Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

25.11.2011 * FilmBox * 23,10 * dráma - ADAPTÁCIA

"... Klasická poučka praví: žák překonal mistra. Woody Allen musí dnes Charlie Kaufmanovi závidět jeho neotřelou scenáristickou genialitu plnou intelektuálního pochybování o sobě samém, ironických postřehů a sarkasmu, autobiografické inspirace a umění vyváznout ze zrádných osidel složitě (postmoderně) koncipovaného scénáře s dokonalou a smysl dávající pointou a vyzněním... A navíc - ta absolutní sebereflexe... Výjimečný scénář, výjimečný film! ..." Radek99 na ČSFD

Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.

Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně. (oficiální text distributora)

25.1.2012 * ČT2 * 20,00 * dokument - KUPŘEDU LEVÁ, KUPŘEDU LEVÁ

"... Mladí komunisté mají jako vyzvánění hymnu SSSR, mladí konzervativci zase předvolební telefonickou agitaci Václava Klause... Autorce se celkem dobře daří zachovat neutrální stanovisko, nikomu nenadržovat, ukázat hlavně co dělají, jejich názory a jejich angažovanost. Z názorů mladých komunistů jde opravdu hrůza ("Mně by se líbilo žít si za minulýho režimu hezky v paneláku, chodit do práce a milovat Sovětskej svaz" "To myslíš vážně?" "Jasně"), ale na druhou stranu onen konzervativec, který sní o politické kariéře odmala a chodí kvůli tomu do solárka... ..." Galadriel na ČSFD

Od 17. listopadu 2005 do června tohoto roku natáčela dokumentaristka Linda Jablonská mladé lidi, kteří se aktivně hlásí k levicovému a pravicovému politickému smýšlení. Sledovala tedy dění kolem Komunistického svazu mládeže a Mladých konzervativců, zachytila jejich aktivity v politickém dění uplynulého roku. Soustředila se na několik konkrétních hrdinů z obou organizací a zajímala se o jejich způsob života a vidění světa. (oficiální text distributora)

25.1.2012 * Nova Cinema * 20,00 * komédia - ŤAŽKOSTI S ARIZONOU

"... Neskutecnej masakr, ale neni se co divit, kdyz to je od Coenu. Cekal jsem, ze film bude takova jednoducha komedie, ktera se nevyrovna jejich drsnejsim kouskum, ale to sem se pekne mylil. I kdyz je film komedie, tak je misty docela drsna. Navic tvurci k mladicky Holly Hunter, kterou jsem fakt nemoh poznat a ktera byla super a naprosto dokonalymu Nicolasi Cageovi dali par vedlejsich, ale zabavnejch postav, jako je John Goodman nebo jezdec apokalypsy Randall 'Tex' Cobb. Celej film je v uzasnym tempu s uzasnou hudbou a misty Coeni film jeste zrychli a pak trochu pusobi jako zrychlena groteska, navic i kdyz neni pribeh nejak zvlast komplikovanej, je tu spousta uzasnejch napadu, treba uvodni desetiminutovka, utek z vezeni, prepadeni benzinky, jezdec, Goodmanovo ukradnuti ditete atd., skvela kamera a pekelne dynamicka rezie. Naprosto vynikajici pohodova komedie. ..." B!shop na ČSFD

Dvakrát soudně trestaný kriminálník, notorický zlodějíček H. I. Donnough, se znovu a znovu ocitá ve vězení. Při jednom ze svých dalších pobytů v tomto zařízení se zamiluje do půvabné mladé policistky Edwiny. A protože náklonnost je vzájemná, rozhodnou se po jeho propuštění z vězení pro svatbu. Ač se to zdá nemožné, vytvoří šťastný a harmonický manželský pár. Na obloze jejich spokojenosti pluje jenom jeden jediný mrak. Edwina totiž nemůže mít děti. A právě po miminku oba dva velmi touží. Jenže vzhledem k McDonnoughově minulosti nepřichází adopce v úvahu. Jednoho dne se rozhodnou dítě získat jinou cestou, a to za každou cenu. Jediným možným způsobem je krádež. Vyberou si a unesou jedno z právě narozených paterčat místního hlavouna a magnáta Nathana Arizony. Netřeba dodávat, že bohatý tatík se samozřejmě snaží potomka získat zpět, takže pracně nabyté štěstí nemá dlouhého trvání. Gale a Evelle, zlodějíčkovi bývalí kumpáni z vězení, ve snaze získat tučné "nálezné" malého Arizonu unesou. A tak po dítěti pátrá nejen Arizona senior, který si najal schopného střelce, ale také "adoptivní rodiče" malého človíčka. (oficiální text distributora)



