Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

4.12.2011 * Nova * 22,25 * dráma - VÍŤAZI A PORAZENÍ

"... Nejlepší film ze sportovního prostředí, jaký jsem kdy viděl. Strhující tempo, jeden rychlý záběr střídá druhý, Stone téměř nenechá diváka vydechnout, čemuž notně napomáhá i báječný soundtrack. Al Pacino předvádí herecký koncert, ostatně na to jsme u něho zvyklí. Ovšem kdo mně překvapil, byla Cameron Diaz, která za ním nezaostává a pak také v té době méně známý černošský herec Jamie Foxx, kterému vysekl poklonu i Al Pacino osobně. Stone tu marnotratně hýří režijními nápady, např. v jedné scéně do obrazu komponuje záběry z Ben Hura, je to úlet, ale sedí to tam. Slovy se to těžko popisuje, musí se to vidět na vlastní oči. Zkusil jsem na DVD možnost pustit si film bez jakkýchkoliv zvuků, pouze za doprovodu soundtracku a věřte mi, i tak to byla jízda. ..." Lima na ČSFD

Quaterback týmu Miami Sharks Jack Rooney (Quaid) sa zraní a trenér Tony DAmato (Pacino), pošle na ihrisko mladého, namysleného quaterbacka Willieho Beamena (Foxx), ktorý si behom troch zápasov zarobí peniaze a získa slávu. Až pokým sa neukáže, že Jack bude schponý sa vrátiť späť a znova hrať. Proti tomu sa postaví nekompromisná majiteľka klubu Christina Pagniacci (Diaz). Zaujímavosťou je, že okrem Foxxa a LL Cool J, Stone obsadil do úloh hráčov, ozajstných hráčov NFL. (fishki)

4.12.2011 * ČT2 * 21,45 * dráma - SKAFANDER A MOTÝĽ

"... Ťažko chápať dušu v skafandri, keď ti nevie dať najavo svoje pocity. Ľudia, ktorí prekonali mozgovú príhodu sú navonok "mimo" a nik nevie, čo sa deje vo vnútri jeho telesnej schránky. Zažil som dvoch blízkych ľudí, ktorí boli v podobnom stave, oni naviac nekomunikovali nijakým spôsobom ... Tento film ma presvedčil v tom, že aj ten postihnutý človek vníma a cíti ... len to nevie dať najavo. On nám rozumie, my jemu nie ... Krásna práca kameramana sa snažila priblížiť nám pocity toho, kto je za zrkadlom . ..." ripo na ČSFD

Film známého režiséra Juliana Schnabela (Než se setmí, Basquiat) se skvělým hereckým výkonem Mathieua Amalrica (Mnichov) a brilantní kamerou Janusze Kaminskeho, který je dvorním kameramanem Stevena Spielberga, byl uveden za velkého zájmu diváků i odborné kritiky. Film byl natočen podle skutečného příběhu na základě knižní předlohy Jean-Dominiqua Baubyho, který pracoval jako šéfeditor ve francouzském časopise Elle. Charismatický a úspěšný Jean-Dominique si užíval života až do tragického momentu, kdy po náhlé mozkové příhodě ochrne na celé tělo. "Znovuzrodí se jako oko", je totiž schopen komunikovat pouze mrkáním jednoho oka. Jeho vůle dál žít a pracovat je obdivuhodná, ve filmu je vykreslena jemně a s nadsázkou své vlastní tregédie. Hrdinovi skutečného příběhu se totiž podařilo doslova "namrkat" knihu. Bohužel v českém vydání zatím nevyšla. Mathieu Amalric, který ztvárnil Jean-Dominique Baubyho, převzal roli po původně obsazeném Johny Deppovi, který pro svoji vytíženost z filmu odstoupil, a vdechl do postavy silný náboj, který navíc podtrhuje subjektivní kamera. Právem si Julian Schnabel odvezl z Cannes cenu za nejlepší režii a je jasné, že o tomto filmu ještě uslyšíme. (oficiální text distributora)

