Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

8.10.2012 * Kino CS * 21,25 * dráma - PETROLEJOVÉ LAMPY


"... Herecký koncert Petra Čepka coby duševně rozpadajícího se syfilitika. ..." Lima na ČSFD

Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...

Pečlivě rekonstruované období secese v sobě tají osudové lidské trápení: stárnoucí dívka z rodiny maloměstské honorace se dočká svého štěstí, když se provdá na pohledného důstojníka. Netuší ovšem, že muž trpí zhoubnou pohlavní chorobu - s marnou obětavostí pak o něho pečuje, vystavena zlomyslnému posměchu svého okolí. Vynikající, stále sugestivní snímek Juraje Herze se opírá o procítěné, jemně odstíněné herecké výkony Ivy Janžurové a Petra Čepka. (oficiální text distributora)


8.10.2012 * HBO * 21,00 * sci-fi - X-MEN: PRVÁ TRIEDA


"... Fenomenální! Vaughn vrací sérii tam, kde původně začínala. Jako komiksovka, která používá mozek tam, kde jiní napínají svaly, přičemž ani na chviličku neslevuje z divácky atraktivní podívané, jíž nechybí vtip, nadsázka a… akce. Herecky, dějově a režijně vyzrálé, bez hluchých míst, či výpadku tempa. Více (snad) po druhém zhlédnutí. Teď se jen v myšlenkách kochám vzpomínkami na film, který uspokojil po všech stránkách. ..." Isherwood na ČSFD

X-Men: První třída se dějově se vrací ještě před film X-Men Origins: Wolverine a odehrává se v polovině minulého století. V době, kdy mladý Charles Xavier (James McAvoy) a Erik Lensherr (Michael Fassbender) byli velmi blízcí přátelé a teprve odkrývali své jedinečné schopnosti. V době studené války, kdy společně s dalšími mutanty museli čelit největší hrozbě, jakou kdy zatím lidstvo poznalo. Proč se ale z nejlepších přátel stali nepřátelé na život a na smrt? Co předcházelo okamžiku, kdy se z Charlese stal Profesor X a z Erika Magneto? Válka mezi X-Meny a Bratrstvem začíná! (oficiální text distributora)

8.10.2012 * Cinemax * 20,00 * dráma - JULES A JIM

"... Jemný příjemný film, který s chladným odstupem sleduje zvláštní vztah mezi třemi zvláštními lidmi. Chaotický a nepřehledný začátek je později předčen krásnými širokoúhlými obrazy, které mne doslova uchvátily. Nápaditý střih, příjemné vyprávění, hezké herecké výkony... ..." Vermillion na ČSFD

Jemný milostný příběh, jehož hrdiny jsou dva přátelé, kteří se zamilují do jedné ženy. Dílko bez těžkopádné psychologické analýzy, s typicky francouzským espritem rozebírá otázku přátelství, lásky a problém, může-li žena milovat dva muže, spojené poutem přátelství a naopak. Film, jehož děj se odehrává v době kolem první světové války, se vyznačuje impresionistickou, pointilistickou atmosférou a lyrickým kouzlem exteriérových záběrů na širokém plátně. Originální režii pak doplňují výborné herecké výkony. (oficiální text distributora)



7.10.2012 * Film Europe * 23,400 * dráma - IDIOTI



"... Ten muž vypadá jako idiot, chová se jako idiot, ale nenechte se mýlit, on skutečně je idiot... že tomu starému vtipu bratří Marxů nerozumíte? Trier vám ho názorně vysvětlí ve svém typicky obnaženém, teroristickém a sžíravém panoptiku narušených produktů moderní společnosti. ..." Marigold na ČSFD

Dánsky film Idioti s podtitulom Idiotský film o idiotoch a pre idiotov provokuje návštevníkov od dňa svojej premiéry. Filmoví kritici a verejnosť sa krátko po jeho dokončení a uvedení na festivale v Cannes rozdelili na dva nezmieriteľné tábory - jedni na Larsa von Triera a jeho dielo nedajú dopustiť, druhí ho zatracujú. V rodinnom dome na predmestí Kodane žije skupinka intelektuálov, ktorých spája zvláštna zábava - hrajú sa na idiotov, rôznym spôsobom postihnutých ľudí, a zámerne tým provokujú svoje okolie. Na prechádzke, v reštaurácii, v bazéne, na exkurzii v továrni... (oficiální text distributora)

