Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

3.10.2011 * Cinemax * 20,00 * dráma - POLNOČNÝ KOVBOJ

"... Proslulý oscarový majstrštyk o síle přátelství a nenaplněném snu o lepším žití. Pokud bych měl vybrat jediný film, který nejlépe zobrazuje atmosféru americké společnosti konce 60.let, její depresi, podvědomého traumatu z vietnamské války, religiózního pobláznění, sociálních rozdílů, nástupu hippies a psychedelické hudební éry, vyberu tento. New York v žádném jiném filmu nebyl tak špinavou stokou, v níž společenští vyděděnci snili o prosluněné Floridě. A Dustin Hoffman měl dostat za svoji brilantně zahranou (a napsanou) roli Oscara. ..." Lima na ČSFD

Slavné americké filmové drama režiséra Johna Schlesingera. Film obdržel v roce 1970 Oscary v kategorii nejlepší film, nejlepší režie a scénář. Deziluzivní pohled anglického režiséra na New York jako místo příkrých sociálních protikladů, zklamaných snů a nadějí naivního venkovského kluka z Dalekého západu, salónního kovboje Joe Bucka (Jon Voight). Příběh dvou přátel, které náhoda svede dohromady a které město vyvrhne jako nepotřebné na smetiště lidských osudů, obohatil vynikajícím výkonem také Dustin Hofman v roli chromého tuberkulózního ztroskotance. Premiérové prolomení oscarové bariéry i pro snímky mládeži nepřístupné (v roce 1970 získal Půlnoční kovboj ze sedmi nominací nakonec tři sošky) zůstane pro Schlesingerův snímek patrně navždy tou nejhlubší brázdou v oficiálních kronikách filmu. Pro okruh tehdy začínajících filmařů mělo zase dílo natolik inspirativní náboj, že se pro Půlnočního kovboje vžilo neskromné označení bible nezávislého filmu. Příběh naivního playboye Joea (teprve třetí role Jona Voighta), který živen přesvědčením o své atraktivnosti pro newyorské solventní paničky opustí zaplivaný texaský bar, aby se mu velkoměsto nakonec odvděčilo zvláštním přátelstvím s dalším životním ztroskotancem (Dustin Hoffman), je obvykle čten jako deziluzivní procitnutí z amerického snu.

Do filmu se navíc obtiskla nálada konce šedesátých let, kdy pozvolné skomírání představy o realizovatelné (a zároveň udržitelné řečeno dnešním slovníkem) alternativě vůči stávajícímu establishmentu kopírovala rok od roku stále větší frustrace z blamáže ve Vietnamu. Kombinace pohledu cizince zvenčí (pro Angličana Schlesingera to byla první zámořská filmová zkušenost) s časovým protnutím vzrušivou atmosférou (rok 1969; ani předčasné varování, ani skeptický plakátek s nostalgickým pohledem zpět) nakonec vyústila do jiskřivých obrazů bez sklonu podléhat dobové patině.

Napájen iluzemi snad z úplně jiných časů, musí Joe Buck po příjezdu do New Yorku působit jako nemístný anachronismus; stejně tak působí jeho kovbojský obleček, ve kterém loví na rušných křižovatkách dámy ve středních letech. Jeho představy o živnosti gigola nabourá hned první zakázka, která končí scénou, ve které Joe nakonec dává zdrcené ženě deset dolarů na taxi. Krize donutí kovboje i k dočasné změně orientace (mladý chlapec v pornokině) a zároveň se setkává se zmrzačeným zlodějíčkem Ratsem klasický model až do očí bijící nesourodosti dvojice, která je i přes vzájemné trable snoubena pevným poutem, tu zafungoval s čistou průzračností. Bezvýchodnost útěků z reality viděné dennodenně na ulicích ilustruje jak halucinogenní večírek hippie komunity (končící v podivné závrati nad nekontrolovanou haluzí), tak pomatenost cirkusovým překroucením víry (kdy je Joe donucen blouznícím fanatikem k modlitbě před blikající plastovou soškou Krista ukrytou v šatníku jeho bytu). Ratsův rozkládající se příbytek je protipólem světa, ze kterého Joe dostane dlouho očekávanou nabídku právě ve chvíli, kdy drogami a postupující TBC ničený Ratso vycítí poslední šanci splnit si své dlouholeté přání: okrádat boháče na Floridě. Cesta za americkým snem pak končí na zadním sedadle autobusu. (oficiální text distributora)

