Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

1.4.2012 * Nova Cinema * 20,00 * komédia - SVĚTÁCI


"...Vedle komediální stránky by se nemělo zapomínat ani na spoustu skrytostí a narážek. Vůbec celé téma toho, čím by se socialistický člověk rád stal, téma intelektuálů, těch, kteří moc vědí, a proto ještě nyní sedí, a vdov po prvorepublikových bankéřích je výsostně odvážné. Však také Oldřich Nový o Únoru, který mu toho tolik vzal, mluví dost často a dost otevřeně. A všechno jenom jako skvostný podprahový vjem z toho nejčistšího humoru - i kultivovaný Vlastimil Brodský svého fasádníka z Velhartic zvládá nasprosto s přehledem. ..." Pohrobek by ČSFD


Skopec, Prouza, Petrtýl jsou tři venkovští fasádníci, kteří pracují v Praze na obnově domů. Láká je pražský noční život, ale jejich první návštěva luxusního podniku Diplomat Grill se příliš nevydaří a nakonec musí utéci. Nevzdávají se však. Dají si ušít kvalitní obleky a najmou si na výuku společenské výchovy bývalého učitele tance Dvorského. Když Dvorský uzná, že jsou již sdostatek vzděláni, vypraví se muži opět do Diplomat Grillu. Tady se seznámí s třemi mladými ženami. Netuší, že jsou to dívky poněkud lehčího ražení, které hledají v Diplomat Grillu bohaté pány, aby je mohly patřičně oškubat. Byt jim za úplatu poskytuje šatnářka z Diplomat Grillu, která se snaží udělat z nich "dámy". V určený čas se šatnářka vrací domů a dívky vždy přinutí zákazníky, aby uprchli po lešení. Fasádníkům se slečny líbí a po veselém večírku odejdou do šatnářčina bytu. Tentokrát však osvědčený trik nevyjde. Když je zábava v plném proudu, vynutí si přístup do bytu předchozí potrefený zákazník i s Veřejnou bezpečností. Fasádníci chtějí skočit na lešení, ale v ten den byla oprava domu dokončena, a tak muži dopadnou na zem. S polámanými údy a dalšími zraněními je sanitka odveze domů k manželkám. (oficiální text distributora)

1.4.2012 * HBO * 20,00 * dráma - ÚTEK ZO SIBÍRI

"... Sedm let v Tibetu dovedených k dokonalosti. Přes jistou prvoplánovost celého projektu se tahle adaptace knihy Slawomira Rawicza povedla vskutku nevídaně, režisérský nestor Peter Weir natočil strhující příběh, který je, bez v Hollywoodu téměř nemyslitelného patosu, skutečnou poklonou oněm polozapomenutým hrdinům. O přístupu tvůrců hovoří nejlépe už jen ten prostý fakt, že se v gulagu mluví rusky, jen polština je nahrazena angličtinou (je to výhra jen napůl, ale díky bohu za ni). Weirovi se podařilo na americký film nevídaně udržet autenticitu ruských reálií, což bylo podpořeno vynikajícím castingem i mnohým odpozorovaným (kostýmy, tetování, typologie herců...). Útěk ze Sibiře je složen ze dvou částí - gulag a odysea z něj, přičemžsamo téma gulagu vlastně teprve čeká na své filmové objevení. Sekvence ze sovětského lágru svou až didaktickou konotací trochu skřípe, ale záměr je jasný. Připomnělo mi to analogii literární, a totiž novelu Jeden den Ivana Denisoviče, v němž šlo také především o nutnost sdělit jistá fakta světu, což Solženicyn realizoval prostým soustředěním se na detaily. Skutečné filmové demaskování zrůdného systému gulagu teprve na své ,,souostroví" čeká. Jestli je něco k vyzdvižení zvlášť, pak především herecké mistrovství většiny zúčastněných herců - od zkušeností Eda Harrise až po křehkost Saoirse Ronan, kongeniální byl ale především výkon bravurního Colina Farella. Poláci mohou být právem na co hrdí - mají své hrdiny. Nezapomínejme, že i my máme podobné, už by někdo (a klidně zase americká produkce) mohl konečně zfilmovat osudy bratrů Mašínů a Milana Paumera a jejich legendární útěk přes celé východní Německo do západního sektoru rozděleného Berlína (třeba jako filmovou adaptaci strhujícího románu Jana Nováka Zatím dobrý), příběh je to stejně neuvěřitelný... ..." Radek99 na ČSFD

