Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

15.1.2012 * Nova * 22,10 * thriller - ČAS ZABIŤ

"... Co mně vždycky spolehlivě dostane, je závěrečný, emocema nabitý projev Matthewa McConaugheye. Mráz mi při něm běhá po zádech a Matthew by si snad za něho zasloužil Oscara. Už dlouho jsem tak nikomu ve filmu nefandil, jako Samuelu Jacksonovi a jeho advokátovi. ..." Lima na ČSFD

Film Čas zabíjet je adaptací prvního z řady bestsellerů autora soudních příběhů a bývalého právníka Johna Grishama (nar. 1955), kterého k jeho napsání inspirovalo vyslechnutí výpovědi dvanáctileté oběti znásilnění. Přidal si motiv otce, beroucího spravedlnost do vlastních rukou, a dal se do psaní. Každý den brzy ráno, než se odebral do práce, po celé tři roky. Dokončený rukopis však nikdo nechtěl vydat, až v červnu 1988 nakladatelství Wynwood Press knížku přineslo na trh ve skromném nákladu 5 000 výtisků. To už měl Grisham rozepsanou druhou knihu, nazvanou Firma. Prodej práv na zfilmování Firmy společnosti Paramount ještě ve stádiu rukopisu (za 600 000 dolarů) vyprovokoval k akci řadu nakladatelů. Těžký konkurenční boj nakonec vyhrálo renomované nakladatelství Doubleday, které Firmu vydalo v roce 1991. Kniha se stala bestsellerem roku a stejný osud potkal i další autorovy prózy Případ Pelikán (1992) a Nebezpečný klient (1993). Grisham se stal jedním z nejúspěšnějších současných literárních autorů a samozřejmě už dávno přestal provozovat advokátní praxi. Od té doby pravidelně každý rok vydává nový román ze soudního prostředí - The Chamber (1994), The Rainmaker (1995), The Runaway Jury (1996), The Partner (1997), The Street Lawyer (1998), The Testament (1999) a The Brethren (2000). Jeho prvních šest románů bylo úspěšně zfilmováno a je velmi pravděpodobné, že podobný osud potká i ty následující. Filmová verze Času zabíjet se stala prestižním snímkem společnosti Warner Brothers pro rok 1996. Režií byl pověřen Joel Schumacher, zkušený řemeslník, známý jako tvůrce třetího a posléze i čtvrtého Batmana, kterému se s podporou hollywoodských financí podařilo soustředit mimořádný herecký soubor - v roli obžalovaného otce uvidíme Samuela L. Jacksona (za svůj výkon byl nakonec nominován na Zlatý glóbus), v úloze studentky práv Ellen Sandru Bullockovou, státního návladního Buckleye hraje Kevin Spacey, starého advokáta Wilbankse Donald Sutherland a výraznou roli padoucha Freddieho Cobba vytváří jeho syn Kiefer. V dalších rolích se objevují např. Oliver Platt, Brenda Frickerová, Patrick McGoohan a Ashley Juddová. Největším problémem bylo obsazení klíčové hlavní role obhájce Jakea Brigance. Schumacher, podporovaný studiem, chtěl Woodyho Harrelsona, ale Grisham, který poprvé u adaptace své knihy fungoval jako producent a měl v otázce hereckého obsazení právo veta, byl zásadně proti. Ani Harrelson ani žádný z náhradníků (z okruhu renomovaných hollywoodských herců) nesplňoval jeho požadavky na fyzický vzhled hrdiny, do něhož autor pochopitelně promítnul řadu autobiografických rysů. Grisham nakonec navrhl do ústřední role mladého právníka téměř neznámého texaského herce Matthewa McConaugheye, který do té doby účinkoval jen v reklamě na pivo, v několika videoklipech a epizodních filmových rolích. Autor prosadil svoji a mladý herec jeho důvěru nezklamal. Role Jakea Brigance z něho doslova přes noc udělala hvězdu. Schumacher natočil poměrně věrný přepis literární předlohy, a přestože se klíčové scény filmu odehrávají v soudní síni a totožnost viníka je od počátku známá, podařilo se mu vytvořit velice sugestivní dílo, v němž s citem pro atmosféru přibližuje houstnoucí dění okolo soudního procesu i události, jež mu předcházely. Vrcholem snímku je Briganceova emotivní závěrečná řeč, která do té doby nerozhodnuté porotce dokáže přesvědčit. Film je seriózní sondou do stále živé problematiky rasismu, který není omezen jen na jih Spojených států. Motiv samozvaného vykonání spravedlnosti, jež je výrokem soudu nakonec posvěceno, však může vzbuzovat oprávněné pochybnosti, na které řada recenzentů ve svých kritikách poukázala. (oficiální text distributora)

