Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

2.6.2011 * STV2 * 20,10 * publicistika - VEČER POD LAMPOU

Diskusná relácia Večer pod lampou s pozmeneným názvom, ale tým istým moderátorom Štefanom Hríbom.
Kontakt: podlampou@stv.sk

Téma:
Mladič, Srebrenica a Srbsko. V prvej časti budeme hovoriť s dvoma hosťami, ktorí Bosnu pravidelne navštevujú.

Diskusia bude na témy: 
- Kto je Ratko Mladič?
- Prečo sa stal symbolom krutosti?
- Bol iný, ako vtedajšia srbská elita?
- Je zatknutie Mladiča prelomom?
- prečo doteraz Srbsko váhalo?
- mení Srbsko svoj pohľad na minulosť?

V druhej časti premietneme film BBC Plač z hrobov.

Druhá téma:
Čo učíme naše deti?

Diskusia na témy:
- Čo vlastne znamenajú školy pre naše deti?
- Všetky deti chodia do školy...
- Vplyv školy je hneď po rodine najväčší. 
- Aký je? 
- Aké sú naše deti? 
- Aké sú naše školy?
- Ako sa školám darí od roku 1989?
- V čom najviac zaostávame?
- Čo treba zmeniť, aby sme mali vzdelané a tvorivé deti?


Hostia:
Milan Nič, exhovorca splnomocnenca pre Bosnu
Andrej Bán, Človek v ohrození
Daniel Bútora, riaditeľ súkromného gymnázia
Vladimír Burjan, Dobrá škola
Martin Kríž, učiteľ

Zahrá Sanyland.


Moderátor: Štefan Hríb
Dramaturgia: Ľuboš Machaj 
Dagmar Fule Bartovičová
Réžia: Mário Homolka 
Produkcia: Radka Blizniaková



http://www.stv.sk/relacieaz/dvojka/vecer-pod-lampou/
foto: topky.sk

2.6.2011 * ČT1 * 20,05 * dokument - ŠAMANI ODCHÁZEJÍ

Bílá civilizace rezignovala na soužití s přírodou i na zkušenosti, které z něj vyplývají. Jedni z mála, kteří původní tradice uchovávají, jsou jihoameričtí šamani. Film má být sondou do šamanské duše a tím pádem i jakýmsi vhledem do lidské minulosti. Scénář a režie P. Bezouška


Technický pokrok a bezhlavý hon za "růstem růstu" způsobily, že bílá civilizace začala ignorovat znalosti, které získávaly přírodní národy ve tvrdé škole tisíciletých zkušeností. Přírodní společenství byla řízena a ovlivňována mytologií. Mnohým z nás se zdá, že mýty jsou pro technickou společnost primitivní a nepotřebné. Ale střepy kultur, žijící dosud v souladu s přírodou, jsou toho názoru, že rozvinutý svět musí znovu objevit ty nemateriální hodnoty, které umožňují rovnováhu mezi světem vnějším a světem vnitřním. Jen to umožňuje porozumět například tomu, že každá zjevná výhoda má i svoji nevýhodu a že je nutné, ve svých touhách a přáních, přijmout určitá omezení. Co je to jiného než trvale udržitelný přístup k životu? Přírodní národy vědí, že s přírodou musí spolupracovat a mohou ji jenom usměrňovat, nikoliv ničit a znásilňovat (viz rozdíl kolonista - indián při řešení stejných problémů).

O tom všem hovořil režisér Pavel Bezouška, který se bezmála 40 let v České televizi věnuje ekologickým otázkám s amazonskými šamany v Brazílii a Peru. Výpovědi šamanů jsou ilustrovány nejen jejich obřady a rituály, ale také konkrétní sondou do jejich umění, ať už jde o léčitelské schopnosti, vstup do paralelních světů, nebo, současné vědě nepřijatelné, schopnosti např. volání deště či likvidace soupeře rituálním obřadem.




