Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

7.3.2012 * FilmBox * 23,55 * dráma - KRÁĽOVNÁ MARGOT

"... Jeden z najlepších historických filmov vôbec. Romantická Dumasova predloha je tu nekompromisne pretavená v drsný, krvavý obraz dobových (ne)mravov. Kostýmy a make-up dosť zásadne mimo historického reálu, ale práve vďaka ignorácii dobovej opulencie pred nami silnejšie vyvstáva verná atmosféra 16. storočia - ide tu totiž o ľudí (vynikajúco zahraných) a ich temné pudy a vášne. Takto sa totiž v tom čase skutočne robila politika a riešili náboženské konflikty a človeku sa z toho ježia všetky vlasy na hlave. Skvost francúzskej kinematografie. ..." Cervenak na ČSFD


Historický snímek Královna Margot vznikl podle stejnojmenného románu Alexandra Dumase. Jeho obsahem je jedno z nejkrvavějších období francouzských dějin, totiž náboženské války mezi katolíky a hugenoty v XVI. století, jejich vrcholem byla Bartolomějská noc (23. - 24. 8. 1572). V této době se odehrává příběh sestry francouzského krále, Markéty z Valois, jež je z politických důvodů donucena ke sňatku s nenáviděným navarrským králem Jindřichem. Příslušnice rodiny, orientované na katolické náboženství, je šokována brutalitou svých souvěrců, a postupně začíná sympatizovat s protestantským manželem. Významnou úlohu v její proměně sehraje vášnivý milenecký vztah s mladým hugenotem La Molem.
Přestože příběh filmu přesvědčivě zapadá do rámce reálných historických událostí, Chéreauovi nejde jen o zachycení dobové atmosféry; výprava a kostýmy mají mnohem víc symbolický význam než popisně realistickou funkci.
Na MFF v Cannes získal film Cenu poroty a herečka Virna Lisiová za roli Kateřiny Medičejské) Cenu za ženský herecký výkon. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)

7.3.2012 * ČT2 * 22,15 * dráma - EDITH PIAF

"... Takový herecký koncert se jen tak nevidí .. ..." AngelAngie na ČSFD

Narodila se na chodníku, vyrůstala v nevěstinci, vydělávala si pouličním zpěvem... Přesto se z ní stala světoznámá hvězda první velikosti. Život Edith Piaf (vlastním jménem Edith Giovanna Gassion) byl bojem o hudbu, přežití a lásku. Její magický hlas, vášeň a přátelství s hvězdami její doby (Marlene Dietrich, Jean Cocteau, Yves Montand aj.) jí od dětství v chudobě přivedlo k obdivu celého světa. Žila vždy naplno a "ničeho nelitovala..." . Díky své neuvěřitelně silné vůli a neobyčejnému nadání se vypořádala s tragickým osudem a její sen z dětství se stal skutečností. "Jednou budu bohatá, budu samé prachy. Budu mít bílý auťák a černého šoféra." Nechtěla dát světu šanci na ni zapomenout a povedlo se jí to beze zbytku. "Velcí umělci nepatří jen jedné generaci, zůstávají tu napořád."

Režisér Olivier Dahan (Purpurové řeky 2: Andělé apokalypsy) obsadil do hlavní role svého nového filmu skvělou Marion Cotillard (Taxi, Velká ryba, Dobrý ročník). Pro natáčení si režisér kromě Francie vybral také Prahu. Zde si na pomoc přizval české herce v čele s Markem Vašutem... 

Snímek o světoznámé šansoniérce Edith Piaf zahájil letošní prestižní filmový festival Berlinale, kde sklidil obrovské ovace. (oficiální text distributora)

7.3.2012 * Kino CS * 20,00 * dráma - PASŤÁK

".. Jeden z mých nejsilnějších filmových zážitků. Velmi syrové, velmi drsné a velmi smutné. Takovéhle dusno jen tak někde neuvidíte. Jiří Krampol a Václav Sloup ve svých nejlepších rolích. ..." Marthos na ČSFD

Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)

6.3.2012 * Markíza * 00,00 * thriller - MR. BROOKS

"... Tenhle film má snad všechny ingredience, které by člověk mohl chtít. Výbornou atmosféru, herecké výkony, napínavý děj a především je dostatečně spletitý. Psychologický rozbor pana Brookse mi připadne hodně dobře podaný. Je to jeden z těch, které bych mohl sledovat vícekrát. ..." irigi na ČSFD

