Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

11.7.2011 * FilmBox * 20,00 * dráma - ADAPTÁCIA

"... Klasická poučka praví: žák překonal mistra. Woody Allen musí dnes Charlie Kaufmanovi závidět jeho neotřelou scenáristickou genialitu plnou intelektuálního pochybování o sobě samém, ironických postřehů a sarkasmu, autobiografické inspirace a umění vyváznout ze zrádných osidel složitě (postmoderně) koncipovaného scénáře s dokonalou a smysl dávající pointou a vyzněním... A navíc - ta absolutní sebereflexe... Výjimečný scénář, výjimečný film! ..." Radek99 na ČSFD

Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.

Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně. (oficiální text distributora)


11.7.2011 * Cinemax * 20,00 * thriller - MUŽ, KTORÝ VEDEL PRÍLIŠ MNOHO

"... Réžia : Alfred Hitchcock.... V hlavnej úlohe : činely .... Výborný kriminálny thriller s hustou atmosférou hlavne v druhej polovici filmu. Nezabudnuteľná scéna na koncerte v Royal Albert Hall, kedy sa bez slov, a za počúvania krásnej hudby , dalo vypovedať mnoho vecí .... A ďalšou bola scéna na ambasáde, keď Jo sadla za klavír a zaspievala svoju "Qué sara, sara .." a my sme mohli spolu s pánom Hitchcockom sledovať, ako sa ten zvuk krásne rozlieha až na tie najvrchnejšie poschodia, za použitia nádherných záberov na schodiská budovy ... ...." ripo na ČSFD

Ben a Jo MacKennovi se synem Hankem si užívají prázdnin v Maroku. Poté, co v jednom marakéšském obchodě zemře v Benově náruči francouzský špión, dozvídají se, že jejich syn byl unesen do Anglie. Než se oba manželé nadějí, jsou až po uši zamotaní do mezinárodní špionáže, vražd a teroru. Jak se postupně snaží zjistit pravdu, jejich životy visí na vlásku, zatímco se blíží vyvrcholení v dnes již slavné mrazivé scéně v londýnské Royal Albert Hall. Tímto remakem vlastního filmu se stejným názvem z roku 1934 chtěl Hitchcock původní verzi překonat. Dnes již světoznámá píseň Qué Sera Sera, použita v jedné vypjaté scéně, byla v roce 1956 oceněna Oscarem za nejlepší skladbu. (oficiální text distributora)


10.7.2011 * STV2 * 23,10 * dokument - seriál - BIG BÍT

"... Jeden z nejlepších a nejucelenějších televizních dokumentárních projektů na česko(slovenských) obrazovkách. Jeho rozsáhlost a kompaktnost z něj dělá svého druhu televizní encyklopedii. Škoda že k ní není přístup v jiném než televizním formátu, řekněme na DVD. Ale jinak obrovská poklona tvůrcům v čele s producentem Čestmírem Kopeckým a režiséry Zdeňkem Suchým a Václavem Křístkem... Bravo! ..." Radek99 na ČSFD


10.7.2011 * Universal Channel * 23,00 * thriller - DIVOKOSŤ V SRDCI

"... Emocemi zmítaná a stravujícím ohněm vláčená road movie... Nespoutaně vzrušující, pošahaná, drásavě fyzická, a v odpověd k tomu občas i krásně vzletná - né ovšem dost aby to stačilo na "návrat domů" ze zvrácené podoby země OZ. Žádnému z předešlých či následných lynchových filmů se ve mně nepodařilo rozžehnout v srdci takový nehasnoucí plamen, jako se to podařilo právě téhle jeho zběsilosti. ..." Kass na ČSFD

