Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

24.2.2012 * Cinemax * 20,00 * dráma - BITKA O ALŽÍR

"... Každá, byť dodatečně sebevíce věnčená válka páchne. A to nejen při pohledu zblízka. Fanfáry, které ji provázejí, nejsou sice vylhány, ale nelze se na ně dívat jinak - chceme-li zůstat nepředpojatými - než jako na špičku špičky pomyslného ledovce věcné skutečnosti a fakt. BITVA O ALŽÍR je z tohoto pohledu jakýmsi cestovním mezníkem: při pohledu zpět se nám vybaví krutá, až dokumentární věcnost Roselliniho filmů PAISA nebo ŘÍM OTEVŘENÉ MĚSTO, při pohledu dopředu, k naší současnosti, drastické scény současné špičky tzv. akčních filmů. Že Francouzi byli v Alžírsku letitými okupanty a příživníky, je zřejmé. Stejně tak je pravdou, že stovky tisíc francouzských kolonialistů se chovaly vůči Alžířanům ať berberským, ať arabským slušně, což kultivovalo do značné míry vzájemné vztahy obou etnik, neměnilo však nic na faktu francouzské takřka 130leté okupace. Bojovalo se - za těchto vyhrocených okolností - o mnoho. Chtěl-li se kdo udržet a nepřipustit do akce extrémní islám, který v celém Maghribu dřímá pod povrchem jako časová bomba, neměl na vybranou. Totéž ovšem platilo i pro druhou stranu. Dezliuze z války, v níž mladí spolunastavovali své krky, aniž vlastně věděli za koho a proč, byla neúnosná. Na konci čtyřicátých let, když namísto slibované nezávislosti byla patrné zvůle Paříže tuto surovinově bohatou kolonii si udržet stůjcostůj, jejich trpělivost přetekla. Výsledkem je po evianských dohodách dnešné rozporuplná alžírská současnosti jednoho z nejbohatších arabských států s mnohaletou občanskou válkou mezi modernisty a "otci návratů" ke kořenům militantního islámu dob Mohamedových a mnoha jejich spolupracovníky ("bílí odpověděli založením teroristické tajné organizace Organizace tajné armády, která se v průběhu první poloviny šedesátých let opakovaně pokusila o atentát na francouzského národního hrdinu generála Charlese de Gaulla. Z černobílé syrovosti tehdejší alžírské skutečnosti, podávané ve filmu, mrazí i dnes. Přál bych si, aby toto více než varovné memento bylo a zůstalo nadčasovým a hlavně nenapodobovaným. ..." sportovec na ČSFD

Alžír, 7.října 1957. Francouzští vojáci donutí zajatce vyzradit adresu jednoho z posledních vůdců povstání Aliho Bodáka. Následuje retrospektiva. Bodák si s nejvěrnějšími připomíná klíčové okamžiky národně revolučního odboje, který trvá již tři léta. Nejprve zkouška: Ali dostane zbraň, kterou má zabít policistu, chybí mu však náboje... Po vyčištění vnitřních řad se odboj zaměří na přepadávání veřejných složek a krádeže zbraní, následují teroristické atentáty... Závěrečné záběry ukazují vítězství revoluce, která Alžír osvobodila 2. června 1962. Režisér Gillo Pontecorvo, původním povoláním novinář a aktivní účastník antifašistického odboje italské mládeže, se rozhodl Bitvu o Alžír natočit dokumentaristickou metodou. Po ročním studiu pramenů a zkoumání autentických míst alžírské revoluce realizoval "nezapomenutelný obraz", sugestivní výpověď, která má v řadě sekvencí sílu a věrohodnost autenticky snímaného materiálu. Ke zobrazení často naivní, primitivní metody osvobozeneckého boje v němž neexistuje objektivní etika dodává režisér: "Je to jako podzemní řeka, která se nakonec objeví na denním světle, je to neústupnost sdílená milióny lidí, kteří se domnívají, že všechny prostředky jsou dobré k dosažení svobody." Martin Jiroušek (oficiální text distributora)