Earl Brooks (Kevin Costner) právě obdržel cenu Muž roku od obchodní komory a pronáší svůj dojemný, vtipný a hlavně americký projev díků. Jen málokdo v sále tuší, co je Brooks skutečně zač. V noci se po městě pohybuje jako nekompromisní vrah, který své oběti vždy vyruší při milování a dvěma dobře mířenými ranami zastřelí. Nezůstávají po něm žádné stopy, jen těla jsou vždy naaranžována do různých pozic a vyšetřující inspektorka Tracy Attwood (Demi Moore) se nemůže dopátrat k jediné kloudné indícii. Navíc má osobní problémy nejen se svou prací, ale i s kriminálníky, které dostala do vězení a bývalým manželem, jenž jí vydírá, aby získal alespoň část jejího dědictví po otci. Brooks, výborný manažer, milující otec a dokonalý vrah je při jedné vraždě vyfotografován náhodným svědkem (Dane Cook). Ten věc nedá policii, ale na oplátku chce, aby se mohl vražd účastnit. Z téhle situace se už ani Brooks nemůže dostat zrovna lehce. Mr. Brooks je film o potlačovaných touhách a vnitřním souboji každého z nás s našimi vlastními démony. V roli Brooksova alterega Marshalla se představí vynikající William Hurt (Syriana, Dějiny násilí). Brooks se snaží vraždění ukončit, ale Marshall je v něm příliš silně zakotven a tak se Brooks propadá stále hlouběji. Podobně jako se inspektorka Attwoodová snaží vyrovnat s nepřízní otce, kterého zklamalo to, že nemá syna. I ona přes svůj zdánlivý klid prožívá skutečně nepříjemné období.

Film velmi stroze a šokujícím způsobem ukazuje Brooksovu proměnu v monstrum a zpět. Scény vražd jsou chladné, odosobnělé, jen Brooksův prožitek je znásobován různými krátkými detaily na umírající pár. Vynikající herecké výkony všech čtyř hlavních protagonistů pak filmu dodávají potřebnou civilní a napínavou atmosféru. (oficiální text distributora)

6.3.2012 * Cinemax * 23,40 * dráma - ŠŤASTNÍ SPOLU

"... Neuvěřitelně otevřená (na místo vzniku) a neuvěřitelně nauralistická výpověď o homosexuálním vztahu. Celou dobu jsem film viděl na vynikajících 80%, protože mě lehce rozčarovalo, když začátek, který byl svou kamerou a střihovou prací vytržen z reality času i prostoru, přešel v "obyčejně" laděný prostřdek. Ovšem, co znamená "obyčejně"? Stále si Kar-wai Wong hraje se snovou expozicí, v níž reší jasně nevyrovnaný vztah dvou excelentních herců, který Wong zachytil lépe než se tomu podařilo u kteréhokoliv režiséra heterosexuálního vztahu. Perličkou je, že minimálně jeden z nic by měl být skutečný homosexuál. ..." Crawler-D na ČSFD

Byli dva a kromě nich nebylo nic důležité. Vydali se na dlouhou cestu a najednou není, co bylo, a naopak je, co nikdo nechtěl. A na druhém konci světa, v pronajatém pokoji uprostřed Buenos Aires přemýšlí Lai Yiu-Fai, co tu vlastně chtěl? Film Šťastni spolu znamenal pro Kar-Wai Wonga první skutečný vstup na mezinárodní filmové scény, když za něj na MFF v Cannes 1997 získal Cenu za režii. Příběh homosexuální dvojice, jejíž láskyplný a zdánlivě pevný vztah se rozpadne, aniž by jeden nebo druhý věděli proč, částečně šokoval svou otevřeností a zároveň fascinoval originálním způsobem filmového vyprávění, okázale ignorujícím jakákoliv známá pravidla.
Do hlavních rolí obsadil režisér superstar hongkongského filmu. Leslie Cheung Kwong-Wing, hongkongská hvězda první velikosti, herec (za svůj život natočil kolem 60 filmů, u Wonga se objevil už ve filmech Days of Being Wild a Ashes of Time) a od 80. let idol tzv. "kanto-popu" (vydal na 30 alb!) byl jedním z mála hongkongských herců, kteří se na počátku 90. let odvážili přijmout roli homosexuálního muže (první takovou příležitostí byla role herce čínské opery ve filmu Sbohem, má konkubíno, v ČT 1998 a 1999). Sám veřejně vyhlásil, že je bisexuál a v době uvedení filmu Šťastni spolu představil médiím svého životního partnera. Naneštěstí v roce 2003 podlehl záchvatu deprese a skončil svůj život skokem z jednoho hongkongského hotelu. Přes tehdejší epidemii SARS přicestovaly na jeho pohřeb desítky tisíc fanoušků.
Druhá superhvězda Tony Leung Chiu-Wai se věnuje především herectví, a dnes je mnohými považován za nejzajímavějšího herce své generace. Za své výkony už posbíral kromě diváckého ohlasu i řadu cen. Ty mezinárodní jsou téměř vždy spojeny s filmy Kar-Wai Wonga. (oficiální text distributora)