1.6.2011 * FilmBox * 23,20 * dráma - KRÁĽOVNÁ MARGOT

"... Jeden z najlepších historických filmov vôbec. Romantická Dumasova predloha je tu nekompromisne pretavená v drsný, krvavý obraz dobových (ne)mravov. Kostýmy a make-up dosť zásadne mimo historického reálu, ale práve vďaka ignorácii dobovej opulencie pred nami silnejšie vyvstáva verná atmosféra 16. storočia - ide tu totiž o ľudí (vynikajúco zahraných) a ich temné pudy a vášne. Takto sa totiž v tom čase skutočne robila politika a riešili náboženské konflikty a človeku sa z toho ježia všetky vlasy na hlave. Skvost francúzskej kinematografie. ..." Cervenak by ČSFD


Historický snímek Královna Margot vznikl podle stejnojmenného románu Alexandra Dumase. Jeho obsahem je jedno z nejkrvavějších období francouzských dějin, totiž náboženské války mezi katolíky a hugenoty v XVI. století, jejich vrcholem byla Bartolomějská noc (23. - 24. 8. 1572). V této době se odehrává příběh sestry francouzského krále, Markéty z Valois, jež je z politických důvodů donucena ke sňatku s nenáviděným navarrským králem Jindřichem. Příslušnice rodiny, orientované na katolické náboženství, je šokována brutalitou svých souvěrců, a postupně začíná sympatizovat s protestantským manželem. Významnou úlohu v její proměně sehraje vášnivý milenecký vztah s mladým hugenotem La Molem.
Přestože příběh filmu přesvědčivě zapadá do rámce reálných historických událostí, Chéreauovi nejde jen o zachycení dobové atmosféry; výprava a kostýmy mají mnohem víc symbolický význam než popisně realistickou funkci.
Na MFF v Cannes získal film Cenu poroty a herečka Virna Lisiová za roli Kateřiny Medičejské) Cenu za ženský herecký výkon. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)


1.6.2011 * STV1 * 22,25 * dráma - KRUTÉ RADOSTI

"... Velmi příjemné slovenské překvapení okořeněné Ondrou Vetchým. Atmosféru maloměsta, kde každý s každým něco má, ale vlastně jsou všichni kamarádi, rozčeří Táňa Pauhofová jako dcera váženého občana. A vztahy se začnou kroutit. Výborné. ..." seba by ČSFD

Film je komorným príbehom, v ktorom zložitý a tragický vzťah dospievajúceho dievčaťa a jej ambiciózneho otca dramaticky poznačí a snáď i trochu zmení mikrokozmos lokálneho spoločenstva na slovenskom vidieku. Príbeh sa odohráva vo veľmi jednoduchom a pôsobivom priestore malebnej, ba idylickej krajiny zdanlivo odrezanej od sveta, od akýchkoľvek významných dejinných, politických, či spoločenských pohybov. Príchod nežiadúcej ľudskej bytosti vyvolá v rutinnom, prispatom, afektovanom a pózerskom každodennom živorení tohto takmer modelového provincionálneho spoločenstva najprv skoro nebadanú, neskôr potláčanú a napokon otvorenú a krutú drámu, ktorá spod fasády usporiadaného seriózneho života, vzťahov a prejavov vylúpne prepletenec pokrivených, pokryteckých a farizejských postojov a spod fasády zdanlivej ospatosti a selankovitosti sa vynoria vášne, potláčané a dôkladne ukrývané emócie, prejavy lásky, nenávisti, pokusy o hľadanie vlastnej identity, či integrity i tragédia. Príbeh je niečo medzi lyrickým príbehom a krutou štúdiou niekoľkých typických charakterov mikrosociety, ktorej všetky podstatné prejavy a črty pretrvávajú s malými zmenami v čase a priestore nielen na Slovensku. Príbeh sa odohráva v predvojnovom Československu, začiatkom tridsiatych rokov. (oficiální text distributora)