24.2.2012 * HBO * 20,00 * thriller - VEREJNÍ NEPRIATELIA

"... Zásadní část moderní kinematografie a absolutní kvalitativní vrchol Mannovi digitální éry. Širším publikem to ale zřejmě bude doceněno až mnohem později. ..." Chlupis na ČSFD

Přestože se tenhle příběh odehrál před bezmála osmdesáti lety, je až nebezpečně aktuální. Vypráví o muži, který měl obrovské sympatie veřejnosti, navzdory tomu, že páchal ty největší zločiny. Podle státních institucí vykrádal banky. Podle lidí trestal ty, kdo zavinili hospodářskou krizi.

John Dillinger má v Americe podobnou pověst jako Václav Babinský u nás. Jeho život a dílo byly tak neuvěřitelné, že se staly živnou půdou pro spousty mýtů, které se na ně nabalily tak pevně, že pravdu od fikce už těžko někdo rozezná. Režisér Michael Mann (Nelítostný souboj, Miami Vice) se naštěstí místo hledání pravdy v kupce polopravd a legend soustředil na natočení drsného a živočišného kriminálního thrilleru svým specifickým rukopisem, který charakterizuje pečlivé budování postav a postupná gradace příběhu, který obvykle končívá v působivě natočeném dešti kulek. Michael Mann má ve zvyku pracovat s těmi nejlepšími, a proto si do role Johna Dillingera vybral asi nejpopulárnějšího herce současnosti Johnnyho Deppa, jeho životní lásku obsadil držitelkou Oscara Marion Cotillard (Edith Piaf) a postavu Dillingerovy nemesis, agenta FBI Melvina Purvise hraje tvář z největších kasovních trháků poslední doby Christian Bale (Temný rytíř, Terminátor 4).

Veřejní nepřátelé jsou atraktivní i množstvím rovin, mezi kterými se jejich příběh pohybuje. Úspěšné tažení Dillingerovy bandy americkými bankami a postupně se utahující policejní smyčka na hrdlech jejích členů sice dominuje, ale vedle toho sledujete i Dillingerův intimní příběh, který je skoro stejně zajímavý jako jeho zločinecké eskapády, nebo válku o veřejné mínění, již lupič úspěšně svádí s etablující se FBI, která chce na jeho dopadení postavit smysl své existence.

V přepadených bankách se choval jako jeho oblíbení filmoví hrdinové. K cizím penězům se navíc obvykle nedostával hrubým násilím, ale díky originálním nápadům realizovaným s neobvyklou drzostí. Z policejních pastí unikal zázrakem, a když už sklaply, nepředstavovaly pro něj problém ani mříže vězeňské cely. (oficiální text distributora)

24.2.2012 * MGM * 20,00 * dráma - V ŽIARI NOCI

"... Gradující gangsterské drama ospalého městečka v hlavní roli Sidney Poitiera a Roda Steigera je výjimečně strhujícím dílem i s perfektní studií rasového podtextu. ..." tahit na ČSFD

Městečko Sparta ve státě Mississippi mohlo mít novou továrnu. Chtěl ji postavit bohatý podnikatel Colbert. Ten je však jedné noci nalezen mrtev. Zavražděn. Místní policejní náčelník Bill Gillespie podezřívá z vraždy mladého černocha, kterého jeho zástupce Sam Wood našel na nádraží. Při výslechu však vyjde najevo, že černoch, který se jmenuje Virgil Tibbs, je také policista. A rovnou jeden z největších expertů na vraždy ve Filadelfii. Gillespie je stejně jako většina jižanů rasista, a tak odmítne nabídku Tibbsova nadřízeného, aby mu detektiv pomohl s vyšetřováním. Protože však nemá s podobnými případy žádné zkušenosti, nakonec je přece jen nucen jeho pomoc přijmout. Tibbsovy schopnosti se prokáží velice záhy, když velmi rychle zjistí, že oběť nebyla zabita tam, kde bylo nalezeno tělo, a když je zatčen další podezřelý, dokáže, že nejde o vraha, přestože u něj byla nalezena Colbertova náprsní taška. (oficiální text distributora)