3.10.2011 * CSfilm * 20.00 * dráma - 322

"... Dušan Hanák je duší dokumentarista a jako člověk zřejmě bedlivý pozorovatel. Díky tomu i jeho hraná tvorba obsahuje detaily, které jakoby většině jeho kolegů unikaly. Václav Lohniský je jako malý, šedivý, pasivní človíček dokonalý. A obrázky z jeho obyčejného života nakonec vypovídají o celé společnosti (a film skončil v trezoru). ..." Slarque na ČSFD

Slovenská psychologická dráma. Príbeh človeka, ktorý sa ocitne v nemocnici s podozrením na vážnu chorobu. Prehodnocuje svoj doterajší život a jeho strenutia s blízkymi i cudzími ľuďmi vytvárajú aj obraz spoločnosti 6O tych rokov, plných nádejí i dezilúzií. Autor - nastoľuje tu základné problémy ľudského bytia, otázky slobody, samoty, nekomunikatívnosti, hľadania vlastnej identity hrdinov a ich miesta v spoločnosti. (oficiální text distributora)

2.10.2011 * MGM * 23,55 * dráma - POSELDNÉ TANGO V PARÍŽI

"... Film skvělý po všech stránkách. Těžko mu cokoli vyčítat. Úžasná studie lidských vztahů a zároveň vizuálně skutečně navýsost krásný film... ..." Šandík na ČSFD

Poslední tango v Paříži je doposud nejodvážnější a nejucelenější Bertolucciho dílo, mladistvé a zároveň vyspělé, překvapivé vnitřní zralostí a formální vytříbeností, přitom matoucí rejstříkem myšlenkových motivů. Ne všechny jsou možná rovnoměrně zdůrazněny, některé jsou pouze naznačeny, jenom se tu o ně zavadí, do značné míry jde o otevřený film a přitom hádankovitý, prodchnutý četnými literárními i filmovými narážkami a zároveň prostoupený a podpíraný nápory bytostné autentičnosti, naléhavou připomínkou smrti, doprovázenou ideologickým odhalováním buržoasie a jejích mýtů (především mýtus sexu), intenzivním a rozdychtěným patosem při postihování ,otcovy živočišnosti a ,dceřiny bezbranné disponovatelnosti. Tento tanec sexu a smrti na pokraji propasti holé lidské existence, bez východiska a bez možnosti zařazení do rámce dané společenské struktury je zaznamenán nepopiratelně s filmovým mistrovstvím, jež podmaňuje a okouzluje. - Ugo Casiraghi - "Zuřivé tango sexu a smrti", LUnita 17. 12. 1972
Paul je Američan v strednom veku, ktorého žena spáchala samovraždu. Jeanne je mladučká Francúzska, ktorá sa čoskoro vydá za začínajúceho filmového režiséra. Obaja hľadajú nové bývanie a tak sa ocitnú naraz v opustenom byte. Ich náhodné stretnutie vyústi do anonymného sexu s osudovými následkami. Bez toho, aby si prezradili mená, začnú sa pravidelne stretávať medzi prázdnymi stenami, aby spoločne siahli až na trpké dno vášne. Jeden z najkontroverznejších filmov v dejinách kinematografie sa preslávil najmä vďaka nepokrytému zobrazeniu sexuality a explicitným erotickým scénam. Za povrchnou fasádou týchto škandálov a právnych sankcií sa však skrýva vari jedna z najnaliehavejších existenciálnych výpovedí o zúfalej potrebe ľudského dotyku. Zobrazuje dvoch hrdinov, ktorí sú si navzájom cudzincami, no autentický - aj keď krutý - kontakt s druhou bytosťou navždy zmení ich životy. Paul po manželkinej samovražde trpí zložitými pocitmi zrady i viny. Jeho srdce i myseľ sú paralyzované žiaľom, ktorý ho stravuje a nedokáže od neho nájsť úľavu. Animálny sex je pre neho jedinou možnosťou, ako prebudiť svoje zmysly k citovému vnímaniu. Jeanne zasa nenachádza vo vzťahu s mladíkom citovú plnosť a preto je fascinovaná tajomným Paulom a bez námietok napĺňa jeho brutálne erotické predstavy. Ich sebadeštruktívny vzťah je rubom lásky a nehy, napriek tomu je možno tým najpravdivejším citom v ich životoch. Hlavnú úlohu muža, hľadajúceho útechu v smútku prostredníctvom krutosti k sebe i k iným, stvárnil s hereckou bravúrou Marlon Brando, jeho hereckou partnerkou bola mladá Marie Schneiderová, ktorej kariéru navždy poznačila rola erotickej otrokyne dominantného muža. Režisérovi Bernardovi Bertoluccimu film priniesol nielen pohoršenie publika a povesť večného provokatéra, ale aj nadšenie liberálnej kritiky, ktorá ho oslavovala za oslobodenie filmového umenia z úzkoprsých noriem meštiackej morálky. (oficiální text distributora)