6.3.2012 * ČT1 * 22,35 * komédia - CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE

"... Hvězdné "studentské" dvojhvězdí české filmové komedie konce let třicátých patří nesporně k vrcholům předcházejícím dnes už také historickou vlnu šedesátých let. Jaroslav Žák, přední prvorepublikový autor vysoce atraktivního čtiva, sám studetské kvítko svých jinošských let a posléze středoškolský profesor, svému prostředí opravdu rozuměl. Až satirickokarikaturní nadhled, který podává, nás nesmí mýlit. Vztahuje se opravdu k času vrcholného vzmachu našeho školství, k době, která národu dala stovky a tisíce potenciálních osobností, jejichž další životní cestu deformovaly a tarasily bariéry dějin druhé poloviny dvacátého století. Autoritativní školství neznamenalo nutně absenci osobností: dnes se naopak zdá, jakoby ji podmiňovalo. Atraktivní téma umocňuje i dnes skvěle pointující scénář, invenční, dnes možná až nedoceňovaná noblesní Fričova režie (pomohl takto filmově na nohy i V+W) a samozřejmě hned přehršle skvělých filmových výkonů. Neznám nikoho,. kdo by nebyl připraven mládnout s tímto mladým filmem pro mladé o mladých. ..." sportovec na ČSFD

Děj je poskládán z celé řady epizod, které během jednoho školního roku prožívají septimáni. Jejich pojítkem je příběh profesora přírodopisu Matulky, starého mládence a věčného suplenta, který si z přehnané svědomitosti ani v pokročilém věku netroufá složit tu poslední státnici. Stále se mu totiž zdá, že ještě něco nezná, a tak by snad bez diplomu odešel i do penze. Naštěstí jsou tu jeho studenti, kteří sice dávají dobráckému učiteli pěkně zabrat, ale po nezodpovědné klukovině s bouchacími kuličkami, kdy se Matulkovi udělá špatně, se kluci vzpamatují a s pomocí mladého profesora, někdejšího Matulkova žáka, připraví šlechetnou lest. Pod záminkou nákupu k doplnění školní entymologické sbírky je vylákán ke zkoušce u laskavého profesora Vondráka. (oficiální text distributora)


6.3.2012 * CS film * 22,00 * dráma - BLÁZNI A DĚVČÁTKA

"... Tragikomická mozaika rozličných osudů na vás dýchne podobně nostalgickou atmosférou jako Menzelův Konec starých časů, i když působí opravdověji ve své autenticitě, než trochu artistně působísí Konec. Spíše se hodí film srovnat s jeho Láskami mezi kapkami deště, jehož se zdá být tento jakousi variací. Zvláštní účinek má právě protiklad retro atmosféry 50. let s dobou vzniku...to vytváří jeho zvláštní atmosféru, podobně jako Menzelův film, film v momentě, kdy vznikl, stal se již anachronismem... ..." kobejn na ČSFD

Karel Kachyňa dokázal věrohodně vylíčit trudná 50. léta i v době normalizace, aniž by se uchýlil k výraznější idylizaci. I když se musel vzdát jakýchkoli politických kontextů, postihl tehdejší leckdy bizarní reálie. V tomto filmu se vypravil na pitoreskní Žižkov, který do jisté míry nahlíží očima dospívajícího, první lásku hledajícího chlapce (jeho představitel Radim Špaček se později stal filmovým režisérem). Ve vyprávění poznáme řadu svérázných figurek, podivínů a vůbec lidí, kteří se nedokázali vyrovnat s náhlými společenskými změnami. Režisérův náhled je ovšem laskavý a dobrotivý, ani celoživotním smolařům, ani mentálně postiženým nešťastníkům se nevysmívá. (oficiální text distributora)

