Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

26.2.2012 * Nova Cinema * 21,40 * dráma - LISTY Z IWO JIMA

"... Strhující válečný film z dílny Clinta Eastwooda. Po snímku Vlajky našich otců je nám tentokráte bitva o Iwo Jimu ukázána z druhé strany než z té americké. Tedy ze strany Japonců. A jde o velice zajímavý pohled. Jeden z nejlepších Clintových režijních kousků. ..." ClintEastwood na ČSFD

Před jedenašedesáti lety se na Iwo Jimě utkaly americká a japonská armáda. O několik desetiletí později bylo v lávové půdě ostrova objeveno několik stovek dopisů. Tyto dopisy pojednou dávají anonymním šikům bojujících vojáků tváře a hlasy. Japonští vojáci, kteří jsou odveleni na Iwo Jimu, si uvědomují, že pravděpodobnost návratu z bitevního pole je mizivá. Velitelem obrany je generál Tadamichi Kuribayashi, jehož cesty po Americe mu ukázaly nemilosrdnou tvář války, ale vedly jej i k pochopení toho, jak Američanům v Tichomoří zabránit v další expanzi. Díky Kuribayashiho nevídané taktice se boje, které si Američané představovali jako rychlou a krvavou porážku, protáhly na čtyřicet dní hrdinné a vynalézavé obrany. Podařilo se to i kvůli tomu, že Kuribayashiho bojovníci dokonale zvládli orientaci v prostoru vulkanického ostrova... (oficiální text distributora)

26.2.2012 * Prima Family * 21,15 * dráma - POKÁNIE

"... Sofistikovanejšie napísaný a zostrihaný TITANIC. ..." POMO na ČSFD


Pokud se vám líbilo filmové zpracování Pýchy a předsudku, nepochybně stejně intenzivně prožijete i Pokání. Pod oba snímky se totiž podepsal prakticky stejný tým, a to jak na straně realizační (režisér Joe Wright, skladatel Dario Marianelli, střihač nebo návrhářka kostýmů), tak částečně i mezi herci (Keira Knightley a Brenda Blethyn). Jen poklidnou atmosféru gregoriánské Anglie vystřídala pochmurnější éra téže země na prahu a uprostřed druhé světové války.

Příliš bujná fantazie dvanáctileté "budoucí spisovatelky" Briony Tallisové odstartuje tragický příběh, který nenapravitelně změní osudy tří lidí. Vinou vlastní nezralosti a série nedorozumění nařkne mladého zahradníka Robbieho Turnera (James McAvoy) ze znásilnění nezletilé sestřenice. Nadaný chlapec, který původně mířil na lékařskou fakultu, končí ve vězení. Toto obvinění ale ničí život i její sestře Cecilii (Keira Knightley), která Robbieho bezhlavě milovala. Když si záhy už o něco starší Briony (Romola Garai) uvědomí, co napáchala, je už pozdě. Cecilia zavrhla celou rodinu v čele s ní a odstěhovala se do Londýna, kde se živí jako zdravotní sestra. Robbie výměnou za zkrácení trestu narukoval do armády a ve Francii se snaží zastavit postupující Němce. Briony na cestě za vykoupením nastoupí do ošetřovatelského kursu a díky utrpení, které kolem sebe dennodenně vidí, konečně dospívá. S tím souvisí i rozhodnutí postavit se svým dvěma obětem tváří v tvář a respektovat jakýkoli trest. Možná se tím očistí, možná to ale na vykoupení nebude stačit. Možná to ani nestihne, protože Londýn se připravuje na masivní bombardování. Možná všechny tři čeká úplně jiný konec.

Režisér Joe Wright po Pýše a předsudku sáhnul opět po slavné knižní předloze, tentokrát po Pokání Iana McEwana a pro její převedení do filmové řeči zvolil zkušeného scenáristu Christophera Hamptona (Nebezpečné známosti, Tichý Američan). "Trochu to připomíná demolici, převádění 130 tisíc slov z knížky na 25 tisíc ve scénář," komentuje Hamptonovu práci McEwan, který byl nicméně s výsledkem velmi spokojen (což se podaří jen zřídkakdy). Režisér Wright se ale nespoléhal jen na sílu předlohy a celý příběh opentluje originálními (a přitom funkčními) zvukovými a obrazovými nápady. Dočkáme se i oblíbených dlouhých záběrů bez jediného střihu, z nichž zejména scéna útěku anglických vojáků z Francie do relativního bezpečí za kanál La Manche, by si zasloužila samostatnou oscarovou nominaci. (oficiální text distributora) 