2.10.2011 * Doma * 23,50 * komédia - PO ČOM ŽENY TÚŽIA

"... Jedna z nejkrásnějších komedií, které jsem v životě viděl! Melovi a Helen to moc sluší! ..."  TheMaker na ČSFD

Nick Marshall (Mel Gibson) je chamtivý šovinistický hlupák, zaměstnaný ve velmi dobře prosperující reklamní agentuře v Chicagu, kterou vede Dan Vanamaker (Alan Alda). Ženy jsou pro něj převážně jako tmel v jeho rukou, což podporuje jeho přesvědčení, že je schopen se vmanévrovat do ženské atmosféry. Je přesvědčen, že jedině on má nárok na uvolněné místo kreativního ředitele v agentuře. Ale "jeho" místo, k Nickově velkému překvapení a zklamání, dostává Darcy Maguire (Helen Hunt), ambiciózní kariéristická žena, která, zdá se, je předurčena být v neustálém konfliktu s egoistickým Nickem. Po nehodě v koupelně (Nick zasažen elektrickým proudem spadne do vany), ráno objeví, že má schopnost poslouchat, co si ženy myslí. Jeho služebná se nepošklebovala jako obvykle, dokonce ani jeho vrátná mu slovně nelichotí, jaké má krásné pozadí. To je, co si tyto ženy myslí, co je uloženo jen v jejich hlavách. Zpočátku je Nick poměrně zděšen, ale brzy je rozverně vzrušen představou, že zná všechno, co je ukryto v ženském mozku. A to se velmi hodí v přítomnosti kolegyně Darcy. Náhle dva rivalové jsou spojenci. (oficiální text distributora)

2.10.2011 * FilmBox * 22,20 * dráma - JACKIE BROWNOVÁ

"... Po Gaunerech Tarantinův nejzajímavější a nejdospělejší film. Tentokrát totiž cinefilní exhibice odsunul stranou a soustředil se především na vztahy mezi postavami, které pod jeho ukázněnou režií skutečně dýchají a cítí. Výsledkem je překrásný snímek o stárnutí, o únavě životem a o poslední šanci, které je třeba se chytnout a nepustit. A závěrečná scéna loučení je asi tím nejsilnějším, co dosud Tarantino natočil... ..." Douglas na ČSFD

Adpaptace románu Rum Punch klasika soudobé drsné školy a bestsellerového spisovatele Elmora Leonarda. Jackie Brownová je černá letuška, která si přivydělává pašováním špinavých peněz drogového dealera a obchodníka. Je chycena dvěma policejními agenty, kteří ji však slíbí shovívavost, pokud pomůže svého šéfa dopadnout a usvědčit. Jackie, která je na svobodě jen díky kauci svého milence, zosnuje plán, jak najednou získat milionový balík, zbavit se policistů i nepohodlného šéfa, jehož nejčastější replikou je věta "řekneš slovo a jseš mrtvá". Jenže takový plán má spoustu rizik... (oficiální text distributora)

