Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

31.3.2012 * STV2 * 22,50 * dokument - IZBA 666

"... Každý kto si prečíta obsah čaká nudné rozpravy a filozofie režisérov sveta, ktorí nám budú predkladať rôzne názory o vývoji filmu a pod. Opak je pravdou. Wimovi Wendersovi sa podarilo vyhnúť stereotypu typických ukecaných filozofických dokumentárnych filmov a predkladá pred nás film, ktorý má úvod, jadro a záver, a čo je najdôležitejšie zoberieme si z neho aj morálne ponaučenie.... Pokryvac na ČSFD

Dokumentárny film natočený v roku 1982 nemeckým režisérom Wimom Wendersom. Počas Filmového festivalu v Cannes Wenders postaví statickú kameru do hotelovej izby a nechá vybratým filmovým režisérom zoznam otázok zaoberajúcich sa budúcnosťou kina. (anusha)

31.3.2012 * ČT1 * 22,35 * thriller - OBCHODNÍK SO SMRŤOU

"... Keď Cageovi nesadne úloha (Rituál, Ghost Rider), je to katastrofa. Keď sadne, je to žrádlo. Presne ako tento jeho zatiaľ ostatný dobrý film. Vravím dobrý? Výborný. Niccol skáče z miesta na miesto, na žiadnej scéne nezostane dlhšie ako minútku a vy máte dojem, že toto museli nakrúcať dva roky. Vizuálne i herecky brilantné. Druhé zhliadnutie posilnené o šokujúci slovenský dabing na Markíze, nešetriaci výrazmi ako "ty pojebaný kokot" alebo "do skurvenej piče". To som ešte v telke nepočul. :-) ..." Cervenak na ČSFD

Obchodník se smrtí je akční dobrodružný příběh podle skutečné události, který se odehrává ve světě mezinárodního obchodu se zbraněmi. Příběh filmu pojednává o pozoruhodných výkonech obchodníka se zbraněmi Yuriho Orlova (NICOLAS CAGE). Yuri, který se pohybuje v nejnebezpečnějších válečných zónách světa, hravě strčí do kapsy Interpol, svoje obchodní konkurenty a dokonce i zákazníky, mezi něž patří většina nejznámějších světových diktátorů. Jeho největším soupeřem se však nakonec stane vlastní svědomí.

"Skoro všechno, co se ve filmu děje, má skutečnou předlohu," říká Niccol. "Vojenské helikoptéry, které byly prodávány jako záchranné, překupníci se zbraněmi, kteří měnili názvy a registrační údaje svých lodí přímo na moři, dobře známý obchodník se zbraněmi, který byl v Americe propuštěn z vazby za velmi podezřelých okolností, skutečnosti o masových krádežích sovětského vojenského arzenálu po pádu Sovětského svazu. to všechno je pravda. Ve filmu se podíváme do více než 13 zemí, jejichž prostředí dramaticky nasnímal kameraman Amir Mokri ve spolupráci s hlavním výtvarníkem Jeanem Vincentem Puzosem. Kombinace jejich talentů nám napomohla věrně znázornit smutnou absurditu světa obchodu se zbraněmi", říká režisér. Producent filmu Philippe Rousselet si velmi pochvaluje Puzosovu práci na realistických válečných ruinách, mezi nimiž Yuri Orlov buduje svou kariéru. Puzos si při jejich modelování musel vystačit s "pouhými 50 milióny dolarů". Podle posledních informací se skutečný Yuri Orlov ukrývá na území Sýrie, některého z afrických států nebo v Karlových Varech. (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Nova * 22,10 * fantasy - BATMAN ZAČÍNA


"... Zajímavý pohled na život Bruce Wayna od dítěte až po zrozeni Batmana. Po posledních dvou filmových Batmanech jsem si myslel, že se tento hrdina dostane na nějakou dobu do propadliště dějin, ale Batman begins navrátil této sérii velmi kvalitní úroveň. ..." Hakha by ČSFD

Film popisuje počátky legendy o tajemném Batmanovi a zjevení Temného rytíře coby síly dobra v Gotham City. Zklamaný dědic továren Bruce Wayne cestuje těsně po úmrtí svých rodičů po světě a hledá způsob, jakým by bojoval s nespravedlností a jak by obrátil strach proti těm, kteří okrádají bázlivé. Po čase se vrací zpět do Gotham City a vzápětí vypouští do světa své druhé já, maskovaného bojovníka Batmana, který používá svoji sílu, inteligenci a řadu svých technických vymožeností k boji proti zlověstným silám, které ohrožují město... (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Film Europe * 22,00 * dráma - IDIOTI

