Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

15.5.2011 * ČT2 * 21,30 * vojnový - PEKLO V PACIFIKU

"... Američan a Japonec. Oba se ocitají na pustém ostrově. Ve filmu neuvidíme nic, co se odehrálo před ztroskotáním, dokonce ani samotné ztroskotání. Neuvidíme jiné tváře, než ty, které patří našim trosečníkům. Ti toho moc nenamluví, což je vzhledem k jazykové bariéře pochopitelné, především si však i na ostrov zatáhli válku, která právě v Pacifiku zuří. Světem otřásá ta druhá světová a Amerika s Japonskem si příliš tykat nehodlají. Zpočátku vesměs nevinné laškování, v podobě házení si nábojů do ohně nebo močení tomu druhému na záda, přeroste ve hru na zajatce a usmířené stavění voru. Zábavná soukromá válka s poměrně naturalistickou atmosférou je zajímavá především díky představitelům, kteří se ujali obou hlavních (a jediných) rolí filmu. Lee Marvin a Toshiro Mifune jsou skvělí a předpokládám, že je každému jasné, kdo hraje Američana a kdo Japonce. Za zmínku stojí taky výborně ztvárněný závěr s překvapujícím vyústěním. ..." FateKEEPER by ČSFD

Dva muži, sestřelený americký pilot (Lee Marvin) a japonský důstojník Kuroda, se ocitají na opuštěném ostrově kdesi uprostřed Tichého oceánu. Aby přežili, musí se naučit navzájem respektovat, navzdory tomu, že jejich dvě země jsou ve válce. (Javert)

15.5.2011 * FilmBox HD * 21,00 * dráma - HODINY

"... Po delší době mě opět jeden film vysloveně dostal. Krásný a poutavý film, který věrně popisuje život lidí trpících depresemi. Jde navíc o úžasný herecký koncert všech tří hereček v hlavní roli i všech ostatních, z nichž nejvíce vyčnívá strhující Ed Harris. ..." KevSpa by ČSFD

Richmond, Anglie 1923. Spisovatelka Virginie Woolfová píše v azylu svého venkovského domu jedno ze svých vrcholných, nejintimnějších a vnitřně nejkomplikovanějších děl "Paní Dallowayovou". V Los Angeles roku 1951 si touto knihou prosvětluje depresi všednodenního stereotypu těhotná žena v domácnosti Laura Brownová, připravující narozeninovou oslavu pro svého manžela. Také moderní paní Dallowayová - Clarissa Vaughnová, emancipovaná nakladatelka z New Yorku roku 2001 - chystá oslavu pro muže, kterého miluje: pro básníka Richarda umírajícího na AIDS. Jeden den ze života tří různých žen obývajících tři různé časoprostory nabízí meditaci nad nejistotami i bolestnými vítězstvími moderní ženské feminity: nad jejími pochybnostmi ohledně seberealizace v soukromí i práci, nad jejími milostnými pouty k mužům a ženám... a také nad jejím děsem tváří v tvář uplývajícímu času pustošícímu květiny ve váze stejně jako všechny lidské jistoty. (oficiální text distributora)

15.5.2011 * STV1 * 20,00 * šport - FINÁLE MAJSTROVSTIEV SVETA V ĽADOVOM HOKEJI

"Jen si to řekněte: Švédsko a Finsko ve finále mistrovství světa... Těžko si takový zápas neužít," prohlásil forvard Niklas Persson. "Finsko má skvělý tým, podobný jako Rusko. Pro nás ale není důležité, proti komu hrajeme. My jen musíme jít a hrát svoji hru," krotil euforii ze souboje proti velkému rivalovi zadák David Petrasek.

14.5.2011 * ČT2 * 00,50 * hudobný - BRIAN ENO: MUSIC FOR AIRPORTS

Kultovní experimentální video (1999) zachycuje hudebně elektronický prostor pro lidi, odlety a přílety
Jean-Michel Jarre, Vangelis, Kraftwerk... jejich hudba stojí někde na jednom z okrajů celé velké stylové oblasti budoucí taneční hudby, jež nazýváme ambient. Ten díky zájmu publika přežil až dodnes, úspěšně se absorboval do taneční hudby a vzhledem ke svým estetickým základům a idejím se nezdá, že by nás měl v nejbližší době opustit.