2.10.2011 * Prima * 22,05 * komédia - SMRŤ JEJ PRISTANE


"... "Vaše zápěstí je zlomené na třech místech, máte 2 vykloubené obratle, které vyčnívají skrz kůži, tělesná teplota je pod 25 stupňů a vaše srdce nebije. To není dobré znamení." Dva roky předtím, než Robert Zemeckis objevil svou slabost pro mentálně retardované a natočil Forresta Gumpa, vyblbnul se na téhle černohumorné, nebojím se říci hororové, komedii. Herci obsazení proti svým obvyklým typům doslova čarují a skrz mrtvolný make-up je ani nelze poznat. Atmosféra je díky záměrně přestylizované výpravě a nervní hudbě překvapivě mrazivá a výborně doplňuje jednoduchý, ale opravdu velmi vtipný děj. Sarkastické prupovídky v kombinaci s vizuálními hrátkami zkrátka dokáží pořádně podráždit bránici, každý ale kouzlu filmu nepodlehne, ale i to je znak výjimečné komedie. Sempre Viva! P.S. V uzemňující roličce lékaře se objevil oscarový režisér Sydney Pollack...." MrCreosote by ČSFD


Černá triková komedie vypráví o odkvétající filmové představitelce naivek Madeline (Meryl Streep), jejím slabošském manželu Ernestovi (Bruce Willis) a intelektuálce Helen (Goldie Hawn), bývalé nejlepší kamarádce Madeline a někdejší snoubence Ernesta. Ti tři mají něco společného - všichni překročili padesátku a místo aby jejich životy a kariéry nabíraly na obrátkách, klesají strmě ke dnu. Ernest, dříve špičkový plastický chirurg, se dal na pití a skončil jako ¨maskér¨ mrtvol, z Helen se po rozchodu s ním stala neperspektivní sádelnatá troska, z níž ztrácejí nervy i její psychiatři, a také Madeline si stále víc uvědomuje, že doba, kdy se všichni muži kořili jejím půvabům a svět jí ležel u nohou, je dávno pryč. Ale všechno se dá změnit. Zvláště pokud do hry vstoupí záhadná čarodějka Lisa Van Ruhmann (Isabella Rossellini), disponující elixírem věčného mládí. (Oskar)



2.10.2011 * MGM * 21,50 * dráma - LENNY

"... Lenny Bruce (Dustin Hoffman) je jako bavič ještě začátečníkem, když na začátku 50. let v nočním klubu v Blatimore pozná čilou striptérku "Hot Honey" (Valerie Perrine). Oba v sobě naleznou zalíbení a Lenny se s Hot Honey ožení¨, po čemž začnou vystupovat spolu. Lenny se při svých vystoupeních nebere žádné servítky ani v těch nejožehavějších sexuálních záležitostech, čímž si sice získává přízeň publika, avšak brzy proti sobě popudí policii. Tehdy začíná Lennymu těžký boj proti americkým strážcům mravnosti... Bob Fosse v tomto filmu vypráví autentický portrét skutečného baviče Lennyho Bruce, poměrně dokumentární formou založenou zčásti na mystifikačních interviech. V USA se film stal kasovním trhákem, stejně jako nadchnul Dustin Hoffman v titulní roli, za kterou získal svoji třetí oscarovou nominaci. Ani angažování relativně neznámé Valerie Perrine se neukázalo jako chyba. Zajímavé je, že v castingových zkouškách na tuto roli se musel vystřídat bezpočet hereček. Všechny pak obzvlášť v milostných scénách. Dustin Hoffman to komentoval tak, že měl možnost líbat 90 nejhezčích žen Hollywoodu. ..." Pohrobek na ČSFD

Nezvykle otevřený, nic nezastírající životopisný snímek pojednává o slavném americkém baviči Lennym Bruceovi, který holdoval drogám, přisprostlým vtípkům a posléze se vrhnul na politické útoky. To vše jej přivádělo do konfliktu s prudérními spoluobčany i zákonem. Vynikající herecký výkon Dustina Hoffmana v titulní úloze hraničí až s jakýmsi souzněním s představovanou osobností. (oficiální text distributora)

2.10.2011 * HBO 2 * 20,25 * komédia - 500 DNÍ SO SUMMER

"... Lahůdka! Lahůdka! Lahůdka! Už jsem si myslel, že posluchači a milovníci The Smiths vymírají a hle, není to tak docela pravda.... Pro mě osobně je tenhle film jedním z největších (příjemných) filmových překvapení poslední doby. Jen tak dál... :-) ..." Brouk by ČSFD

