Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

1.7.2011 * JOJ plus * 00,40 * poetický - SKŘIVÁNCI NA NITI

"... Exkurze do nepochopitelné, ale přece tak nedávné doby, okořeněná občas až drsnou poezií. Skupinka hrabalovsky příjemných lidiček od filosofa tháletovsky upadnuvšího do jámy při kantovském rozplývání se nad vnitřním mravním řádem - který mu nebrání, aby si užíval svérázného biografu - až po lidi nejprostší, ale o nic méně zajímavé, kteří své lidské sny žijí, ať se právě nacházejí na kterékoliv straně třídní přehrady. Zkratkovité, rozhodně ne ve špatném smyslu slova. Jako všech pozlátek zbavený obraz padesátých let - se vznešeným senilou Nejedlým jako šlehačkou na dortu na závěr - velmi účinné. ..." Pohrobek na ČSFD


SKŘIVÁNKY NA NITI natočil v roce 1969 Jiří Menzel na motivy povídek z knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet (1965). Dvacet let zůstal film uzavřen v trezoru, protože odkrýval skutečnosti padesátých let, jež měly zůstat skryty. Jeho děj se odehrává v kladenských ocelárnách, kam byli posíláni na brigádu "političtí provinilci" (živnostníci, intelektuálové i lidi pevní v náboženské víře). Vedle nich pracují na šrotišti i ženy a dívky, uvězněné za pokus o útěk za hranice, tzv. "kopečkářky". Celý film je jediným pásmem paradoxních, někdy groteskních, jindy lyrických situací. Adekvátně zachycuje Hrabalovu snahu přenést na čtenáře - a nyní i na diváka - vzrušení z nevyčerpatelnosti a krásy života, překonávajícího i ty nejhorší překážky v době bezohledné a prolhané diktatury, kterou současně zdánlivě nenápadně, leč rozhodně odsuzuje. (oficiální text distributora)


1.7.2011 * FilmBox * 00,10 * dráma - KRÁĽOVNÁ MARGOT

"... Jeden z najlepších historických filmov vôbec. Romantická Dumasova predloha je tu nekompromisne pretavená v drsný, krvavý obraz dobových (ne)mravov. Kostýmy a make-up dosť zásadne mimo historického reálu, ale práve vďaka ignorácii dobovej opulencie pred nami silnejšie vyvstáva verná atmosféra 16. storočia - ide tu totiž o ľudí (vynikajúco zahraných) a ich temné pudy a vášne. Takto sa totiž v tom čase skutočne robila politika a riešili náboženské konflikty a človeku sa z toho ježia všetky vlasy na hlave. Skvost francúzskej kinematografie. ..." Cervenak na ČSFD


Historický snímek Královna Margot vznikl podle stejnojmenného románu Alexandra Dumase. Jeho obsahem je jedno z nejkrvavějších období francouzských dějin, totiž náboženské války mezi katolíky a hugenoty v XVI. století, jejich vrcholem byla Bartolomějská noc (23. - 24. 8. 1572). V této době se odehrává příběh sestry francouzského krále, Markéty z Valois, jež je z politických důvodů donucena ke sňatku s nenáviděným navarrským králem Jindřichem. Příslušnice rodiny, orientované na katolické náboženství, je šokována brutalitou svých souvěrců, a postupně začíná sympatizovat s protestantským manželem. Významnou úlohu v její proměně sehraje vášnivý milenecký vztah s mladým hugenotem La Molem.
Přestože příběh filmu přesvědčivě zapadá do rámce reálných historických událostí, Chéreauovi nejde jen o zachycení dobové atmosféry; výprava a kostýmy mají mnohem víc symbolický význam než popisně realistickou funkci.
Na MFF v Cannes získal film Cenu poroty a herečka Virna Lisiová za roli Kateřiny Medičejské) Cenu za ženský herecký výkon. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)

1.7.2011 * FilmBox * 22,25 * dráma - ZLOMENÉ KVETY

"...Teskná road movie s jedním geniálním a velmi osobním momentem, slušným počtem vtipných situací a lehce se pošklebujícím závěrem. Ten je narozdíl od zbytku snímku dosti nepředvídatelný a jediným režisérovým štěstím je, že osamělému poutníkovi nenadělil do vínku, byť jen o jednu, přítelkyni navíc. Epizodní putování plné rozkošných momentů (žárlivá lesbická sekretářka, perleťový telefon) tak naštěstí ztrácí lesk a spád až těsně před koncem, mj. i díky výtečnému obsazení...." Tsunami_X na ČSFD