Drama, založené na skutečné události z roku 1940, popisuje útěk mezinárodní skupinky vězňů z ruského gulagu. Uprchlíci se vymaní ze sevření nelítostné sibiřské zimy, projdou oblastí jezera Bajkal a překročí Transsibiřskou magistrálu. Před sebou však mají ještě mnohem krutější zkoušky lidské odolnosti a vůle, poušť Gobi, Himálaje a Tibet. Zachrání se až po 4 000 mílích v Indii. Film Útěk ze Sibiře je založen na pamětech Slawomira Rawicza popisujících jeho útěk ze sibiřského gulagu. Spolu s tisíci dalšími vězni podstoupil Rawicz krutý tříměsíční transport do pracovního tábora na Sibiři. (oficiální text distributora)



1.4.2012 * STV2 * 19,55 * komédia - PENÍZE NEBO ŽIVOT

"... V pořadí druhý film V+W v porovnání s prvním vydatně "zfilmovatěl". Prvkem, který upoutá naši pozornost, je samotné zaměření filmu. Rok natáčení 1931 se pohybuje i nadále v rovině života ustáleného, postrádajícího otřesy a krize, v té době stále ještě nabíhající, do něj zasahuje jen velmi zprostředkovaně. Mluvit o tom, že film byl podobně jako PUDR přijat rozpačitě, není přesné. Řadu motivů, které v něm byly použity nalezneme např. v soudobé veselohře U NÁS V KOCOURKOVĚ. "Okupovat" podle údajů filmového historika pražské premiérové kino té doby víc než měsíc má k neúspěchu a rozpakům - zdvořile řečeno - víc než daleko. Za povšimnutí stojí i dvojice Hermanová-Vítová; obě jsou tu zachyceny ještě v dívčím rozpuku svého ženství (v době natáčení bylo Hermanové 18 a Vítové 17 let). Zajímavé a mimořádně neobvyklé jsou i rozsáhlé "němé" scény. I toto dílo patřilo v dobovém kontextu nesporně do absolutní špičky tehdejší tvorby. ..." sportovec na ČSFD

Tonda, který byl bídou dohnán ke krádeži a Pepík, který se bohatě oženil, s penězi však vyženil také nepříliš věrnou manželku a hordu příbuzných, kteří jej málem dohnali k sebevraždě. Takže jsou na tom vlastně oba stejně. Kolem jejich vztahu je navíc rozehrána divoká honička za ukradeným šperkem, který neustále podstrkávají jeden druhému. V pořadí druhý film Voskovce a Wericha byl natočen v roce 1932, rok po uvedení jejich filmové prvotiny Pudr a benzín. Děj byl jednodušší než u prvního filmu a oba tvůrci se soustředili především na vytváření mnoha komických situací a gagů. Film natočil opět režisér Jindřich Honzl a jeho důležitou součástí byla opět hudba Jaroslava Ježka. Zazní tu nejen evergreen Život je jen náhoda v podání Hany Vítové a Ljuby Hermanové, ale také valčík Rej vážek, Beguine Hydroplan a Pochod stoprocentních mužů. Dodejme, že v roli Pepíkovy nevěrné ženy se představí bývalá modelka Eliška Pleyová, vlastním jménem Plachová. Stejně jako předchozí film i tento byl kritikou přijat poměrně rozpačitě, což však nemění nic na skutečnosti, že patří do zlatého fondu naší předválečné kinematografie. (oficiální text distributora)

31.3.2012 * STV2 * 22,50 * dokument - IZBA 666

"... Každý kto si prečíta obsah čaká nudné rozpravy a filozofie režisérov sveta, ktorí nám budú predkladať rôzne názory o vývoji filmu a pod. Opak je pravdou. Wimovi Wendersovi sa podarilo vyhnúť stereotypu typických ukecaných filozofických dokumentárnych filmov a predkladá pred nás film, ktorý má úvod, jadro a záver, a čo je najdôležitejšie zoberieme si z neho aj morálne ponaučenie.... Pokryvac na ČSFD