1.6.2011 * Prima COOL * 22,00 * dráma - RAY

"... Vím o tom, že biografických snímků jsou mraky, ale jen ta vyvolená menšina opravdu stojí za to. Příběh Raye Charlese je jeden z nich. I když muziku, která jeho životem prostoupí zrovna v lásce nemám, na okamžik si ji v tomto filmu zamiluji. Jeho příběh je křehký jak domeček z karet. Člověk nikdy neví, co od něj čekat. Samozřejmě jako každá známá slavná postava minulosti prožívá to, čemu by se asi nevyhnul. Nebo se nevyhnul takřka nikdo. Nejlepší na tom, ale je, že se z toho dostal. Z toho všeho. Dokázal nemožné, založil kult a nechal ze sebe udělat legendu. Ray Charles je jedna z mála postav z hudební branže, která si opravdu zaslouží respekt. O to víc respektuji Jamie Foxxe, který se s rolí popral a věřím, že mu nikdy z beder nezmizí. On se s ní zžil, tak neskutečným způsobem, že jsem chvilku před sebou opravdu sledoval slepého herce, který bezmocně poslouchá zvuky okolí. Jak říkám, Ray je jeden z mála opravdu těch fantastických filmů života, které utečou jako voda. Oskara si Jamie zasloužil naprosto oprávněně, když už ne samotný film. Rozhodně na to minimálně měl. Já se musím přiznat, že jsem po prvém shlédnutí filmu byl naprosto unešen a unáším se na té vlně dál a dál... --- Georgia, on my mind .." Malarkey by ČSFD


Jestliže lze život chápat jako souhrn jeho jednotlivých částí, pak příběh Ray Charlese je možno považovat za souhrn osobních vzestupů a pádů v průběhu dlouhé a slávou ověnčené kariéry ve světě hudby. Ray zažil bolest i osobní tragédie. Množství jeho hudebních stylů (jazz, rhytm & blues, rock-and-roll, gospel, country & western) je sledem a souhrnem celistvé inspirativní cesty génia s jedinečnou vizí, génia, který světu daroval možnost zcela nového způsobu vnímání hudby. RAY je dosud nevyprávěný příběh dramatického osudu americké hudební legendy, jehož vzniku předcházel patnáctiletý sběr materiálu a sledování Rayovy tvorby uznávaným filmařem Taylorem Hackfordem.



S hercem Jamiem Foxxem v titulní roli prožíváme šíři a autentičnost Rayova osudu v jeho nejvýbušnějším období. Všechno začalo v okamžiku, kdy černý slepý teenager sám nastoupil do floridského autobusu a cestoval přes Státy, aby svůj styl vybrousil na jazzové scéně v Seattlu. Od Rayových počátečních bojů o to, aby se s ním zacházelo tak, jak si zaslouží, a aby mohl jít svou cestou, přes jeho objevení společností Atlantic Records a bleskový vzestup ke globální popularitě, přes boj s drogovou závislostí a vyrovnávání se s milostnými vzplanutími nás vyprávění vede zpět až do dětství. Než se stal jedním z největších hudebních idolů své generace, musel se vyrovnat s pátým rokem svého života, kdy se utopil jeho bratr George a on začal ztrácet svůj zrak. Byla to doba, která nesmazatelně ovlivnila hloubku Rayových citů a probudila v něm onu nesmrtelnou hudbu.

Film není jen pietní poctou idolu jazzmanů, ale je především filmovou lahůdkou, která sklidila ovace kritiky a která pravděpodobně postoupí do závěrečného boje o ceny Americké filmové akademie. (oficiální text distributora)


1.6.2011 * ČT1 * 22,00 * dráma - BUMERANG

"... Silný, autentický, atmosférický film (Beethoven snad pátou psal přímo pro tento film). Navíc spousta herců v rolích, které by jsme od nich nečekali (Vladyka, Noga, Šteindler, Krampol.....) Nepřekonatelný výkon Jiřího Schmitzera, který neváhal kvůli filmu zhubnout, zešlachovaťet a snad i ještě povyrůst. Zasloužený Český lev. Film bych zařadil do osnov dějepisu, jako názornou lekci z moderních českých dějin ..." Desgenais by ČSFD