Za počátek jeho moderního vývoje je považována už raná tvorba Briana Ena, ale ideály, k nimž se ambient snaží přiblížit, tu jsou už mnohem déle. Z impresionismu a Debussyho si bere fascinaci zvukovými barvami, táhlé zvukové plochy, důraz na dojem, impresi. Od Satieho a jemu podobných snahu o neupoutání posluchačovy pozornosti. Hudba má být jen jednou ze součástí reality, jakýsi "soundtrack všedního dne".

V letech 1976 1979 spolupracoval B. Eno s Davidem Bowiem na jeho "berlínské trilogii" zahrnující alba Low, Heroes a Lodger. Jeho jméno bylo nadlouho spojeno se jmény jako Harold Budd, John Cale, Cluster, Robert Fripp a David Byrne. Produkoval tři desky Talking Heads včetně Remain in Light (1980), pět alb U2, dále pomáhal anglické skupině James, Laurie Anderson a společně s Markusem Dravsem, Jonem Hopkinsem a Rikem Simpsonem produkoval poslední album Coldplay Viva La Vida Or Death And All His Friends.

14.5.2011 * Nova Cinema * 21,50 * thriller - GAUNERI

"... Prekladala som k tomuto filmu titulky do slovenčiny...takže som ho v tej dobe poznala odpredu aj odzadu a obľúbila som si ho. A poviem vám, na to, že je to hnusná drsňárna, je to sakramentsky dobre natočená hnusná drsňárna ;-) ..." Rex Mundi by ČSFD

Najal ich Joe (Lawrence Tierney), vidiac v nich tých správnych ľudí pre tento kšeft. Zakázal im hovoriť medzi sebou o súkromných veciach. Dokonca ani nepoznajú svoje pravé mená. Všetko prebiehalo v poriadku, no stalo sa niečo, s čím nikto nerátal - polícia bola na mieste okamžite, ako by o akcii vedela vopred. Niektorí z nich to odniesli, iní sa rozutekali. Pán Oranžový (Tim Roth) je po tom všetkom vážne ranený a pán Biely (Harvey Keitel) ho nehodlá nechať zomrieť. Keďže nemocnica neprichádza do úvahy, odvezie pána Oranžového do jedného opusteného skladiska a snaží sa ho udržať pri živote, kým nepríde pomoc - Joe. Čoskoro sa k nim pridá pán Ružový (Steve Buscemi) a spolu s pánom Bielym sa pokúšajú prísť celej veci na koreň. A keď vylúčia možnosť, že náhodou práve išla okolo policajná hliadka, existuje len jedno vysvetlenie - zrada. Niekto z nich informoval políciu. Ale kto? To posledné, čo teraz potrebujú, sú pochybnosti a hádky, ale v takejto situácií sa im vyhnúť nedá. Atmosféra začína hustnúť a každý toho začína mať po krk... (oficiální text distributora)

14.5.2011 * STV2 * 21,45 * vojnový - BOJOVALI ZA VLASŤ

"... Bolestná skutečnost prvních dnů, týdnů a měsíců druhé velké vlastenecké války sovětskoruské společnosti se zejména bolševickostalinistikou optikou - v mnoha ohledech je jí poznamenáno ještě dnešní putinovské Rusko - skousávala jen velmi ztuha. Psát o ní s využitím velmi nelichotivých fakt, byť jen naznačit zbytečnost stalingradského dramatu znamenalo riskovat. V konkrétních případech to byla i otázka mravní, svědomí, tísnivých mučivých výkřiků nitra: Kdes byl, cos dělal, jak se to jen mohlo stát? V roce 1942, v jeho letních i podzimních měsících, v měsících stále - a zdálo se, že nezadržitelně - postupujícího německého vojska, směřujícího ze severu k Zakarpatsku s jeho strategickými zásobami ropy, nesnadnými mnohonárodnostními vztahy, to bylo snad ještě nesnadnější. Výběr režiséra, herců, válečných scenérií, průběh bitev a bojů tohoto období války svým charakterem zřejmě zcela odchylného od toho, který nám byl po dlouhá desetiletí prezentován a vštěpován, to jsou ve svém celku hlavní přednosti jak literární Šolochovovy předlohy - nedivme se, že nedokončené - , tak poetiky, zvolené Serhijem-Sergějem Bondarčukem. Jejich svědectví bylo, je a zůstává potřebné pro nezbytnou celostnost dějinné paměti i duševní zdraví naší současnosti, která se - z jiné strany a ne úmyslně - dostává jiným vchodem, ale v zásadě stejným způsobem do situace, v níž jsme žili před listopadem; do situace společnosti, která oprávněně volá po svobodné informaci. ..." sportovec by ČSFD

