Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

4.6.2011 * ČT1 * 21,40 * krimi - ZBOHOM, BABY

"... Silné drama, velmi dobře napsané, ale především brilantně zrežírované. Pod zde několikrát zmíněný myšlenkový přesah bych se podepsal, to dilema, které se v závěru od hlavní postavy přenese i na diváka, je působivé a ten poslední záběr, bože, to je dokonalost sama. A hlavně - celé to vyprávění má prostě ŠMRNC a je jedno, jestli jde o mrazivě drsnou scénu s pedofilem v 2.půlce filmu, nebo o pouhý dialog mezi dvěma protagonisty. Opravdu radost pohledět. A Casey Affleck? Artikuluje divně, působí divně, vypadá divně :o), ale všechno dohromady z něj dělá tuze zajímavou personu, ze které jsem nemohl odlepit zrak. Bene, do budoucna hraj tak jako v ´Hollywoodlandu´, přitom nadále rozvíjej svůj nepochybný režijní talent a mě nezbyde, než opakovat: "Těšilo mě. Velmi." ..." Lima by ČSFD


Autor drsných detektivních příběhů Dennis Lehane se proslavil především svým románem Tajemná řeka, který byl Clintem Eastwoodem velmi úspěšně zfilmován. Ale dávno předtím, než napsal první slova této knihy, vytvořil populární sérii o neobvyklém týmu bostonských soukromých detektivů, Patrickovi Kenziem a Angie Gennaro, pracujícími převážně pro obyčejné lidi. Z této dvojice, která se přátelila již od dětství, se postupem času stali nejen pracovní, ale i životní partneři, což jejich případům dodávalo další emoční rovinu. Celá série měla obrovský úspěch, ale právě čtvrtý díl, Gone, Baby, Gone, zaujal kritiky výrazněji svým nekompromisním a přesným popisem zločinů na dětech. Jinými slovy byla tato kniha působivá tak, jak byla napínavá.

Příběh filmu začíná v bostonské čtvrti Dorchester, jejíž chudé dělnické ulice jsou poseté zbytky rozbitých rodin a zmařených snů. Tady se beze stopy ztratí čtyřletá Amanda McCready. Policie není schopna nalézt žádné stopy, takže se Amandin zoufalý strýc s tetou obrátí na soukromé detektivy Patricka Kenzieho (Casey Affleck) a Angie Genarro (Michelle Monaghan) s prosbou o převzetí vyšetřování. Ačkoliv se jim do toho příliš nechce, znají místní poměry a také pravdu o Amandině matce Helene (Amy Ryan), která je závislá na drogách. Když se o její případ začnou zajímat více, odhalují temné dorchesterské podsvětí, plné drogových dealerů, podvodníků a pedofilů. Zjištění, co se s Amandou stalo ale nejsou o nic blíže, než byli. Sledováni médii se spojí s vytrvalým detektivem Remym Bressantem (Ed Harris) a s policejním kapitánem Jackem Doylem (Morgan Freeman) - ale když už se zdá, že se případ chýlí k vyřešení, je odhalena smutná pravda o Amandině osudu. Zatímco se všichni snaží na celou záležitost zapomenout, Patrick, pronásledovaný výčitkami, není schopen nad celou věcí mávnout rukou. Když se znovu probírá stopami, které získali, zjišťuje, že se zaplétá do houstnoucí pavučiny lží a nepochopitelného násilí, proniká k šokujícímu tajemství, které bránilo odhalení pravdy, a je nucen čelit morálnímu dilematu, na jehož základě bude muset on i diváci přehodnotit, co je správné a co špatné. (oficiální text distributora)

4.6.2011 * Viasat History * 22,00 * REVOLÚCIA NA STRIEBORNOM PLÁTNE

Příběh o tom, jak se Scorsese, Coppola, Spielberg a další dnes slavní režiséři a herci stali významnými postavami Hollywoodu a jak vznikly takové moderní klasické filmy jako Kmotr, Taxikář či Čelisti. Francouzský dokument z roku 2008