4.12.2011 * Doma * 21,00 * dráma - MADISONSKÉ MOSTY

"... Pomale? Roztahane? Nudne? NIKDY! NOT IN A MILLION YEARS! Nadherny film, ktory ma dojal neuveritelnym sposobom, pretoze toto sa stava iba raz za zivot a dopadne to vzdy takto, nie happyendom, ktory vidavame v hollywoodskych filmoch o tom, ako vsetci zijeme stastne az na veky s tym pravym/pravou. Bravurne herecke vykony oboch predstavitelov a ja im za cely film vzdavam hold. ..." larelay na ČSFD

Na farmě Johnsonových vyřizují s právníkem sourozenci Carolyn a Michael pozůstalost po matce Francesce. Nemile je překvapí matčino přání, být zpopelněna a rozprášena z nedalekého Rosemanova mostu. Potom však mezi jejími věcmi objeví závěť Roberta Kincaida, který chtěl přesně to samé. Když se z jejího dopisu dozvědí, že s Kincaidem měla kdysi krátký milostný poměr, začnou blíže zkoumat její osobní deníky a ponenáhlu se do nich začtou... (oficiální text distributora)

4.12.2011 * STV1 * 20,05 * thriller - GIDEONOV MEČ

"... Perfektne natoceny film na namet Mnichovske olympiady v roce 72. To co nasledovalo je zachyceno v tomto skvelem filmu, kde hlavne exceluje vynikajici scenar, ohromne napeti, bezchybne tempo a hlavne vyborni herci v cele s Michaelem Yorkem. Za kratkou dobu prijde (prisel) do kin film Mnichov od nikoho mensiho nez od Stevena Spielberga, takze pote mohu srovnat, ktery prednes je lepsi a verohodnejsi. ... " Decker na ČSFD

Špionážní thriller vychází z události, která svého času otřásla světem. Na letních OH v roce 1972 vtrhli v Mnichově do objektu obývaného izraelskou výpravou palestinští teroristé ze skupiny Černé září a zastřelili 12 sportovců. Izraelská tajná služba Mosad sestavila speciální komando, které má zlikvidovat všechny, kdo se na útoku podíleli. Pachatelé jsou roztroušeni po světě, pátrání je však neúprosné a pomyslný meč mstitelů dopadá na jednu hlavu za druhou. K realizaci tohoto televizního filmu se spojila koprodukce šesti zemí. (woody)

4.12.2011 * Prima * 20,00 * animovaný - RATATOUILLE

"... První animák, který mě rozplakal. ..." KevSpa na ČSFD

Oscarem oceněný režisér Brad Bird a vypravěčští mistři z Pixar Animation Studios uvádějí film Ratatouille, nejoriginálnější komedii letošního léta o tak bizarním přátelství, jaké si jen lze představit. Hlavním hrdinou filmu je krysák Remy, který odvážně sní o tom, že se stane vyhlášeným kuchařem v pařížské pětihvězdičkové restauraci. Společně se zkrachovalým vynašečem kuchyňských odpadků Linguinim se vydají za svým cílem stát se nejvyhlášenějším kuchařem v Paříži.

Remy měl celý život dokonalý čich a na krysu také velice neobvyklý sen: vařit v luxusní restauraci. Nenechá se zviklat očividnými potížemi, se kterými se krysa, toužící po kariéře v oboru, který hlodavce přímo nenávidí, nevyhnutelně setká, nemluvě o výtkách ostatních členů rodiny, kteří se mu snaží domluvit, aby se spokojil s tradičním životem na skládce, a své touhy uspokojuje skromným flambováním a smažením. Ale když ho okolnosti doslova vrhnou do restaurace, kterou proslavil jeho kuchařský vzor Auguste Gusteau (jehož heslo "vařit může každý" Remyho po celý život inspirovalo), brzy zjistí, že pokud jste krysa a někdo vás uvidí, může vám v kuchyni jít doslova o život.