Don Johnston je zapřisáhlý starý mládenec, jehož právě opustila jeho poslední láska Sherry. Nedá se tím vyrušit, odhodlán dál trávit čas své předčasné penze před televizí. Když ale dostane záhadný dopis, naznačující anonymně, že s některou z četných bývalých lásek má dospělého syna, je nucen přece jen se zamyslet nad minulostí. Poháněn spíš svým sousedem a kamarádem Winstonem, který si rád hraje na detektiva, než vlastní zvědavostí, vydá se nakonec Don pátrat, která z jeho někdejších milenek by mohla být autorkou dopisu a matkou jeho syna. Jediné stopy jsou růžová barva dopisu a psací stroj, na němž byl napsán. Postupně se setká se čtyřmi ženami, které něco znamenaly v jeho životě (Sharon Stoneová, Frances Conroyová, Jessica Langeová a Tilda Swintonová), ale žádná v něm neprobudí víc než trochu nostalgie. Nicméně ho všechna tato setkání konfrontují s jeho minulostí i přítomností. Pokud Zlomené květy budou divácky nejúspěšnější Jarmuschův film, je to především zásluha Billa Murraye, představitele Dona Johnstona. (MFF Karlovy Vary)

1.7.2011 * HBO * 22,10 * akčný - KICK-ASS

"... Chtěl bych být Claudií Schiffer! Mít za manžela Matthew Vaughna, nechat ho skládat poctu mé kráse přímo na stříbrném plátně a navíc v tak nakopávajícím bijáku, že se tomu těžko věří. Nenechte se ošálit cool pubertálním pozlátkem. Kick-Ass je velmi vyspělým žánrovým crossoverem, odvážně pracujícím s comicsovými zákonitostmi - napadá je zezadu i je drze využívá. Navzdory všudypřítomné nadsázce se Kick-Ass může pochlubit chytlavě vystavěným příběhem, v němž se emoce daří vymámit i na úkor přepálených strašáků v legračních kostýmech, gradace funguje na výbornou a finále je přímo snové. Jenže není to jen akčňák na efekt, jatka s účelem pro účel, ale fantasticky jistě uchopená smršť, jejíž každé ťuknutí bokem (do hrdinských báchorek, YouTube, módních trendů a popkultury obecně) filmu přidává na trefnosti. Kick-Ass je Spider-Manem pro dekádu Facebooku a Klubem rváčů v kontextu kreslených povídaček. Lahůdka. ..." Cival na ČSFD


Svět potřebuje nové hrdiny! A proto přichází Kick-Ass se svými komplici!
Teenager Dave Lizewski (Aaron Johnson) nevyniká žádnými zvláštními schopnostmi. Jediné, co ho baví, jsou komiksy. Ty ho taky inspirují natolik, že se rozhodne stát se superhrdinou! Bohužel mu k tomu ale chybí to nejdůležitější - nadpřirozené schopnosti… To ho ale nemůže odradit a jako každý správný superhrdina si vybírá přezdívku, Kick-Ass. Dave ale není jediným superhrdinou v tomto prostoru. Nebojácné a dobře secvičené duo otce s dcerou Big Daddy (Nicolas Cage) a Hit Girl (Chloe Grace Moretz) také bojuje s kriminálními živly a postupně se jim i daří omezovat „království“ místního padoucha Franka D´Amica. (oficiální text distributora)

1.7.2011 * Cinemax * 22,05 * dráma - PADLÍ ANJELI

"... Fallen Angels je neo-noirovsky surrealistické pohlazení po duši. Audio-vizuální orgie, monstrozní soundtrack a pomalu plynoucí (ne)příběh v jednom z nejlepších poetických filmů historie. Naprostá bomba, kterou doporučuji všem ..." lesumir na ČSFD

Profesionální zabiják se chystá na svou poslední zakázku. Nejprve ale musí nějak překonat svou náklonost ke své chladné kolegyni. Uvědomuje si, že zaplést se s kolegyní je nejen nevhodné, ale i nebezpečné. Pod nepříjemně temnou, až surrealistickou noční oblohou velkoměsta se setkává s tulačkou, která pátrá po svém bývalém příteli. A zaujme zabijáka svými nekonvenčními způsoby, kterými se na sebe snaží upoutat pozornost. (oficiální text distributora)



1.7.2011 * MGM * 20,30 * komédia - DO NAHA!