23.2.2012 * Prima Family * 00,40 * dráma - CHLAPEC V PRUHOVANOM PYŽAME

"... Tak tohle mě totálně zbilo. Během sledování celýho filmu jsem měl neskutečně tísnívej pocit a z toho konce se mě chtělo jít zvracet, což se mě stalo u filmu poprvé v životě. Střet dětské naivity s krutou realitou jsem vnímal opravdu hodně emotivně. ..." Enšpígl na ČSFD

Osmiletý Bruno je synem nacistického důstojníka, který je povýšen a poté odvelen z pohodlí Berlína do opuštěné oblasti na venkově. Bruno, jehož starší sestra už má jiné zájmy, se cítí osamělý a nemá si s kým hrát. Z nudy a ze zvědavosti neposlechne matčino varování, že se nemá vzdalovat od domu, a vydá se k nedaleké „farmě“. Netuší, že je to koncentrační tábor, kde se v praxi provádí „konečné řešení“ židovské otázky. Náhodou se však setká se stejně starým Shmuelem, který je oblečený do pruhovaného „pyžama“ stejně jako kuchař, který pro Brunovu rodinu vaří. Přestože chlapec na druhé straně plotu s ostnatým drátem žije úplně jiný život než Bruno, dvojice se skamarádí a Bruno si zvolna si začíná uvědomovat, jaký je doopravdy svět dospělých. Střet s realitou 2. světové války však pro oba chlapce končí tragicky… Drama podle románu Johna Boynea, jež ukazuje z neobvyklého pohledu brutalitu, nesmyslnost a zničující důsledky války, natočil režisér Mark Herman. (oficiální text distributora)

23.2.2012 * Film+ * 22,15 * dráma - MEDZI NEPRIATEĽMI

"... Člověk je nepoučitelný! Pár let po nejhorším konfliktu v dějinách lidstva se v Alžírsku odehrává peklo, které se francouzským filmařům povedlo dokonale převést na plátno. Úžasně tu tvůrci vykreslili proměnu mladého nadporučíka - "chceš-li s vlky býti, musíš s nimi výti". Osobně se mi snímek líbil, dávám plné hodnocení za zobrazení krutosti bez příkras, objektivitu pohledu na konflikt a psychologii dvou hlavních postav. ..." cheyene na ČSFD

Film Mezi nepřáteli nám odhaluje skutečný příběh někdejší francouzské koloniální války. „Jsem si jist, že film bude mít význam i pro jiné země, než je Francie, protože ho lze srovnat s dnešní situací v Iráku.“ režisér Florent Emilio Siri. Mladý nadporučík plný ideálů (Benoît Magimel) velí základně v Alžírsku, zemi bojující za osvobození se od Francie. Zde se spřátelí s veteránem bez iluzí (Albert Dupontel) a místním mladíkem náležícím k jejich četě. Válka a její zvěrstva však brzy podrobí jeho morální hodnoty velmi těžké zkoušce. Film Mezi nepřáteli je založen na historických faktech a předkládá dobový pohled na válku. Odkrývá přeměnu vojáků v týrané vězně a spojenců v nepřátele. (oficiální text distributora)

23.2.2012 * MGM * 21,50 * thriller * OSVIETENIE

"... geniálna atmosféra, geniálna hudba, geniálny príchod do hotela, geniálne šlapacie autíčko, geniálny casting .... no proste Kubrick !!! ..." ripo na ČSFD

Spisovatel Jack Torrance hledá klidné místo pro psaní svého nového románu, a tak přijímá nabídku dělat správce odlehlého horského hotelu. Při úvodním pohovoru se dozvídá mimo jiné hrůznou historku o svém předchůdci, který zešílel ze samoty a odloučení a zavraždil svou ženu a dvě dcery... po příjezdu Jack ubytuje svou rodinu a začíná psát knihu. Brzy však zjišťuje, že samota uprostřed hor je tísnivá a také on začíná přicházet o rozum. (oficiální text distributora)

