Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

10.5.2011 * ČT2 * 23,00 * thriller - VLAK


"... Strhující - to je to slovo, která Vlak vystihuje nejlépe. Frankenheimerova vyšperkovaná akční jízda na 64 let starý film vůbec nevypadá a v dnešní době digiefektů a roztřesených kamer se nemusí stydět absolutně za nic. Nevěříte? Až uvidíte "závod" lokomotivy se spitfirem, jednu dokonalou havárii nebo mrazivé finále "Potřebuji vaše náklaďáky", změníte názor. Skvělé atmosféře pomáhají drsňácký ajznboňák Lancaster, plukovník-milovník umění Scofield, černobílý obraz, Jarreho hudba, mnohdy nápadité pozice kamer... Zkrátka všechno. Mám rád vláčky, mám rád drsné chlapácké film z druhé světové, mám rád málomluvné hrdiny, mám rád, když Němci přemýšlejí, jsou třeba i sympatičtí a nevypadají jen jako stupidní klobásožrouti, které převeze i pětiletý kluk... Takže pět.__P.S. Povedený dabing - Meduna, Šťastný, Beneš, Plachý... atd. ..." D.Moore by ČSFD


Děj se odehrává koncem druhé světové války v Paříži. Německý plukovník von Waldheim dobře ví, že pařížská muzea jsou plna vzácných děl. Nechá mnohé z nich naložit do vlaku a hodlá je odeslat do Německa. Brání mu v tom přednosta stanice, který vymění návěští podél trati za fingovaná a nechá vlak jezdit dokolečka. (oficiální text distributora)

10.5.2011 * ČT1 * 21,00 * dráma - KARAMAZOVI


"... Silné látce, která by se utáhla ‚sama‘, vtisknul Zelenka velmi specifickou visáž, jenž se pohybuje na hranici mezi ryzím artem a čímsi ‚jiným‘, po čem tolik většina u českého filmu volá. Za to, jak se celá záležitost dokázala oprostit od divadelnosti – nenechat se táhnout od (jinak bez výjimky špičkových) herců, ale střihem, kamerou a hlavně hudbou tomu dát osobitý filmový tvar – Zelenkovi tleskám ve stoje. Jeden z nejlepších českých filmů za hodně dlouhou dobu nazpět. Bravo! .." Isherwood by ČSFD


Příběh se odehrává v současném Polsku. Do Krakova přijíždí skupina pražských herců v čele s režisérem hry, aby na alternativním festivalu v netradičním prostoru oceláren uvedla jevištní adaptaci Dostojevského hry Bratři Karamazovi, jejímž základem je vyšetřování otcovraždy. V divadelním dramatu, nabitém emocemi - láskou, žárlivostí, nenávistí, se řeší otázky víry, nesmrtelnosti a spásy lidské duše. Na pozadí divadelní zkoušky sledujeme osudy hereckého souboru, komické příběhy herců a režiséra. Do děje zasahuje i osobní tragédie jednoho z diváků, který projeví nezvyklé přání: poprosí herce, aby zahráli jenom pro něj. Zkouška se promění ve strhující představení, kdy herci vystupují pro jediného diváka. Náhle největší drama neprobíhá na jevišti, ale v hledišti... KARAMAZOVI jsou dramatem o morálce, povaze člověka, lidském svědomí, vině, trestu a odpuštění. Film není jen psychologickou sondou do zpustošené ruské duše, ale reflektuje aktuální téma odpovědnosti člověka za své činy. (oficiální text distributora)

10.5.2011 * Mezzo * 20,30 * hudba * GIACOMO PUCCINI: LASTOVIČKA - PRENOS Z METROPOLITAN OPERA

Lastovička - Giacomo Puccini

Magda (Angela Gheorghiu), Ruggero (Roberto Alagna), Lisette (Lisette Oropesa), Prunier (Marius Brenciu), Rambaldo (Samuel Ramey)
Marco Armiliato (dirigent)
Nicolas Joël (produkcia)