24.1.2012 * FilmBox HD * 21,00 * dráma - SMRTIACI BUMERANG

"... To, co předvedl Billy Bob Thornton v tomhle filmu, to se nezapomíná. Jedinečná herecká exhibice, díky níž se Smrtící bumerang stal velmi dobře hodnoceným filmem, tady doslova přebíjí všechny ostatní atributy (mimochodem taky skvělé), z nichž je film poskládán. ..." Radyo by ČSFD


Svět byl pro něho příliš velký a spravedlnost měla úplně jiné rozměry. Bylo mu dvanáct, když zavraždil svou matku a jejího milence. Po sedmnácti letech má být propuštěn z psychiatrické léčebny. Protože je Karl retardovaný, léčení jeho chování nijak nemohlo změnit ani mu nemohlo pomoci. Při návratu do normálního života pomáhá Karlovi i ředitel sanatoria. Sežene mu práci u svého známého v dílně, kde si Karl najde kamaráda. Malý Frank žije sám s matkou a oba se stávají pro Karla jeho novou rodinou. Rodinou, které nikdo nesmí ubližovat. Ale surový milence Frankovy matky je nesnesitelně agresivní. Bude se historie opakovat? (oficiální text distributora)

24.1.2012 * CS film * 20,00 * dráma - INTIMNÍ OSVĚTLENÍ

"... Intimní osvětlení je hlavně o (mužském)přátelství a o ztrátě (mužských)iluzí (hlavně prostřednictvím manželky)...no a taky o vztahu(lásce) mezi mužem a ženou a jeho vývoji, který je ukázán na třech párech : milenci, manželé a staří manželé. Scéna s opilými kamarády, kteří se nakonec rozhodnou vyrazit do světa a skončí u airkoŇaku je nezapomenutelná stejně jako scéna, kde ukazuje Věra Křesadlová v okně koŤata muzikantům, kteří se snaží hrát Mozarta a nějaká koŤata je vůbec nezajímají. Až se za 200 nebo 300 let budou chtít lidi podívat, jak se tady chovali muži k ženám a ženy k mužům, měli by se podívat na Intinmí osvětlení. ..." Vitex by ČSFD


Jeden z významných snímků tzv. nové české vlny 60.let, který byl zařazen mezi desítku nejlepších domácích filmů všech dob. Celovečerní debut scénáristy a režiséra Ivana Passera je současně jeho jediným dlouhometrážním filmem, který natočil v tehdejším Československu. V této osobité smutné komedii se na malém městě po deseti letech setkávají dva spolužáci - hudebníci: jeden je členem oblastního symfonického orchestru, druhý to dotáhl na ředitele městské hudební školy, staví rodinnou vilku a hraje na pohřbech... 


Na námětu a scénáři s Passerem spolupracovali Jaroslav Papoušek a Václav Šašek. Hlavní role zde vytvořili Karel Blažek a Zdeněk Bezušek, dále hrají mj. Věra Křesadlová a Jan Vostrčil (Černý Petr, Hoří,má panenko, Svatba jako řemen). V 70. a 80.letech musel tento snímek "odpočívat" v trezoru... Tento příběh obyčejných českých lidiček se odehrává na malém městě, kam přijíždí jako sólista na koncert amatérského symfonického orchestru bývalý spolužák ředitele místní hudební školy Karla Bambase. Na příhodách několika hodin jsou konfrontovány osudy těchto dvou konzervatoristů, kteří se setkávají po deseti letech. Jeden z nich má kariéru a krásnou přítelkyni, druhý hraje na pohřbech, staví dům, pěstuje angrešt a vychovává děti. Řeklo by se o ničem, že? Nicméně je to biják s velkým B, který představuje jediný český snímek Ivana Passera, který později natočil mnoho velkých filmů v zahraničí. (oficiální text distributora)

