Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

12.9.2011 * Prima COOL * 22,10 * mystery seriál (1.diel) - AKTY X

"... X Files jsou legenda. První velký mysteriózní a konspirační seriál, celosvětový hit, nezapomenutelné nejen hlášky nebo scény, ale i celé díly.  ..." Gemini na ČSFD

Agent Mulder a agentka Scullyová, ústřední postavy seriálu Akta X, jsou agenti FBI, kteří vyšetřují případy, se kterými si nikdo nevěděl rady a nakonec je úředníci zavřeli do složky Akt X-nevyřešitelných případů. Ale pak se dostali do ruk této nerozlučné dvojice, nadšence pro paranormální jevy, který je přesvědčený, že mu sestru unesli mimozemšťani a agentky věřící v boha, která k paranormálu přistupuje tězce skepticky. (Zoiberg)

12.9.2011 * Cinemax * 22,10 * dráma - RÍM

"... Kupodivu jsem byla unešena i z tohoto podivně dokumentárního filmu o Římu, vlastně se mi zatím zdá nejpřístupnějším dílkem od Felliniho. Je to také dáno občasnými vskutku humornými situacemi (ono totiž vidět přehlídku církevních šatů - to se jen tak nepoštěstí, nebo Felliniho kterak deklamuje, že ti studenti kritizují film, který právě natáčí...). Roma chvílemi však i kritizuje a nostalgizuje - mizející fresky vykutané krtkem v nově stavěném metru, toho jsou jasným příkladem. Jen mě takříkajíc zaskočila šišlavá angličtina ... (nepochopení z mé strany - nebo to byl zase jen vtip???). Film je poctou i kritikou Říma zároveň, je také poctou a kritikou italskému temperamentu, je to vizuálně a audiálně (ruchy velkoměsta hrají velkou roli) úchvatný film, sice bez děje, ale s poselstvím...." K212 na ČSFD


Po filmu Klauni (1970) na jedno z Felliniho oblíbených témat, prostředí cirkusů, vznikly krátce po sobě dva snímky věnované místům, která Fellini miloval. Amarcord (1973), ve kterém vytvořil obraz malého přímořského městečka, kde se narodil a prožil dětství. A rok předtím film Roma - s městem Římem v hlavní roli. Po pohledu zúženém na svět římské smetánky v dřívějším Sladkém životě se tentokrát Fellini vyznal ze své lásky ke krásnému i rozporuplnému velkoměstu a "svým" jedinečným Římanům, a z obdivu k jeho historii. Mozaiku obrazů, faktů i fantazie skládá z opět nezakrytě autobiografického pohledu: chlapec z Rimini, pro kterého je Řím téměř legendárním městem z vyprávění, se s ním setkává jako mladý muž, a je pohlcen jeho pulzujícím životem, doslova vtažen "do víru velkoměsta". Ve třetí části filmu se už jako zralý muž - filmař - snaží postihnout obraz města mnohem plastičtěji a hlouběji, s důrazem na jeho historii a její propojení se současností. Ve své široké fresce kombinuje Fellini téměř dokumentární pasáže se snovými vizemi. Sám o filmu Roma řekl, že je jakousi kompilací filmů, které dosud natočil, i těch, které ještě nenatočil. (oficiální text distributora)

12.9.2011 * Kino CS * 21,30 * dráma - ADELHEID

"...  O tom jak vyhrát válku, zachovat si trochu citu a pokusit se zjistit, kde člověk vlastně je. Beznadějné od začátku do konce, narozdíl od většiny Körnerových dramat se tu nevyskytuje ani sebemenší záchvěv naděje a světla do budoucna. Ovšem jako strohá, a přece tolik něžná výpověď o vůli žít a zemřít naprosto dokonalé a smutně podmanivé.... " Pohrobek na ČSFD