Sledujte příběh o tom, jak hrstka mladých nadšených filmařů vtrhla do pevnosti amerického filmového průmyslu a vytvořila nový druh filmového umění. Řeč je o době, kdy se talentovaní mladí lidé jako Scorsese, Coppola a Spielberg spolu s novým typem herců jako De Niro, Pacino a Nicholson stali významnými postavami, které se zasadily o vznik takových moderních klasických filmů jako je Kmotr, Čínská čtvrť, Taxikář či Čelisti.



4.6.2011 * STV2 * 22,00 * dráma - INTERVIEW PODĽA VAN GOGHA

"... Úžasný snímek založen pouze a jen na konfrontaci dvou osob. Jakmile mi začaly být postavy postupem filmu představovány, uvědomovala jsem si, že vlastně vůbec nevím, co jsou zač, jakou hru spolu rozehráli, kdo z nich mluví pravdu, kdo lež, či jestli se v sobě tyto prvky navzájem mísí. Od začátku do konce jsem nebyla schopna odtrhnout oči od obrazovky. Konverzace Katji a Pierra je fenomenální a dynamická, skrývající v sobě důmyslné vyjasnění, které bude divákovi odhaleno až v samotném konci, s, jakoby špetkou ironie. Hlavní představitelé jsou ve svých charakterech přesvědčiví, zvláště Katja Schuurman (krásná to žena), jejíž postava stereotypní, průměrné a silikonové hvězdičky a herečky (doslova) padla šitá jako na míru. Jaká je vlastně ona a on? Opovrhují sebou, bojují spolu a zároveň se přitahují, protože každý z nich vidí špínu zabalenou v úhledně nachystané pravdě toho druhého. A dokáží ještě vůbec mluvit pravdu? Nebo je jejich profese naučily těm nejhorším lžím a manipulaci s druhými? Stal se pro ně život v přetvářce a neustálých lžích součástí jejich vlastní, špinavé pravdy? Čí pravda je zkaženější? Hra na kočku a na myš, z níž až do samotného závěru není jasné, kdo zaujímá jednotlivé pozice. Měla jsem pocit, že během děje neustále přeskakují mezi hlavními aktéry tak zběsile, až je v jejich hře sám divák polapen. Během této hry můžou být vítězové oba, ale na konci zůstane pouze jeden, ten nejlepší, který udělal (či n(z)ahrál?) dokonalé Interview... Filmy jako tento, odehrávající se pouze na jednom prostoru, či se dvěma postavami (John a Mary, Scény z manželského života nebo též Před úsvitem) stojí především na jednom základním a důležitém prvku, kterým jsou strhující dialogy. Bez nich by to zkrátka nefungovalo. A v tomto případě to fungovalo naprosto excelentně. Výrazný a působivý filmový zážitek. ..." Alushka88 by ČSFD


Originální snímek tragicky zesnulého nizozemského režiséra Théa van Gogha brilantně vypráví jednoduchý příběh. Politický novinář je přinucen udělat rozhovor s bezvýznamnou hvězdičkou televizních seriálů a raději by sledoval odstupování holandské vlády, než být s ní v jedné místnosti. Herečka také není rozhovorem nijak nadšená a mezi dvojicí se rozpoutá konverzační bitva s působivým finále.
Kvalitní herecké výkony, vypjatá emocionalita a minimalismus prostředí dodávají filmu jedinečnou atmosféru. Van Goghův film se kromě kratičkého prologu a samotného závěru natáčel pouze pět dnů v bytě herečky Katji Schuurmanové, představitelky hlavní ženské role.
Ve Spojených státech vznikl remake s názvem Interview režiséra a hlavního představitele Stevea Buscemiho. (oficiální text distributora)