26.2.2012 * STV2 * 20,25 * dobrodružný - BLÁZNOVA KRONIKA

"... Mistrovská fantazie Karla Zemana s vynikajícím obsazením, povedenou vojenskou marš hudbou Jana Nováka. 30ti letá válka nikdy nevypada více vtipněji a ndseněji, zároveň, však dává připomneout krutou realitu a tragiku oné doby, kde by jste slušné charakterové vlastnosti na obou stranách barikády hledali jen velmi těžko. Přiznávám, že po našláplé první polovině tempo trochu polevuje, ale je to skvěle komediálně odlehčeno. Závěr je rozhodně působivý a ukazuje, že tvůrce nežije pouze výtvarnou stránkou filmu, ale i jeho obsahem ... " Vavča na ČSFD


Mistrovská fantazie Karla Zemana s vynikajícím obsazením, povedenou vojenskou marš hudbou Jana Nováka. 30ti letá válka nikdy nevypada více vtipněji a ndseněji, zároveň, však dává připomneout krutou realitu a tragiku oné doby, kde by jste slušné charakterové vlastnosti na obou stranách barikády hledali jen velmi těžko. Přiznávám, že po našláplé první polovině tempo trochu polevuje, ale je to skvěle komediálně odlehčeno. Závěr je rozhodně působivý a ukazuje, že tvůrce nežije pouze výtvarnou stránkou filmu, ale i jeho obsahem

26.2.2012 * Nova Cinema * 20,00 * komédia - KONEC STARÝCH ČASU

"... Vančura jako vyšitý, včetně uhlazené mluvy a elegantních postav, navíc s přídavkem menzelovského požitkářství a životní chuti. Jedinečný příběh o rozpadu starých jistot, který u nás vlastně ani neměl šanci proběhnout, a tak jsme si na něj paradoxně počkali až do dob mladé republiky. Příběh, který je nejlépe charakterizován už svým názvem, a který toho, kdo má chuť naslouchat a v tomto případě sledovat, zanese do dob, kdy se za vůdčí nositele noblesy a starých dobrých pořádků považovali vypasení a polovzdělaní továrníci, na kterých visely chuchvalce pijavic. To, že nejvíce elánu, podnikavosti a chuti do života si mohla uchovat právě jedna taková pijavice (Dokonale starorusky zarostlý Josef Abrhám), nám vypráví právě tato perla české literatury i filmu. ..." Pohrobek na ČSFD


Na začiatku 20. storočia v šľachtickom sídle žije regent so svojimi deťmi. Uvádza služobníctvo a ostatných zamestnancov do rozpakov svojimi "plebejskými" zvykmi. Usiluje sa o zakúpenie zámku a získanie spoločenského rešpektu, preto zorganizuje honosnú poľovačku, ktorou si chce nakloniť miestnu smotánku. Na slávnostnú hostinu príde podozrivé indivíduum, vystupujúce ako knieža Alexej, ktoré nás ani na chvíľu nenechá na pochybách, že patrí do rodu Baróna Prášila, Dona Quijota či Dona Juana. Na zámku Kratochvíle nastávajú krásne chvíle... (oficiální text distributora)


http://www.csfd.cz/film/6661-konec-starych-casu/

26.2.2012 * HBO * 20,00 * dráma - SKUTOČNÁ GURÁŽ

"... Jedna velká westernová poezie páchnoucí po střelném prachu, po fazolích a po slzách. Film, který se v coenovském rodokmenu asi nejvíce blíží No Country For Old Men, ale svou pokorou vůči žánrovým konvencím a naprosto brilantní práci s ústředním trojúhelníkem vytváří v bratrském univerzu velmi příjemné a vřelé místo nostalgie a melancholie po starých zaprášených časech hrdinství. ... " Marigold na ČSFD