Když už se zdá, že je se splněním Remyho snů konec, potká toho, koho potkat potřebuje, přítele, který mu věří: stydlivého a podřadného vynašeče odpadků, kterého z restaurace čeká vyhazov. Teď, kdy už oba nemají co ztratit, se z Remyho a Linguiniho stanou bizarní společníci, kteří, hnáni Linguiniho nešikovností a Remyho neobvyklými nápady, převrátí Paříž vzhůru nohama na neuvěřitelné cestě plné humorných zápletek, působivých zážitků a těch nejnepravděpodobnějších triumfů, o kterých by jeden bez druhého ani nesnili. (oficiální text distributora)

4.12.2011 * Nova * 20,00 * komédia - SNĚŽENKY A MACHŘI

"... Jedno se musi filmum osmdesatych let nechat - vetsina komedii pro mlade se nezamerovala pouze na sex, zvraceni a dalsi nechutnosti, ale umeli i potesit oko filmoveho fanouska - tento film je toho jedinecnym dukazem. ..." gouryella na ČSFD

Studenti druhého ročníku pražského gymnázia odjíždějí na povinný lyžařský výcvik. Horský učitelský sbor je složen ze zkušené profesorky Boženky, iluzemi naplněné čerstvé absolventky pedagogické fakulty Hanky a přísného profesora Kardy, který s sebou vzal také svou dceru Mariku. V humorném tónu je líčen příjezd a zabydlení studentů na horské chatě, nové a nečekané vztahy mezi studenty a jejich pedagogy. Sněženky - slečny se chtějí líbit a Machři - kluci se předhánějí ve vtipnostech i v ukázkách více či méně brilantního lyžování za účelem oslnění Sněženek. Cítí se náramně dospělí a přísný denní režim jim připadá nedůstojný. Proto připravují drobné vzpoury... (oficiální text distributora)

3.12.2011 * Markíza * 23,05 * akčný - RAMBO: DO PEKLA A SPAŤ

"... Stalloneho navrat do druhe z jeho velkych roli neni tak nostalgicky jako v pripade Rockyho (i kdyz i tady se vzpominkove sekvence najdou), ale mozna o to je zabavnejsi. Rambo se vraci v neuveritelne brutalni jizde, kde umiraji decka, koncetiny letaji na vsechny strany, prasata zerou lidi za ziva a hlavni hrdina doslova trha barmske vojaky na kusy. Brutalita je to navic hnusna, uveritelna a nechutne realna, coz je dost rozdil proti drtive vetsine soucasnych filmu. Tentokrat nesel John do akce sam, ale podporuje ho skupinka vojaku, kde vynika predevsim skvely sniper, mozna i diky tomu je barmske dobrodruzstvi uveritelnejsi. Dnesni mladezi, neznale predchozich trech dilu, film asi moc nerekne, ale nostalgici budou celou dobu chrochtat blahem. ..." obitus na ČSFD

Lidé se bojí monster a monstra se bojí Johna Ramba. Těžko si lze představit větší ikonu filmového plátna než horu svalů s dlouhými vlasy a šátkem kolem hlavy. John Rambo je muž mála slov, ale když jde o činy, v jeho oboru se mu nikdo nevyrovná. Zplodilo ho peklo války a zabíjení je pro něj stejně snadné a přirozené jako dýchání. Svou stopu totální destrukce už zanechal v amerických horách, ve vietnamské džungli a ve vyprahlém písku Afghánistánu. Tentokrát přichází do Myanmaru (dříve Barma), aby tamním krvelačným vojákům ukázal, kdo má licenci na bezbřehé krveprolití. Vzduch zaplní výkřiky umírajících, půda nasákne litry krve a zem posejí hromady utrhaných končetin a vyhřezlých vnitřností.
Dvacet let uplynulo od doby, kdy si Sylvester Stallone naposledy kolem hlavy utáhl šátek a chopil se velkého nože. Přesto fanoušci nikdy nepřestali doufat ve čtvrté filmové dobrodružství nejslavnějšího válečníka moderní kultury. Ovšem i nejvášnivější zastánci Ramba by dříve považovali fakt, že ho Stallone resuscituje ve věku šedesáti let, za nejapný žert. Jenže stejně jako loni fenomenálně oprášil boxerské rukavice Rockyho Balboy, lze i letos očekávat velkolepý návrat nezdolného geroje se vztyčenou hlavou. Stallone tak opakovaně divákům ukazuje, že stáří si nežádá žádnou soucitnou úctu a pokoru, jak to reprezentovaly usmrkané snímky centrálního cyklu Letní filmové školy nazvaného Film a stáří. Rambo má i v šedesáti dost síly na to, aby vám holou rukou vyrval ohryzek z krku. (Festival otrlého diváka)

3.12.2011 * HBO Comedy * 23,00 * komédia - KTO OBVINIL KRÁLIKA ROGERA?