Pátý celovečerní film režiséra Františka Vláčila - počítáme-li rozlehlou vančurovskou poému MARKETA LAZAROVÁ "jen za jeden" - je jeho čtvrtou výpravou do historie. Na rozdíl od předchozích tří, ĎÁBLOVI PASTI, MARKETY a ÚDOLÍ VČEL, jde tentokrát o historii nedávnou, jejíž pamětníci budou tvořit většinu publika. ADELHEID se odehrává po konci druhé světové války v pohraničí, na severní Moravě. V čase oné neklidné hranice, kdy tu ještě žije neodsunuté německé obyvatelstvo, kdy mezi ním vedle zdeptaných a usmýkaných válkou a porážkou jsou i nepoučitelní, snažící se mstít a zabíjet. A kdy sem z vnitrozemí začínají proudit ti, kdo odsud museli kdysi utéci, a s nimi i nový osadníci, kdy s poctivými sem táhne i dav rabovatelů. Tuhle spletitou, dramatickou podobu místa a času navozuje Körnerův a Vláčilův film v dynamické vstupní scéně příjezdu bývalého důstojníka západní armády Viktora Chotovického, který má převzít správu majetku největšího nácka v kraji Heidemanna. A tento začátek je také až do samotného závěru jediným místem filmu, kde se šířejí rozevře kulisa doby. Neznamená to, že by však ve filmu chyběla. Podmiňju totiž celý příběh Viktora a Heidemannovy dcery Adelheid, sloužící mu na zámečku, jenž za války patřil jejímu otci. Vstupuje sem nejen jako minulost, kterou je každý člověk svázán, ale i jako přítomnost - v návštěvách strážmistra a jeho pomocníčka na zámečku, který je trvalým místem děje, a v závěrečném vystoupení bratra Adelheid, údajně padlého na východní frontě. Vstupuje sem, do místa jakoby odloušeného od okolního světa, navzdory iluzi, kterou si Viktor snaží vytvořit. Je to zvláštní hrdina: nevedla ho sem ani vášeň mstitele, ani touha po zbohatnutí, ani budovatelský elán. Přichází unaven válkou, nemocný osamělý. Člověk, který toužil po domově, nenašel ho a teď hledá aspoň klid a zdání domova. Upne se k Adelheid, upne se k ní tím více, čím víc poznává její lidskou tragédii. Nevidí v ní "Němku", ale člověka, a i když mezi ní a jím stojí přehrada řeči, hledá u ní porozumění, cit, věří v to, že může překonat minulost, hledá lidský kontakt. Složitý vývoj vztahu těchto dvou, plný napětí, chvilek porozumění, i nového odcizování, je jádrem filmu, vylíčeným s jemným citem pro všechno "nedefinovatelné", co v takové situaci mezi lidmi existuje a vzniká. Každý z nich vlkádá do tohoto vztahu své zázemí, a právě o něj se nakones Viktorova iluze konečně nalezeného domova a citového pouta rozbíjí. Není to hra, ale opravdový zápas těchto dvou se vším, co je v nich a kolem nich. Není to romantický příběh "velké lásky", spíš smutná a z hlediska z hrdiny nakonec i trochu trapná historie, protože se pokoušel vytvořit cosi, čím se chtěl vzepřít času a včerejšku, najít novou jistotu tam, kde byla už předtím zviklána a odsouzena ke zmaru.

Vláčil s velkým citem pro vnitřní atmosféru příběhu rozehrává vztah obou hlavních hrdinů, odhaluje jejich tajemství, vrší postupně všechno to, co nakonec vytvoří vnitřní svět jeho filmu. (oficiální text distributora)

12.9.2011 * ČT2 * 21,15 * dokument - HISTORIE.CS - KLADIVO NA ČARODEJNICE

Kladivo na čarodějnice. Věříte na čarodějnice, a věřili na ně Boblig z Edelstadtu a děkan Lautner? Největší čarodějnické procesy na našem území, kde se vzaly a jak skončily?

Na panství ve Velkých Losinách a na Šumpersku se v druhé polovině 17. století odehrály nejtragičtější čarodějnické procesy na našem území. A krutostí mučení a počtem odsouzených obětí k trestu smrti se vůbec jaksi smutně vymykají z našich dějin. Spisovatel Václav Kaplický je zachytil v úspěšném románu, podle kterého posléze Otakar Vávra natočil stejnomenný film. Při jeho uvedení koncem šedesátých let v něm mnozí diváci hledali paralelu k nedávným politickým procesům. Ale nebylo to zcela oprávněné. Výzkumy dokazují, že historie severomoravských čarodějnických procesů byla mnohem složitější a barvitější než totalitní praktiky. Jaké to tedy bylo, když lidé skutečně věřili na čarodějnice? A kdy nešlo jen o záchranu života, ale i o spásu duše? Proč procesy zasáhly podhorskou chudinu i bohatou německou měšťanskou společnost v Šumperku? Jak fanatický byl ve skutečnosti inkvizitor Boblig, věrolomný děkan Lautner a naivní hraběnka z Galle? A jak to bylo s čarodějnickým sabatem na Petrových kamenech?