23.2.2012 * JOJ plus * 20,15 * akčný - ŽIŤ A NECHAŤ ZOMRIEŤ

"... Prvá Bondovka s Rogerom Moorom prekonáva všetko čo sme doposiaľ u Bonda mohli vidieť. James Bond zmenil absolútne svoj image, a je ťažko povedať, či je to dobré alebo nie. Tam kde Connery vsadil na svoj šarm a pokojnú chôdzu vo vypätých situáciach, Roger Moore nahrádza väčšou dávkou akcie a mladíckeho entuziazmu. Live a let Die je omnoho akčnejšie, výpravnejšie ako jeho predchodzovia. Záporák už nie je člen zločineckej organizácie SPECTRE ale drogový barón veriaci v osud a voodoo. K tomu všetkému prirátam fantastickú réžiu Guya Hamiltona, ktorý stál pri zrode série a ktorý vie nasnímať, či už akciu tak aj emócie. Kopec rôznych vychytávok a úvodnú pieseň od Paula McCartneyho. a keď k tomu prirátame krásku v podani Jane Seymour a jednu z kultových postavičiek, ktoré séria o Bondovi vyprodukovala - šerif Pepper - dostávame jednu z najlepších bondoviek vôbec. Nezostáva mi nič iného len tlieskať. ..." ScarPoul na ČSFD

Vražda v sídle OSN přivádí Bonda do USA. Stopy vedou do Orleansu, kde sídlí gang překupníků drog. Odtud se agent 007 vydává na tajemný ostrov San Monique v Karibském moři, ovládaný kultem Voodoo. Nebyl by první běloch, který by zde zemřel mysteriózní smrtí, jestliže se pokusí odhalit tajemství maskovaných plantáží, díky nimž může získat doktor Kananga tuny heroinu. Jakou roli v tomto případu sehraje Solitaire, žena, která dokáže předpovídat budoucnost z karet? Přivádí sice Jamese Bonda na stopu, ale zároveň její věštba znamená i ohrožení života. V tomto filmu se poprvé představil jako James Bond Roger Moore. Paul a Linda McCartneyovi získali za úvodní píseň nominaci na Oscara. (oficiální text distributora)



23.2.2012 * Nova Cinema * 20,00 * akčný - BATMAN SA VRACIA

"... Je těžké určit, zda je druhý Batman lepší či horší než první, jeho postavy jsou totiž daleko propracovanější a psychologicky uvěřitelnější. Rovněž atmosféra je v Batman returns hustá tak, že by se dala krájet, jen jediná věc je tam jiná...Batman. Narozdíl od jedničky není už tak "cool" a takový "god", před ostatními postavami ustupuje do pozadí a člověk má dojem, že kdyby tam nebyl, ani by to nevadilo...což ovšem nic nemění na tom, že film jako takový je mistrovské dílo temné tak, že slabší povahy mají problém to rozdýchat. ..." Douglas na ČSFD

Gotham City je terorizováno zločineckou bandou cirkusových artistů, vedených fyzicky deformovaným Oswaldem Cobblepotem, přezdívaným Tučňák. Selina Kyleová, sekretářka mocného obchodníka Maxe Shrecka, odhalí podvodný plán svého šéfa na získání financí od města a je za trest shozena z mrakodrapu. Přežije a stává se Kočičí ženou, osamělým a vysoce vynalézavým kriminálním živlem. Shreck se dohodne se ctižádostivým Tučňákem, že ho udělá starostou, aby mohl Gotham City snadněji okrádat. To už ale přichází na scénu Batman a začíná plnit svou úlohu ochránce utlačovaných a zastánce práva a spravedlnosti. I když jsou tentokrát jeho protivníci mimořádně zdatní, není jim to nic platné. A sílící citové pouto mezi Batmanem a Kočičí ženou učiní z těchto protivníků spojence a možná i něco víc... (oficiální text distributora)