Filmová epopej podle stejnojmenného Šolochovova románu; evokuje dny ústupu Rudé armády z vyprahlých donských stepí. Předností filmu jsou působivé psychologické portréty vojáků a důstojníků, lidí s různým sociálním a rodinným zázemím. Svou poslední roli tu vytvořil Vasilij Šukšin (nejlepší herec roku 1975). (oficiální text distributora)

14.5.2011 * Cinemax * 21,30 * akčný - MARIŇÁK

"... Mariňák není zatěžkán vlasteneckými frázemi ani patosem, je srozumitelný, vtipný a skutečně jaksi "lehký". Chci se jen zmínit o dvou momentech, které mi asi provždy zůstanou v mysli. První s koněm, kdy mé asociační kanály fungovaly asi takhle: zaběhlý kůň, zaběhlý voják, oba svým způsobem "ušpinění". A pak ten veterán v autobuse -dojatý, vděčný, tváří v tvář rozpakům. Je to trochu divné říct to o válečném filmu, ale byla to radost...." kleopatra by ČSFD

Oscarový režisér Sam Mendes se už podíval pod kůži amerického maloměsta (Americká krása), do světa gangsterů z časů prohibice (Road to Perdition) a teď nás v Mariňákovi zavádí mezi americké vojáky bojující za svou vlast na Blízkém východě. Jak už jsme si u Mendese zvykli, znovu se jedná o sondu mimořádně štiplavou, detailní a zábavnou, v níž "tvrdí muziku" vynikající herecké výkony hlavních představitelů. Dvacetiletý zelenáč Anthony Swofford (Jake Gyllenhaal) chtěl pouze pokračovat v rodinné vojenské tradici. Netušil ale, že ho tato touha vyhodí se snajperskou puškou v ruce a padesátikolovým batohem na zádech uprostřed nekonečné arabské pouště tváří v tvář vražednému horku a nepřátelským iráckým vojákům. Se svou nezáviděníhodnou situací se Swofford a jeho kamarádi ve zbrani vyrovnávají prostřednictvím sarkasmu a černého humoru. Ve válce uprostřed země, které nerozumí, proti nepříteli, jehož nevidí, a z důvodů, které nechápou, jim ani nic jiného nezbývá. (oficiální text distributora)

14.5.2011 * ČT1 * 21,05 * vojnový - VZDIALENÝ MOST

"... Excelentná filmárčina. Zase raz prípad, keď sa aj kurevsky dlhá stopáž zdá byť až neskutočne krátkou. Brilantné herecké výkony s precíznou réžiou a silne vybudovanou atmosférou. Doslova som sa reálne cítil schovaný za troskami domu, týždeň bez hygieny a s prázdnym zásobníkom. Klenot medzi vojnovými drámami! 100% ..." Tomco by ČSFD

V srpnu 1944 byla osvobozena Paříž. Armádě však chybělo dostatečné zásobování. Generál Montgomery vymyslel plán jménem Market Garden: Market - letecké síly, Garden - pozemní síly. Hlavním úkolem bylo vybojovat a udržet tři mosty v Holandsku (Aidhoven, Nijmegen a Arnhem) přes Rýn. Celou akci komplikují terénní možnosti přistání dopravních letadel, vojáci musí seskakovat padáky a přemístit se do Arnhemu vzdáleného 12 km. Pozemní síly u Nijmegenu potřebují ovládnout obě strany mostu, na druhou stranu řeky se mohou dostat pouze pomocí člunů, pod palbou německých obránců. Celková situace se pro spojence nevyvíjí dobře... (oficiální text distributora)