Neotřelá romantická komedie o ženě, která nevěří v pravou lásku a muži, který se do ní bezhlavě zamiluje.
Nezvyklá romantická komedie o lásce a osudu přináší příběh mladého reklamního textaře (Joseph Gordon-Levitt), který až dosud zoufale a bezúspěšně hledal dívku svých snů... A teď to vypadá, že by jeho nová kolegyně Summer Finnová (Zooey Deschanelová) mohla být tou pravou. Ale 500 dní jejich nekonvenčního vztahu dokazuje, že cesta ke štěstí může být nepředvídatelná a nekontrolovatelná - jeden z nich je totiž nenapravitelný snílek a druhý moderní cynik. Originálně pojatá love story vás rozhodně chytí za srdce. (oficiální text distributora)

2.10.2011 * Nova Cinema * 20,00 * dráma - BANDITI

"... Vynikající. Řekl bych i víc, ale nemám slov... A ten závěr je naprsto neuvěřitelnej. Jeden z nejlepších závěrů vůbec...
 ..." movie na ČSFD

Joe (Bruce Willis) a Terry (Billy Bob Thornton) jsou nejúspěšnější bankovní lupiči v americké historii. Jejich osvědčenou metodou je zajmout v předvečer loupeže manažera vyhlédnuté banky a ráno jej "doprovodit" do práce. Jednoho dne ale jako rukojmí vezmou znuděnou ženu v domácnosti Kate (Cate Blanchett) a události naberou nečekaný směr. Kate nejenže ze svých únosců nemá strach, ale naopak všechno vnímá jako příjemné rozptýlení. Zanedlouho se stane komplicem dvojice a postupně i milenkou obou mužů. Jejich přátelství tím získá povážlivé trhliny a ruka zákona po nich začíná chňapat čím dál tím dotěrněji... (oficiální text distributora)

1.10.2011 * JOJ * 22,15 * akčný - TVÁROU V TVÁR

"... Nejlepší americký film Johna Woo. Dva protivníci, kteří si v průběhu filmu vymění identitu - to neuvidíte v každém druhém akčním filmu. Originální zápletka a dokonalé zpracování, především po té vizuální stránce. Jediný jeho film natočený v Americe, který se celý nese v duchu jeho nezaměnitelné hongkongské akce. Zběsilá akční jízda a pro mne nejlepší akční film hned po Skále. ..." KevSpa na ČSFD

Losangelský agent FBI Sean Archer má s psychopatickým teroristou Castorem Tryem nevyřízené účty. Před šesti lety se Castor pokusil příliš schopného agenta zastřelit ze zálohy a nešťastnou náhodou zabil jeho malého synka. Od té chvíle je Archer smrtelně nebezpečnému Troyovi v patách. Žene ho touha po pomstě. A velký den odplaty konečně nastal. V divoké honičce a mimořádně dramatické přestřelce Archer vítězí a nebezpečný terorista se v komatu a na prahu smrti ocitá v tajné vězeňské nemocnici. Je ale skutečně dobojováno? Nikoli! Castor a jeho bratr Pollux několik hodin před zatčením umístnili někde v Los Angeles biologickou zbraň, kterou časovaný spínač odpálí přesně za šest dní. Je třeba vypátrat místo, kde je zákeřná bomba uložena. Jde o záchranu desetitisíců životů. S pomocí nejmodernější technologie vědci transplantují Archeovi tvář teroristy Castora. V tomto dokonalém "převleku" má ve vězení zjistit od Castorova bratra Polluxe, kde leží bomba. To se Archeovi nakonec podaří, ale na návrat k normálu je už pozdě. Castor se totiž mezitím probral z komatu, ukradl Archeovu tvář a zlikvidoval všechny, kdo o záměně tváří věděli. Psychopatický terorista se tak stal agentem FBI, zatímco skutečný policista s tváří mnohonásobného vraha, trpí v přísně střeženém kriminále. Podaří se mu uprchnout a získat znovu svou pravou identitu? (oficiální text distributora)