7.10.2011 * Cinemax * 23,40 * thriller * ČERVENÝ DRAK


"... Dokonalá hudba, dokonalý Ralph Fiennes, dokonalý film.  ..." Beckett51 na ČSFD

Will Graham, agent FBI, je sice muž středního věku, a přece je již třetím rokem v penzi. Do důchodu odešel po vyšetřování série mimořádně brutálních vražd, kdy se seznámil i s doktorem Lecterem. Ten mu tehdy pomáhal. Will ovšem netušil, že mu pomáhá právě ten, po kom pátrá. Někdejší kolega Jack Crawford má nyní na krku neméně hrozivý případ. Masakr dvou rodin, vždy za úplňku. Do plného měsíce nyní zbývají tři týdny, když Jack požádá Willa o pomoc při pátrání po muži, který je s největší pravděpodobností geniálním šílencem nebo ztělesněním zla. Agent ve výslužbě musí znovu nasadit vlastní život a riskovat bezpečnost své rodiny. Jen tak má šanci Červeného draka vypátrat.

V roce 1981 publikoval Thomas Harris Červeného draka, první díl volné trilogie o skvělém psychiatrovi, který své znalosti dal do služeb krvavých zločinů. Muže, který je esencí zla, si většina z nás spojuje s mistrovským hereckým výkonem britského herce Anthony Hopkinse v oskarovém MLČENÍ JEHŇÁTEK a jeho pokračování HANNIBAL. Obě filmové adaptace doslova eskalovaly popularitu lidského monstra jménem Hannibal (kanibal). Na rozdíl od časové posloupnosti literárních předloh se na plátnech kin objeví první část až jako poslední. Režisér Brett Rattner držel v ruce scénář Teda Tallyho, který je podepsán i pod dnes již klasickým MLČENÍM JEHŇÁTEK, a povolal před kameru Dante Spinottiho skutečně mimořádné obsazení v čele s Hopkinsem. (oficiální text distributora)


7.10.2012 * HBO * 21,40 * thriller - ZELENÁ ZÓNA


"... Americká operace v Iráku měla zkratku ZHN (Zbraně Hromadného Ničení). Postupem času mění svůj význam na Zatím Hovno Našli, respektive Získáme Hafo Nafty. Invaze do Severní Koreje se definitivně odkládá, neb jedinou obchodovatelnou komoditou v zemi je hlad. Greengrass s Damonem to zase dokázali. ..." 666teen na ČSFD

Akčnímu thrilleru Zelená zóna se přezdívá „čtvrtý Jason Bourne“. Do jisté míry oprávněně. S úspěšnou sérií ji spojuje nejen žánr, jméno režiséra Paula Greengrasse a představitele hlavní role Matta Damona, ale především stoprocentní filmařina, strhující tempo a výjimečný příběh. Pod ním je podepsaný oscarový scenárista Brian Helgeland (L. A. Přísně tajné). Díky němu se ocitáme na tom nejnebezpečnějším místě na světě, na horké půdě Iráku, krátce po svržení režimu Saddáma Husajna. Jedním z nešťastníků, kteří mají pomoci postavit tuto zemi na nohy, je i velitel americké armády Roy Miller (Matt Damon). Jeho jednotka má za úkol pátrat po zbraních hromadného ničení (jinak hlavní zámince ke svržení Saddámovy krutovlády) a zároveň po pohlavárech bývalého režimu, označených žolíkovými kartami, asi aby to bylo zábavnější. Jenže Miller a jeho muži se nebaví ani trochu, ocitli se v pekle, kde nebezpečí číhá na každém kroku. Není tu nikdo, komu by se dalo věřit, což k jejich smůle platí i o lidech, kteří by měli hrát za jejich tým. Čím hlouběji totiž Miller proniká do tohoto blízkovýchodního chaosu, tím jasnější mu je, že tady „něco smrdí“. V Iráku zuří válka a vysoko nad ním komplikovaná zpravodajská hra, která může přinést zkázu tomu, kdo v ní bude ve finále tahat za kratší konec. Miller se v ní postupně stává čím dál důležitější figurou, která drží v ruce zásadní trumf – pravdu. A proto je třeba ji vyhodit. (oficiální text distributora)

7.10.2012 * STV1 * 20,10 * dráma - J.F.K.