4.6.2011 * Cinemax * 21,35 * dráma - ŽENA POD VPLYVOM

"... O tomto filme sa hovori, ze do svojho natocenia nevzniklo nic podobne. No ja som to videl o 34 rokov neskor a tiez som nic npodobne este nevidel. Na Cassavetesa som sa tesil dlho a zacal som prave tymto filmom. Mistrovsky zahrane charaktery na ktore sa obcas naozaj tazko pozera. Na jednej strane sme nuteni sledovat sceny kde su postavy v krajnych emocnych situaciach a na strane druhej je vela scen neukazanych a sme velakrat nuteni domysliet si, co sa stalo alebo kto je kto alebo. Vela krat naozaj tazko pozeratelny pribeh , od ktoreho som necakal "rozuzlenie" ci veselsi zaver. Tazko povedat ci sa to splnilo alebo nie. Jedina istota tohto filmu pre mna bola v tom, ze som rozmyslal, nad pricinami "sialenstva" Mable. Urcite tlak okolia, snaha byt ukazkovou mamou a manzelkou bijuca sa so snahou ostat sama sebou. Jedinou osobou, s ktorou si Mable rozumie je jej muz (perfektny Falk), ktory ju miluje ma vsak problemy vyjadrit sa spravne a fungovat ako "riadny" otec a manzel. Nakoniec obaja pochopia, ze len oni sami (plus ich tri deti, ktrore ich miluju) si mozu rozumiet a mat statny zivot. To chcel povedat Cassavetes? Mozno ano, mozno nie. Kazdy sa s tymto filmom musi vyrovnat sam. Trochu mi pripomenul Buffalo '66. tiez sa na to obcas nepozeralo lahko a podobne ako Rowlandsovej a Falkova postava boli jedne z najkomplikovanesjich filmovych charakterov ake som kedy videl. A podobne ako Buffulo aj tento snimok si budem ako jeden z najzaujimavesich aky som kedy videl. ..." vincent by ČSFD

Tento drásavý portrét manželství a ženy na pokraji šílenství, považovaný mnoha kritiky za mistrovské dílo, se nepodobá ničemu, co do té doby americký film vytvořil. Složitý a neučesaný obraz rodinného života zkoumá proměnlivé vztahy, popudy, emoce a střety, z nichž se rodí problémy. Citově křehká Mabel (Gena Rowlandsová) je provdána za vznětlivého, panovačného Nicka (Peter Falk), stavebního předáka, který pracuje pro město Los Angeles. Když pošle všechny tři děti k matce, aby mohla strávit volný večer s Nickem, Mabel ztratí veškerou jistotu. Láskou ke své rodině žije tak silně, že když manžel schůzku zruší, ve zkratu se opije v místním baru a přivede si domů jiného muže. Film navozuje mnoho otázek bez snadných odpovědí: zda a jak se chovat podle očekávání našeho okolí, zda je možné být citově upřímnou osobou a zároveň dospělým/rodičem/manželkou, jaká vzplanutí lze promíjet, v jakých situacích se cítíme dobře a jak omezují role, které hrajeme, nás samotné i ostatní. Za ztvárnění bláznivé Mabel získala Rowlandsová po zásluze několik ocenění za herecký výkon. (oficiální text distributora)

4.6.2011 * Viasat Nature * 21,00 * dokument - GESAUSE: BURÁCAJÚCE HORY


Nikde v Alpách nejsou vodní toky, lesy a skály tak strmé a svahy tak prudké jako v národním parku Gesäuse, největším kaňonu Evropy. Rakouský dokument z roku 2005



Když vychází slunce a přináší s sebou nový nádherný den, Gesäuse naplňuje ideální představu o vzhledu hor. Avšak při špatném počasí bývají stěny Gesäuse dějištěm děsivého jevu, kdy se strže chovají podobně jako přívody stlačené páry.




