Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

24.4.2012 * CSfilm * 20,00 * dráma - ŽERT


"... Film, který je prosáklý tragikomedičností skrz naskrz. Závisí pak jen na osobnosti diváka, zda se tomu všemu bude smát, či zda mu pouze bezmocně sklapne čelist. Bezvýchodnost a nejednoznačnost pomsty tak, jako málokde. Téma nemožnosti spravedlivé pomsty, zvláště dnes, převažuje téma tupého režimu. A cimbálka samozřejmě dokonalá a nezbytná! ..." Pohrobek na ČSFD

Univerzitní posluchač Ludvík Jahn pošle z jakéhosi školení své dívce a zároveň kolegyni pohlednici, na níž mimo jiné napsal: Optimismus je opium lidstva! Zdravý duch páchne blbostí. Ať žije Trockij! A protože se píší léta padesátá, následky na sebe nenechají dlouho čekat. Dívka, jatá posvátným citem stranické povinnosti, předá pohlednici fakultní organizaci, Jahn je vyloučen ze strany, vyhozen z fakulty a jako obyčejný voják poslán do trestního pracovního útvaru nazývaného Černý prapor a pověstného mimořádně surovým zacházením.
Jeden z nejproslulejších filmů 60. let se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěn cele na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně se pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující se společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje. (oficiální text distributora)



23.4.2012 * Cinemax * 23,45 * dráma - NENÁVISŤ


"... Normálně reálnej přímej přenos ze života kluků ulice. Vincent Cassel zahrál svou roli tak skvěle, že by se stal u nás na Žižkově kápem nějaké pouliční bandy úplně hravě. Doslova šokující je i nadčasovost téhle drsné jízdy. Vzniknul deset let před tím, než se naplno rozhořely náslinosti na okraji Paříže. Během sledování filmu máte pocit jako kdyby film byl až reakcí na tyto události. Svým tématem a zpracováním naprosto vyjímečný a originální film. ..." Enšpígl na ČSFD

Pochmúrny príbeh odohrávajúci sa počas jedného dňa o troch kamarátoch s rôznym pôvodom, rôznou mentalitou, intelektom a spôsobom, akým sa vyrovnávajú s ťažkým životom na predmestí súčasného multikultúrneho Paríža. Režisér Mathieu Kassovitz, ktorý sa sám asi na minútu vo filme objaví vo zvláštnej úlohe, podáva čiernobielym obrazom viac ako len bezútešný príbeh troch priateľov (v jednej z nich výborný Vincent Cassel). Všade vo filme sú skryté symboly, ktoré treba hľadať, a z ktorých najvýraznejší je portrét francúzskeho básnika Charlesa Baudelaira (symbolistu) v jeho závere, ktorý vysvetľuje poetiku použitú pri tvorbe filmu. Zaujímavý je aj výber hudby, znejúcej počas filmu: od Boba Marleyho, cez Edith Piaf až po KRS-one (posledný dvaja sú dokonca zmiešaný v jeden hip-hopový song). (vincent)

23.4.2012 * ČT2 * 22,10 * komédia - POSLEDNÁ ESKORTA

"...Musím říct, že tenhle snímek funguje dobře sám o sobě, ale skvělý Jack Nicholson jej posouvá ještě o stupeň víš... ..." PetrPan2 na ČSFD

Revoltou prodchnuté komediální drama od režiséra Harolda a Maude s Jackem Nicholsonem v jedné z hlavních rolí. Dvojice cynických mariňáků má za úkol eskortovat odsouzeného vojína do daleké věznice. Nevinný mladík však v mazácích vzbudí sympatie a cesta přes několik států se mění v mejdan plný iniciačních zážitků. (MFF Karlovy Vary)

23.4.2012 * CS film * 22,00 * dráma - POLNOČNÁ OMŠA


"... Vynikajúco natočená vojnová dráma s dusnou atmosférou strachu, ktorý umocňovala čierno-biela kamera. Príbeh zo silným morálnym aspektom. ..." Flego na ČSFD

Filmová adaptácia rovnomennej divadelnej hry Petra Karvaša. Dramatický príbeh malomeštiackej rodiny Kubišových, ktorej členovia pokiaľ už priamo nekolaborujú s Nemcami, túžia aspoň prežiť vojnu v bezpečí. Vážnym ohrozením sa pre nich stáva návrat zraneného syna Juraja, ktorý bojuje s partizánmi. (oficiální text distributora)