15.1.2012 * Film+ * 21,20 * dráma - MOTÝĽ

"... Steve McQueen projde během filmu takovou fyzickou proměnou, že když vidím jeho propadlé tváře a zchátralé tělo, jsem ochoten uvěřit, že ta léta na samotce skutečně strávil. Celý film působí syrově a velice věrohodně. Když si odmyslím Darabontův Shawshank a Zelenou míli, je Motýlek nejlepší film z vězeňského prostředí, co kdy vznikl. Fakt, že vznikl podle skutečného příběhu, jeho kvalitu ještě umocňuje. " ... Lima na ČSFD

Henri Charriére (1906-1973) byl odsouzen na doživotí a deportován do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech ve Francouzské Guayaně, kde si odpykávali trest nejhorší zločinci. Tamní podmínky byly nelidské, režim tvrdý a naděje na únik prakticky neexistovala. Charriére, podle tetování přezdívaný Motýlek, však odmítl rezignovat. Myšlenka na útěk byla to jediné, co ho udržovalo při životě. Získal pro ni i dalšího vězně, slabošského, intelektuálně založeného Degu, jenž se do trestnice dostal za padělání peněz. Několik nezdařených pokusů Motýlkovi vyneslo přísnou samotku a kruté zacházení, přesto bojoval dál. (oficiální text distributora)

15.1.2012 * Nova Cinema * 20,00 * dráma - KOUČ CARTER

"... Koľkokrát už som videl niečo podobné ? Koľkokrát šlo o to isté ? Dokázať nájsť aj v odpadovej žumpe nevybrúsené diamanty ? Tieto príbehy zo života, pravdupovediac, ma vôbec neberú .... Tento bol však trochu o inom - o zásadách, poctivosti a usilovnosti v spojitosti s láskou ku basketbalu. ..." ripo na ČSFD


Film vypráví pravdivý životní příběh kontroverzního basketbalového trenéra Kena Cartera. Carter uzavřel tělocvičnu svého neporazitelného týmu, když zjistil, že hráči mají špatný prospěch ve škole. Za svůj čin byl jak sveřepě odmítán, tak nadšeně chválen. Musel překonat odpor hráčů, rodičů i celé společnosti, kteří ho nutili znovu otevřít hřiště. Rozhodl se ukázat mladým lidem budoucnost, která přesahuje gangy, drogy, vězení a dokonce i basketbal. (oficiální text distributora)


http://www.csfd.cz/film/180958-coach-carter/

15.1.2012 * Nova * 20,00 * komédia - NA SAMOTĚ U LESA

"... Rodinná komedie jak se sluší a patří. Vtipná, inteligentní, poetická, odpočinková. Děda Komárek Josefa Kemra je okouzlující, avšak zůstává ve stínů kriplkáry pana Lorence... Děti, děti, to je klekání! Lesk a bída českého zednictví personifikovaná... To Menzel uměl báječně! A Smoljak se Svěrákem zase dokázali napsat scénář, který se navždy obtiskl v českém kulturním povědomí a jazyce. Venkovská idylka a tu já moc rád! ..." Marigold na ČSFD

Hrdiny jsou manželé Oldřich a Věra Lavičkovi, kteří se svými dětmi Petříkem a Zuzankou odjíždějí do Loukova na chalupu svého známého, inženýra Radima Zvona. Chtějí také koupit chalupu a doufají, že jim Zvon pomůže. Nakonec si vyhlédnou malebnou chalupu dědy Komárka, který souhlasí, že ji prodá a zatím pronajme Lavičkovým jednu místnost. Lavičkovi se rozhodnou strávit na chalupě dovolenou. Zatímco Olda považuje pobyt na venkově za nejen zdraví prospěšný a děti se spřátelí s dobrosrdečným dědou Komárkem, Věra je stále rozčilenější. Vadí jí spousta věcí a tak stále důrazněji naléhá na manžela, aby s dědou, který jí zcela zjevně překáží, promluvil o prodeji. Olda na víkend pozve na chalupu svého kamaráda, lékaře Houdka, který zjistí, že děda je zcela zdráv a když se pak ještě navíc seznámí s dědovým stařičkým otcem, pochopí, že dělat si naděje, že tu pan Komárek už dlouho nebude jsou liché. V zimě však děda přesto onemocní a přes veškeré odmlouvání jej Houdek pošle do nemocnice. Když se však celá rodina o něco později vypraví do vsi s notářem, aby projednali prodej, najdou dědu opět doma, zdravého a čilého... (oficiální text distributora)