"... Ten muž vypadá jako idiot, chová se jako idiot, ale nenechte se mýlit, on skutečně je idiot... že tomu starému vtipu bratří Marxů nerozumíte? Trier vám ho názorně vysvětlí ve svém typicky obnaženém, teroristickém a sžíravém panoptiku narušených produktů moderní společnosti. ..." Marigold na ČSFD

Dánsky film Idioti s podtitulom Idiotský film o idiotoch a pre idiotov provokuje návštevníkov od dňa svojej premiéry. Filmoví kritici a verejnosť sa krátko po jeho dokončení a uvedení na festivale v Cannes rozdelili na dva nezmieriteľné tábory - jedni na Larsa von Triera a jeho dielo nedajú dopustiť, druhí ho zatracujú. V rodinnom dome na predmestí Kodane žije skupinka intelektuálov, ktorých spája zvláštna zábava - hrajú sa na idiotov, rôznym spôsobom postihnutých ľudí, a zámerne tým provokujú svoje okolie. Na prechádzke, v reštaurácii, v bazéne, na exkurzii v továrni... (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Filmbox Plus * 21,00 * hudobný - IBERIA

"... O nějakém ději nelze vůbec hovořit. Pronesených slov můžeme napočítat tolik, kolik je na světě bílých tygrů nebo goril. Jde o ohromující, fascinující a impozantní oslavu tance, hudby, života, Španělska. Španělé ten tanec mají v krvi, jde to cítit z každého pohybu, gesta, mimiky. Potlesk pro Carlose Sauru, který opravdu umí. ..." claudel na ČSFD

Španělské flamenco nemělo nikdy tak sugestivního a úspěšného propagátora, samozřejmě kromě špičkových interpretů a tanečníků jako je režisér Carlos Saura. Dramatické taneční trilogie z osmdesátých let – Krvavá svatba (1981), Carmen (1983) a Čarodějná láska (1986) se vždy staly filmovou událostí roku. Špičkoví tanečníci vášnivého tance, spojující v sobě taneční tradice španělské Andalusie, ovlivněné kulturou arabskou i židovskou, i tradice andaluských gitanos, oslnili celý svět.

Hudebně taneční styl flamenca zahrnuje širokou škálu tanců od vesnických Sevillanas, přes Alegríu, Buleríu, Tangos, Rumbu a další. Hlavními disciplínami jsou tanec, zpěv, hra na kytaru a rytmický doprovod (tleskání, či hra na cajón).

Carlos Saura představil ve svých filmových příbězích flamenco jako jazyk, jímž lze vyjádřit dramata lidské duše natolik srozumitelně, že jeho filmy získaly nadšené vyznavače a obdivovatele na všech kontinentech. V místech, kde dosud nebylo známo flamenco ani jako pojem, začaly vznikat taneční skupiny, kluby přátel a vyznavačů tohoto vášnivého, intimního a mnohdy tragického a bolestného tance.

Saura, jenž se flamencu od Krvavé svatby vlastně nikdy nepřestal věnovat, se stal doslova spolutvůrcem flamencové kultury. Ve svých filmech (následovaly ještě Sevillanky 1991, Flamenco 1995, Tango 1998, Salomé 2002...) přidal k tradičním atributům tanečního představení tanci a hudbě, ještě téměř kongeniální výtvarnou složku, kterou sám vytvořil, tedy barvy, světlo a stín a prostorové řešení scény. Díky vynikající kameře (na filmech Sevillanky a Flamenco spolupracoval s legendárním italským kameramanem Vittoriem Storarem, na filmech Salomé a Iberia jej vystřídal José-Luis López-Linares, oceněný za nejlepší kameramanskou práci roku výroční cenou Goya za Iberii v roce 2006) se mu tak podařilo uchovat prchavé okamžiky mistrovství nejlepších španělských tanečníků, hudebníků a zpěváků v působivých výtvarně dramatických obrazech na filmovém plátně. Tanec, stejně jako divadlo mizí okamžikem, kdy umělec skončí figuru, dohraje roli. Je to umění okamžiku, dialogu mezi umělcem a jeho divákem. Carlos Saura uchovává fascinující umění flamenga i se špičkovými výkony španělských tanečních a hudebních mistrů a zároveň posunuje i filmový jazyk dál k suverenitě výtvarného obrazu.