TV réžia Brian Large
Nahraté v the New York Metropolitan Opera v 2009
Opera zložená a prvý raz uvedená počas I. svetovej vojny - 1917. Lastovička zobrazuje iný pohľad na ženu ako to bolo zvykom dovtedy. V tejto inscenácii v  Met, Angela Gheorghiu účinkuje v hlavnej role.
2009 (1 h 34 min)

9.5.2011 * STV2 * 21,40 * dráma - SOPHIINA VOĽBA

"... Dvojplánový příběh o lidském a uměleckém dozrávání naznačuje, že autor literární předlohy William Styron do něj vložil nemálo autobiografických prvků. Zprvu konvenční námět o tuctovém trojúhelníku mladých lidí uprostřed poválečného New Yorku na konci čtyřicátých let se postupně rozvíjí do otřesně tragického podobenství o děsu, zkáze a zhoubách, které do mezinárodního společenství vnesly země Osy. Součástí humanismu tohoto osobitého autorského pohledu, který Alan Pakula plně ve filmové podobě zachoval, je nečernobílost všech protagonistů. S hořkou nadsázkou lze napsat, že jim nic lidského nebylo cizí. A právě tato skutečnost, toto chápavě sdílející pozadí umožní o to víc respektovat a sdílet hloubku tragických, režisérsky, kostýmově i výpravově a kameramansky mimořádně přesvědčivě zvládnutých druhoválkových retrospektiv s celou řadou monumentálně vystavěných scén (pouť kolem bloku budoucích obětí hradných vražd v plynových komorách, setkání s Mengelem, Sofiina záchrana před dětským udáním v Hössově rodině, jež by znamenalo pro ni jistou smrt), doplněných o značně silný motiv polského protižidovského cítění, dotváří skutečný rozměr katastrofy, vyvolané druhou světovou válkou. Důsledky utrpěných ran se prolínají: Životem i výčitkami svědomí štvaná žena se ve svém bolu bojuje i apojuje se s psychotikem, opakovaně bičovaným svým svědomím po záchvatech plných hrubostí, agrese, brutality; neustálými střety mezi vnitřními hlasy jekyllovským a hydovským, nejen v životě, ale i ve společně sdílené smrti, která se stává jejich společným etickým i úlevným východiskem z trampot a hrůz jejich nenapravitelně zpackaných životů-tragédií. Podobenství o síle i slabosti lidského ducha - zhruba tak lze postulovat nadčasovou výzvu, kterou v sobě tento neprávem přehlížený film nese. V době svého vzniku i dnes. ..." sportovec by ČSFD

9.5.2011 * ČT1 * 23,05 * koncert - MARTA KUBIŠOVÁ

Jestliže srpen 1968 a následná normalizace českou populární hudbu nezdecimovaly tolik jako ostatní umělecké obory, pak Marta Kubišová musela, na rozdíl od jiných, nést svůj kříž velmi dlouho. Trojnásobná Zlatá slavice, které bylo její třetí první místo za rok 1969 upřeno a cena jí byla udělena až po listopadu 1989, kdy mohla opět zpívat. Jen sedm let trvala její pěvecká kariéra v druhé polovině 60. let, ale svým temně zabarveným, sytým, soulově laděným hlasem se M. Kubišová prosadila jako jedna z největších hvězd tehdejší doby - především její album Songy a balady patří dodnes k jedněm z nejlepších desek české pop-music. Vedle toho se Kubišová významnou měrou podílela i na úspěchu tria Golden Kids, kde s ní zpívali Václav Neckář a Helena Vondráčková. Po roce 1990 se Kubišová vrátila ke zpívání, na rozdíl od 60. let, kdy se její písničky pohybovaly v širokém rejstříku od rocku přes blues až k šansonu, se však nyní drží spíše ve středním proudu s velkým příklonem k šansonovému projevu. Vystupuje především v Divadle Ungelt, kde našla své nové zázemí. Zcela vyprodaný koncert v Divadle na Vinohradech v r. 2005 přinesl průřez její tvorbou, od známých evergreenů až po novinky z jejího alba Vítej, lásko.

