Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

13.7.2011 * MGM * 22,40 * krimi - DRSNÝ HARRY

"... "Když vidím nahýho chlapa s řeznickým nožem jak honí ženu a má erekci tak vím, že nejde vybírat na červený kříž." Dozvídáme se, že tento film je věnován všem policistům San Francisca, kteří byli zabiti ve službě. A hned se přesouváme k bazénu na střeš výškové budovy. Mladá žena plave od jednoho konce ke druhému. Stačí jedna střela do zad a její bezvládné tělo se potápí na dno... "Tohle je magnum 44, největší ruční pistole na světě!" Takhle začíná film, který začal sedmdesátá léta v USA. Zatímco Bezstarostná jízda a Půlnoční kovboj jsou ještě někde napůl v 60-tých, Dirty Harry představil jak to asi bude vypadat. Špinavá, násilná velkoměsta plná pošuků, na které zákony nestačí. A tak musí přijít na řadu velká bouchačka a cynismus lidí, kteří jsou v tomhle denodenně. Do příchodu Harryho byl vrcholem ztvárnění detektiva Columbo (nic proti němu, miluji Columba). Myslíte, že bez Harryho by byl nějaký hláškující John McLane? Šáhlý Martin Riggs? Mstící se architekt Paul Kersey? A jiní hláškující a přehláškovaní drsňáci? Ale kdeže! Rovněž záporák je i na dnešní poměry pěkný hajzl. Žádný promyšlený plán. Prostě vybere si barák a čeká. Motivem jsou samozřejmě prachy. Nedočkáme se žádných vysvětlení, proč se rozhodl střílet lidi... Abych jen nechválil, Harry má i nějaké ty začátečnické chyby, kterých se v pozdějích dílech vyvarovali. Případně jsou vzhledem k datu natočení pochopitelné - viz. Harryho rozmluva s manželkou parťáka, zdržovací scény (obvinění ze šmíráctví). I tak musí každý uznat, že jde o snímek, který předběhl dobu a který zároveň přicházející období nejlépe zachytil. A co by to bylo za koment, kdybych nenapsal hlášku určující celou sérii "Do toho! Udělej mi radost!" ..." woody na ČSFD



Obyvatele San Franciska ohrožuje neznámý střelec. Nejnovější obětí je půvabná mladá žena, kterou zastřelí v bazénu na střeše jednoho z mrakodrapů. Starosta San Franciska dostane dopis, ve kterém střelec žádá 100 000 dolarů, jinak zastřelí každý den jednoho člověka. Ukáže se, že svou hrozbu myslí vážně. Pátráním je pověřen inspektor Harry Callahan (Clint Eastwood), známý tím, že chce zneškodnit protivníka za každou cenu. Harrymu je přidělen nový parťák, Mexikánec Chico Gonzáles. Harry nastraží na střelce léčku, jemu se ale podaří uprchnout. Následuje dopis, ve kterém oznamuje, že unesl dívku Annu, zakopal ji na tajném místě, a pokud nedostane 200 000 dolarů, dívka zahyne. Harry a Chico vyrážejí do akce, jsou ale oba zraněni. Harry přesto pokračuje v honbě za střelcem dál. Podaří se mu jej zatknout a zachránit nevinnou oběť? (oficiální text distributora)

13.7.2011 * ČT1 * 22,35 * komédia - JÁ, TRUCHLIVÝ BŮH

"... Skvěle vyvážená povídka s výborným scénářem (postava Jany je napsána dokonale a naprosto chápu bezradnost hlavního hrdiny) a bezchybným režijním pojetím. Pavel Landovský zdatně sekunduje Miloši Kopeckému a přebíjí jeho zádumčivost komediálností. Ve výsledku velmi příjemná podívaná. ..." Master19 na ČSFD

Pan Adolf, kterého neodolatelně představuje svůdnický Miloš Kopecký, vzpomíná na trapný příběh s jednou směšnou láskou. Zaujala ho mladičká studentka operního zpěvu, ale neustále narážel na její nezájem blíže se seznámit. Začne proto splétat rafinovanou odvetu, do níž zapojí i svého řeckého kamaráda (Pavel Landovský), jehož vydává za slavného dirigenta. Jenže úmysly obou pánů se vyvinou zcela nečekaným směrem. Režisér Anrtonín Kachlík zdařile převedl jemnou ironii Kunderovy předlohy do filmové podoby, v níž naopak září herecké výkony obou protagonistů, zvláště pak Landovského.