Dokumentárny film natočený v roku 1982 nemeckým režisérom Wimom Wendersom. Počas Filmového festivalu v Cannes Wenders postaví statickú kameru do hotelovej izby a nechá vybratým filmovým režisérom zoznam otázok zaoberajúcich sa budúcnosťou kina. (anusha)

31.3.2012 * ČT1 * 22,35 * thriller - OBCHODNÍK SO SMRŤOU

"... Keď Cageovi nesadne úloha (Rituál, Ghost Rider), je to katastrofa. Keď sadne, je to žrádlo. Presne ako tento jeho zatiaľ ostatný dobrý film. Vravím dobrý? Výborný. Niccol skáče z miesta na miesto, na žiadnej scéne nezostane dlhšie ako minútku a vy máte dojem, že toto museli nakrúcať dva roky. Vizuálne i herecky brilantné. Druhé zhliadnutie posilnené o šokujúci slovenský dabing na Markíze, nešetriaci výrazmi ako "ty pojebaný kokot" alebo "do skurvenej piče". To som ešte v telke nepočul. :-) ..." Cervenak na ČSFD

Obchodník se smrtí je akční dobrodružný příběh podle skutečné události, který se odehrává ve světě mezinárodního obchodu se zbraněmi. Příběh filmu pojednává o pozoruhodných výkonech obchodníka se zbraněmi Yuriho Orlova (NICOLAS CAGE). Yuri, který se pohybuje v nejnebezpečnějších válečných zónách světa, hravě strčí do kapsy Interpol, svoje obchodní konkurenty a dokonce i zákazníky, mezi něž patří většina nejznámějších světových diktátorů. Jeho největším soupeřem se však nakonec stane vlastní svědomí.

"Skoro všechno, co se ve filmu děje, má skutečnou předlohu," říká Niccol. "Vojenské helikoptéry, které byly prodávány jako záchranné, překupníci se zbraněmi, kteří měnili názvy a registrační údaje svých lodí přímo na moři, dobře známý obchodník se zbraněmi, který byl v Americe propuštěn z vazby za velmi podezřelých okolností, skutečnosti o masových krádežích sovětského vojenského arzenálu po pádu Sovětského svazu. to všechno je pravda. Ve filmu se podíváme do více než 13 zemí, jejichž prostředí dramaticky nasnímal kameraman Amir Mokri ve spolupráci s hlavním výtvarníkem Jeanem Vincentem Puzosem. Kombinace jejich talentů nám napomohla věrně znázornit smutnou absurditu světa obchodu se zbraněmi", říká režisér. Producent filmu Philippe Rousselet si velmi pochvaluje Puzosovu práci na realistických válečných ruinách, mezi nimiž Yuri Orlov buduje svou kariéru. Puzos si při jejich modelování musel vystačit s "pouhými 50 milióny dolarů". Podle posledních informací se skutečný Yuri Orlov ukrývá na území Sýrie, některého z afrických států nebo v Karlových Varech. (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Nova * 22,10 * fantasy - BATMAN ZAČÍNA


"... Zajímavý pohled na život Bruce Wayna od dítěte až po zrozeni Batmana. Po posledních dvou filmových Batmanech jsem si myslel, že se tento hrdina dostane na nějakou dobu do propadliště dějin, ale Batman begins navrátil této sérii velmi kvalitní úroveň. ..." Hakha by ČSFD

Film popisuje počátky legendy o tajemném Batmanovi a zjevení Temného rytíře coby síly dobra v Gotham City. Zklamaný dědic továren Bruce Wayne cestuje těsně po úmrtí svých rodičů po světě a hledá způsob, jakým by bojoval s nespravedlností a jak by obrátil strach proti těm, kteří okrádají bázlivé. Po čase se vrací zpět do Gotham City a vzápětí vypouští do světa své druhé já, maskovaného bojovníka Batmana, který používá svoji sílu, inteligenci a řadu svých technických vymožeností k boji proti zlověstným silám, které ohrožují město... (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Film Europe * 22,00 * dráma - IDIOTI