23.4.2012 * Cinemax * 20,00 * dráma - PRÚDY LÁSKY

Robert (John Cassavetes) je spisovatel a také alkoholik. Žije v rezidenci v Hollywood Hills, jejímiž obyvateli jsou převážně holky na prodej. Robert nemá na ženy štěstí, vždy se do nějaké zblázní, sbalí ji, jenže pak ukáže svou pravou tvář beznadějného alkoholika a po dívce zbyde jen vůně jejího parfému… Robertova sestra Sarah (Gena Rowlands) se rozvádí a zoufale se snaží získat svou pubertální dceru do své péče. Její bývalý manžel (Seymour Cassel) totiž před soudem prohlásil, že Sarah není kvůli své duševní chorobě schopná se o dceru patřičně postarat. Robert jednoho dne najde svou sestru i s kufry na schodech před svým bytem. A tak ti dva žijí spolu, sdílejí zajímavé spojení, které však vede ke smutnému a bezútěšnému konci… (oficiální text distributora)

23.4.2012 * CS film * 20,00 * dráma - JUŽNÁ POŠTA

"... Film který je pohlazením na duši.A výkon 5letého janka je až neskutečný.Navíc klučina je moc sympatický. ..." KOvaja na ČSFD

Južné Slovensko tesne po 2. svetovej vojne bolo plné nepokoja, sociálnych, politických i národnostných rozporov. A práve v mestečku Palánok všetky udalosti, ktoré sa tu odohrávajú, intenzívne prežíva päťročný Janko (PETER ZEMAN), syn colníka Pavla Jurkoviča (JIŘÍ BARTOŠKA) a starostlivej matky (MAGDA VÁŠÁRYOVÁ). Pre senzitívneho chlapca je ospalé mestečko plné dobrodružstiev, radostného očakávania, ale aj tragédií. A v jeho spomienkach zostali všetky rovnako živé a dôležité, hoci má už o vyše 35 rokov viac a je z neho úspešný spisovateľ... Ladislav Ballek sa v 70. rokoch minulého storočia vrátil k tematike malomesta v v zbierke autobiografických poviedok Južná pošta a v románoch Pomocník a Agáty. Ich príbehy sa odohrávajú vo fiktívnom mestečku Palánok (Šahy) a Ballek zachytáva osudy ľudí i mesta uprostred oslobodzovania a povojnových udalostí. Tvorcom sa podarilo dodať príbehu podobu zvláštnej kombinácie ilúzie a reality, sna a skutočnosti prostredníctvom toho, že všetko transponujú optikou malého chlapca. Dramatický stavba udalostí nie je v tomto prípade hierarchizovaná, rovnakú vážnosť má chlapcova starosť o poštového holuba, ako existenčné ohrozenie viacerých postáv spojené spletitou vojnovou situáciou. Aj v ďalšej Párnického tvorbe zostala charakteristická kombinácia lyrickej baladickosti s naturalizmom a expresionizmom. (oficiální text distributora)

22.4.2012 * Cinemax * 23,55 * dráma - PRINESTE MI HLAVU ALFREDA GARCIU


"... Skvěle natočená drasťárna nejhrubšího kalibru, která vás zasáhne hluboko...A pokud jste neviděli Peckinpahovy filmy, nevíte, co je násilí. Protože násilí v jeho filmech bolí...to už dnešní produkce moc neumí. ..." Rob Roy na ČSFD