V komornom, melancholickom a jemne ironickom príbehu sa uplatňuje Kunderov častý motív ľsti, ktorej efekt sa obracia proti jej iniciátorovi. Tu proti bonvivánovi pánovi Adolfovi, ktorý sa chce pomstiť naivnej konzervatoristke za to, že sa nenechala zviesť. Túto epizódu svojho života rozpráva s miernym odstupom a teda aj s istým nadhľadom. Jeho glosy a komentáre oživujú dej, žiaľ príliš málo nosný na celovečerný film. Dominantnou zložkou je herecký výkon Kopeckého a najmä Landovského ako gréckeho robotníka Apostolka (suchotinára, vydávajúceho sa za známeho dirigenta), hlavného aktéra tragikomického žartu. (oficiální text distributora)

13.7.2011 * FilmBox * 22,30 * dráma - KRÁĽOVNÁ MARGOT

"... Jeden z najlepších historických filmov vôbec. Romantická Dumasova predloha je tu nekompromisne pretavená v drsný, krvavý obraz dobových (ne)mravov. Kostýmy a make-up dosť zásadne mimo historického reálu, ale práve vďaka ignorácii dobovej opulencie pred nami silnejšie vyvstáva verná atmosféra 16. storočia - ide tu totiž o ľudí (vynikajúco zahraných) a ich temné pudy a vášne. Takto sa totiž v tom čase skutočne robila politika a riešili náboženské konflikty a človeku sa z toho ježia všetky vlasy na hlave. Skvost francúzskej kinematografie. ..." Cervenak na ČSFD


Historický snímek Královna Margot vznikl podle stejnojmenného románu Alexandra Dumase. Jeho obsahem je jedno z nejkrvavějších období francouzských dějin, totiž náboženské války mezi katolíky a hugenoty v XVI. století, jejich vrcholem byla Bartolomějská noc (23. - 24. 8. 1572). V této době se odehrává příběh sestry francouzského krále, Markéty z Valois, jež je z politických důvodů donucena ke sňatku s nenáviděným navarrským králem Jindřichem. Příslušnice rodiny, orientované na katolické náboženství, je šokována brutalitou svých souvěrců, a postupně začíná sympatizovat s protestantským manželem. Významnou úlohu v její proměně sehraje vášnivý milenecký vztah s mladým hugenotem La Molem.
Přestože příběh filmu přesvědčivě zapadá do rámce reálných historických událostí, Chéreauovi nejde jen o zachycení dobové atmosféry; výprava a kostýmy mají mnohem víc symbolický význam než popisně realistickou funkci.
Na MFF v Cannes získal film Cenu poroty a herečka Virna Lisiová za roli Kateřiny Medičejské) Cenu za ženský herecký výkon. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)

13.7.2011 * STV1 * 22,10 * komédia - KTOSI JE ZA DVERAMI

"... Asi to najlepšie čo kedy slovenské zábavné relácie ponúkli. Skutočne duu Lasica + Satinský to spolu neskutočne šlapalo. A do toho im skvele sekundovali vhodne vybraní hostia. Zakaždým dokázali pobaviť na originálnych vtipoch s absenciou trápnosti. Aj keď je to staré, stále sa dokonale zabávam na tomto nadčasovom humore. Kto nevidel, určite prišiel o skvelú zábavu. ..." A.Beech na ČSFD

Zábavno-hudobný program Milana Lasicu a Júliusa Satinského. (oficiální text distributora)