"... Britský humor má svoje kouzlo, byť možná není tak vděčný a podbízivý. Některé scény jsou jednoduše neodolatelné, Cattaneo pojal tu tragikomickou snahu stárnoucích postaviček přijít si na své a přemoci stud neobyčejně laskavě a decentně. Do filmu hladce zapadá i sociálně kritický podtext (ne nepodobný tomu z Billyho Eliotta) a vlastně všechna vážnější témata v něm nabídnutá. Třešničkou na dortu jsou precizní výkony všech zainteresovaných. Neobyčejně příjemný film! ,..." Marigold ny ČSFD

Hořká komedie DO NAHA!, odehrávající se v severoanglickém průmyslovém městě Sheffieldu, pojednává o tak neveselých věcech, jako jsou nezaměstnanost či ohrožení tradiční mužské role. Šest mužů, vedených navenek suverénním Gazem a potýkajících se s finančními, rodinnými a psychickými problémy, se pokusí získat peníze. Zorganizuje pánskou striptýzovou šou, jejíž atrakcí jsou oni sami. Obnažit se na veřejnosti a zároveň si přitom zachovat důstojnost ovšem není pro nikoho z nich vůbec jednoduché.

Režisér Peter Cattaneo pracuje ve svém debutu s výraznými typy, jež jsou vedle svého vzhledu většinou charakterizovány i dramatickými vnitřními rozpory. Příběh je vyprávěn s jiskřivým, suchým, místy černým humorem a také s lehkou dávkou sentimentu. Navíc vyrůstá na pozadí přesvědčeně ztvárněné sociální reality: problémy hrdinů nejsou v první řadě existenční, nýbrž spíše existenciální. V toporném striptýzovém tanci jde více než o odhalování jejich těla o odhalování jejich nitra. Nahota, kolem níž se celý děj zdánlivě točí, tak zcela ztrácí svůj erotický náboj... (oficiální text distributora)

1.7.2011 * HBO Comedy * 20,30 * komédia - BLÁZNIVÁ STRELA

"... Tenhle neuvěřitelně báječný film je příkladem toho, že se zkrátka DAJÍ točit skvělé parodie, které mají opravdu vtip, taky se u nich musí myslet a od začátku do konce v nich nemusí nutně figurovat výkaly z různých částí lidského těla... Dnešní filmy tohoto žánru vzbuzují spíše nechtěný křečovitý úsměv. Zkrátka by se měla natočit čtyřka a hotovo! ..." Tosim na ČSFD

Někdo nezažije nic dobrodružného, kdyby se rozkrájel. A někomu stačí vyjít na ulici a ocitne se v samém centru těch nejbláznivějších situací, jaké si umíme představit. Poručík losangelské policie Frank Drebin patří k těm druhým. Dlužno ovšem po pravdě říct, že Frank nedostává nic zadarmo, že na celém tom zmatku, který vždy a všude jeho osobu provází, tvrdě a systematicky pracuje. A protože štěstí, jak známo, přeje připraveným, bývá to ostatní už jen logickým vyústěním děje. Jako třeba teď, kdy má do Los Angeles zavítat sama britská královna Alžběta a oddíl, jehož je Frank členem, je pověřen její ochranou... (oficiální text distributora)


1,7,2011 * HBO * 20,00 * dráma - ZRODENIE ŠAMPIÓNA

"... Americký sen, který se stal. Nekompromisní Sandra Bullock si bere velký kus filmu sebe, ale Michael zase srdce diváka. Někdo řekne typicky americký slaďák, ale tohle je víc. Tohle není žádný rasismus, žádné vnucované poučení, jen prosté zamyšlení, že svět není tak špatný, jak se zdá a že se jen lidé nechovají tak, jak by měli. Velmi jemné naťuknutí akutních amerických sociálních problémů v pozadí velkého životního příběhu. Nedivím se, že tento příběh má v Americe úspěch, vždyť je to až neuvěřitelné... Emoce se spojují v silném a skutečném příběh mladého černocha, který měl hodně talentu, ale potřeboval pomoct. Jako fanoušek amerického fotbalu jsem si nepřál více. Tady máte skutečné postavy tohoto příběhu originály. PS: tělo Sandry Bullock nezestárlo za posledních 15 let ani o den... jak to dělá?:) A její peroxidní hlavinka? Bylo by i na Hollywood dost hloupé, kdyby hrála peroxidní blondýnu s černými vlasy...:) ..." Djkoma na ČSFD