22.2.2012 * Nova Cinema * 22,10 * dráma - ZO ŽIVOTA CHLAPCA

"... De Niro je tu dokonalý parchant, ovšem zcela se mu vyrovná strhující Leonardo (jeho první úspěch) - při tom co předvádí na konci mi běhal mráz po zádech. ..." Anthony na ČSFD

Svobodná matka Caroline (Ellen Barkin) se svým synem Tobym (Leonardo DiCaprio) utíkají z Východu a usazují se v Seattle, kde si Caroline najde zdánlivě slušného mechanika Dwighta Hansena (Robert De Niro), který se po svatbě projeví jako alkoholik a tyran. Zatímco Caroline se s tím dokáže alespoň trochu vyrovnat, Toby se svým otčímem dostává do stále větších konfliktů... Film je adaptací autobiografického románu Tobiase Wolffa. (Pohrobek)



22.2.2012 * Filmbox Plus * 21,00 * dráma - TAJOMSTVO SLOV

"... Překrásný romantický příběh, jehož každá scéna má své místo v pečlivě promyšlené mozaice, jehož každé slovo dává smysl i v širším kontextu, jehož tématický přesah je ohromující. Nahluchlá, samotářská, na slovo skoupá Hanna, ošklivě popálený, výřečný, dočasně nevidomý Josef – dvě duše ztracené uprostřed oceánu. Ztracené, aby se našly. Význam slov vyřčených a slov myšlených se nemusí vždy nutně shodovat, nečekejte však zákeřnou hru s metaforami, stačí svěží mysl a kapka empatie. Film se vyhýbá kýčovitosti a sentimentalitě, nikoliv způsobem přehnaně urputným, jenom k vyvolání těch správných emocí nevolí nikdy tu nejsnazší cestu. Herecký výkon Sarah Polleyové je bezmála dokonalý, zvlášť vezmeme-li v potaz, že krom jednoho dlouhého (a pro děj opravdu zásadního) monologu nemá žádnou emočně vypjatou scénu. To Tim Robbins mi do role rebelantského „vrtaře“ s pokérovaným ramenem a náušnici v uchu moc neseděl. Když vtipkuje, je fajn, když má však plakat, přehrává podobně nejapným způsobem jako v Tajemné řece. Čekal jsem, že mě Tajemství slov dojme stejně jako extrémně smutný Můj život beze mne (rovněž od Isabel Coixetové). Tentokrát jsem sice nevyronil žádnou slzu, film mě přesto zasáhl ještě citelněji. Je to záležitost srdce a mozku, ne činností jenom jednoho, ale teprve součinností obou těchto orgánů plně doceníte podmanivost tohoto snímku. Již dlouho jsem nic fiktivního natolik osobně neprožíval, o to je pro mne těžší slovy přesně vyjádřit v čem spočívá ono tajemství slov. Zůstaňme tedy u toho, že v jejich nevyřčenosti.  ..." Matty na ČSFD

Vrtná stanice, místo izolované od civilizace, vzdoruje vlnám daleko na otevřeném moři. Na tomhle odlehlém místě obývaném pouze muži se jednoho dne objeví žena (S.Polley). Má se starat o pracovníka (T.Robbins), který při nehodě přišel o zrak. Časem mezi oběma vzniká pouto. Jako na pustém ostrově se stávají citově závislí jeden na druhém. Za pomocí slov vyplouvají na povrch jejich tajemství, bolest, naděje, láska, smutek..... Bezesporu největší filmová událost ve Španělsku za rok 2005. Na vzniku snímku režisérky Isabel Coixet se výrazně podílel Pedro Almodóvar a jeho produkční společnost ElDeseo, kterou řídí se svým bratrem Augustínem. Film Tajemství slov získal 4 španělské Oscary (ceny Goya) v hlavních kategoriích a deklasoval konkurenci jak u diváků, tak u kritiků. (oficiální text distributora)