Ve filmu Iberia, který natočil jako zatím poslední poctu kultuře rodné země, se inspiroval hudbou Isaaka Albénize. Jeho skladby jsou psané s přímým vztahem k jednotlivým regionům Španělska a jeho hudebním zvláštnostem. Volně na ně tančí unikátní soubor, v němž se sešel výkvět španělské flamenkové kultury současnosti. Například Sára Barasová, za choreografii a tanec, Antonio Canalese, José Antonip, Aida Gómezová a její Španělský národní balet, největší zpěváci současného flamenca Enrique Morente a Estrella Morenteová, kytaristé Manolo Sanlúcara, Gerard Núňez, klavírista Rose Tores Pardoová a Chana Domínguez a flamenco-jazzová hvězda Jorge Pardoa.

Iberia potěší nejen všechny příznivce hudby a tance, ale i ty, kdo mají vztah ke Španělsku a jeho barvité a dramatické kultuře. (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Disney Channel * 20,30 * animovaný - KÁČEROVO: TAJOMSTVO STRATENEJ LAMPY

"... Kačeři jsou u Walta Disneye pro mě jasná volba a žádné jejich dobrodružství mě ještě nezklamalo. Legenda nejen animací, ale i českým dabingem:). ..." Djkoma na ČSFD

Strýček Skrblík se vydává se synovci do Egypta, aby našel magickou mapu ukrytou v pyramidě. 
Strýček Skrblík, synovci a Rampa letí do Egypta nalézt poklad. Najdou ho, ale pak se objeví čaroděj Merlock a poklad jim sebere. Zůstala jim jen lampa, kterou si vzala Kačka. Právě tu jedinou však Merlock hledá. Jak totiž po návratu domů děti zjistí, lampa je kouzelná. Náhodou vyvolají Džina, který každému splní tři přání. A dobrodružství pokračuje... (oficiální text distributora)



31.3.2012 * Nova Cinema * 20,00 * dráma - NÚDZOVÝ VÝCHOD

"... Velmi otevřený a hlavně realistický film o "obyčejných" amerických manželích. Sam Mendes v mých očích opět dotáhl laťku po dvou pro mě velmi nudných a nezajímavých filmech na úroveň Americké Krásy. Leonardo a Kate jsou naprosto úžasní, emoce a upřímnost z nich čiší na všechny strany, dohromady jim to ohromně sluší a herecky ladí, i když se zrovna hádají a házejí po sobě židle. Vše dolaďuje nádherná hudba Thomase Newmana a kamera Rogera Deakinse... Není to veselý film, ale je opravdový a určitě nepatří mezi ty, na které zapomenete hodinu po jeho shlédnutí. ..." Galadriel na ČSFD

Drama Nouzový východ se velmi podobá Mendesově oscarové Americké kráse. I tady vidíme, jak nefunkční je ta nejobecnější představa o naplnění Amerického snu, tedy poklidný rodinný život v domku na předměstí. Nicméně trpká zkušenost, kterou prožili Frank a April Wheelerovi, příběhu Americké krásy o pár desítek let předchází. Mladí manželé Frank a Abby sice také žijí nevzrušivým životem americké střední třídy jako jejich sousedé, ale sami cítí, že do tohoto prostředí nepatří. April neláká kariéra ochránkyně domácího krbu a vychovatelky vlastních dětí. Chtěla by se stát herečkou, proto se snaží Franka přemluvit k přestěhování do Paříže, neboť ve městě políbeném múzami pro sebe tuší uplatnění. Ani Frankovi se monotónní kariéra kancelářské krysy nezamlouvá, jenže místo snění o Paříži se oddává alkoholu a vnadné kolegyni. Jak se hroutí jejich společné plány a touhy, upadá i jejich vztah, jenž dospěje až do bodu mrazu. Jedinou cestu zpátky na vrchol představuje radikální řešení, ovšem k tomu by potřebovali najít sílu oba. Bez splnění téhle základní podmínky skončí jejich snažení záhubou. (oficiální text distributora)