Jak velkou kuráž musí mít čtrnáctiletá holka, aby pomstila tátovu smrt? Odpověď nabízejí nejúspěšnější hollywoodští bratři Joel a Ethan Coenovi v temném westernu Opravdová kuráž. Herecký objev Hailee Steinfeld na krvavé cestě za mstou doprovázejí Jeff Bridges jako jednooký šerif Rooster Cogburn a Matt Damon v roli Texas Rangera LaBoeufa. Tátu Mattie Rossové zabil psanec Tom Chaney (Josh Brolin), který následně prchnul do indiánských teritorií, kam na něj světská spravedlnost dosáhne jen velmi těžko. Mattie je na svůj věk nezvykle dospělá a pragmatická a má tak jasnou představu, jak spravedlnosti pomoci. Najme si Roostera Cogburna, legendární prodlouženou ruku zákona, jejíž štít ovšem povážlivě rezne pod hektolitry vypitého alkoholu. S Cogburnem se vydávají v Chaneyho stopách. Nejedou ale sami. Doprovází je lehce upovídaný Texas Ranger LaBoeuf, který chce psance chytit za jinou spáchanou vraždu. To v pronásledovacím týmu vytváří silné napětí, protože Mattie trvá na tom, aby Chaney pykal jen za vraždu jejího otce. Jenže v panenské krajině, kde nebezpečí číhá na každém kroku, musí i soupeři spolupracovat, pokud chtějí přežít. (oficiální text distributora)

25.2.2012 * ČT2 * 23,45 * animovaný - VALČÍK S BAŠÍROM

"... Vynikajuci mix pristupu hraneho a dokumentarneho filmu, ktory rovnako ako o vojne vypoveda a priblizuje aj proces ukladania spomienok a nasledneho "rozpominania sa". Prebudenie na konci filmu z fikcie animacie do krutosti reality tak nie je citovym vydieranim ale nazornym predvedenim predtym vo filme opisaneho. Velmi silne. ..." Adrian na ČSFD

Autobiografický hrdina Ari se vydává za dávnými známými i dalšími lidmi, kteří mu mohou prozradit, jestli kdysi byl při krutých masakrech v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla. Netradiční dokument je po snímku Persepolis další animovaný film o nedávných dějinách Blízkého východu – stejně poutavý, dojemný i hrůzný. [43. MFFKV 2008] (oficiální text distributora)

25.2.2012 * ČT2 * 22,20 * animovaný - STARÉ POVĚSTI ČESKÉ

"... Jeden z najlepších animovaných filmov vôbec. Dokonalé v každom ohľade. Animácia, akcia, atmosféra, národný pátos, všetko funguje na výbornú. A záverečná Lucká válka je brilantná heroic fantasy. ..." Cervenak na ČSFD

Hrdinové české mytologie ožívají v nestárnoucím loutkovém filmu natočeném na motivy stejnojmenné literární předlohy Aloise Jiráska. (oficiální text distributora)

25.2.2012 * JOJ * 22,20 * dráma - LET Č. 93

"... Neuvěřitelné. Mistrovský kus bez chyb a nedostatků. Důstojný jako pocta zesnulým "hrdinům", zároveň dokonale fungující i bez vnímání dané události. Greengrass potvrdil svou velikost a já dlouho hledal nejen slova, ale i svůj dech a klidnou tepovou frekvenci. ..." Cival na ČSFD

V roce 2006 měly premiéru dva snímky mapující pohnuté události 11. září 2001 v diametrálně odlišných uměleckých přístupech. Zatímco (kdysi neúprosný kritik a interpret dějin USA 20. století) Oliver Stone vsadil ve svém World Trade Center(2006) na cukrkandlový obraz hrdinství několika vybraných Američanů, reprezentujících v hollywoodském pars pro toto celý národ, původem Brit Paul Greengrass natočil mrazivou real-time rekonstrukci daných událostí.
Let číslo 93 je esencí Greengrassova filmového stylu formálně ukotveného v „dokumentární" ruční kameře, která permanentně narušuje osobní prostor hrdinů dramatu a svou neustálou blízkostí konfrontuje chaos okamžiku s pozdějším titánským vnímáním celé události. Druhým prvkem, jenž Greengrassův film přibližuje klasickému dokumentu, je selektivní střih, jenž z několika paralelních dějových pásem (události na palubě letu číslo 93, řídící střediska, armádní velitelství) extrahuje klíčové okamžiky a funguje tak na podobné bázi jako televizní zpravodajství mapující „živě" komplexní událost s několika paralelními ději a desítkami protagonistů.
Oproti normativním reportážním záběrům zachycujícím ve valné většině cíle Al-Kajdy (Světové obchodní centrum, Pentagon) se Greengrass zaměřuje především na události na palubě letadla United Airlines letícího z Newarku do San Francisca a na boj 33 pasažérů a sedmi členů posádky se čtyřmi únosci vedenými Libanoncem Ziadem Jarrahem. Hraná rekonstrukce událostí je postavena na dostupných záznamech z mobilních telefonů a tísňových volání, které měli tvůrci filmu k dispozici a které byly postupně volně zpřístupněny v médiích (mp3 přepis posledního hovoru CeeCee Lylesové je například volně k přehrání na Wikipedii).
Greengrass ve svém filmu záměrně vytváří kontrast mezi reportážní první polovinou, postavenou na repetitivních analýzách řídících středisek reprezentujících snahu o správný běh „velkých" dějin, a druhou polovinou filmu, dodržující důsledně aristotelskou jednotu místa, času a prostoru, v níž několik hrdinů zoufale bojuje o své životy tvořící „malé dějiny". V závěru se pak za modliteb ke Kristu i Mohammedovi oba typy dějin propojují v mrazivém danse macabre. - Jan Jílek (Letní filmová škola)