Mys strachu. Poblíž hranice Severní a Jižní Karoliny. Na schodišti k tanečnímu sálu surově ubije Námořník Ripley černocha Boba, který jej napadl nožem. Muže najala Marietta Paceová, nenávidějící Námořníka, který chodí s její milovanou dcerou Lulou. - O 22 měsíců a 18 dnů později. Přes matčin odpor Lula čeká před vězením na Námořníka, propuštěného na podmínku. Odjedou jejím kabrioletem do motelu, kde se vášnivě milují. Lula vzpomíná, jak ji ve třinácti letech znásilnil otcův obchodní společník, který o tři měsíce později uhořel při autohavárii. Námořník si zase vybavuje svou hádku s Mariettou na toaletě. Tvrdě ji odmítl, když se mu nabízela a ona na něho poštvala Boba. - Dvojice jde večer tančit. Ripley napadne Lulina tanečníka, a pak dívce zpívá s kapelou píseň Elvise Presleyho. Milenci se rozhodnou odjet do Kalifornie, ačkoliv mladík tím poruší podmínku... (oficiální text distributora)


10.7.2011 * FilmBox HD * 23,00 * dráma - NEBESKÉ STVORENIA

".... Natočit to někdo jiný, byl by z toho pouhý popisný příběh, hodící se tak na desátou večerní na Novu, ale Peter Jackson z toho udělal strhující podívanou, ve které marnotratně hýří režijními nápady, které jsou prostě NEUVĚŘITELNÉ. Kdo ví, možná právě nominace na Oscara za toto dílo pomohla Jacksonovi přesvědčit šéfy New Line Cinema, aby mu LOTRa financovali. ... Lima na ČSFD

Film byl inspirován skutečnou událostí, ke které došlo na Novém Zélandu v padesátých letech 20.st.: dvě dívky zavraždily matku jedné z nich. Jackson s Walshovou se detailně zabývali okolnostmi případu a snažili se být věrní skutečnosti - jenže to v případě tohoto filmu znamená něco jiného než obvykle. Tou skutečností, kterou film nabízí, není objektivní pohled vycházející z policejních záznamů, ale pohled jedné z dívek, která si vedla podrobný deník. Film vznikl především na základě tohoto deníku, a tak nabízí svět viděný očima šestnáctileté Pauline Parkerové, vražedkyně vlastní matky. Díky tomu jsou součástí filmu i scény čtvrtého světa, výplodu jejich fantazie, do kterého unikají před nudným a otravným světem všedních spolužaček a nápadníků, prudících učitelek a zrazujících a nechápajících rodičů. Jak Jackson prohlašuje v jednom rozhovoru, právě nespoutaná fantazie dívek ho nejvíc zajímala a vyvolávala v něm pocit sympatií a spřízněnosti. Schopnost vizualizovat tento čtvrtý svět v BOŽSKÝCH STVOŘENÍCH byla tak jakousi malou zkouškou na Tolkiena a naznačuje jeho zájem o vysněné, fantazijní světy, který uplatnil u PÁNA PRSTENŮ. (oficiální text distributora)



10.7.2011 * ČT2 * 21,25 * dráma - KRAJINA TIEŇOV

"... Čím je Amazonka mezi řekami, sekvoja mezi stromy a Bajkal mezi jezery, tím je Anthony Hopkins, jehož talent se tyčí do nedohledných výšek a prostírá do širých dálek, mezi herci. Znalci Lewisova života by mohli namítnout, že Lewis přednášel na Cambridgi a ne na Oxfordu, že Joy Greshamová měla dva syny a ne jen jednoho, že v příběhu chybí řada Lewisových blízkých přátel včetně J.R.R. Tolkiena, že charaktery a podoba postav jsou pozměněny, některé události posunuty nebo vynechány...ale celkově je to tak nádherně, citlivě a v jemných barvách vyvedený příběh, že se člověk těžko zmůže na slova námitek, natož když má slzy v očích a knedlík v krku. Velké uznání hercům, režisérovi a hudbě. "Pain is a part of happiness." ..." Faidra na ČSFD