13.7.2011 * Cinemax * 22,00 * thriller - WANTED

"... Ak sa Bekmambetov do Hollywoodu ešte nepresťahoval, tak po tomto filme ho už určite americkí producenti nepustia zo svojich drápov ;-) Minimálne dovtedy, kým nepríde zase nejaký nový reformátor alebo Timur nevystrieľa svoj zásobník. A prečo 5 hviezdičiek pre Wanted? Samotná zápletka či námet nie sú ničím novým pod slnkom, vo filme je viacero "zaručených" motívov, hrajúcich na hlboko zakorenené city či túžby diváka, niektoré prvky sú dokonca v tomto duchu preexponované, obsah je pomerne jednoduchý i predvídateľný... Čo ale určite generáciu odkojenú na Matrixe a podobných vizuálnych či akčných "žrádlach" nenechá chladnou, to je spracovanie. A to je naozaj skvostné. Súčasná a zároveň mysteriózna i temná atmosféra, fantazijné motívy, dychberúca akcia, špeciálne efekty, to všetko nesie výraznú Bekmambetovskú pečať... a sakra dobre to chutí. Dokonca aj tú Angelinu Jolie, ktorú za normálnych okolností nemusím, som prežila bez ujmy a súhlasím, že jej táto rola veľmi sadla. ..." Rex Mundi na ČSFD



Quentin Tarantino přirovnal Noční hlídku ruského režiséra Timura Bekmambetova ke stejně přelomovému snímku, jakým byla trilogie Pán prstenů. I díky tomuto „doporučení“ dostal jeden z nejtalentovanějších režisérů současnosti příležitost natočit svůj první hollywoodský velkofilm. A Timur do toho šlápl ve velkém stylu, když se ujal režie adaptace drsného akčního komiksu Wanted, v němž před kamerou dirigoval hvězdy svítivosti Jamese McAvoye, Angeliny Jolie a Morgana Freemana.



Wesley Gibson (James McAvoy) je mladík, jehož život se ocitnul v bludném kruhu formovaném každodenní rutinní a nudnou prací. Navíc mu s jeho nejlepším kamarádem utekla přítelkyně a on nemá ani špetku odvahy k tomu, aby s tím něco udělal. Všechno změní jedno setkání, během něhož se dozví, že jeho otec byl hlavou tajné organizace nájemných vrahů, která odnepaměti udržuje na světě křehkou rovnováhu podle pravidla „Zabij jednoho, zachráníš tisíce“. Podle krásné Fox (Angelina Jolie), která tímhle rozhovorem Wesleymu zásadně naruší životní perspektivu, jeho otce nedávno zavraždili a on si může vybrat, zda převezme rodinnou firmu. Jak sám Wesley k vlastnímu zděšení později zjistí, talent mu rozhodně nechybí. Jak byste se rozhodli vy? Zůstali byste ovcí, nebo byste se proměnili ve vlka? Zvolili byste jistotu desetinásobku a slušné penze, nebo se stali vyděděnci schopnými vychýlit dráhu letu kulky, zabít na potkání kohokoliv nebo milovat divokou, potetovanou ženu s nejkrásnějšími rty na světě?

James McAvoy je považován za jednoho z nejtalentovanějších herců současnosti, zároveň je ale známý jako člověk preferující komornější projekty (Poslední skotský král, Pokání). „Pro mě byla nabídka na hlavní roli ve Wanted příležitostí, jakých už třeba moc nebude. Na první pohled nevypadám jako typický hrdina, ale přesně to producenti chtěli. Člověka, kterému ten přerod z ovce ve vlka uvěříte,“ říká McAvoy, kterému navíc imponovalo obsazení rolí jeho mentorů Morganem Freemanem a Angelinou Jolie.

Wanted je jedním z největších amerických filmů, který se točil v České republice. Loni na jaře tu štáb, včetně Angeliny Jolie a Jamese McAvoye, strávil bezmála dvanáct týdnů. (oficiální text distributora)

13.7.2011 * ČT2 * 20,55 * komédia - LIJAVEC

"... Skvělý seminář následovaný velmi dobrou hrou, jejíž pointu by mohli mnozí scénaristé jenom závidět. ..." ajuska na ČSFD

Když na sklonku života bilancoval Cimrman svou uměleckou činnost, došel neradostnému poznání: ani jedno z děl, které podepsal, nedošlo uznání. A proto se rozhodl ustoupit do anonymity a stát se autorem folklórním. Jasnozřivě rozpoznal, že moderní doba odsoudí k zániku lidovou tvořivost v takových oblastech, jako je národní píseň, pohádka, pověst, přísloví či pranostika. Jediné, co z ústní folklórní tvorby nezemře a zůstane živé, je anekdota. A právě ona hraje významnou roli v jeho hře Lijavec. (oficiální text distributora)