Michael Oher (Quinton Aaron) toho o rodině moc neví. A o fotbalu ještě míň. Bezprizorný teenager zná především ulice a sídliště Memphisu. Dobře situovaná Leigh Anne Tuohy (Sandra Bullock) si svět, v němž se Michael pohybuje, neumí představit. Přesto Michael najde domov, když se ti dva setkají. A Touhyovi cosi stejně převratného: Dalšího milovaného syna a bratra. Tento skutečný příběh o rodině a Michaelově vzestupu k pozici fotbalové hvězdy vás okouzlí směsí sportovní akce i dojemných emocí. Staňte se svědky pozoruhodné cesty mladíka, který byl ve výběru amerických univerzit v prvním kole draftován do NFL a stal se vítězem ještě dříve, než vůbec vstoupil na hřiště. (oficiální text distributora)

1.7.2011 * Cinemax * 20,00 * dráma - JEDINÁ SPRÁVNA VEC

"... Samozřejmě, že se to neobejde jako v každém "správném" americkém filmu, kde se vše točí kolem vážné nemoci, bez prapodivné pachuti sentimentu, kterého i tady je - zvlášť ve scénách různých sousedských oslav a setkání hospodyněk - až hrůza, ale když ona je Reneé Zellweger tak skvělá a Meryl Streep, William Hurt.........no mohlo by z tohoto obsazení vzejít něco špatného? Navíc předlohou je moc dobrá kniha a ani scénář není ani tak o nemoci samé, jako o širokospektrém pohledu na ni a o překvapeních, kterých se lidé okolo dočkají sami na sobě. ..." kleopatra by ČSFD 

Když krize postihne i manželství Katherine a George, obrátí se s prosbou o pomoc na svou dceru Ellen. Ta je úspěšná novinářka v New Yorku a rozhodně nechce řešit problémy svých rodičů tím, že se rozhodne pro jednoho z nich. (oficiální text distributora)


1.7.2011 * Nova * 20,00 * komédia - FORREST GUMP

"... Cokoliv, co člověk řekne o tomhle snímku, už zaručeně řekl někdo před ním. Co mám napsat, abych se po nikom neopakoval? Raději se omezím jen na strohé konstatování - SKVOSTNÉ! ..." Radyo by ČSFD

Zemeckisův film je brilantním shrnutím dosavadních režisérových poznatků o možnostech "comicsového" vyprávění. Formálně i obsahově nejméně konvenční z jeho snímků přesvědčuje komediálními gagy i naléhavě patetickým tónem. Jeho hrdinou je prosťáček Forrest Gump, typický obyčejný muž, který od dětství dělal, co se mu řeklo. Do života si tak odnesl několik ponaučení své pečlivé maminky a osvědčené pravidlo, jež se mu hodí mnohokrát v nejrůznějších situacích: Když se dostaneš do problémů, utíkej. Forrest proutíká školou, jako hráč amerického fotbalu i univerzitou, potom peklem vietnamské války a zoufalstvím nad matčinou smrtí. Vždycky je totiž někdo nebo něco, co po něm skutečně či obrazně "hází kameny". Nakonec však Forrest poznává, že jsou i jiná řešení situací než útěk. Svůj život spojuje s kamarádkou ze školy Jenny, která pro něj zůstane provždycky jedinou láskou, s přítelem z vojny, černochem Bubbou, který dá směr jeho úvahám o lovu krevet a s poručíkem Taylorem, jemuž ve Vietnamu zachrání život. Forrestova životní pouť od 50. do 80. let je koncipovaná jako totálně "bezelstné" vyprávění hrdiny, neschopného obecnějšího hodnocení situace. Forrest jako sportovec i jako válečný hrdina se setkává se slavnými lidmi, které nakonec vždycky někdo zastřelí (J. F. KennedyJ. Lennon). Také jeho bližní umírají, ale on sám zůstává. Empiricky se dopracovává od impulsivního útěku před životem k úvahám o lidském osudu a o Bohu. Soukromý hrdinův osud zároveň postihuje třicet let poválečných amerických dějin.

Snímek je doslova prošpikován nejrůznějšími kulturními i společenskými odkazy, viděnými ovšem bizarně naivním pohledem hlavního hrdiny, úzce soustředěným na několik hlavních nehodnotících hledisek. Film vedle výjimečného citu pro metaforu a brilantních humorných scén překvapuje patetickým tónem a nezvyklou melancholií. Důležité místo zde mají technicky dokonalé triky ve stylu Allenova Zeliga, dovolující hrdinovi vstoupit do dobových dokumentů a setkat se tak s význačnými osobnostmi. (oficiální text distributora)