"... Dokonalé skloubení hraného a kresleného filmu, vynikající Bob Hoskins jako soukromý detektiv a skoro k nepoznání Christopher Lloyd jako zlodušský soudce ..." lebowski na ČSFD

Když se Steven Spielberg a Robert Zemeckis rozhodli natočit tento film, vyvstal před nimi nesnadný úkol: vymyslet technologii, která by na plátně pomohla vytvořit iluzi, jakou diváci doposud neviděli. FALEŠNÁ HRA S KRÁLÍKEM ROGEREM vychází z myšlenky, že kreslení hrdinové animovaných grotesek vedou mimo kameru své soukromé životy a prožívají stejné starosti a radosti jako lidé z masa a kostí. Žijí sice v animovaném městečku Toontown (Kreslounov), často se ovšem potulují po hollywoodských studiích. Koexistence "kreslounů" a lidí je roztříštěna ve chvíli, kdy je zamordován majitel pozemků Toontownu a podezření padne na bílého králíka Rogera. Do případu se zaplete i soukromé očko a musí čelit úskokům sadistického soudce, který hodlá Toontown vymazat z povrchu země a místo něj postavit dálnici.

Zemeckisův a Spielbergův experiment měl prohloubit komunikaci herce s kresbičkou, zdokonalit synchronizaci, umožnit kameře volný pohyb a dodat figurkám trojrozměrnou plastičnost. Animátor, který by něco takového dokázal, byl pouze jeden - Richard Williams. Tvůrci přijali pravidlo, že herci budou pouze "harmonickým doplňkem a součástí animovaného filmu". Každá sekvence byla rozkreslena záběr po záběru a hrané pasáže se musely přizpůsobit možnostem pohybu kreslených postav. Herci natočili "živou" akci, při které hráli "nasucho" a komunikovali s neviditelnými protihráči. Teprve dodatečně byly na každé políčko ručně vkopírovány kreslené postavy.

Zapomenout na konvence animovaného filmu se tvůrcům vyplatilo - jejich komedie je zatím nejlepší symbiózou hraného filmu a animace, kterou překoná asi jen počítačová technologie. Na autenticitě obrazu má obrovskou zásluhu především představitel detektiva Eddieho Bob Hoskins. V prázdném prostoru dokázal vnímat své neexistující partnery a "hrát tak, jako by s animovanými králíky rozmlouval celá léta." Příběh o králíkovi Rogerovi, který byl falešně obviněn z vraždy domnělého milence své nebezpečně smyslné manželky Jessiky, propojuje dva zdánlivě neslučitelné americké filmové žánry 40. let: kreslenou grotesku s kriminálním příběhem "drsné školy". Výprava, kostýmy i nasvícení se podobají klasickým filmům "noir", dialogy jiskří břitkými bonmoty a černým humorem a struktura snímku přejímá modelové principy detektivní šarády. Do krvavého komplotu však nejsou zapleteni lidé - s výjimkou Eddieho a jeho milenky Dolores - ale nevinná disneyovská zvířátka, pro něž je největší tragédií, když se publikum nesměje jejich vtipům...

O ojedinělosti celého projektu svědčí i fakt, že se v něm objevují nejen disneyovské figurky, ale i kreslení hrdinové dalších filmových společností. Mezi elitu se přirozeně začlenila i ústřední manželská dvojice. Králík Roger je sice občas trochu hysterický, jeho mimika je však odzbrojující. Předobrazem pro jeho dráždivě koketující ženu Jessicu se stala mimo jiné rusovlasá Rita Hayworthová. V originále ji namluvila Kathleen Turnerová, která erotickým hlasem šeptá věty typu: "Já nejsem špatná - mě jenom takhle nakreslili." (oficiální text distributora)

3.12.2011 * STV2 * 22,25 * komédia - ĎAKUJEME, ŽE FAJČÍTE

" ... Pro mě osobně zatím bezkonkurenčně nejlepší film, který jsem letos viděla. Snímek napěchovaný satirickými komentáři a vtípky, které rozhodně nejsou prvoplánové. Ani na okamžik jsem neměla pocit nudy, naopak, dokázala bych se na toho ukecaného chlápka (v podání čím dál tím lepšího Aarona Eckharta) dívat klidně celé hodiny. Tenhle snímek mě prostě dostal propracovaným scénářem, uvěřitelnými hrdiny a velmi sarkastickým, ale trefným, náhledem na současný problém kuřáctví a především protikuřáckých kampaní. ..." KevSpa na ČSFD