Nejvíce autobiografický film Sama Peckinpaha je zároveň nejbizarnějším z jeho čtrnácti snímků, což ovšem u géniů propadnuvších alkoholu nebývá nic neobvyklého. Ryze westernový příběh o muži najatém bohatým Mexičanem k úkonu pečlivě popsanému v názvu filmu se však neodehrává na úsvitu dvacátého století, nýbrž v jeho znepokojivě obskurním období let sedmdesátých, plném nemotivovaného násilí a otázek bez odpovědí. Benny, barman a pianista v jednom z mnoha mexických barů tam na konečné, ucítí šanci vysmeknout se ubíjející rutině neustále odrhovaného songu Guantanamera pro potěchu illinoiských turistů poté, co je mu nabídnuto deset tisíc dolarů za hlavu Ala Garcii, šviháka, který přivedl do jiného stavu dceru mexického latifundisty. Byť je Bennyho delirická odysea ve společnosti Mexičanky Elity a později i zmíněného torza skrz naskrz prosáklá krví a tequilou, nepostrádá ani jasnozřivé okamžiky ryzí romantiky či úlevnou ironii v tzv. kultovních hláškách. Oproti na hony vzdálené, precizně zkomponované Divoké bandě představuje Alfredo Garcia intenzivní kinematografickou zprávu o stavu duše a těla Sama Peckinpaha, muže ze západu a milovníka starých časů, snažícího se rozkoukat v nové době. Alfreda Garciu jsem natočil přesně tak, jak jsem chtěl. Dobrý, nebo špatný, ať se vám líbí, nebo ne, je to můj film. (MFF Karlovy Vary) (oficiální text distributora)



22.4.2012 * MGM * 22,25 * western - PAT GARRETT A BILLY KID


"... Výjimečný western, v němž jsou jeho hrdinové pro nás hrdiny, ačkoliv jsou jejich postavy zcela zbaveny romantického přikrášlení a jakýchkoliv "rytířských" nánosů. Existuje tu přátelství a respekt, hlavní je však vlastní přežití. James Coburn a Kris Kristoffersen tvoří výjimečný pár, ačkoliv víme, k čemu asi tak snímek směřuje, je jeho vyznění nesmírně silné. Starý Divoký západ je pryč, lépe řečeno - nikdy nebyl takový, jak jsme si ho vysnili. Alias Boba Dylana a jeho písničky pak tentokrát ruku v ruce s pořádnou dávkou Peckinpahova krásného pesimismu stojí za přitažlivostí, poutavostí a krásou tohoto snímku. ..." Pohrobek by ČSFD

Tahle země stárne a já chci zestárnout s ní, říká Pat Garrett bývalému kumpánovi a záhy nato soupeři z protější strany zákona Billymu Kidovi. Zdůvodňuje tak rozhodnutí, jež mu dopomohlo k šerifské hvězdě a zároveň ho přinutilo k nenáviděné misi - dopadnout Kida a předat jej spravedlnosti. Další z Peckinpahových snímků, drasticky prostříhaných studiem bez režisérovy možnosti zasáhnout, se vrací k modelu dvou přátel, kteří jsou z vlastní či cizí vůle donuceni namířit kolty proti sobě. Stejně jako v Divoké bandě však i v dalším z melancholických westernů krvavého Sama přátelství trvá až do smrti jednoho z jeho aktérů. Násilné přerušení života je věc naprosto bezvýznamná, peckinpahovští hrdinové smrt se stejnou lehkostí rozsívají i přijímají. James Coburn coby Garrett dokazuje, že ani více než deset let po Sedmi statečných neztratil nic na stoickém klidu a přesné mušce, jen své umění ovládat nůž zde přenechal poněkud překvapivě obsazenému Bobu Dylanovi, jinak autorovi nepřeslechnutelného hudebního doprovodu filmu. Oba dva ovšem zůstávají ve stínu začínajícího Krise Kristoffersona, dosud pouze známého zpěváka a skladatele. Legendární postava Divokého západu William Bonney alias Billy Kid je v jeho podání zneklidňující, hravý, nebezpečný, uhrančivý i tak šarmantní, jak jen po třídenní jízdě vysočinou může být. (MFF Karlovy Vary) (oficiální text distributora)


http://www.csfd.cz/film/7178-pat-garrett-a-billy-kid/

22.4.2012 * STV1 * 22,10 * dráma - MANON OD PRAMEŇA

"... Oproti Jeanu od Floretty tu atmosféra zromantičtěla a děj se mírně ztelenovelizoval. Krásná, fotogenická Manon pořád jen hopká se svým stádem koz po neméně krásných a fotogenických provensálských kopcích, ale ani to výtečný příběh nezabije, možná z diváckého hlediska spíše posílí. Nakonec je to však přeci jen spíše teodrama než melodrama, neboť Prozřetelnost dovede jednotlivé lidské osudy k takovému konci, zároveň spravedlivému i milosrdnému, že člověku nezbývá než chválit Boha za jeho "intelligent design", který by bez takovýchto filmů třeba nebyl tak patrný. Velmi povznášející, k úvahám o ušlechtilých věcech přivádějící a pro oko i ucho příjemné, co více si přát? ..." Aidan na ČSFD