14.5.2011 * KinoCS * 20,00 * dráma - O SLAVNOSTI A HOSTECH


"... Intelektuální hříčka o technologii moci a manipulaci s jedincem, která se stala kultovní záležitostí díky tomu, že o dva roky později přišla sovětská invaze. Filmový příběh o jedné hostině a nezvaných návštěvnících se dokonale strefil do pochmurné nálady oné doby. Zajímavé dialogy a orwelovsko-kafkovská atmosféra. Silná závěrečná scéna, kdy se hledání zatoulaného hosta, který evidentně nestojí o společnost, změní v nemilosrdnou štvanici na odpadlíka. Celkový dojem: 95 %. Už jen díky netypickému obsazení stojí film za shlédnutí. ..." gudaulin by ČSFD



Film, ve kterém tehdejší prezident Novotný našel urážku svého majestátu, má neobyčejnou formu jakoby autentického záznamu jedné společenské události. Skupina sedmi lidí je pozvaná na oslavu, usřádanou blíže neurčenou významnou osobou. Cestou lesem je přepadne "fízlovské" komando, kterému velí směšná figurka drze infantilního a zákeřného Rudolfa. Přítomní překvapivě přijímají ponižující pozici a později se servilní zdvořilostí přijímají oznámení, že to všechno byl jen žert. Hostitel, který je s Rudolfem těsně spojený, zahájí slavnost v "zámeckém stylu" na břehu jezera, náladu mu však pokazí "útěk jednoho z hostí". Hostitel to chápe jako osobní urážku. Všichni hosté se spolu s loveckým psem vydávají za utečencem, jenž porušil společenská pravidla, a tím i strukturu vzájemné kolaborace, viny a lhostejnosti. S postavami (pokrytecký snaživec jako jejich pozdější samozvaný mluvčí, unavená hospodyňka, soustředěná na povrch věcí, její zaťatý manžel, který se později útěkem distancuje, dvojice svrchovaně prázdných veselých děvčat...) seznamuje diváky úvodní scéna pikniku na louce - "hosté" se chovají bez vzájemných vazeb, každý hovoří a prožívá vlastní monolog a vnímá jen sebe. Účastníci slavnosti dostanou role jak z morálněspolečenského pamfletu: "vladař", "aktivista", "racionalista", "přitakávač", "demokrat", "jediný, který nesouhlasí". Vladař hovoří tónem, v němž se žoviálnost Velkého dobrodince mísí s panovačností obávané autority. Film vyniká prostotou stylu a poetiky, kafkovskou absurdností, abstrakcí a generalizací (Němcova tvorba je osobitou syntézou třech sugescí - surrealismu, Kafky a Dostojevského). Z jednotlivých motivů jsou podstatné především dva: pomyslně ohraničené území, z něhož se nedá vystoupit, aby se nepřekročila "čára" a hromadné přemisťování hostí u stolů po zjištění, že nikdo nesedí na "svém" místě.
Slavné tragikomické podobenství Jana Němce, výrazově minimalistické a obsazené několika postavami, pojednává o různě maskovaných mocenských mechanismech, často demagogických a lákavých, ať již se žoviálním úsměškem ponižují lidskou důstojnost nebo ničí každého, kdo se odmítne přizpůsobit. Ještě zajímavější jsou však postřehy o chování lidí vystavených zátěžové situaci, třeba o tom, že na odiv vystavované protesty bývají pouhou pózou. Výsledné zjištění je překvapivé: pokud nesouhlasíme, je zbytečné cokoli říkat. Stačí se zdvihnout a odejít. (oficiální text distributora)


14.5.2011 * Nova Cinema * 20,00 * komédia - MAREČKU, PODEJTE MI PERO!

"... Šlajs, Tuček, Plha, Kroupa, Hujer a spol. to je klasa, která zajistí pohyb bránice. Ty hlášky jsou kultovní. Klobouk dolů. ..." Brouk by ČSFD

Jiří Kroupa, mistr v továrně na zemědělské stroje, by mohl povýšit - musel by ovšem vystudovat večerní průmyslovku. Pan Kroupa se tomu vehementně brání, nakonec však podlehne naléhání členů dílenského výboru a na školu se dá zapsat. Stejný vzdělávací ústav navštěvuje i jeho syn, přes den dokonce sedává v téže lavici. Náhle se ukazuje, že tatínek má mnohem horší prospěch než jeho ratolest. Dokáže si rodič napravit reputaci a obstát před profesory i spolužáky? (oficiální text distributora)