12.9.2011 * FilmBox * 21,00 * dráma - NÁDHERNÉ DIEVČATÁ

"... Příjemný snímek o návratu do rodného městečka a připomenutí si starých časů. Film má opravdu silnou nostalgickou atmosféru, která přeskočí na diváka okamžitě po začátku. Emoce a charaktery, které se tu řeší jsou obyčejné a o to krásnější a vévodí jim nádherný vztah mezi Huttonem a neodolatelnou malou Natálkou Portman. Velmi vyjímečný pomalý příjemný nostalgický skvěle obsazený snímek, který by si zasloužil větší popularitu. ... " Boogeyman na ČSFD

Willie Conway, jenž se živí v New Yorku jako barový pianista, přijíždí za svými kamarády, kteří zůstali v rodném městě. Tráví s nimi několik večerů, vyplněných popíjením a nezávazným plkáním, jež se točí většinou okolo "nádherných holek", modelek a dívek z časopisů, o nichž všichni sní a přitom vědí, že jsou nedostupné. (oficiální text distributora)


12.9.2011 * Barrandov * 20,00 * komédia - FANTOMAS

"... Spojení sil dvou hvězd tehdejší francouzské scény Jeana Maraise a Louise de Funèse vyústilo v jednu z nejlepších francouzských komedií, které se dostalo dvou neméně slavných pokračování. Nechápu, že i když se ti dva v soukromí nesnášeli, tak na plátně se mi zdá, že to jejich výkonu jen prospělo..... ..." Boss321 na ČSFD

Fantomas, záhadný netvor s ocelovou tváří terorizuje Paříž. O jeho skutečné existenci jsou však stále pochybnosti, neboť ho dosud nikdo na vlastní oči nespatřil. Prvním hostem tajuplného Fantomasova paláce se nedobrovolně stane novinář Fandor, který napsal o netvorovi senzační článek. Fantomas potrestá tuto troufalost osobitě: vezme na sebe Fandorovu podobu a spáchá fantastickou loupež. Později si nasadí i masku komisaře Juvea, který se neúspěšně již dlouho snaží Fantomase dopadnout. (oficiální text distributora)

12.9.2011 * ČT2 * 20,00 * dokument - VEĽKÝ ÚTEK

Útěk ze zajateckého tábora poblíž slezského města Sagan za 2. světové války byl ukázkou odvahy, inteligence a dovednosti spojeneckých letců. Měl však krvavou dohru, při které nacisté bez soudu popravili padesát jeho účastníků. Dokumentární rekonstrukce BBC

24. března 1944 uprchlo ze zajateckého tábora u tehdy německého města Sagan ve Slezsku sedmdesát šest spojeneckých letců. Byl to nejznámější útěk válečných zajatců za druhé světové války. Až na tři muže byli všichni uprchlíci dopadeni. Padesát z nich však bylo v rozporu s mezinárodní právem nacisty bez soudu zastřeleno. Po pachatelích, kteří se hájili známým tvrzením, že pouze "plnili rozkaz", pátrali po válce tři roky vyšetřovatelé RAF. Pátrání nakonec přineslo výsledky a Britové shromáždili důkazy proti řadě gestapáků a příslušníků SS. Třináct z nich bylo popraveno, sedmnáct uvězněno. Jedenáct pachatelů spáchalo sebevraždu dříve, než byli postaveni před vojenský soud...

11.9.2011 * Nova Cinema * 22,30 * thriller - COLLATERAL

"... Z mého pohledu jedna z nejlepších Cruisových rolí - ten chladný zabiják mu kupodivu výborně sedí. ..." Crocuta na ČSFD

Pre Maxa (Jamie Foxx) už je jeho dvanásťročná práca losangeleského taxikára absolútnou rutinou. Ľudia prichádzajú a odchádzajú, ich tváre, mihajúce sa v spätnom zrkadle, si pamätá sotva do okamihu, kedy za sebou zabuchnú dvere. Ale na klienta z dnešnej noci, nájomného zabijaka Vincenta (Tom Cruise), tak skoro nezabudne. Vplyvný drogový kartel sa má objaviť pred federálnym súdom a tak je treba eliminovať piatich korunných svedkov. Všetci sa vyskytujú v Los Angeles, a tak Vincent nastupuje do Maxovho taxíka, berie si ho ako rukojemníka a pre dvojicu sa začína rušná noc. Ak Max nebude spolupracovať, skončí s guľkou v hlave. Ak bude spolupracovať, stane sa komplicom. Keď sa po prvých komplikáciách stane žlté auto cieľom jednotiek L.A.P.D. a F.B.I., prežitie nesúrodej dvojice je nečakane závislé na jednom od druhého. (oficiální text distributora)