9.5.2011 * FilmBox Extra * 22,40 * thriller - SIN CITY - MESTO HRIECHU

"... SIN CITY je první věrnou konverzí komiksu jakožto popartového žánru na stříbrné plátno. Narozdíl od drtivé věštiny zepizovaných filmových narativů, které si půjčily příběh a určité typické znaky komiksu, podřizuje Rodriguez "jazyk" (stylizaci narace) původní platformě, pro kterou byly příběhy vytvářeny. Zřejmě lví podíl na sugestivitě a přesvědčivosti filmu má autor předlohy Frank Miller, díky němuž SIN CITY skutečně působí jako rozpohybované stripy jeho noir rapsódie. K tomu si přičtěme nezvyklý podíl popisných monologů a skutečně labužnickou práci s barvou a máme na pitevním stole formálně nejdokonalejší remake, jaký jsme kdy mohli vidět. A obsahově? Funguje to, světe zboř se! Bezútěšný svět kriminálníků, pasáků a zjizvených lidí má patřičný magnetismus a ač jsou příběhy zpravidla hodně čitelné a poznamenané nelogičnostmi, které komiks netrápí, udržuje si SIN CITY neskutečně intenzivní atmosféru, mísící v sobě noir drsnost a naturalismus, hraničící se sadismem. Psychologie stav funguje a všichni tři hlavní představitelé odevzdávají maximum, každý pod svém, každý bezchybně. Trochu mě mrzí určitá samoúčelnost, kterou je stižen Marvův příběh... chybí tam prostě silný poetický moment typu pomsty Valkýr či Hartiganova řešení patové situace. Ale popravdě, chyby vyorávám pracně. Skutečně jsem se občas ptal, k čemu to všechno je, k čemu to směřuje... ale to je irelevatní otázka. Jen a jen k filmu samotnému. Ke zralé a drsné poetice, která nemá konkurenci... Svým zvrhlým způsobem je SIN CITY karikaturou dnešního světa a úsměv při jeho černém humoru má tendence mrznout na rtech. Požitek z postmoderní dekadence, to je Město hříchu! ..." Marigold by ČSFD


Sin City - Město hříchu. John Hartigan (Bruce Willis), jeden z mála nezkorumpovaných policistů v tomto městě, se poslední noc své služby snaží zachránit Nancy Callahanovou, věk 11 let, z rukou Juniora (Nick Stahl) - pedofilního sadisty a sériového vraha, k tomu ovšem také nedotknutelného synáčka senátora Roarka. Hartigan uspěje, zachrání Nancy a zbaví Juniora obou jeho zbraní. Sám ale málem nevyvázne. Jeho parťák Bob, další jméno na výplatní listině vládce města Roarka, do něj vyprázdní zásobník.

Taková je první dějová linie Sin City filmu, na který davy fanoušků legendy noir comicsu Franka Millera čekaly dlouhých třináct let. Už první ukázka, která spatřila světlo světa v Millerově podání třístránková povídka The Customer Is Always Right předurčila film v očích tisíců čtenářů ke zkultovnění. To ale není ani zdaleka vše. Autorská dvojice Miller-Rodriguez se rozhodla oživit i další z nezapomenutelných příběhů ze světa, který Miller stvořil a Rodriguez mu propadl, ze světa kouzelné černobílé kresby, krásných žen, drsných mužů, šeptajícího deště a brutálního násilí.