4.6.2011 * HBO * 20,00 * dráma - BIELA STUHA


"... Bílá stuha Michaela Hanekeho je snímek, pro který se obtížně hledají superlativy. K dokonalosti dovedená formální stránka tohoto díla, funkční role ,,personálního vypravěče", jenž má vnitřní účast na událostech a dějově omezené znalosti, oddělené pásmo vypravěče a pásmo postav, dokonale odosobněný tvůrčí přístup bez použití jakékoliv hudební složky, záměrně zvolené velmi pomalu plynoucí tempo, černobílý obraz dokreslující dobové usazení, převládající celky a statika kamery, jedna z nejdokonaleji působících mizanscén, kterou jsem kdy viděl, ryze intelektuální směřování a jemu podřízené vystavění jednotlivých uměleckých i dramatických složek (konečně renesance evropského autorského filmu), sugestivně gradovaná atmosféra s nevyřčeným, jen mistrně naznačovaným tajemstvím. Haneke záměrně v inkriminovaných scénách nechává kameru opodál a divákovi skrývá bolavé efekty temných stránek duše, jsou vidět jen symptomy, ne podstata zla, což odráží svět potlačovaných frustrací, středověké metody výchovy (přivazování k posteli jako kůra na odvyknutí sebeukájení!) i běsy perverznosti a degenerované sexuality. Vše tu bublá jen pod povrchem, přičemž navenek si nezúčastněný a do děje nevtažený pozorovatel nemůže všimnout ničeho podezřelého. Vypravěč - venkovský učitel - je ve vesnici cizincem a jeho postřehy i běh života vytvářejí kontrapunkt retardovanému světu místní komunity. Jedině cizinec (stejně jako divák - a působení na něj je meritem věci) může být v takovémto světě normální a jedině on může zůstat nezasažen. Hlavní roli hraje úloha výchovy, která zapříčiňuje veškeré zlo a přenáší i na další generace komunitní stigma. Neudržitelnost takto reflektované pokrytecké morálky vesnického prostředí je opět v kontrapunktu k přesně opačně vnímanému a prezentovanému venkovskému světu, jak byl reflektován dříve, především v národním obrození, ale i během 20. století. Jestliže chtěl Haneke Bílou stuhou pojmenovat kořeny nacismu v německé společnosti, povedlo se mu to dokonale. Já bych ovšem dodal, že malý fašista dříme v každém z nás, stejně tak příklony k totalitní společnosti, násilí a nacismu mohly mít své podhoubí kdekoliv v Evropě a ani dnes nejsme tohoto nebezpečí ještě úplně ušetřeni... Podobné filmy: Plechový bubínek



Tajemná historie ožívá ve vyprávění bývalého venkovského učitele, který byl přímým svědkem podivných událostí, jež se odehrály několik měsíců před vypuknutím první světové války v jedné severoněmecké vesnici. Vše začalo jednoho letního dne. Jediný doktor v kraji byl zraněn při pádu z koně. Následoval baronův synek, kterého našli zbitého před dveřmi zámku. Podivné a zdánlivě neopodstatněné násilné činy narůstají a s nimi i napětí ve vesnici, kde si lidé pomalu přestávají věřit. Přísná výchova a pevná společenská hierarchie se začínají otřásat ve svých základech a na povrch vyplouvají tutlané konflikty mezi chudými a bohatými, zneužívanými posluhovačkami a jejich pány či dětmi a přísnými rodiči. Až pozdě začne být obyvatelům vesnice jasné, že násilí se rodí přímo v jejich středu. (oficiální text distributora)

4.6.2011 * STV3 * 20,00 * šport - SLOVENSKO - ANDORRA


"V každom zápase sa hrá o tri body a ich zisk je naším prvoradým cieľom," hovorí pred kvalifikačným duelom s Andorrou reprezentačný tréner Slovenska.
BRATISLAVA. Hlavný tréner slovenskej futbalovej reprezentácie Vladimír Weiss st. na piatkovej oficiálnej tlačovej konferencii pred sobotňajším zápasom proti Andorre v B-skupine kvalifikácie o postup na majstrovstvá Európy 2012 do Poľska a na Ukrajinu zopakoval, že prvoradou úlohou jeho zverencov je trojbodový zisk.