13.7.2011 * HBO Comedy * 20,30 * komédia - BLÁZNIVÁ STRELA

"... Tenhle neuvěřitelně báječný film je příkladem toho, že se zkrátka DAJÍ točit skvělé parodie, které mají opravdu vtip, taky se u nich musí myslet a od začátku do konce v nich nemusí nutně figurovat výkaly z různých částí lidského těla... Dnešní filmy tohoto žánru vzbuzují spíše nechtěný křečovitý úsměv. Zkrátka by se měla natočit čtyřka a hotovo! ..." Tosim na ČSFD

Někdo nezažije nic dobrodružného, kdyby se rozkrájel. A někomu stačí vyjít na ulici a ocitne se v samém centru těch nejbláznivějších situací, jaké si umíme představit. Poručík losangelské policie Frank Drebin patří k těm druhým. Dlužno ovšem po pravdě říct, že Frank nedostává nic zadarmo, že na celém tom zmatku, který vždy a všude jeho osobu provází, tvrdě a systematicky pracuje. A protože štěstí, jak známo, přeje připraveným, bývá to ostatní už jen logickým vyústěním děje. Jako třeba teď, kdy má do Los Angeles zavítat sama britská královna Alžběta a oddíl, jehož je Frank členem, je pověřen její ochranou... (oficiální text distributora)

13.7.2011 * STV2 * 20,15 * dokument - MARTIN SLIVKA: "...MUŽ, KTORÝ SADIL STROMY"

"... Dokumenty pojednávající o výjimečné osobě si osobně dělím do dvou "pracovních" kategorií, kdy v první se nacházejí ty, které jsou sledem mluvících hlav a informací o daném člověku a druhé jsou natočeny přesně v duchu díla výjimečné osobnosti, o níž dokument je. Martin Slivka - "...muž, který sázel stromy" je druhým jmenovaným, protože do vyprávění vstupuje výrazný prvek v podobě folklorní hudební skupiny, která je rozmístěna s až chirurgickou pečlivostí v mizanscéně a jejíž písně s nadhledem shrnují určitou část života Martina Slivky, slovenského filmaře, který do svých filmů vkládal etnografický prvek. I kdyby jste toho o Slivkovi a jeho díle věděli hodně, přesto musíte ocenit, že každé informace a předkládaná fakta jsou doložená a pečlivost, s jakou se k věci přistupuje, protože jsou v dokumentu k zahlédnutí i úryvky ze školních prací lidí, které Slivka učil. Závěrečný výmluvný obraz, v němž se směšují dva nejvýraznějši prvky Slivkových děl - etnografický a dokumentaristický, aby se u Šulíka (nejlepšiho slovenského filmaře, kterého můžeme našim bratrům závidět) staly součástí fikce, ve mě vzbuzuje naději, že připravovaná Zlatá šedesátá nemusejí být pouze adorací dávno zašlého a co do teoretického přistupu překonaného. ..." Bluntman na ČSFD

Profesor Martin Slivka bol neopakovateľná renesančná osobnosť. Bol nielen tvorcom dokumentárneho národopisného filmu, režisérom, scenáristom a dramaturgom, ale aj filmovým teoretikom, pedagógom a etnografom. Zanechal bohatý odkaz - posolstvo, ktoré sa ukrýva nielen v jeho filmoch, ale v celej šírke a hĺbke jeho osobnosti. Dokumentárny film približuje životný príbeh Martina Slivku, nielen ako filmára a učiteľa, ale hlavne ako človeka. Tvorcovia sa snažili nájsť spôsob aby spomienky na Martina Slivku dostali z polohy monografie do širších, intímnych dramatických súvislostí, cez výpovede jeho rodiny , žiakov i priateľov. Dokument o Martinovi Slivkovi nie len snahou vyjadriť obdiv doyenovi slovenského dokumentárneho filmu, ale aj výrazom vnútornej potreby tvorcov analyzovať a zhodnotiť veľké dielo, nájsť mu správne súradnice a umiestniť ho do kontextu celého kultúrneho systému. (oficiální text distributora)