24.1.2012 * Barrandov * 21,55 * western - HLAVU DOLE

"... Neprávem opomíjený Leoneho skvost, který stojí ve stínu těch nejslavnějších westernů vůbec a je to ohromná škoda! Již začátek filmu mne vtáhl do děje a na nějaká hluchá místa si nemohu vzpomenout. Film je i přes svou délku (151 minut) zcela vyvážený, jednotlivé postavy jsou velmi pečlivě vykresleny. K tomu Morriconeho hudba, která nemá chybu (všimli jste si variací na Mozarta?). Leone se zde představuje jako levicově smýšlející revolucionář (viz odkaz na Bakunina a samozřejmě nejen on) a vůbec mi to nevadí. ... " Kulmon na ĆSFD

Juan Miranda je chladnokrevný zloděj a šéf početné rodiny, která se živí okrádáním náhodných pocestných a přepadáním dostavníků. V době, kdy kolem něho doslova "vře" mexická revoluce, zajímá se jen o to, jak rychle naplnit vlastní žaludek. Zlomyslná náhoda mu jednoho dne postaví do cesty muže, s jakým se ve svém životě ještě nikdy nesetkal: John H. Mallory jezdí na motocyklu, z ničeho a nikoho nemá strach, přímo ďábelským způsobem zachází s dynamitem a dělá jen to, co chce. Na rozdíl od všech členů své tlupy Miranda rázem pochopí, že to je ten správný člověk, který mu může pomoci splnit dlouholetý sen. Tím není nic jiného, než vykradení velké banky v městě Mesa Verde. A tak se pokusí Johna H. Malloryho pro svůj záměr získat. Ten však má naprosto odlišné plány, o nichž ale příliš nemluví. Přesto se cesty obou rozdílně uvažujících mužů spojí... Western natočil producent a režisér italského původu Sergio Leone, který se proslavil tím, že na jedné straně bořil zaběhnutá schemata žánru (ve filmech Pro pár dolarů, Pro hrst dolarů navíc, Tenkrát na Západě), aby jim současně vrátil původní jednoduchost a humor. Také v tomto příběhu, v němž revoluce v Mexiku a motivy terorismu mají důležité místo, rozhodně nechybí drsnost, neotřelý pohled na westernové postavy, prvky nadsázky i černě laděná komika. Hudbu napsal známý skladatel Ennio Morricone. Postavu svérázného a nevypočitatelného Johna H. Malloryho ztvárnil James Coburn (Sedm statečných, Náš muž Flint), úlohu živočišného Juana Mirandy vytvořil Rod Steiger (Zastavárník, V žáru noci, Takhle se s dámou nejedná). (oficiální text distributora)

24.1.2012 * Nova Cinema * 20,00 * komédia - BÁJEČNÍ MUŽI NA LIETAJÚCICH STROJOCH

"... Jeden z vrcholů žánru jedeme-někam-a-při-tom-si-děláme-naschvály. Souhlasím, že na Bláznivej svět to nemá, nicméně je to mnohem lepší než šedě průměrný Velký závod. Porce podrazů, humoru, crazy nehod a napětí je servírována s citem. ..." Tosim  na ČSFD