http://www.csfd.cz/film/6663-na-samote-u-lesa/

14.1.2012 * Nova Cinema * 23,45 * dráma - PANIKA V NEEDLE PARKU

"... Další film, který by měl patřit k základnímu filmovému vzdělání... Strhující a famozní záležitost, ze které bude dlouho, ale fakt dlouho mrazit... ..." Brouk na ČSFD

Příběh se odehrává v New York City. Helen je mladá dívka bez domova. Hledá lásku a domov. Bobby by mohl být ten pravý - miluje ji a chce jí dát domov, jenže je narkoman a živí ho překupnictví drog a drobné kšeftíky. Ani jeho příbuzní a kamarádi neznají nic lepšího. Není se co divit, že i Helen začne brát drogy, prodávat své tělo a pomáhat Bobbymu při jeho podvodech. Mají jen jedinou možnost, jak začít znovu - rozejít se. Jenže to nedokážou. (vla_kor)

14.1.2012 * Cinemax * 23,10 * thriller - VÝBUCH

"... výborný thriller inšpirovaný zväčšeninou.u mňa naj z depalmovej rannej tvorby.travolta je taktiež výborný a formálna stránka ako vždy fascinujúca ..." pepo na ČSFD


Zvukař Jack Terry vyrábí pro malou filmovou společnost, specializující se na erotické horory, zvukové efekty. Jedné noci, když se pokouší pro nový film nahrát šumění větru, stane se svědkem nehody auta, které se nečekaně zřítí z mostu do řeky. Řidič zemře, ale Jackovi se podaří z auta zachránit dívku Sally. V nemocnici vyjde najevo, že řidičem guvernér McRyan, jeden z kandidátů na post amerického prezidenta. Guvernérův podřízený Lawrence Henry, požádá Jacka, aby s ohledem na guvernérovu rodinu pomlčel o dívce, která s ním byla ve voze. Jack doprovodí Sally do motelu, tím však celá záležitost zdaleka neskončí. Když si totiž Jack později poslechne nahrávku, zjistí, že se mu podařilo zachytit výstřel, který prostřelil pneumatiku a způsobil nehodu. Později zjistí, že nehodu zachytil také fotograf Manny Karp, který prodal fotografie novinám a zmizel. Jack si z fotografií v tisku složí fáze nehody a požádá Sally aby mu pomohla pátrat po pozadí vraždy. Vrah Burke chce Sally odstranit jako nebezpečného svědka, místo ní však omylem zavraždí jinou dívku. Guvernérův protivník Manners, který vraha najal, však nechce mít se zabíjením nic společného. Vyjde také najevo, že Sally si najal Karp, aby guvernéra svedla a umožnila tak fotografovi získat pro Mannerse kompromitující materiál. Jack požádá o pomoc bývalého kolegu McKeye a předá mu záběry vraždy ozvučené jeho nahrávkou. Zakrátko však Jack zjistí, že někdo vnikl do studia a smazal drahocennou původní nahrávku, prázdné jsou také pásky, které předal McKiemu. Naštěstí má Jack doma ukrytou kopii. S pomocí Sally získá originální Karpův film a rozhodne se vše předat televiznímu reportérovi, který na případu pracuje. Příliš pozdě si Jack uvědomí, že reportérem je ve skutečnosti vrah, který chce zahladit poslední stopy. (oficiální text distributora)