Příběh z pera bývalého mukla Jiřího Stránského a dnešního předsedy PEN-klubu je situován do 50. let a uranového lágru politických věznů na Příbramsku, kam po pádu stalinského kultu přichází na konci roku 1958 coby vězeň bývalý náčelník Hlavní správy nápravných zařízení plukovník Dobrý. Téma soužití bývalého hlavního "bachaře" a politických vězňů v bolševickém koncentráku posloužilo tvůrcům k nadčasové úvaze o možnosti (či nemožnosti) odpuštění a smyslu spravedlnosti. Snímek bohužel nesplnil očekávání - především pro svou syžetovou řídkost a nedostatečné vyklenutí dramatického oblouku včetně přirozené gradace příběhu. Příjemné jsou naopak kamera a herecké obsazení, tvořené doslova plejádou špičkových českých herců. Představitel jedné z hlavních rolí - Jiří Schmitzer byl roku 1997 oceněn Českým lvem. (oficiální text distributora)



1.6.2011 * MGM * 20,30 * dráma - MUSTANGOVIA

"... Snímek natáčený v otřesných podmínkách, s neustále opilým Hustonem, zdrogovanou Marilyn. Snímek, po jehož dokončení za pár dní zemřel Clark Gable. Přesvědčivý, strhující, typicky millerovský portrét životem zmítaných samotářů, kterým nevyšly předchozí vztahy, kteří se izolovali od lidí, od života, od lásky. Beznadějně egoistický Wallach, nedospělý, nerozhodný Clift, zdánlivě povznesený, tak opuštěný Gable a Marilyn jako žena, jíž lze za minutu rozbrečet, za pět minut svést a do níž je nemožné se po prvním pohledu nezamilovat. ..." Pohrobek by ČSFD

Ve snaze zachránit své manželství s Marilyn Monroe napsal dramatik Arthur Miller scénář filmu Mustangové, jehož realizaci nabídl Johnu Hustonovi. Před pětačtyřiceti lety z něj vzniklo poutavé drama o jedné ženě, třech mužích, divokých mustanzích a hledání štěstí, ve kterém se po boku křehké plavovlasé divy objevili Clark Gable, Eli Wallach a Montgomery Clift. Milostný příběh stárnoucího kovboje Gaye a bývalé striptérky Roslyn, kteří se s přáteli vydávají po stopách divokých koní, odkazuje k typicky millerovským situacím, představujícím všednodenní hrdiny, kteří se navzdory prožitým trápením snaží zachovat si aspoň zbytky iluzí. Navzdory vynikajícím hereckým výkonům, fascinující kameře Russella Mettyho (Dotek zla, Spartakus) a sugestivnímu hudebnímu doprovodu se Mustangové v době vzniku nestali diváckým hitem; snad i proto, že na upřímné pokusy bořit mýty amerického západu prostřednictvím poněkud ponurého příběhu a rozporuplných postav se fronty nestojí. (oficiální text distributora)


1.6.2011 * Cinemax * 20,00 * dráma - KLOPANIE NA NEBESKÚ BRÁNU

"... V žebříčku německé kinematografie je tento snímek u mě na prvním místě. Skloubení rakoviny s komedií se mi nejdříve zdálo nemožné nebo alespoň hodně divné, ale po shlédnutí musím říct, že to jde a sakra dobře, jen se musí dobře odhadnout kdy už je to moc. Kdo ještě neviděl tak by měl rychle napravit. ..." Boss321 by ČSFD

Nejúspěšnější německý snímek roku 1997 překvapí neotřelým využitím moderních filmových klišé, humorem a originální symbiózou hned několika žánrů. Hrdiny jsou dva muži, umírající na rakovinu, kteří se rozhodnou, že si "osladí" a "opepří" poslední dny, které jim zbývají, cestou k moři. Snímek, zřetelně inspirovaný tvorbou Quentina Tarantina, je navíc plný filmových odkazů. Navzdory četným přestřelkám a honičkám tu není ani kapka krve a ani jeden zavražděný, i když smrt obchází velice blízko. (oficiální text distributora)