Nick Naylor je úspěšný zaměstnanec velké tabákové společnosti a má v popisu práce velebit před veřejností a médii krásy kuřáctví. Díky své pohotovosti, cynickému vtipu a zkušenosti je schopen – jako každý správný ďáblův advokát – každou námitku svých odpůrců interpretovat ve prospěch zaměstnavatele. S dvojicí svých nejlepších přátel, pracujících pro společnost vyrábějící alkohol a pro jistou zbrojní korporaci, tvoří Nick trio známé jako Obchodníci se smrtí. Kovboj s cigaretou je na tom však momentálně špatně a souvislosti mezi omamnou bílou tyčinkou a bolestivou smrtí jsou stále zřetelněji na pořadu dne – a Nick by navíc chtěl být vzorem pro svého milovaného dvanáctiletého syna Joeyho. „Pozitivní“ prezentace vlastní práce před synovou školní třídou je jen prvním z řady kousků testujících Nickovu připravenost. A co když mu někdo začne vyhrožovat, že ho unese a podrobí zkázonosné protikuřácké léčbě? Autorem hvězdně obsazené satirické komedie je syn úspěšného amerického režiséra Ivana Reitmana, debutující Jason Reitman. (oficiální text distributora)

3.12.2011 * HBO2 * 22,00 * thriller - VEREJNÍ NEPRIATELIA

"... Zásadní část moderní kinematografie a absolutní kvalitativní vrchol Mannovi digitální éry. Širším publikem to ale zřejmě bude doceněno až mnohem později. ..." Chlupis na ČSFD

Přestože se tenhle příběh odehrál před bezmála osmdesáti lety, je až nebezpečně aktuální. Vypráví o muži, který měl obrovské sympatie veřejnosti, navzdory tomu, že páchal ty největší zločiny. Podle státních institucí vykrádal banky. Podle lidí trestal ty, kdo zavinili hospodářskou krizi.

John Dillinger má v Americe podobnou pověst jako Václav Babinský u nás. Jeho život a dílo byly tak neuvěřitelné, že se staly živnou půdou pro spousty mýtů, které se na ně nabalily tak pevně, že pravdu od fikce už těžko někdo rozezná. Režisér Michael Mann (Nelítostný souboj, Miami Vice) se naštěstí místo hledání pravdy v kupce polopravd a legend soustředil na natočení drsného a živočišného kriminálního thrilleru svým specifickým rukopisem, který charakterizuje pečlivé budování postav a postupná gradace příběhu, který obvykle končívá v působivě natočeném dešti kulek. Michael Mann má ve zvyku pracovat s těmi nejlepšími, a proto si do role Johna Dillingera vybral asi nejpopulárnějšího herce současnosti Johnnyho Deppa, jeho životní lásku obsadil držitelkou Oscara Marion Cotillard (Edith Piaf) a postavu Dillingerovy nemesis, agenta FBI Melvina Purvise hraje tvář z největších kasovních trháků poslední doby Christian Bale (Temný rytíř, Terminátor 4).

Veřejní nepřátelé jsou atraktivní i množstvím rovin, mezi kterými se jejich příběh pohybuje. Úspěšné tažení Dillingerovy bandy americkými bankami a postupně se utahující policejní smyčka na hrdlech jejích členů sice dominuje, ale vedle toho sledujete i Dillingerův intimní příběh, který je skoro stejně zajímavý jako jeho zločinecké eskapády, nebo válku o veřejné mínění, již lupič úspěšně svádí s etablující se FBI, která chce na jeho dopadení postavit smysl své existence.

V přepadených bankách se choval jako jeho oblíbení filmoví hrdinové. K cizím penězům se navíc obvykle nedostával hrubým násilím, ale díky originálním nápadům realizovaným s neobvyklou drzostí. Z policejních pastí unikal zázrakem, a když už sklaply, nepředstavovaly pro něj problém ani mříže vězeňské cely. (oficiální text distributora)