14.1.2012 * Markíza * 22,05 * thriller - MUŽ V OHNI

"... Tony Scott svojou vydeoklipovosťou prekonáva všetko čo doteraz natočil. Denzelovi to v úlohe bodyguarda a anjela smrti neuveriteľne sekne a herectvom hravo prekonáva aj Training Day. A verte že prvá polovica filmu kde sa Creasy a Pita vzájomne zoznamujú až do jej únosu je oveľa zaujímavejšia ako Creasyho masakrovanie všetkých, ktorý mali s jej únosom čokoľvek spoločné. Naviac vás čaká dojemný koniec a tá skvelá hudba...  ..." petero na ČSFD

Vládny pešiak Creasy (Denzel Washington) prichádza do Mexika za novým kšeftom - má robiť bodyguarda malému dievčatku. V posledných dňoch totiž z miestnych ulíc zmizlo niekoľko detí, čo nedovolí jej rodičom pokojne spať. Creasy si k dievčatku vytvorí vzťah. Doslova obohatí jeho "chladnokrvné" vnímanie reality okolo neho. Keď ju banda zloduchov napokon unesie a on ledva unikne smrti, stáva sa z neho terminátor na ceste za krvavou pomstou. Dosť banálny námet podľa románu A.J. Quinnella adaptoval jeden z najlepších hollywoodskych scenáristov Brian Helgeland (L.A. - Utajené skutočnosti, Odplata, Tajomná rieka), režíruje macher Tony Scott. Ten má síce za sebou aj zopár prešľapov (Fanatik), no takisto už stihol dokázať, že vie pracovať s prekombinovanými príbehmi (Spy Game), budovať drámu na vibrujúcej psychológii (Krvavý príliv), perfektne vychytávať ponurú atmosféru "zlého sveta" s cynickými hláškami (Posledný skaut) a nerobí mu najmenší problém ani klipovitá hi-tech akcia (Nepriateľ štátu). Keď si k tomu ešte pripočítame husté kamerové filtre, bez ktorých sa nehne ani na krok, môžme dôjsť len k jednému záveru: ak svoju prácu poctivo odvedie Helgeland (a to je takmer tutovka), Scott spraví z Muža v ohni akčnú bombu, hodnú vstupného do multiplexu. Mimochodom, nezdá sa vám to celé ako novodobé, technicky a herecky premakanejšie Komando?! (POMO)

14.1.2012 * MGM * 21,55 * dráma - LENNY

"... Lenny Bruce (Dustin Hoffman) je jako bavič ještě začátečníkem, když na začátku 50. let v nočním klubu v Blatimore pozná čilou striptérku "Hot Honey" (Valerie Perrine). Oba v sobě naleznou zalíbení a Lenny se s Hot Honey ožení¨, po čemž začnou vystupovat spolu. Lenny se při svých vystoupeních nebere žádné servítky ani v těch nejožehavějších sexuálních záležitostech, čímž si sice získává přízeň publika, avšak brzy proti sobě popudí policii. Tehdy začíná Lennymu těžký boj proti americkým strážcům mravnosti... Bob Fosse v tomto filmu vypráví autentický portrét skutečného baviče Lennyho Bruce, poměrně dokumentární formou založenou zčásti na mystifikačních interviech. V USA se film stal kasovním trhákem, stejně jako nadchnul Dustin Hoffman v titulní roli, za kterou získal svoji třetí oscarovou nominaci. Ani angažování relativně neznámé Valerie Perrine se neukázalo jako chyba. Zajímavé je, že v castingových zkouškách na tuto roli se musel vystřídat bezpočet hereček. Všechny pak obzvlášť v milostných scénách. Dustin Hoffman to komentoval tak, že měl možnost líbat 90 nejhezčích žen Hollywoodu. ..." Pohrobek na ČSFD

Nezvykle otevřený, nic nezastírající životopisný snímek pojednává o slavném americkém baviči Lennym Bruceovi, který holdoval drogám, přisprostlým vtípkům a posléze se vrhnul na politické útoky. To vše jej přivádělo do konfliktu s prudérními spoluobčany i zákonem. Vynikající herecký výkon Dustina Hoffmana v titulní úloze hraničí až s jakýmsi souzněním s představovanou osobností. (oficiální text distributora)

14.1.2012 * STV2 * 21,30 * dráma - ZBLÚDILEC

"... Město. Vždycky, když procházím městem, napadá mě co tady všichni dělají. Všichni někam jdou, všichni vědí kam, všichni živí, všichni šťastní. Všechno správně funguje. Když se na ně dívám, napadá mě jestli je tohle vůbec ten samý svět, ve kterém žiju já. Doktor se ptá, jestli mám pořád záchvaty úzkosti. Nemám, děkuji za optání. Žiju v neustálé, všeprostupující úzkosti. Proto musím tolik pít. ..." Pafl na ČSFD