25.2.2012 * Nova * 21,55 * dobrodružný - 300

"... Snyder přišel bavit! Elegantní recyklant klasického sandálového dobrodružství a hrdinského eposu zabalil do nádherně přestylizovaného audiovizuálního balíčku, který se samotnou historií má společného opravdu pramálo a hledání dějinných souvislostí se snad ani nedá nazvat diváckým ignorantstvím. Drtivá většina současné produkce je na tom stejně, tak proč se v tom rýpat zrovna tady, když už od začátku je nad slunce jasné, že patetická fráze bude součástí každého Léonidova (nejcharismatičtější vojevůdce filmového plátna několika let nazpět Gerrad Butler boduje!) monologu, ryze chlapsky namachrované řeči každého dialogu a že samotná bitva nebude ničím jiným, než obrazovým obžerstvím té nejlepší jakosti. Užil jsem si ‚Třístovku‘ pro její relativní originalitu do poslední kapky digitálně redendrované krve, kterou hrdinové prolili a rozhodně nemám o budoucnost další hollywoodské produkce strach. Podobných boomů už tady bylo několikero a za pár let si ‚mladí rozzlobení pubíci‘ najdou svůj nový kult. Spíše překvapuje, jak moc lidí najednou po shlédnutí 300prahne po ryzí intošině, která však přežila (a přežije) všechno. ..." Isherwood na ČSFD

Film vychází ze stejnojmenného komiksu, který je dravým převyprávěním příběhu bitvy u Thermopyl, kde se spartský král Leonidas a jeho 300 věrných bojovníků utká s mnohonásobnou přesilou Peršanů pod vedením krále Xerxa. Odvážní Sparťané bojují až do poslední kapky krve, jejich odvaha a sebeoběť způsobí sjednocení Řeků, motivuje k porážce Peršanů a přispěje rozvoji demokracie na Peloponéském poloostrově. Slavný komiks ožívá za přispění nejmodernějších technologií, kombinujících živé herce a metodu modrého plátna, čímž dávný příběh odvahy opět povstává v celé své síle... (oficiální text distributora)

25.2.2012 * Nova Cinema * 21,50 * dráma - GOYOVE PRÍZRAKY

"... Nejdůležitější částí příběhu je pro mě vždycky jeho konec, protože špatný závěr dovede dokonale zničit dojem i z jinak bezchybného filmu. Pan Forman už dávno dokázal, že závěry mu jdou, ale tenhle se mu povedl skutečně mimořádně. ..." Květula na ČSFD

Rok 1792, Španělsko, Madrid. Církevní hodnostáři se právě shodli, že je na čase, aby byla opět zřízena Inkvizice. Inkvizice je však instituce až přespříliš podezřívavá a tak se, shodou nešťastných událostí, do křížku s ní dostane i počestná dívka Inés. Její zhrzený otec hledá pomoc u svého přítele, malíře Francesca Goyy, který se zná s jedním z vyšších představitelů církve, bratrem Lorenzem. I přes Goyův apel na bratra Lorenza a ujištění o Inésině nevině se však nezdá, že by měla být osvobozena, neboť inkvizitoři ji, stejně jako stovky dalších, svými nekalými praktikami donutili k “doznání“.

Film však není jen o tragickém osudu jedné dívky, ale také o zkaženosti, chamtivosti a nenasytnosti všech, kteří mají moc, ale touží po ještě větší a po ještě větším bohatství. (havLord)