13.7.2011 * ČT1 * 20,00 * dokument - seriál - ZVLÁŠTNE SPOLOČENSTVÁ: NEUVERITEĽNÉ INVÁZIE

"... Po zhlédnutí první části nenacházím správná slova, kterými bych vyjádřila své dojmy z tohoto fascinujícího dokumentu. U určitých druhů (myši, krabi, ptačí balet) jsem byla v úžasu nad tím, že něco takového jsem snad ještě nikdy neviděla. Ani v dokumentu, ani ve skutečnosti. Neuvěřitelné a úchvatné. ...." Aluska88 na ČSFD

Abychom byli schopni porozumět velkým zvířecím armádám, musíme zkoumat smysl vytváření např. rojů včel, hejn snovačů nebo přesunujících se krabích kolonií.
Někteří tvorové se vyskytují v tak velkých počtech, až se to vymyká našemu chápání. Vytvářejí společenstva tak obrovská, že nám mnohdy působí těžké škody. Vypadají hrozivě, ale když je začneme detailně studovat, zjistíme, že jsou mimořádně zajímavá. Při vpádu živočišných společenstev do našeho života nás však nevyhnutelně od sebe dělí neviditelná bariéra tvořená našimi odlišnými pocity a vjemy. Živočišná společenstva sice vstupují do našeho světa, ale propast mezi námi a jimi je obrovská. Abychom byli schopni jim porozumět a usměrnit, musíme je chápat a rozumět jejich vidění světa. Avšak to není jednoduché. A proto budeme i v následujícím dílu zkoumat tu zvláštní a nám cizí inteligenci, která ovládá roje, hejna či stáda. (oficiální text distributora)



12.7.2011 * HBO * 00,35 * krimi - ROCKNROLLA

"...ROCKNROLLU považuji za zatím nejlepší film Guye Ritchie, protože styl slouží vyprávění a nikoliv naopak, jako tomu bylo v jeho předchozích gangsterských opusech SBAL PRACHY A VYPADNI a PODFU(C)K. Zároveň si myslím, že je až příliš chytrá pro cílovou diváckou skupinu, která bude z filmu rozčarovaná, protože nedostala velkou porci hlášek podávaných výraznými postavami (od malých zlodějíčků k velkým bossům - všichni jsou na stejné úrovni a nikdo z filmu netrčí jako cigán Brad Pitt) a střídaných akčními scénami (ty se až na jednu výjimku odehrávají mimo obraz). Lidem, kteří něco takového filmu vyčítají, se dá jedině vzkázat, aby dospěli, protože tentokrát dostali pravou RocknRollu a nikoliv nějakou pozérskou nápodobu. ROCKNROLLU si tak nejlépe mohou užít ti, kteří na filmu oceňují to, jak je vyprávěn - a zde je nejvíc fascinující právě to, jak se střídají jednotlivé pohledy, jak se pracuje s figurou nespolehlivého vypravěče a nikoliv to, jak se distribuují informace ve vyprávění. Je to neuvěřitelný náser, ke kterému se česká distribuce zachovala tak jako Ritchie k divákovi, co se týče onoho obrazu - pověstného McGuffina - ve vyprávění: nebyl nám ukázán. 9/10..." Bluntman na ČSFD


“Já tohle město vlastním” Vlastnictví se ale londýnskému gangsterovi ze staré školy Lennymu Coleovi (Tom Wilkinson) začíná prodražovat. Přichází sem movitější zahraniční konkurence s plánem na pozemkový podvod. Malý zlodějíček (Gerard Butler) a jeho parťáci si myslí, že mohou hrát na obě strany a dostat se do vyšší ligy. A teď přihoďte chladnokrevně tvrdou účetní (Thandie Newton), rockera, který pro zvýšení prodejů předstírá vlastní smrt, rádoby hudební magnáty (Jeremy Piven, Chris Bridges), ukradený obraz a šílenou čtverylku peněz a svalů – a dostanete divokou a zábavnou gangsterku, drsnou filmovou řežbu plnou sexu, rváčů a rock´n´rollu od autora a režiséra Guye Ritchieho (Seber prachy a vypadni, Podfu(c)k). (oficiální text distributora)