Portrét existenciálnej úzkosti človeka moderného sveta bol podľa slov režiséra Louisa Mallea prvým filmom, ktorý mohol nakrútiť presne podľa svojich predstáv. Hrdinom filmu je Alain, ktorý sa už dlhú dobu zotavuje z vážnej psychickej a alkoholickej krízy v súkromnom sanatóriu. Účty za neho platí jeho americká manželka, s ktorou sa už vzájomne odcudzili. Alain má ako preliečený alkoholik problém vrátiť sa do normálneho života, stretáva sa so svojimi bývalými priateľmi, no žiaden z nich ho nedokáže inšpirovať ku akceptovateľnej forme existencie. Chýba mu motivácia i zmysel života. Na konci tohto napínavého duševného zápasu o prežitie a najmä o vôľu žiť preto Alain spácha samovraždu. Malleovi sa podarilo vytvoriť majstrovské dielo zaoberajúce sa temnou stránkou ľudskej duše, modernou filmovou rečou preniknúť až na jej dno a zobraziť beznádej rastúcu v západnej civilizácii. (oficiální text distributora)



14.1.2012 * Prima * 20,00 * dráma - SÚKROMNÁ VOJNA PÁNA WILSONA

"... zajímavý způsobem natočený příběh brzvýznamného politika, který dokázal velké věci. Tom Hanks se jako vždy role ujal velice dobře a myslím si, že dostat na filmové plátno film o takto citlivém tématu je v dnešní době nesmírně důležité. ..." Greny na ČSFD

Pád sovětského impéria měl na svědomí jediný člověk. Charlie Wilson. Děvkař, alkoholik, příležitostný uživatel drog a kongresman, kterému se podařilo vyhnat Rudou armádu z Afgánistánu a tím odstartovat rychlý krach komunistické říše. Stačilo dodat špatně ozbrojeným afgánským odbojářům kvalitnější zbraně. Příběh, který je příliš šílený na to, aby nebyl pravdivý, režíroval držitel Oscara Mike Nichols (Absolvent, Na dotek), jemuž se před kamerou sešla výjimečná herecká sestava v čele s Tomem Hanksem, Julií Roberts a Philipem Seymourem Hoffmanem.

Texaského kongresmana Charlieho Wilsona (Tom Hanks) znali všichni jeho kolegové z politiky jako požitkáře a pohodáře se spoustou problémů, z nichž se dokáže vždycky bravurně vykroutit. Ani omylem by je proto nenapadlo, že by se mohl začít angažovat v „afgánské otázce“. Charliemu ovšem stačilo mít vhodné kamarády – jednu z nejbohatších Američanek a vášnivou antikomunistku Joanne Herring (Julia Roberts) a svérázného agenta CIA Gusta Avrakotose (Philip Seymour Hoffman), které spojoval vztek nad tím, že Spojené státy reagovaly na sovětskou invazi do Afgánistánu pouhou kritikou – a nevědomky se stal mužem, který přepsal dějiny. Stačilo k tomu málo – sehnat dost peněz na to, aby afgánští partyzáni mohli proti Rusům začít bojovat zbraněmi, které by měly reálnou šanci je ohrozit. Kombinace Charlieho šarmu, vtipu a drobných zákulisních intrik zafungovala a místo vesničanů v afgánských horách začaly být ohroženým druhem sovětské vrtulníky. Šťastný konec má ovšem trpkou příchuť v podobě muslimských fanatiků bojujících o pár let později týmiž zbraněmi proti Američanům. Snad se na to historie ptát nebude.

„Dnes snad víc než kdy jindy v dějinách platí, že každý sedí na zadku a o všem jen spekuluje. Je osvěžující vidět někoho, kdo se skutečně rozhodl změnit historii,“ říká režisér Nichols o hrdinovi filmu, který se žánrově pohybuje na hraně mezi komediální satirou a thrillerem, a to tak zdařile, že si „vykoledoval“ pět nominací na Zlatý glóbus a řada recenzentů ho označila za jeden z nejchytřejších filmů, které byly v roce 2007 natočeny. (oficiální text distributora)