1.6.2011 * HBO * 20,00 * thriller * PREKLIATY OSTROV

"... Měl jsem tušit, že si pro mě duo DiCaprio a Scorsese připraví něco naprosto nadpozemského. A to jsem se na ten film chystal docela dlouhou dobu. Jenže jakmile začaly první minuty, okamžitě jsem si řekl, že to bude nářez. A od půlky filmu, kdy se to skutečně rozjelo, jsem měl držku otevřenou dokořán a čekal jsem na závěrečný hvizd, kde nám tvůrci vysvětlí jak to vlastně všecko bylo. Tohle čekání se nakonec zvrhlo na neskutečně těžký dvě hodiny čekání, kde režisér ukázal, jaký je skutečný borec a atmosféru nahustil na naprosto nejvyšší možnou stupnici. Na konci DiCaprio pak dorazil se scénou, na kterou u něj do konce života nezapomenu a budu si jí v hlavě promítat napořád. On opravdu dokázal, že je abnormální herec. Já teda vím, že to ukázal už v prvním filmu, co natočil. Jenže já ho měl zažitýho jako nějakýho floutka, co se ovívá větrem na loďi snů, nebo se snaží zfetovat na thajských pláží a nikdy by mě nenapadlo, že bych po pár letech mohl tvrdit, jak Leonardo DiCaprio je pan herec. A on skutečně je. Momentálně je to pro mě nejlepší herec současnosti. I když za to může i fakt, že se objevuje v kvalitních filmech. Vždyť jak by to vypadalo, kdyby knižní předlohu točil někdo jiný, než právě Martin Scorsese...Vždyť já si i myslím, že samotná knižní předloha musela být nesmírně náročná na zfilmování, protože kolik myšlenek se ve filmu objeví, tolik já nenajdu ani za sto let v kelímku od limonády. A závěrečný hvizd nastolí tisíc otázek, kdy teda jedna by měla být správná, a každý na to bude mít stejně svůj názor. Já se ale spokojím s tím svým, a to tím, že tenhle film je darda, která mě po dlouhé době donutila o filmu přemýšlet. ..." Malarkey by ČSFD

Detektiva Teddyho Danielse (Di Caprio) a jeho kolegu Chucka Auleho (Mark Ruffalo) přivedlo na prokletý ostrov Shutter pátrání po šílené vražedkyni jménem Rachel Solando (Emily Mortimer), která zmizela ze své cely ve vězeňské psychiatrické léčebně Ashecliffe a kdesi se úspěšně skrývá. Píše se rok 1954 a Amerika se dosud nevzpamatovala z následků Druhé světové války a navíc přežívá v permanentní paranoii domnělého i skutečného komunistického ohrožení. Daniels je učebnicovou obětí téhle doby. Válečný veterán stále vzpomíná na prožité hrůzy a navíc se musí vyrovnat se smrtí manželky. Až by se dalo sarkasticky říct, že v rámci vyšetřování dorazil na správné místo. Jenže na tomhle ostrově něco smrdí a zkušený detektiv to instinktivně vycítí. Například je přesvědčený o tom, že léčebné metody, které zdejší lékaři vedení doktorem Johnem Cawleym (Ben Kingsley) aplikují na pacienty, nejsou zcela v souladu s Hippokratovou přísahou. Druhou stranou mince je ale otázka detektivovy příčetnosti, jež je vlivem traumatických prožitků z minulosti a poměrně děsivé a skličující přítomnosti vystavována čím dál větším otřesům. (oficiální text distributora)