Neohrožení dobyvatelé vzduchu aneb z Londýna do Paříže za 25 hodin 11 minut.
Ikaros byl první, kdo se pokusil odhodit zemskou tíži a volně jako pták vzlétnout ke slunci. A i přes jeho tragický konec tenhle sen lidstvo nikdy neopustil. Dnes, na samém počátku dvacátého století, se konečně tato odvěká touha naplňuje. Bachraté, nemotorné stroje mají sice ještě daleko k eleganci a výkonům stříbrných ptáků budoucnosti, nejsou příliš spolehlivé a následky ztroskotání mohou být víc než tragické, ti, kdo je sedlají, však na takové maličkosti nehledí. První aviatici jsou nadšenci a rekrutují se z celého světa. To si dobře uvědomuje vydavatel anglického deníku Daily Post lord Rawnsley, který vypsal odměnu deset tisíc liber pro vítěze leteckého závodu na trase Londýn-Paříž. Kromě cílů ryze pekuniárních, které jistě nejsou zanedbatelné (tato akce nepochybně významně zvýší odběr listu a to je i v roce 1910 velmi zajímavé), má celá věc i cíle řekněme daleko ušlechtilejší: zvýší se prestiž Anglie a celý svět se opět přesvědčí, že Británie neovládá jen moře. Neboť není pochyb o tom, že v tomto závodě všech závodů zvítězí domácí borec...
Děj filmu režiséra Annakina je sice smyšlený, odpovídá ale přesně době, kdy celý svět žil pod dojmem prvních úspěchů v dobývání vzduchu. Závodu Londýn - Paříž se ve filmu účastní 13 strojů, z nich 6 představuje originální typy, jakými byly vedle Blériotových i stroje značky Avro, Demoiselle, Antoinette apod. Sedm dalších strojů bylo pro potřeby filmu zkonstruováno podle původních plánů. Na rozdíl od originálních strojů, které po jistých úpravách byly schopny letu, se ovšem tyto "atrapy" mohly pohybovat jen v závěsu na silných jeřábech.
Filmu, který byl nominován na Oscara i Zlatý glóbus, je sice dnes už více než čtyřicet let, nicméně dosud neztratil nic ze svého půvabu a pohody. (oficiální text distributora)



23.1.2012 * Kino CS * 22,55 * komédia - NEJISTÁ SEZONA

"... Příšerná muka sledování, schvalování, pitomého vyptávání, stěhování... Dělat divadlo v osmdesátých letech v krajině řečené ČSSR bylo strašné. Divadlo Járy (da) Cimrmana o tom vědělo své a natočilo velmi pravdivou komedii. ZLATÝ PRCINY! ..." Tosim na ČSFD

S humorem, satirickou příchutí i s nádechem nostalgie líčí tato hořká komedie peripetie malého divadelního souboru (Divadla starých forem), který má sice úspěch u publika, ale zároveň i stálé potíže s nadřízenými orgány. Zachycuje usídlování divadla na nové "štaci" v nevyhovujícím sále periferního kulturního domu, průběh zkoušek nové hry i její premiéru, ale také epizody ze zákulisí. Značný prostor tu mají ukázky z her repertoáru Divadla Járy Cimrmana (Němý Bobeš, Akt, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Dobytí Severního pólu, Cimrman v říši hudby, Vizionář), ačkoli tu jméno fiktivního slavného génia ani jednou nepadne. Film vychází ze skutečných situací, není v něm (kromě her) nic vymyšleného. Odehrává se celý v prostorách kulturního domu a jeho těsném okolí. Hlavném dějištěm je pak stísněné zákulisí, kam ovšem doléhají i ozvuky všedních starostí protagonistů. (oficiální text distributora)

23.1.2012 * STV2 * 22,05 * dráma - MEDZI STENAMI

"... Formálně vytříbený film, který dokáže těžit z reality a nepotřebuje upozorňovat na sebe sama. Cantetův film hodně připomene teoretické východiska Bressonových filmů. Obraz čisté skutečnosti. Geniální. ..." Rosomak na ČSFD

Žáci střední školy v jedné z problematických pařížských čtvrtí vedou dialogy s učitelem prosazujícím neobvyklé výchovné metody. Film byl natočen dle autobiografického románu Francoise Bégaudeaua, který si také společně se skutečnými učiteli a žáky ve filmu zahrál. (oficiální text distributora)