"... Ten muž vypadá jako idiot, chová se jako idiot, ale nenechte se mýlit, on skutečně je idiot... že tomu starému vtipu bratří Marxů nerozumíte? Trier vám ho názorně vysvětlí ve svém typicky obnaženém, teroristickém a sžíravém panoptiku narušených produktů moderní společnosti. ..." Marigold na ČSFD

Dánsky film Idioti s podtitulom Idiotský film o idiotoch a pre idiotov provokuje návštevníkov od dňa svojej premiéry. Filmoví kritici a verejnosť sa krátko po jeho dokončení a uvedení na festivale v Cannes rozdelili na dva nezmieriteľné tábory - jedni na Larsa von Triera a jeho dielo nedajú dopustiť, druhí ho zatracujú. V rodinnom dome na predmestí Kodane žije skupinka intelektuálov, ktorých spája zvláštna zábava - hrajú sa na idiotov, rôznym spôsobom postihnutých ľudí, a zámerne tým provokujú svoje okolie. Na prechádzke, v reštaurácii, v bazéne, na exkurzii v továrni... (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Filmbox Plus * 21,00 * hudobný - IBERIA

"... O nějakém ději nelze vůbec hovořit. Pronesených slov můžeme napočítat tolik, kolik je na světě bílých tygrů nebo goril. Jde o ohromující, fascinující a impozantní oslavu tance, hudby, života, Španělska. Španělé ten tanec mají v krvi, jde to cítit z každého pohybu, gesta, mimiky. Potlesk pro Carlose Sauru, který opravdu umí. ..." claudel na ČSFD

Španělské flamenco nemělo nikdy tak sugestivního a úspěšného propagátora, samozřejmě kromě špičkových interpretů a tanečníků jako je režisér Carlos Saura. Dramatické taneční trilogie z osmdesátých let – Krvavá svatba (1981), Carmen (1983) a Čarodějná láska (1986) se vždy staly filmovou událostí roku. Špičkoví tanečníci vášnivého tance, spojující v sobě taneční tradice španělské Andalusie, ovlivněné kulturou arabskou i židovskou, i tradice andaluských gitanos, oslnili celý svět.

Hudebně taneční styl flamenca zahrnuje širokou škálu tanců od vesnických Sevillanas, přes Alegríu, Buleríu, Tangos, Rumbu a další. Hlavními disciplínami jsou tanec, zpěv, hra na kytaru a rytmický doprovod (tleskání, či hra na cajón).

Carlos Saura představil ve svých filmových příbězích flamenco jako jazyk, jímž lze vyjádřit dramata lidské duše natolik srozumitelně, že jeho filmy získaly nadšené vyznavače a obdivovatele na všech kontinentech. V místech, kde dosud nebylo známo flamenco ani jako pojem, začaly vznikat taneční skupiny, kluby přátel a vyznavačů tohoto vášnivého, intimního a mnohdy tragického a bolestného tance.

Saura, jenž se flamencu od Krvavé svatby vlastně nikdy nepřestal věnovat, se stal doslova spolutvůrcem flamencové kultury. Ve svých filmech (následovaly ještě Sevillanky 1991, Flamenco 1995, Tango 1998, Salomé 2002...) přidal k tradičním atributům tanečního představení tanci a hudbě, ještě téměř kongeniální výtvarnou složku, kterou sám vytvořil, tedy barvy, světlo a stín a prostorové řešení scény. Díky vynikající kameře (na filmech Sevillanky a Flamenco spolupracoval s legendárním italským kameramanem Vittoriem Storarem, na filmech Salomé a Iberia jej vystřídal José-Luis López-Linares, oceněný za nejlepší kameramanskou práci roku výroční cenou Goya za Iberii v roce 2006) se mu tak podařilo uchovat prchavé okamžiky mistrovství nejlepších španělských tanečníků, hudebníků a zpěváků v působivých výtvarně dramatických obrazech na filmovém plátně. Tanec, stejně jako divadlo mizí okamžikem, kdy umělec skončí figuru, dohraje roli. Je to umění okamžiku, dialogu mezi umělcem a jeho divákem. Carlos Saura uchovává fascinující umění flamenga i se špičkovými výkony španělských tanečních a hudebních mistrů a zároveň posunuje i filmový jazyk dál k suverenitě výtvarného obrazu.