http://www.csfd.cz/film/235492-proklety-ostrov/

1.6.2011 * CSfilm * 20,00 * dráma - DALEKÁ CESTA


"... Nad filmem režiséra Alfréda Radoka Daleká cesta se hned úvodem nabízí zajímavá otázka. Jak to, že snímek, jímž petatřicetiletý režisér v roce 1949 debutoval, dosáhl tak dokonalého tvaru a tak silné emotivní účinnosti? A jaká je odpověď? Radok vstupoval do ateliérů sice jako debutant, ale nikoli jako začátečník. Je známo, že jeho divadelní inscenace byly v mnohém směru »filmové«, že principy kinematografie uplatňoval už jako divadelník. A k té emotivní účinnosti jistě přispěla i skutečnost, že Radok ve svém snímku o židovské genocidě, předvedené na osudech pražských Židů za druhé světové války, mohl využít trpké osobní zkušenosti. Sám byl z otcovy strany židovského původu. A právě jeho otec byl vězněn v terezínské Malé pevnosti a posléze zahynul v Mauthausenu. Radok sám byl na podzim 1944 odvezen do koncentračního tábora Klettendorf, odkud v únoru 1945 uprchl. Daleká cesta, která je obrazem utrpení židovské rodiny, nejprve před hrozícím transportem a pak v terezínské pevnosti, je koncipována jako několikavrstevná hraná reportáž. I když základem je příběh Židovky Hany Kaufmanové, kterou se před koncentračním táborem snaží zachránit sňatkem doktor Bureš, silnější a důležitější jsou ony dokumentární prvky. První z nich se soustřeďuje na obrazové zachycení kruté reality, především s použitím retrospektivních propagandistických šotů, druhá pak na podtextové vyjádření mravních hodnot, které se dostávaly do hry a jež v krizových okamžicích dozrávaly. Daleká cesta se dobové filmové produkci silně odlišuje zejména prostředky, s jakými bylo dosaženo maximální hloubky. Terezínské ghetto je zde zobrazeno jako temné nepřehledné bludiště, Radok pracuje netradičně i s rekvizitami a zdánlivě rušivými zvuky (především tóny starého klavíru v závěru filmu). Syrově působí záběry z plynových komor; autenticitu podtrhuje i fakt, že kompars byl složen z bývalých terezínských vězňů. Zcela výjimečně a pravdivě je zde načrtnuta i otázka kolaborace (ředitel nemocnice, který již v době druhé republiky doporučí titulní hrdince odchod ze zaměstnání). Do hlavní role byla obsazena neprávem opomíjená Blanka Waleská, která tak získala svou jedinou velkou hereckou příležitost. Dokázala ji však beze zbytku využít a přesvědčit o svých kvalitách. Silný tragický charakter v sobě zahrnují i dvě epizodní figury židovských přátel v podání Jiřího Plachého a Saši Rašilova, kdy oba umělci i na malém prostoru a téměř beze slov podávají strhující výkony. Radokova CESTA představuje po stránce umělecké i obsahové v tuzemské kinematografii film nadmíru ojedinělý. Není proto překvapující, že se snímek nedostal do širší distribuce a jeho promítání probíhalo pouze v uzavřených projekcích a okrajových kinech. I tento fakt do jisté míry napomohl tomu, že se z tohoto filmu záhy stala legenda, na níž zcela otevřeně v roce 1962 navázal režisér Zbyněk Brynych adaptací Lustigova románu pod názvem Transport z ráje. A i když od židovské genocidy uplynulo již více jak šedesát let, zůstává toto téma ve své kruté pravdivosti stále šokující a silně alarmující. ..." Marthos by ČSFD



DALEKÁ CESTA, prvotina Alfréda Radoka (1914 - 1976), se nutkavou expresí svých obrazů z terezínského ghetta a iritujícím skloubením hraného a dokumentárního filmu stala pro komunistický režim natolik neúnosnou, že byla nejprve nakrátko odsunuta do venkovských kin a posléze zcela vyřazena z distribuce. Měl na tom mj. svůj podíl i Radokův kolega Otakar Vávra (*1911), jemuž se Radokův styl zdál prý příliš křečovitý. Jak se Vávra přiznal ve svých vzpomínkách PODIVNÝ ŽIVOT REŽIŠÉRA (1996), když se ho přední stranický ideolog, ministr informací Václav Kopecký (1897 - 1961), na film dotázal, svůj názor nesmlčel a "Kopecký zakázal další promítání Daleké cesty v kinech"... (oficiální text distributora)