31.3.2012 * Cinemax * 20,00 * thriller - VEREJNÍ NEPRIATELIA

"... Zásadní část moderní kinematografie a absolutní kvalitativní vrchol Mannovi digitální éry. Širším publikem to ale zřejmě bude doceněno až mnohem později. ..." Chlupis na ČSFD

Přestože se tenhle příběh odehrál před bezmála osmdesáti lety, je až nebezpečně aktuální. Vypráví o muži, který měl obrovské sympatie veřejnosti, navzdory tomu, že páchal ty největší zločiny. Podle státních institucí vykrádal banky. Podle lidí trestal ty, kdo zavinili hospodářskou krizi.

John Dillinger má v Americe podobnou pověst jako Václav Babinský u nás. Jeho život a dílo byly tak neuvěřitelné, že se staly živnou půdou pro spousty mýtů, které se na ně nabalily tak pevně, že pravdu od fikce už těžko někdo rozezná. Režisér Michael Mann (Nelítostný souboj, Miami Vice) se naštěstí místo hledání pravdy v kupce polopravd a legend soustředil na natočení drsného a živočišného kriminálního thrilleru svým specifickým rukopisem, který charakterizuje pečlivé budování postav a postupná gradace příběhu, který obvykle končívá v působivě natočeném dešti kulek. Michael Mann má ve zvyku pracovat s těmi nejlepšími, a proto si do role Johna Dillingera vybral asi nejpopulárnějšího herce současnosti Johnnyho Deppa, jeho životní lásku obsadil držitelkou Oscara Marion Cotillard (Edith Piaf) a postavu Dillingerovy nemesis, agenta FBI Melvina Purvise hraje tvář z největších kasovních trháků poslední doby Christian Bale (Temný rytíř, Terminátor 4).

Veřejní nepřátelé jsou atraktivní i množstvím rovin, mezi kterými se jejich příběh pohybuje. Úspěšné tažení Dillingerovy bandy americkými bankami a postupně se utahující policejní smyčka na hrdlech jejích členů sice dominuje, ale vedle toho sledujete i Dillingerův intimní příběh, který je skoro stejně zajímavý jako jeho zločinecké eskapády, nebo válku o veřejné mínění, již lupič úspěšně svádí s etablující se FBI, která chce na jeho dopadení postavit smysl své existence.

V přepadených bankách se choval jako jeho oblíbení filmoví hrdinové. K cizím penězům se navíc obvykle nedostával hrubým násilím, ale díky originálním nápadům realizovaným s neobvyklou drzostí. Z policejních pastí unikal zázrakem, a když už sklaply, nepředstavovaly pro něj problém ani mříže vězeňské cely. (oficiální text distributora)

30.3.2012 * Nova * 00,00 * thriller - 48 HODÍN V PARÍŽI

"... První film, co jsem s Fordem viděl. Tehdy mě dostal na celé čáře, pro Forda typická role obyčejného člověka, hozeného do nejhorší noční můry, mu seděla jako ušitá...a já mám ten film doteď moc a moc a moc rád. ..." Douglas na ČSFD

Americký kardiolog Richard Walker si po příjezdu do milované Paříže zpívá ve sprše hotelového pokoje, když ze sebe smývá rozčarování nad zpožděním svého leteckého spoje. Po chvíli zjišťuje, že jeho manželka Sondra zmizela. Vydává se ji hledat a naráží na jazykové překážky, rozdílnou mentalitu, apatické policisty a zapřené byrokraty. Sondra byla unesena a Walker, posedlý touhou po jejím nalezení, nachází jediného spojence - moderní osamělou dívku, která zná místní poměry... (oficiální text distributora) 

30.3.2012 * ČT2 * 21,00 * dráma - KRÁTKE STRIHY

"... U nás málo známé dílko Roberta Altmana, což je velká škoda, protože přitažlivý je nejen zástup hvězd, ale i způsob, jak je mozaika zpočátku nesouvisejících "krátkých prostřihů" ze života navzájem si cizích lidí pospojovaná a vygradovaná. ..." kleopatra na ČSFD

Film režiséra Roberta Altmana, sledující v několika dějových liniích založených na povídkách spisovatele Raymond Carvera, každodenní nešťastné osudy obyvatel amerického Los Angeles. (Hejtmy)