Tím je pripravený

"Každý kvalifikačný zápas je dôležitý, tak je to aj v tomto prípade. V každom sa hrá o tri body a ich zisk je naším prvoradým cieľom. Hráči celý týždeň poctivo trénovali a po športovej stránke sú veľmi dobre pripravení. Verím, že cestu na štadión si nájdu aj diváci a my sa im odvďačíme dobrou hrou," povedal na TB V. Weiss st. a vzápätí pokračoval:
"Chalani mali radosť z hry i z tréningového procesu, čiže som optimistom. Verím, že sa to prenesie aj do toho zápasu. Body sú dôležité, ale my chceme dokázať, že vieme hrať pekný futbal. Máme v kádri kreatívnych hráčov, či už je to Jež alebo Žofčák."
A s čím by bol po stretnutí spokojný skúsený 46-ročný kouč? "Samozrejme, s tromi bodmi a viacgólovým víťazstvom, povedzme tak o tri góly. Potešilo by ma, keby prišlo aj viac ľudí. Futbal hráme pre nich. To nie je fráza. Keď je slušná divácka návšteva, aj hráči odovzdávajú nejaké percentá navyše.

Šebo bude v základe, hrá sa v sobotu od 20.15

Vladimír Weiss st. odmietol prezradiť základnú zostavu, ktorú pošle na trávnik v sobotňajšom dueli. Jedno meno v nej však nebude chýbať. Kanonier Slovana Bratislava Filip Šebo nastúpi od začiatku.
"Filip má skvelú formu. Na Pasienkoch je doma. Dám mu príležitosť od začiatku a verím, že sa mi odvďačí nejakým gólom. Zostavu už mám v hlave, ale z taktických dôvodov ju neprezradím.Poviem len, že šancu dostane aj Robo Jež, ktorý sa na tréningoch ukazoval najlepšie zo všetkých, bola radosť pozerať sa na neho," povedal na margo zostavy V. Weiss.
Duel na bratislavských Pasienkoch s úvodným výkopom o 20.15 h povedie rozhodcovská trojica z Albánska. Hlavnému Lorencovi Jeminimu budú pomáhať ako asistenti Ridiger Colaj a Gezim Koka.
"Čaká nás povinná jazda. Bez týchto troch bodov by podľa mojej matematiky nemalo zmysle hrať ďalej túto kvalifikáciu," uzavrel Vladimír Weiss st. Slovensko je v B-skupine s desiatimi bodmi na treťom mieste. Rovnaký počet má aj vedúce Írsko a druhé Rusko, Andorra je bez bodu posledná.

Tréner Andorry: Chceme, čo najdlhšie udržať čisté konto

Tréner andorrskej futbalovej reprezentácie Jesús "Koldo" Álvarez na piatkovej tlačovej konferencii povedal, že by ho okrem dobrého výkonu jeho zverencov potešil aj prípadný bodový zisk.
"Netuším, aký bude výsledok sobotňajšieho zápasu, prišli sme sa však pobiť o čo najlepší. Najradšej by som bol, keby sme získali nejaký bod. Myslím si, že musíme hrať odvážne, nemôžeme sa sústrediť len na obranu. Musíme ísť do toho naplno."
"Slováci budú chcieť streliť čo najskôr gól. Našou úlohou je čo najdlhšie udržať čisté konto. Verím, že sa nám to podarí. Nemôžeme sa sústrediť len na obranu, budeme sa snažiť odoberať súperovi lopty čo najskôr. Prípadné víťazstvo nad Slovenskom, alebo aj iným súperom v kvalifikácii by nám dodalo potrebnú reputáciu vo svete," vyhlásil Álvarez.