Čeká nás tak setkání s Marvem (Mickey Rourke), bijcem, kterého byste si nejspíš za souseda nevybrali, jehož budeme sledovat na cestě za pomstou. Pomstou Goldie, pouliční holky, která voněla jako anděl, a byla zavražděna v posteli, kterou tu noc sdílela se zjizveným hromotlukem, který té noci poprvé zažil, co to je někoho milovat. Posledním do nesvaté trojice hrdinů je Dwight McCarthy (Clive Owen), který se ocitne ve špatnou dobu ve špatné společnosti a zaplete se do bitvy mezi dámami ze Starého Města, vedenými krásnou a inteligentní (a o to nebezpečnější) Gail (Rosario Dawson), s ne zrovna vzornými strážci zákona v čele s Jackem (Benicio Del Toro). Rok 2005 bude patřit grafickým románům Franka Millera. (Kryšpín)

9.5.2011 * Barrandov * 22,40 * mysteriózny - FAUNOV LABYRINT

"... Španělská paralela VALERIE A TÝDNE DIVŮ je citlivě zasazena do doby posledních záchvěvů krvavé španělské občanské války. Propojení obou světů, virtuálního tajemných duchů a osudových závazků, i reálného, plného krve a násilí, je organické a působí přirozeně. Děj i celkový způsob snímání filmu připomíná - otázkou je, nakolik vědomě a nakolik spontánně - postupy filmu přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století. Poetičnost a krutost doby jsou však spojeny poučeným pohledem naší doby a nabývají rázu obecnějšího podobenství. Pro českého diváka je výlet do pyrenejského génia loci podnětný a zajímavý - mj. i pro diskuse o mezích a smyslu drsného mravu, který nemá daleko do krutosti. V každém případě se tu jedná o nevšední zážitek, který - jak se zdá - pozitivně přerůstá v mnoha ohledech většinový ráz soudobé tvorby světového hraného filmu. ..." sportovec by ČSFD

Píše se rok 1944 a dvanáctiletá Ofélie jede se svou těhotnou matkou za otčímem, frankistickým důstojníkem, který kdesi v horách na severu Španělska potlačuje zbytky republikánského povstání. Život ve vojenské posádce ale nenabízí Ofélii pouze realitu poznamenanou boji s povstalci, všeobecným nedostatkem jídla a velmi chladným vztahem s otčímem – v nedalekém starodávném labyrintu potká dívka jednou v noci starého fauna, který ji prozradí, že je ztracenou princeznou kdysi mocné pohádkové říše a současně poslední nadějí na její záchranu. Než se ale opět setká se svým královským otcem, musí splnit několik úkolů. Fascinující podívaná a silný příběh o tom, že ve světě dětské fantazie se za život, čest a odvahu platí stejná cena jako ve světě dospělých. (oficiální text distributora)

9.5.2011 * ČT2 * 21,30 * publicistika * HISTORIE.CS

Když byli komunisté v opozici. Jak se chovala KSČ během demokratické První republiky? Proč zvítězilo v roce 1929 bolševické křídlo vedené Klementem Gottwaldem a co to znamenalo pro další vývoj?
Po 1. světové válce došlo v Československé sociální demokracii k bouřlivému vývoji, který vedl v roce 1921 k odchodů utralevicové části a založení KSČ. Jejím vůdčím představitelem byl marxista Bohumír Šmeral. V polovině dvacátých let se KSČ stala jednou z největších marxistických stran v Evropě. V roce 1925 v ní byl vyhlášen proces "bolševizace", který přinesl utužení programové závislosti na Komunistické internacionále. Na V. sjezdu v roce 1929 se jejího vedení zmocnili tzv. karlínští kluci v čele s Klementem Gottwaldem a strana se dostala pod jednoznačný vliv Moskvy. Znamenalo to zostření tzv. třídního boje a komunisté se stali militantní opozicí v parlamentu První republiky. Jak se vyvíjely postoje KSČ k demokratickému státu ve dvacátých a ve třicátých letech? Jaký měla vliv na tehdejší politické scéně?


