Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

22.2.2012 * Filmbox Plus * 21,00 * dráma - TAJOMSTVO SLOV

"... Překrásný romantický příběh, jehož každá scéna má své místo v pečlivě promyšlené mozaice, jehož každé slovo dává smysl i v širším kontextu, jehož tématický přesah je ohromující. Nahluchlá, samotářská, na slovo skoupá Hanna, ošklivě popálený, výřečný, dočasně nevidomý Josef – dvě duše ztracené uprostřed oceánu. Ztracené, aby se našly. Význam slov vyřčených a slov myšlených se nemusí vždy nutně shodovat, nečekejte však zákeřnou hru s metaforami, stačí svěží mysl a kapka empatie. Film se vyhýbá kýčovitosti a sentimentalitě, nikoliv způsobem přehnaně urputným, jenom k vyvolání těch správných emocí nevolí nikdy tu nejsnazší cestu. Herecký výkon Sarah Polleyové je bezmála dokonalý, zvlášť vezmeme-li v potaz, že krom jednoho dlouhého (a pro děj opravdu zásadního) monologu nemá žádnou emočně vypjatou scénu. To Tim Robbins mi do role rebelantského „vrtaře“ s pokérovaným ramenem a náušnici v uchu moc neseděl. Když vtipkuje, je fajn, když má však plakat, přehrává podobně nejapným způsobem jako v Tajemné řece. Čekal jsem, že mě Tajemství slov dojme stejně jako extrémně smutný Můj život beze mne (rovněž od Isabel Coixetové). Tentokrát jsem sice nevyronil žádnou slzu, film mě přesto zasáhl ještě citelněji. Je to záležitost srdce a mozku, ne činností jenom jednoho, ale teprve součinností obou těchto orgánů plně doceníte podmanivost tohoto snímku. Již dlouho jsem nic fiktivního natolik osobně neprožíval, o to je pro mne těžší slovy přesně vyjádřit v čem spočívá ono tajemství slov. Zůstaňme tedy u toho, že v jejich nevyřčenosti.  ..." Matty na ČSFD

Vrtná stanice, místo izolované od civilizace, vzdoruje vlnám daleko na otevřeném moři. Na tomhle odlehlém místě obývaném pouze muži se jednoho dne objeví žena (S.Polley). Má se starat o pracovníka (T.Robbins), který při nehodě přišel o zrak. Časem mezi oběma vzniká pouto. Jako na pustém ostrově se stávají citově závislí jeden na druhém. Za pomocí slov vyplouvají na povrch jejich tajemství, bolest, naděje, láska, smutek..... Bezesporu největší filmová událost ve Španělsku za rok 2005. Na vzniku snímku režisérky Isabel Coixet se výrazně podílel Pedro Almodóvar a jeho produkční společnost ElDeseo, kterou řídí se svým bratrem Augustínem. Film Tajemství slov získal 4 španělské Oscary (ceny Goya) v hlavních kategoriích a deklasoval konkurenci jak u diváků, tak u kritiků. (oficiální text distributora)


Žádné komentáře:

Okomentovat