Slovensko má veľmi dobrý tím

Andorra koncom marca potrápila doma favorizované Slovensko, keď s ním prehrala len najtesnejším rozdielom 0:1. Kouč národného výberu tohto miništátiku však prekvapujúco nebol spokojný.
"Nepotešil ma predchádzajúci vzájomný zápas, pretože sme nevyhrali," povedal s vážnym výrazom v tvári Jesús "Koldo" Álvarez a doplnil:
"Možnosť hrať kvalifikáciu proti takým vyspelým tímom, akým je aj Slovensko, je pre mužstvo príležitosťou vyrásť a nielen pre mužstvo, ale aj pre celú krajinu. Slovensko má veľmi dobrý tím, pozor si musíme dať na Hamšíka, ktorý má skvelú techniku, Šeba či Vitteka, ktorí sú zase kanoniermi."
Álvarez, bývalý brankár Atlética Madrid, odpovedal aj na otázku, ktorý je jeho obľúbený tím: "Som fanúšikom Andorry. Na klubovej úrovni mám rád Atlético Madrid i FC Barcelona. V týchto kluboch sú ľudia, ktorí ma dokážu chytiť za srdce."
Andorrská futbalová reprezentácia dokázala v histórii zvíťaziť len v troch zápasoch, z toho len raz v kvalifikácii, keď v základnej skupine bojov o účasť na majstrovstvách sveta 2006 zdolala 13. októbra 2004 doma Macedónsko najtesnejším rozdielom 1:0.


Čítajte viac: http://futbal.sme.sk/c/5921942/trener-weiss-chce-andorru-zdolat-aspon-o-tri-goly.html#ixzz1OErs6bXs




http://futbal.sme.sk/c/5921942/trener-weiss-chce-andorru-zdolat-aspon-o-tri-goly.html

4.6.2011 * Nova * 20,00 * dobrodružný - MASTER AND COMMANDER: NA OPAČNOM KONCI SVETA


"... Už si ani nevzpomínám, kdy naposledy jsem se před vyvrcholením filmu přistihl, že napětím skoro nedýchám. Muselo to být dávno a muselo to být u podobného filmu, jakým je Master & Commander. Tohle je nádherné volání starých časů, robustní filmařiny s jasnou vizí, precizním vedením a skvěle poskládanými dramatickými vrstvami. Peter Weir má velitelské schopnosti a nezlomnost kapitána Jacka, zároveň ale zůstává analytickým pozorovatelem jako doktor Stephen. Způsob, jakým jsou vybudovány jednotlivé postavy, jakým způsobem je udržována chemie posádkou, by měl být v nějaklé učebnici filmové taktiky. Během pár minut je člověk na palubě a účastní se plavby, která je zároveň poučná, napínavá i emotivní. Navíc tu vysvítají Weirovy typické duality malých a velkých vesmírů, když se válka, politika a věda ústrojně zrcadlí ve vztazích a rozhovorech postav, aniž by film sklouzával k nějakému přehnanému mudrování. Všeho je tam tak akorát a prach tomu nezvlhne ani navzdory hromské stopáži. Tohle mi ustřelilo hlavní stěžeň. Huzzah! (a ten druhý díl, prosím, dle toho, co nám Peter Weir říkal, to není utopie)...." Marigold by ČSFD



Námořní kapitán Jack Aubrey se stává poprvé velitelem lodi, která míří do oceánu, přímo do jedné z námořních bitev proti Napoleonovým lodím. Je to brilantní taktik, statečný bojovník, který je oceňován i za přímý boj muže proti muži. Je také milovník kultivované a vtipné konverzace, je muzikální a hraje na housle. Kapitánovým protějškem je jeho přítel Stephen (Paul Bettany), lékař a vynikající britský špión. Na pozadí napoleonských válek je rozehráno vzrušující dobrodružství.