Deset let po tragické smrti Jeana se život v malé vesničce ve francouzské Provence ustálil, má poklidný rytmus a působí idylicky.Farmář César pěstuje květiny a zavlažuje svůj pozemek vodou z pramene, který tenkrát tak nečestně získal. Je bezdětný, a tak domlouvá svému synovci, aby si našel nevěstu. Mladík se jednoho dne v horách zamiluje do tančící Manon, dcery zesnulého Jeana. Zamiluje se, ale netuší, že Manon jako malá viděla, kdo za smrtí jejího otce stál, a že se nyní rozhodla vrahům pomstít... (oficiální text distributora)

22.4.2012 * Nova Cinema * 21,50 * dráma - FONTÁNA

"... Vizuálne aj emocionálne úchvatný príbeh o vnútornom boji, bezmocnosti, zložitosti ľudského vnímania života na pozadí jednoduchosti zákonov prírody... o večných princípoch lásky a bolesti, smrti a znovuzrodenia... tento film treba vidieť na vlastné oči, aby každý zistil, čo mu dá. Pre mňa napríklad (na rozdiel od mnohých ostatných, vrátane tvorcov) nie je Fontána príbehom troch časových rovín, ale duchovných... a o to ešte krajšie je jej fantastično...." Rex Mundi na ČSFD

Fontána je příběhem o dlouhé životní cestě muže, který se rozhodl postavit osudu a svést s ním věčný boj o záchranu milované ženy. Jeho epická cesta začíná v 16. století ve Španělsku, kde se jako dobyvatel Tomas (HUGH JACKMAN) vydává hledat Fontánu mládí – legendární artefakt, jenž údajně nese dar věčného života. Jako současný vědec Tommy Creo se zoufale snaží nalézt lék na rakovinu, na kterou umírá jeho milovaná žena Isabel (RACHEL WEISZ). A jako poutník vesmírem Tom z 26. století začíná během cesty konečně rozumět tajemstvím, která jej sužovala po celé tisíciletí. Zatímco Thomas ve třech rozlišných inkarnacích – jako válečník, vědec a průzkumník – objevuje tajemství života, lásky, smrti a znovuzrození, tři různé příběhy směřují ke společné pravdě.

Film Fontána je strhujícím i intimním příběhem o lásce a snaze vyrovnat se s lidskou smrtelností, který se odehrává ve třech různých epochách. Darren Aronofsky se rozhodl zpracovat toto téma do podoby scénáře poté, co si uvědomil, že příběhy o hledání věčného života jsou sice součástí mnoha světových kultur, ale na filmové plátno se jim podařilo proniknout jen velmi zřídka. Kromě toho, že se Jackman musel vypořádat se složitými emocionálními přechody, vyžadovala trojrole také velkou fyzickou zdatnost. V úseku, který se odehrává ve Španělsku, se Tomas musí probojovat do ztraceného mayského chrámu, kde se má postavit vojákovi s hořícím mečem. Pro sekvence z budoucnosti musel 14 měsíců studovat tai chi a jógu. Tento segment navíc vyžadoval, aby se nechal ostříhat dohola.

Oba objekty jeho nehynoucí lásky – španělskou královnu Isabel a Tommyho nemocnou ženu Izzi – ztvárnila Rachel Weisz, která v roce 2005 získala Oscara za roli ve filmu Nepohodlný. Herečku oslovila především inkarnace postavy ze současné doby. „Izzi je obyčejný člověk. Musí se vypořádat se skutečností, že umře mnohem dříve, než chce, ale nakonec svůj osud přijme a naučí se s ním žít. Myslím si, že je velmi statečná,“ říká herečka. „Ve svém jádru je Fontána velmi jednoduchým milostným příběhem o ztrátě blízkého člověka a o tom, co vás taková zkušenost naučí,“ říká Aronofsky. „Thomas v každé inkarnaci miluje Izzi tak hluboce, že je ochoten udělat pro její přežití naprosto cokoliv. Bohužel si ale neuvědomuje, že zatímco vyvíjí obrovskou snahu o to, aby spolu mohli žít věčně, její život mu utíká pod rukama.“ (oficiální text distributora)