Pozoruhodná osobnost filologa, spisovatele a filozofa Clivea Staplese Lewise (1898-1963) je dnes známá především díky jeho sedmi knihám pro děti Letopisy Narnie (vycházely poprvé v letech 1950-57, u nás je vydalo v roce 1993 nakladatelství Orbis Pictus). Ty se staly předmětem čtenářského kultu i seriózního badatelského zájmu v podobné míře jako dílo Lewisova dlouholetého přítele, kolegy a inspirátora J.R.R. Tolkiena. Lewis byl spolu s Tolkienem jednou z vůdčích osobností proslulého kroužku The Inklings, jenž se scházel k přátelským debatám a ke společné četbě zvláště ve 30. a 40. letech. Výlučné duchovní prostředí oxfordské intelektuální smetánky je atmosférou, z níž scenárista William Nicholson vyděluje C.S. Lewise jako protagonistu neobvyklého milostného vztahu k americké básnířce Joy Greshamové. Nicholson napsal původní verzi Krajiny stínů jako televizní hru pro BBC (1985, r. Norman Stone); přepracoval ji na úspěšnou divadelní hru a posléze na scénář pro stejnojmenný film Richarda Attenborougha. - Hlavními aktéry romance jsou skutečné osobnosti; faktem je i Lewisův odklon od zastávaných vyhraněně staromládeneckých postojů, jenž ho vzdálil dlouholetým přátelům, i jeho názorová proměna po manželčině smrti, doložená v Lewisových posledních literárních dílech. Skutečností je i to, že se ujal výchovy nevlastního syna Douglase. Lewisovi kolegové z univerzity (včetně Tolkiena) však ve filmu vystupují pod jinými jmény. Spíše než o životopisný snímek tvůrcům šlo o příběh nevšední lásky, jež změnila životní postoje plachého, upjatého oxfordského profesora, který sice byl specialistou na středověkou milostnou poezii a který psal knihy pro děti a nábožensky laděné traktáty o lásce a utrpení, ale jeho životní zkušenosti byly vlastně velmi omezené. Snímek podává vztah Lewise a Greshamové z let 1950-1960 jako přibližování názorově, povahově i kulturně velice rozdílných osobností, jež si dokonale porozuměly a dokázaly nalézt naději a víru i tváří v tvář Joyině smrtelné chorobě (zemřela v roce 1960 na rakovinu). Melodramatická linka vyprávění je ozvláštněna zajímavostí charakterů i prostředí, v němž se příběh odehrává a jež myšlenkové vyznění posouvá do obecnější roviny. Attenboroughovo diskrétní, nevtíravé pojetí "banálního" tématu osudové lásky se opírá o zajímavý Nicholsonův text a o obsazení hlavních rolí (Anthony Hopkins, Debra Wingerová). - Název snímku je citátem z Letopisů Narnie (krajina stínů je místem smrti). (oficiální text distributora)
http://www.csfd.cz/film/355-krajina-stinu/

10.7.2011 * STV1 * 20,15 * dráma - VYVOLÁVAČ DAŽĎA

"... Svkělé právnické drama se strhujícím dějem. ..." molotov na ČSFD

Čerstvý absolvent právnické fakulty je víceméně donucen po záhadném zmizení svého zaměstnavatele založit vlastní firmu. Ocitá se tak uprostřed procesu se zdravotní pojišťovnou, která odmítla zaplatit léčbu leukemického mladíka. Jakou má šanci proti týmu dobře placených advokátů v čele se zákeřným Drummondem? (oficiální text distributora)



10.7.2011 * Cinemax * 20,00 * dráma - ZABIL SOM SVOJU MATKU

"... Přihlížím apokalypse, a pak náhle oněmím. Zamkl jsem se, opil, spolkl žiletku a koukal na hvězdy. Xavier svádí k pláči, ale pak neočekávaně vytáhne drastický verše o nenávisti nebo pomyslném smíru a rozpoutá kostelní klid. V tu chvíli vzplanu! Naprostá bomba! ..." Mahalik na ČSFD