6.3.2012 * ČT2 * 21,55 * poetický - ČAJKA JONATHAN LIVINGSTON


"... To najlepšie, čo som od Neila Diamonda kedy počul. Onehdy, za čias kazetových magnetofónov a walkmanov sa mi dostala do rúk neznámym spôsobom hudba z filmu Jonatham Livingston Seagull. O filme som nemal ani potuchy. Sediac v izbe na intráku a počúvajúc už asi stý krát tú nádhernú hudbu som si ja sám predstavoval, čo asi v ten ktorý moment sledujeme na plátne a veru, vtedy dom bol dosť odvážnym "režisérom" .. Neskôr, po tom, čo som videl i film, som zistil, že som nebol až tak ďaleko od skutočnosti ... ))) Dlhé pasáže letu, boj s vetrom, morom, príbojom i Kŕdľom, to všetko tak krásne pasovalo k tej hudbe , že až ....))) ..." ripo na ČSFD



Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)


http://www.csfd.cz/film/19194-racek-jonathan-livingston/

6.3.2012 * CSfilm * 20,00 * komédia - LÁSKY JEDNÉ PLAVOVLÁSKY

"... Všední den zavedeného komunistického režimu. Den mimo fráze, den mimo deklamace, v žádném případě ne den-blbec. I tak je toho dost. Až husto. Bototovárna plná mladých strádajících žen, o něž se nemá kdo ucházet. Z maloměstské selanky vylézá postupně - krok za krokem - věcný, neiluzívní a také nijak lichotivý obraz toho, co střední i starší generace stále uchovává - pokud neztratila příčetnost - ve své paměti. Milostné scény pražské, v nichž "exceluje" (slovo exhibuje by bylo výstižnější) starší i mladá generace zhruba stejně a ukazuje "hloupku" (nejde o můj překlep, ale o záměr) tehdejšího duchovna. V něčem tu je předvídána Papouškova homolkovská volná trilogie, další živočichopis němé většiny té doby. Zprostředkovaná hořkost, nepředpojatá věcnost, šeď, z níž není úniku. I to může být - a také je - klasikou. V tomto případě formanovskou. ..." sportovec by ČSFD

Hrdinkou filmu Lásky jedné plavovlásky je mladičká blondýnka Andula. Žije na internátě v malém středočeském městečku, kde na jednoho muže připadá deset žen - a většina je stejně ženatých. Andula touží, stejně jako většina jejich kamarádek, po trošce prosté lidské lásky. Je nezkušená, snadno uvěří slibům a lichotkám. Prožije trapný večer ve společnosti tří obstarožních záložáků a téměř podlehne jednomu z nich - Vacovskému. Až se konečně objeví ten pravý - mladý klavírista Milda. Když s ním stráví noc, je přesvědčena, že právě on je ten pravý. Vypraví se za svou láskou do Prahy. Když se seznámí s chlapcovými rodiči, zjistí, že vše je jinak... (oficiální text distributora)



6.3.2012 * ČT1 * 20,00 * komédia - BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA

"... Bezpochyby zlatý fond české kinematografie. ..." solskjaer na ČSFD


Příběh složitého dospívání citlivého chlapce Kvida vznikl podle stejnojmenného románu Michala Viewegha. Nostalgická komedie ze života jedné svérázné české rodiny se opírá především o atraktivní téma: šedá léta "reálného" socialismu jsou totiž pro mnohé pamětníky zároveň šťastnou dobou jejich mládí či puberty. Dějová linie se soustřeďuje především na trampoty Kvidova otce, excentrického dříče s vysokoškolským diplomem, kterého jeho úsilí zabezpečit rodinu bez ztráty důstojnosti dovede téměř až k šílenství. Snímek, zaměřený na lidské vztahy a vášně, tak akcentuje spíše vážnější polohu vyprávění. Svým tématem i zařazením do doby normalizace připomíná úspěšný titul Díky za každé nové ráno. Mozaikovitá epopej s trpkým humorem a s prvky retro stylu se bohužel nevyhnula jisté roztříštěnosti, která výsledné podívané ubírá částečně na atmosféře i na dramatickém tahu. V roli Kvidových rodičů zaujme charismatická dvojice Libuše Šafránková - Ondřej Vetchý a do úlohy slídivého soudruha Šperka byl výtečně obsazen Vladimír Javorský. (oficiální text distributora)


http://www.csfd.cz/film/6991-bajecna-leta-pod-psa/