Režisér Peter Weir (např. Truman Show, Zelená karta) natočil velkofilm Master & Commander: Odvrácená strana světa s hvězdným obsazením v čele s oscarovým Russellem Crowem (např. Čistá duše, Gladiátor). Ten tu předvede zase jednu ze svých dokonalých proměn, které k věrohodnosti postavy patří. Bude blonďatý a dokonce k roli studoval hru na housle. Film byl natočen v Mexiku s náročným technickým vybavením včetně gigantického vodního tanku, který byl použit při natáčení slavného Cameronova Titanicu. Hlavní roli vedle Russella Crowea tak hraje i atraktivní loď H.M.S. Surprise, která je konstruována podle americké stěžňové lodi Rose, repliky fregaty královského loďstva z poloviny 18. století. Tento velkofilm přivádí na stříbrné plátno akční podívanou, námořní dobrodružství a velké herecké příležitosti. Film byl natočen volně podle románů Patricka O'Briana (celkem 18 dílů) , které postupně vydává nakladatelství Talpress. (oficiální text distributora)




3.6.2011 * Markíza * 00,45 * dráma - MNÍCHOV

"... "Izrael ztratila svého syna." hořce prohlašovali někteří izraelští předáci na adresu Spielberga. Co je tak popudilo? Ačkoliv je MNICHOV především napínavým špionážním thrillerem, Spielberg už není dávno jenom tím, kdo nechává odříkávat Ítýho "Go home" a Indyho šlehat bičem pro radost divákům, ale chce se také vyjadřovat k bolístkám světa, jak těm historickým (Schindlerův seznam), tak i k těm aktuálním, jako je palčivá izraelsko-palestinská otázka. Když skrze postavu Roberta nechává promlouvat: "Všechna ta krev se nám vrátí. Židé by neměli ubližovat, protože to dělají nepřátelé. Měli bychom být spravedliví. V tom je krása. To je židovské.", nebo když Avner v přesvědčivém podání Erica Bany říká "Dokázali jsme vůbec něco? Každý, koho jsem zabili, byl nahrazen horším. Na konci tohoto zabíjení nebude žádný mír.", možná tak vyslovuje Spielberg svůj vlastní názor a věřím, že se tohle izraelským vůdcům špatně poslouchalo (ale aby bylo jasno, já jsem na jejich straně). A když pominu politikum, co zbylo? Především MISTROVSKY - to desetkrát podtrženo - zrežírovaný thriller, který uchvacuje perfektní filmařinou (např. bych vyzdvihle precizní výpravu s dokonalou atmosférou 70.let), je oproštěn od patosu, jenž byl vždycky bolístkou vážně pojatých Spielbergových filmů a v několika scénách dokazuje, že přerostlé dítě Steven umí i pořádně šokovat (na drsnou naturalistickou scénu zabití holandské vražedkyně jen tak nezapomenu). MNICHOV sice nemá tak hluboký emocionální dopad, jako SCHINDLERŮV SEZNAM, nebo AMISTAD, ale je to kus atraktivní poctivé filmařiny, který chce ´něco´ sdělit a to´něco´předkládá vysoce atraktivní formou. Chyba nevidět. ..." Lima by ČSFD


Nejtragičtější den v olympijských dějinách, masakr izraelských sportovců v roce 1972 v Mnichově, který měla na svědomí palestinská teroristická organizace Černé září, se nesmazatelně vepsal do historie dvacátého století. O událostech, které následovaly, toho v učebnicích dějepisu nebo dobovém tisku mnoho nenajdete. Sérii nájemných vražd proti strůjcům atentátu, které naplánovala a provedla izraelská tajná služba, v mistrovsky napínavém thrilleru zmapovala režisérská legenda Steven Spielberg.