9.5.2011 * Barrandov * 21,00 * komédia - CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE


"...Hvězdné "studentské" dvojhvězdí české filmové komedie konce let třicátých patří nesporně k vrcholům předcházejícím dnes už také historickou vlnu šedesátých let. Jaroslav Žák, přední prvorepublikový autor vysoce atraktivního čtiva, sám studetské kvítko svých jinošských let a posléze středoškolský profesor, svému prostředí opravdu rozuměl. Až satirickokarikaturní nadhled, který podává, nás nesmí mýlit. Vztahuje se opravdu k času vrcholného vzmachu našeho školství, k době, která národu dala stovky a tisíce potenciálních osobností, jejichž další životní cestu deformovaly a tarasily bariéry dějin druhé poloviny dvacátého století. Autoritativní školství neznamenalo nutně absenci osobností: dnes se naopak zdá, jakoby ji podmiňovalo. Atraktivní téma umocňuje i dnes skvěle pointující scénář, invenční, dnes možná až nedoceňovaná noblesní Fričova režie (pomohl takto filmově na nohy i V+W) a samozřejmě hned přehršle skvělých filmových výkonů. Neznám nikoho,. kdo by nebyl připraven mládnout s tímto mladým filmem pro mladé o mladých...."


Děj je poskládán z celé řady epizod, které během jednoho školního roku prožívají septimáni. Jejich pojítkem je příběh profesora přírodopisu Matulky, starého mládence a věčného suplenta, který si z přehnané svědomitosti ani v pokročilém věku netroufá složit tu poslední státnici. Stále se mu totiž zdá, že ještě něco nezná, a tak by snad bez diplomu odešel i do penze. Naštěstí jsou tu jeho studenti, kteří sice dávají dobráckému učiteli pěkně zabrat, ale po nezodpovědné klukovině s bouchacími kuličkami, kdy se Matulkovi udělá špatně, se kluci vzpamatují a s pomocí mladého profesora, někdejšího Matulkova žáka, připraví šlechetnou lest. Pod záminkou nákupu k doplnění školní entymologické sbírky je vylákán ke zkoušce u laskavého profesora Vondráka. (oficiální text distributora)



7.7.2011 * Nova Cinema * 00,20 * dráma - ZVATŠENINA

"... Je náš život imaginárním tenisovým matchem, kdy děláme, jako bychom žili? Víme proč žijeme a co to znamená? A co vlastně víme o svém životě, natož o životech druhých? Gnoseologický problém existence bytí - kdybych to chtěl nějak filosoficky znejasnit, ale u tohoto filmu se filosofování neubrání nikdo, komu v hlavě zbývá byť jen špetička mozku...." Pohrobek by ČSFD


Michelangelo Antonioni předkládá ve ZVĚTŠENINĚ zmatený obraz moderní Anglie. Swingující Londýn: V anglické metropoli kvete nová pop-artová kultura, uvolněný životní styl charakterizovaný mladými idoly, mladou hudbou a symboly nové generace - extravagantními auty, excentrickými byty a pestrobarevnou módní garderobou. Módní fotograf (David Hemmings) je jedním z úspěšných mladých mužů. Je bohatý, zraňuje svým sobectvím a absolutně nepochybuje o dokonalosti své práce moderního umělce. V jeho studiu se jednoho dne nečekaně objeví mladá žena (Vanessa Redgrave) a chladně, i když marně, mu nabídne své tělo výměnou za snímky mileneckého páru, který potají pořídil v parku. Když Thomas fotky zvětší, má dojem, že zachytil okamžiky vraždy. Najde dokonce mrtvolu, ta však zmizí stejně rychle jako fotografie a záhadná žena. Thomas se vrhne do víru londýnského popového života, ale cítí se náhle znejistělý a chladný.

Obrazy bez záruky: Film ukazuje fascinaci obrazem a jeho klamnou opravdovost, což vystihuje následující filmový nápad: zvětšeniny snímku zpočátku poskytují prchavou jasnost, která se vzápětí vytrácí. Hrdina nakonec musí uznat nemožnost reálného pozorování: Chlapec mu hodí imaginární tenisový míček a fotograf mu jej hodí zpátky. (Quentin T.)