roli. Ale nakonec padla volba na Murphyho a ten společně s ostatními herci spustil sled zběsilých improvizací, které nakonec snímku dodaly onu šťávu, díky které se film stal klasikou a díky které dodnes neztratil nic ze svého půvabu... ... " Tom Hardy na ČSFD

Černošský detektiv Axel Foley představuje pro svého šéfa skutečnou "noční můru", protože každou akci řeší po svém, a přitom často bez ostychu překračuje zavedené předpisy. Když se čirou náhodu stane svědkem vraždy svého přítele Mikea, zabrání mu policejní šéf Todd vměšovat se do řešení případu. V tu chvíli se Axel vydává na vlastní triko z Detroitu do Beverly Hills hledat pachatele... (oficiální text distributora)

26.10.2011 * FilmBox * 23,45 * dráma - ADAPTÁCIA

"... Klasická poučka praví: žák překonal mistra. Woody Allen musí dnes Charlie Kaufmanovi závidět jeho neotřelou scenáristickou genialitu plnou intelektuálního pochybování o sobě samém, ironických postřehů a sarkasmu, autobiografické inspirace a umění vyváznout ze zrádných osidel složitě (postmoderně) koncipovaného scénáře s dokonalou a smysl dávající pointou a vyzněním... A navíc - ta absolutní sebereflexe... Výjimečný scénář, výjimečný film! ..." Radek99 na ČSFD

Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.

Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně. (oficiální text distributora)

26.10.2011 * Barrandov * 23,40 * horror - KRVAVÝ ROMÁN

"... Černobílé (respektive modrobílé, hnědobílé, červenobílé apod.) zpracování je asi to první, co na tomhle snímku upoutá. Po několika desítkách minut pak diváka přepadne pocit, že to, co se ve filmu odehrává, jaksi nedává příliš smysl. Děj skáče z místa na místo, postavy neustále přibývají a logika jaksi uniká. Teprve postupem času do sebe začne všechno nenápadně zapadat a nakonec do celkového příběhu zapadne i ta nejabsurdnější dějová linie. Ondřej Pavelka tady měl asi životní roli a svou šanci využil beze zbytku. Také ostatní herci jsou docela trefně obsazení a někteří i celkem dobře "namaškaření" (např. Barbora Hrzánová). ... " Radyo na ČSFD

Osobitého výtvarníka, typografa, spisovatele Josefa Váchala zná veřejnost především díky jeho Krvavému románu. Surrealistická rozkošatělost této obhajoby pokleslého čtiva 19. století zaujala Jaroslava Brabce a jeho spolupracovníky a našli k tomu odpovídající obraz "braku" 20. století. Zájem autorů se soustřeďuje především na období němého filmu, procházka dějinami kinematografie pokračuje přes nástup zvukového filmu až do současnosti (autorský film 60. let, moderní horor), formálně tu najdeme např. využití techniky tónovaného filmu). Všestranná parodie prolíná barvitou dějovou změť s příběhem autora (Váchala/Paseky), komentujícího a vytvářejícího svou knihu, a rozštěpeného navíc v ději do postav Fragonarda a Mistra. Stejně jako u Váchala vstupuje do fikce stále silněji realita, aby se jediným "šťastným koncem" ukázalo být hotové umělcovo dílo. (oficiální text distributora)

26.10.2011 * Cinemax * 21,30 * dráma - PADLÍ ANJELI

"... Fallen Angels je neo-noirovsky surrealistické pohlazení po duši. Audio-vizuální orgie, monstrozní soundtrack a pomalu plynoucí (ne)příběh v jednom z nejlepších poetických filmů historie. Naprostá bomba, kterou doporučuji všem ..." lesumir na ČSFD

Profesionální zabiják se chystá na svou poslední zakázku. Nejprve ale musí nějak překonat svou náklonost ke své chladné kolegyni. Uvědomuje si, že zaplést se s kolegyní je nejen nevhodné, ale i nebezpečné. Pod nepříjemně temnou, až surrealistickou noční oblohou velkoměsta se setkává s tulačkou, která pátrá po svém bývalém příteli. A zaujme zabijáka svými nekonvenčními způsoby, kterými se na sebe snaží upoutat pozornost. (oficiální text distributora)


26.10.2011 * FilmBox * 21,00 * dráma - SLADKÝ ŽIVOT

"... Fellini a jeho nesmrtelný masterpiece. ..." AngelAngie na ČSFD

Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen.

Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou. (oficiální text distributora)

26.10.2011 * HBO * 20,30 * dráma - SOCIÁLNA SIEŤ

"... Kdo by to byl řekl, že za fenoménem Facebooku je opět jen další zhmotnění amerického snu... :-) Musím ale objektivně uznat, že David Fincher se s tím tématem dobře popral... ..." Radek99 na ČSFD

Každá doba má své vizionáře, kteří za sebou ve stopách své geniality zanechají pozměněný svět – ale málokdy k tomu dojde bez boje o to, co se přesně událo, a kdo byl přítomen okamžiku zrození změn. Ve filmu The Social Network divákům režisér David Fincher a scenárista Aaron Sorkin umožňují nahlédnout do okamžiků, kdy vznikal Facebook, nejrevolučnější sociální fenomén nového století, prostřednictvím odlišných pohledů hyperinteligentních mladých mužů, kteří svorně tvrdí, že právě oni byli u toho, když Facebook vznikl. Výsledkem je drama plné tvoření i destrukce, drama, které se zcela záměrně vyhýbá jediné interpretaci, ale místo toho poukazuje na rozpory v subjektivních výkladech událostí, aby tak zrcadlilo stále se měnící sociální vztahy, které jsou pro naši současnost charakteristické. (oficiální text distributora)