Hrdinou příběhu je mladý Izraelec, příslušník tajné služby Avner (Eric Bana - Trója, Hulk), který je stejně jako většina jeho krajanů zdrcen mnichovskou tragédií. V téhle atmosféře ho osloví důstojník Mossadu Ephraim (Geoffrey Rush - Záře, Piráti z Karibiku), jenž mu nabídne účast v nejriskantnější operaci, kterou do té doby tajná služba židovského státu provedla. Avner musí opustit těhotnou manželku, změnit totožnost a využít všech svých schopností k dopadení a zabití jedenácti mužů, které Mossad obvinil z přípravy mnichovských vražd. Přes své mládí a nazkušenost se Avner brzy stane vůdcem pětičlenné skupiny, v níž kromě něj figuruje řidič Steve (Daniel Craig - nový James Bond), schopný padělatel Hans (Hanns Zischler), odborník na výbušniny Robert (Matthieu Kassovitz) a "čistič" Carl (Ciaran Hinds). Po celém světě metodicky vyhledávají a úspěšně odstraňují "své" muže a čím dál víc na ně doléhají tři zásadní otázky: Co jsou zač ti, které zabíjíme? Lze jejich vraždy ospravedlnit? Zabrání jejich smrt dalšímu teroru? V souboji svědomí a touhy po pomstě si navíc uvědomují další nepříjemný fakt - čím déle budou lovit teroristy, tím pravděpodobnější je, že i oni začnou být loveni.

Scénář k Mnichovu napsal držitel Pullitzerovy ceny Tony Kushner, kterého nadchla spolupráce se Spielbergem. "Nikdo nedokáže vtisknout příběhu tolik napětí jako Steven. U něj víte, že vás už v první minutě nemilosrdně hodí přímo do epicentra příběhu, zmačkne jako citrón a přitom si ještě najde čas pro hledání odpovědí na velmi citlivé otázky," říká Kushner. (oficiální text distributora)


3.6.2011 * KinoCS * 23,25 * dráma - VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI

"... Vojtěch Jasný vytvořil film, který je prostý, jak studánka v lesích a přitom je čirým a průzračným uměním a vrcholným dílem československé kinematografie. Voní jarními květy, lány obilí, podzimním listím i mrazivým větrem. Voní koncem války, úlevou, svobodou, zoranou hlínou a poctivou prací,... mrazí a dusí tísnivou atmosférou kolektivizace a důsledků únorového komunistického puče. Postavy, které lze najít v reálném životě v každé době skoro všude jsou živé, skutečné, z masa a kostí. Snad proto, že je jejich představitelé nehráli, ale opravdu jimi byli....." CaptainNoir by ČSFD

Téměř už legendární film režiséra Vojtěcha Jasného začíná v jedné malebné moravské vesnici v květnu 1945. Lidé tady prožívají nejkrásnější dny svého života, večer se všichni scházejí v hospodě U Vola při vínku a muzice, kde hlavní prim vede bezstarostný piják Zášínek. Přichází však únor 1948. Vesnice se rozděluje na dva nesmiřitelné tábory. Poklidné časy rodáků končí...Režisér Vojtěch Jasný sbíral materiál pro Rodáky od roku 1946. Spolu s Kachyňovou a Procházkovou Nocí nevěsty přinesl pravdivé svědectví o poválečných osudech vesnice, především o dramatickém přelomu padesátých let Je to jeden z nejkrásnějších a myšlenkově nejhlubších filmů v celé historii naší kinematografie. Mnoho let byl pečlivě ukryt v trezoru, ale přesto mezi lidmi koloval na stovkách videokazet. Není to pouhé popisné vyprávění, ale básnické převyprávění dramatických lidských osudů, které se dostaly do konfliktu s mocí, násilím a krutostí. Vojtěch Jasný ve filmu, který mu mimo jiné přinesl cenu za režii z MFF v Cannes 1968, poskytl mimořádnou příležitost plejádě našich hereckých osobností a životní roli nabídl především Radoslavu Brzobohatému. (oficiální text distributora)