Ve filmu Iberia, který natočil jako zatím poslední poctu kultuře rodné země, se inspiroval hudbou Isaaka Albénize. Jeho skladby jsou psané s přímým vztahem k jednotlivým regionům Španělska a jeho hudebním zvláštnostem. Volně na ně tančí unikátní soubor, v němž se sešel výkvět španělské flamenkové kultury současnosti. Například Sára Barasová, za choreografii a tanec, Antonio Canalese, José Antonip, Aida Gómezová a její Španělský národní balet, největší zpěváci současného flamenca Enrique Morente a Estrella Morenteová, kytaristé Manolo Sanlúcara, Gerard Núňez, klavírista Rose Tores Pardoová a Chana Domínguez a flamenco-jazzová hvězda Jorge Pardoa.

Iberia potěší nejen všechny příznivce hudby a tance, ale i ty, kdo mají vztah ke Španělsku a jeho barvité a dramatické kultuře. (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Disney Channel * 20,30 * animovaný - KÁČEROVO: TAJOMSTVO STRATENEJ LAMPY

"... Kačeři jsou u Walta Disneye pro mě jasná volba a žádné jejich dobrodružství mě ještě nezklamalo. Legenda nejen animací, ale i českým dabingem:). ..." Djkoma na ČSFD

Strýček Skrblík se vydává se synovci do Egypta, aby našel magickou mapu ukrytou v pyramidě. 
Strýček Skrblík, synovci a Rampa letí do Egypta nalézt poklad. Najdou ho, ale pak se objeví čaroděj Merlock a poklad jim sebere. Zůstala jim jen lampa, kterou si vzala Kačka. Právě tu jedinou však Merlock hledá. Jak totiž po návratu domů děti zjistí, lampa je kouzelná. Náhodou vyvolají Džina, který každému splní tři přání. A dobrodružství pokračuje... (oficiální text distributora)



31.3.2012 * Nova Cinema * 20,00 * dráma - NÚDZOVÝ VÝCHOD

"... Velmi otevřený a hlavně realistický film o "obyčejných" amerických manželích. Sam Mendes v mých očích opět dotáhl laťku po dvou pro mě velmi nudných a nezajímavých filmech na úroveň Americké Krásy. Leonardo a Kate jsou naprosto úžasní, emoce a upřímnost z nich čiší na všechny strany, dohromady jim to ohromně sluší a herecky ladí, i když se zrovna hádají a házejí po sobě židle. Vše dolaďuje nádherná hudba Thomase Newmana a kamera Rogera Deakinse... Není to veselý film, ale je opravdový a určitě nepatří mezi ty, na které zapomenete hodinu po jeho shlédnutí. ..." Galadriel na ČSFD

Drama Nouzový východ se velmi podobá Mendesově oscarové Americké kráse. I tady vidíme, jak nefunkční je ta nejobecnější představa o naplnění Amerického snu, tedy poklidný rodinný život v domku na předměstí. Nicméně trpká zkušenost, kterou prožili Frank a April Wheelerovi, příběhu Americké krásy o pár desítek let předchází. Mladí manželé Frank a Abby sice také žijí nevzrušivým životem americké střední třídy jako jejich sousedé, ale sami cítí, že do tohoto prostředí nepatří. April neláká kariéra ochránkyně domácího krbu a vychovatelky vlastních dětí. Chtěla by se stát herečkou, proto se snaží Franka přemluvit k přestěhování do Paříže, neboť ve městě políbeném múzami pro sebe tuší uplatnění. Ani Frankovi se monotónní kariéra kancelářské krysy nezamlouvá, jenže místo snění o Paříži se oddává alkoholu a vnadné kolegyni. Jak se hroutí jejich společné plány a touhy, upadá i jejich vztah, jenž dospěje až do bodu mrazu. Jedinou cestu zpátky na vrchol představuje radikální řešení, ovšem k tomu by potřebovali najít sílu oba. Bez splnění téhle základní podmínky skončí jejich snažení záhubou. (oficiální text distributora)