23.1.2012 * Nova Cinema * 21,45 * dráma - MNÍCHOV

"... "Izrael ztratila svého syna." hořce prohlašovali někteří izraelští předáci na adresu Spielberga. Co je tak popudilo? Ačkoliv je MNICHOV především napínavým špionážním thrillerem, Spielberg už není dávno jenom tím, kdo nechává odříkávat Ítýho "Go home" a Indyho šlehat bičem pro radost divákům, ale chce se také vyjadřovat k bolístkám světa, jak těm historickým (Schindlerův seznam), tak i k těm aktuálním, jako je palčivá izraelsko-palestinská otázka. Když skrze postavu Roberta nechává promlouvat: "Všechna ta krev se nám vrátí. Židé by neměli ubližovat, protože to dělají nepřátelé. Měli bychom být spravedliví. V tom je krása. To je židovské.", nebo když Avner v přesvědčivém podání Erica Bany říká "Dokázali jsme vůbec něco? Každý, koho jsem zabili, byl nahrazen horším. Na konci tohoto zabíjení nebude žádný mír.", možná tak vyslovuje Spielberg svůj vlastní názor a věřím, že se tohle izraelským vůdcům špatně poslouchalo (ale aby bylo jasno, já jsem na jejich straně). A když pominu politikum, co zbylo? Především MISTROVSKY - to desetkrát podtrženo - zrežírovaný thriller, který uchvacuje perfektní filmařinou (např. bych vyzdvihle precizní výpravu s dokonalou atmosférou 70.let), je oproštěn od patosu, jenž byl vždycky bolístkou vážně pojatých Spielbergových filmů a v několika scénách dokazuje, že přerostlé dítě Steven umí i pořádně šokovat (na drsnou naturalistickou scénu zabití holandské vražedkyně jen tak nezapomenu). MNICHOV sice nemá tak hluboký emocionální dopad, jako SCHINDLERŮV SEZNAM, nebo AMISTAD, ale je to kus atraktivní poctivé filmařiny, který chce ´něco´ sdělit a to´něco´předkládá vysoce atraktivní formou. Chyba nevidět. ..." Lima na ČSFD


Nejtragičtější den v olympijských dějinách, masakr izraelských sportovců v roce 1972 v Mnichově, který měla na svědomí palestinská teroristická organizace Černé září, se nesmazatelně vepsal do historie dvacátého století. O událostech, které následovaly, toho v učebnicích dějepisu nebo dobovém tisku mnoho nenajdete. Sérii nájemných vražd proti strůjcům atentátu, které naplánovala a provedla izraelská tajná služba, v mistrovsky napínavém thrilleru zmapovala režisérská legenda Steven Spielberg.


Hrdinou příběhu je mladý Izraelec, příslušník tajné služby Avner (Eric Bana - Trója, Hulk), který je stejně jako většina jeho krajanů zdrcen mnichovskou tragédií. V téhle atmosféře ho osloví důstojník Mossadu Ephraim (Geoffrey Rush - Záře, Piráti z Karibiku), jenž mu nabídne účast v nejriskantnější operaci, kterou do té doby tajná služba židovského státu provedla. Avner musí opustit těhotnou manželku, změnit totožnost a využít všech svých schopností k dopadení a zabití jedenácti mužů, které Mossad obvinil z přípravy mnichovských vražd. Přes své mládí a nazkušenost se Avner brzy stane vůdcem pětičlenné skupiny, v níž kromě něj figuruje řidič Steve (Daniel Craig - nový James Bond), schopný padělatel Hans (Hanns Zischler), odborník na výbušniny Robert (Matthieu Kassovitz) a "čistič" Carl (Ciaran Hinds). Po celém světě metodicky vyhledávají a úspěšně odstraňují "své" muže a čím dál víc na ně doléhají tři zásadní otázky: Co jsou zač ti, které zabíjíme? Lze jejich vraždy ospravedlnit? Zabrání jejich smrt dalšímu teroru? V souboji svědomí a touhy po pomstě si navíc uvědomují další nepříjemný fakt - čím déle budou lovit teroristy, tím pravděpodobnější je, že i oni začnou být loveni.



Scénář k Mnichovu napsal držitel Pullitzerovy ceny Tony Kushner, kterého nadchla spolupráce se Spielbergem. "Nikdo nedokáže vtisknout příběhu tolik napětí jako Steven. U něj víte, že vás už v první minutě nemilosrdně hodí přímo do epicentra příběhu, zmačkne jako citrón a přitom si ještě najde čas pro hledání odpovědí na velmi citlivé otázky," říká Kushner. (oficiální text distributora)