11.9.2011 * Prima * 22,05 * dráma - LET Č. 93

"... Neuvěřitelné. Mistrovský kus bez chyb a nedostatků. Důstojný jako pocta zesnulým "hrdinům", zároveň dokonale fungující i bez vnímání dané události. Greengrass potvrdil svou velikost a já dlouho hledal nejen slova, ale i svůj dech a klidnou tepovou frekvenci. ..." Cival na ČSFD

V roce 2006 měly premiéru dva snímky mapující pohnuté události 11. září 2001 v diametrálně odlišných uměleckých přístupech. Zatímco (kdysi neúprosný kritik a interpret dějin USA 20. století) Oliver Stone vsadil ve svém World Trade Center(2006) na cukrkandlový obraz hrdinství několika vybraných Američanů, reprezentujících v hollywoodském pars pro toto celý národ, původem Brit Paul Greengrass natočil mrazivou real-time rekonstrukci daných událostí.
Let číslo 93 je esencí Greengrassova filmového stylu formálně ukotveného v „dokumentární" ruční kameře, která permanentně narušuje osobní prostor hrdinů dramatu a svou neustálou blízkostí konfrontuje chaos okamžiku s pozdějším titánským vnímáním celé události. Druhým prvkem, jenž Greengrassův film přibližuje klasickému dokumentu, je selektivní střih, jenž z několika paralelních dějových pásem (události na palubě letu číslo 93, řídící střediska, armádní velitelství) extrahuje klíčové okamžiky a funguje tak na podobné bázi jako televizní zpravodajství mapující „živě" komplexní událost s několika paralelními ději a desítkami protagonistů.
Oproti normativním reportážním záběrům zachycujícím ve valné většině cíle Al-Kajdy (Světové obchodní centrum, Pentagon) se Greengrass zaměřuje především na události na palubě letadla United Airlines letícího z Newarku do San Francisca a na boj 33 pasažérů a sedmi členů posádky se čtyřmi únosci vedenými Libanoncem Ziadem Jarrahem. Hraná rekonstrukce událostí je postavena na dostupných záznamech z mobilních telefonů a tísňových volání, které měli tvůrci filmu k dispozici a které byly postupně volně zpřístupněny v médiích (mp3 přepis posledního hovoru CeeCee Lylesové je například volně k přehrání na Wikipedii).
Greengrass ve svém filmu záměrně vytváří kontrast mezi reportážní první polovinou, postavenou na repetitivních analýzách řídících středisek reprezentujících snahu o správný běh „velkých" dějin, a druhou polovinou filmu, dodržující důsledně aristotelskou jednotu místa, času a prostoru, v níž několik hrdinů zoufale bojuje o své životy tvořící „malé dějiny". V závěru se pak za modliteb ke Kristu i Mohammedovi oba typy dějin propojují v mrazivém danse macabre. - Jan Jílek (Letní filmová škola)

11.9.2011 * CS film * 22,00 * thriller - KRÁĽ ŠUMAVY

"... Brilantně natočený film, kvalitní herecké obsazení, žádná ideologie, pouze natočena pravda, před kterou nelze zavírat oči. Taková tehdy byla doba a nic na tom nezmění to, jestli se nám to líbilo nebo ne. Byli to naši chlapci dosazeni na nejhorší a nejriskantnější místa na vojně. Buďto plnili své povinnosti anebo šli ke zdi za vlastizradu. To neznamená, že souhlasím s tím, co se dělo ! Jenže za vším byli, bohužel, lidé kteří takové rozkazy dávali a za námi byl ještě 40 let Sovětský svaz. Tak si vyberte ! Psal se rok 1948 ! ..." Orlau32 na ČSFD

Naivní špiónské historky se zásluhou tohoto snímku vyšplhaly na kvalitativní vyšší úroveň. Syžetově - námět poskytl Rudolf Kalčík - se ještě podřizuje politické mytologii o zlých agentech, jejichž rejdy překazí hrdinní pohraničníci, ale pojetí příběhu i vypravěčství získávají výrazovou svébytnost, poučenou moderními trendy té doby. Kachyňa zde rozvedl své pojetí vojenských příběhů jako ryze chlapské záležitosti. Vizuální podobu filmu určuje hned úvodní sekvence, členitá jízda mokřitými šumavskými hvozdy, kdy majestátně vzrostlé stromy naznačují rozlehlost lesní pokrývky i její dumavou atmosféru. Černobílý obraz prostupuje baladičnost, proměněná ovšem ve vítězný chvalozpěv na odhodlané obránce hranic, jak zněl dobový slogan. (oficiální text distributora)