"... Špičkově natočená konverzačka na téma jak to možná bylo s vraždou prezidenta Johna F. Kennedyho,která se od nynějška řadí k nejlepším historickým a životopisným snímkům co jsem viděla. ..." MISSha na ČSFD

Newyorský státní zástupce Jim Garrison od počátku nevěří oficiální verzi o atentátu na prezidenta Kennedyho potvrzené zprávou Warrenovy komise, která vraždu označila za akt jedince. Podle jeho přesvědčení byl Lee Harvey Oswald pouze nastrčenou figurkou a atentát byl dílem spiknutí pravicových kruhů. Garrison s týmem spolupracovníků zkoumá všechny dostupné obrazové záznamy dallaského atentátu, jež potvrzují teorii o více střelcích. Další svědectví ho přivádějí na stopu skupinky pravicových kubánských emigrantů, ale nitky možného spiknutí vedou ještě dál k vysokým představitelům CIA a vojensko-průmyslového komplexu, kteří se obávali, že prezident Kennedy se po svém znovuzvolení odhodlá stáhnout americká vojska z Vietnamu. Řada výpovědí tuto teorii podporuje, ale nikdo nechce svědčit před soudem. Otřesen dalšími atentáty na Martina Luthera Kinga a Roberta Kennedyho, se Garrison rozhodne obžalovat uhlazeného kubánského obchodníka Claye Shawa z přípravy spiknutí proti prezidentovi USA. Tento zatím jediný soudní proces v souvislosti s atentátem na Kennedyho má negativní ohlas ve sdělovacích prostředcích a Shaw je nakonec pro nedostatek důkazů osvobozen. Otazníky kolem atentátu, který možná změnil moderní světové dějiny, stále zůstávají... (oficiální text distributora)

7.10.2012 * Nova Cinema * 20,00 * thriller - ČAS ZABIŤ


"... Co mně vždycky spolehlivě dostane, je závěrečný, emocema nabitý projev Matthewa McConaugheye. Mráz mi při něm běhá po zádech a Matthew by si snad za něho zasloužil Oscara. Už dlouho jsem tak nikomu ve filmu nefandil, jako Samuelu Jacksonovi a jeho advokátovi. ..." Lima na ČSFD

Film Čas zabíjet je adaptací prvního z řady bestsellerů autora soudních příběhů a bývalého právníka Johna Grishama (nar. 1955), kterého k jeho napsání inspirovalo vyslechnutí výpovědi dvanáctileté oběti znásilnění. Přidal si motiv otce, beroucího spravedlnost do vlastních rukou, a dal se do psaní. Každý den brzy ráno, než se odebral do práce, po celé tři roky. Dokončený rukopis však nikdo nechtěl vydat, až v červnu 1988 nakladatelství Wynwood Press knížku přineslo na trh ve skromném nákladu 5 000 výtisků. To už měl Grisham rozepsanou druhou knihu, nazvanou Firma. Prodej práv na zfilmování Firmy společnosti Paramount ještě ve stádiu rukopisu (za 600 000 dolarů) vyprovokoval k akci řadu nakladatelů. Těžký konkurenční boj nakonec vyhrálo renomované nakladatelství Doubleday, které Firmu vydalo v roce 1991. Kniha se stala bestsellerem roku a stejný osud potkal i další autorovy prózy Případ Pelikán (1992) a Nebezpečný klient (1993). Grisham se stal jedním z nejúspěšnějších současných literárních autorů a samozřejmě už dávno přestal provozovat advokátní praxi. Od té doby pravidelně každý rok vydává nový román ze soudního prostředí - The Chamber (1994), The Rainmaker (1995), The Runaway Jury (1996), The Partner (1997), The Street Lawyer (1998), The Testament (1999) a The Brethren (2000). Jeho prvních šest románů bylo úspěšně zfilmováno a je velmi pravděpodobné, že podobný osud potká i ty následující. Filmová verze Času zabíjet se stala prestižním snímkem společnosti Warner Brothers pro rok 1996. Režií byl pověřen Joel Schumacher, zkušený řemeslník, známý jako tvůrce třetího a posléze i čtvrtého Batmana, kterému se s podporou hollywoodských financí podařilo soustředit mimořádný herecký soubor - v roli obžalovaného otce uvidíme Samuela L. Jacksona (za svůj výkon byl nakonec nominován na Zlatý glóbus), v úloze studentky práv Ellen Sandru Bullockovou, státního návladního Buckleye hraje Kevin Spacey, starého advokáta Wilbankse Donald Sutherland a výraznou roli padoucha Freddieho Cobba vytváří jeho syn Kiefer. V dalších rolích se objevují např. Oliver Platt, Brenda Frickerová, Patrick McGoohan a Ashley Juddová. Největším problémem bylo obsazení klíčové hlavní role obhájce Jakea Brigance. Schumacher, podporovaný studiem, chtěl Woodyho Harrelsona, ale Grisham, který poprvé u adaptace své knihy fungoval jako producent a měl v otázce hereckého obsazení právo veta, byl zásadně proti. Ani Harrelson ani žádný z náhradníků (z okruhu renomovaných hollywoodských herců) nesplňoval jeho požadavky na fyzický vzhled hrdiny, do něhož autor pochopitelně promítnul řadu autobiografických rysů. Grisham nakonec navrhl do ústřední role mladého právníka téměř neznámého texaského herce Matthewa McConaugheye, který do té doby účinkoval jen v reklamě na pivo, v několika videoklipech a epizodních filmových rolích. Autor prosadil svoji a mladý herec jeho důvěru nezklamal. Role Jakea Brigance z něho doslova přes noc udělala hvězdu. Schumacher natočil poměrně věrný přepis literární předlohy, a přestože se klíčové scény filmu odehrávají v soudní síni a totožnost viníka je od počátku známá, podařilo se mu vytvořit velice sugestivní dílo, v němž s citem pro atmosféru přibližuje houstnoucí dění okolo soudního procesu i události, jež mu předcházely. Vrcholem snímku je Briganceova emotivní závěrečná řeč, která do té doby nerozhodnuté porotce dokáže přesvědčit. Film je seriózní sondou do stále živé problematiky rasismu, který není omezen jen na jih Spojených států. Motiv samozvaného vykonání spravedlnosti, jež je výrokem soudu nakonec posvěceno, však může vzbuzovat oprávněné pochybnosti, na které řada recenzentů ve svých kritikách poukázala. (oficiální text distributora)