Částečně autobiografický příběh o sedmnáctiletém homosexuálovi Dolanovi, který začne být posedlý svou matkou díky jejich bouřlivým vztahům v době, kdy objevuje tajemství dospělosti a potýká se s prvními vážnými nástrahami života.
Hubert Minel nemá rád svou matku. Sedmnáctiletý mladík jí domýšlivě opovrhuje a vidí jen nevkusné svetry, kýčovité dekorace a drobky uvízlé v koutku jejích úst, když žvýká. Kromě těchto iritujících přízemních maličkostí se však na jejich vztahu podepsala také výchova plná manipulace a zneužívání pocitu viny. Hubert, zmatený a rozervaný milujícím a zároveň nenávistným vztahem, který ho každý den víc a víc užírá, se prodírá mystériem dospívání obyčejně a typicky. Objevuje krásy umění, zkouší zakázané, otevírá se přátelům, sexu a společenskému vyloučení. (oficiální text distributora)


10.7.2011 * CS film * 20,00 * dráma - ZÁNIK SAMOTY BERHOF

"... Mrazivý snímek, který ve mě zůstal ještě dlouho po jeho shlédnutí. Rád bych viděl znovu...." stration ny ČSFD

První poválečné léto, česko-polsko-německé pomezí. Lidé ze samoty Berhof se stanou zajatci vérvolfů, kteří odmítají připustit porážku Německa. Konflikt je zde pojat jako analýza mezní lidské situace a charakterů, v níž se osciluje mezi krajnostmi. Ústřední postavou vyprávění je jeptiška Salome, která do osamělého statku přináší všechno ostatní, jen ne očekávané milosrdenství. Jednoho z jejích protihráčů představuje československý poručík (v podání Milana Kňažka), jenž se s úpornou snahou pokouší o zajištění pořádku. Jeden z nejlepších československých filmů 80. let, natočený podle stejnojmenné předlohy Vladimíra Körnera, dodnes zaujme propracovaným scénářem, kamerou, hudbou a hereckými výkony. (oficiální text distributora)

10.7.2011 * Kino CS * 20,00 * dráma - KOČÁR DO VÍDNĚ

"... Tenhle mrazivý snímek zdobí mimořádné herecké výkony a tragický, emocionálně vypjatý závěr, jdoucí proti stereotypnímu zobrazení partyzánů jakožto statečných a morálně způsobilých jedinců. Není divu, že tento skvost, odhalující absurditu války, nemohl přes 20 let spatřit světlo světa, ukryt pečlivě v archívu. ..." Lima na ČSFD

Komorní psychologické drama osvědčené autorské dvojice je křehkou studií o přerodu strachu až do nenávisti. Na pomstu připravená Krista (jedna ze životních úloh I. Janžurové), kterou dva němečtí vojáci na sklonku války přinutí, aby je svým vozem dovezla k rakouské hranici, den poté, co Němci oběsili jejího muže, nakonec nedokáže nepřítele zabít a zoufalou útěchu najde v objetí vyděšeného mladičkého vojáka (nesnesitelně dlouho živené napětí explodovalo do nečekaně lidského, milostného sblížení).

Film kromě nevšedního tématu zaujme originální poetikou: napjatá, tiše hrozící atmosféra opuštěného lesa koresponduje s pocity protagonistů, mlčenlivost jako nemožnost dorozumění, skrývaná nenávist a zloba jsou zřetelné v zámlkách, detailech, gestech, výrazu tváří. Působivé je i vizuální ztvárnění a hudba varhanních skladeb. Film relativizuje zdánlivě jasný pojem spravedlnosti, zamýšlí se nad tragédií znecitlivěného automatického konání, hrdinové připomínají nevinné oběti nezastavitelného válečného běsnění. Strhující memento proti fanatickému aktu pomsty, proti zlobě a nenávisti, přináší katarzi z tragického pocitu. Dílo bylo dlouhý čas zakázané a označené za "hanebný ideový paskvil". (oficiální text distributora)