7.10.2012 * CS film * 20,00 * dráma - ZÁNIK SAMOTY BERHOF


"... Mrazivý snímek, který ve mě zůstal ještě dlouho po jeho shlédnutí. Rád bych viděl znovu...." stration ny ČSFD

První poválečné léto, česko-polsko-německé pomezí. Lidé ze samoty Berhof se stanou zajatci vérvolfů, kteří odmítají připustit porážku Německa. Konflikt je zde pojat jako analýza mezní lidské situace a charakterů, v níž se osciluje mezi krajnostmi. Ústřední postavou vyprávění je jeptiška Salome, která do osamělého statku přináší všechno ostatní, jen ne očekávané milosrdenství. Jednoho z jejích protihráčů představuje československý poručík (v podání Milana Kňažka), jenž se s úpornou snahou pokouší o zajištění pořádku. Jeden z nejlepších československých filmů 80. let, natočený podle stejnojmenné předlohy Vladimíra Körnera, dodnes zaujme propracovaným scénářem, kamerou, hudbou a hereckými výkony. (oficiální text distributora)

7.10.2012 * FilmBox Plus * 20,00 * dráma - HODINY


"... Vynikající film, v němž si všechny tři hlavní herecké představitelky zasloužily Oscara. Excelentní byla hlavně Nicole Kidman - jednak výrazně pozměněným zevnějškem, jednak tím, jak Virginii Woolfovou ztvárnila - jako trpící, rozpolcenou, narušenou ženu, která nedokáže najít cestu k sobě samé. Za to jí patří mé vysoké uznání...." Radyo by ČSFD

Richmond, Anglie 1923. Spisovatelka Virginie Woolfová píše v azylu svého venkovského domu jedno ze svých vrcholných, nejintimnějších a vnitřně nejkomplikovanějších děl "Paní Dallowayovou". V Los Angeles roku 1951 si touto knihou prosvětluje depresi všednodenního stereotypu těhotná žena v domácnosti Laura Brownová, připravující narozeninovou oslavu pro svého manžela. Také moderní paní Dallowayová - Clarissa Vaughnová, emancipovaná nakladatelka z New Yorku roku 2001 - chystá oslavu pro muže, kterého miluje: pro básníka Richarda umírajícího na AIDS. Jeden den ze života tří různých žen obývajících tři různé časoprostory nabízí meditaci nad nejistotami i bolestnými vítězstvími moderní ženské feminity: nad jejími pochybnostmi ohledně seberealizace v soukromí i práci, nad jejími milostnými pouty k mužům a ženám... a také nad jejím děsem tváří v tvář uplývajícímu času pustošícímu květiny ve váze stejně jako všechny lidské jistoty. (oficiální text distributora)