"... Šerif jednoho zapadlého městečka je připraveno stanout tváří tvář svému odvěkému nepříteli, který má dorazit poledním vlakem. Poledne bude za hodinu. Otázkou tedy je, jak vyplnit volný čas. Scénárista Carl Foreman si s ní poradil bravurně. Děj mezi svatbou a příjezdem vlaku není jen vatou, snažící se úporně udržet divákovu pozornost. Ač naplňuje typické schéma o chlapské odvaze, postoji k morálce a zodpovědnosti, naplňuje jej za pomoci výtečně zvolených herců a vedle sebe úhledně poskládaných dialogů, z každý zvlášť graduje. Způsob, jakým pak graduje celý film, je ohromující. Gary Cooper prochází vylidněnou ulicí, město se zalyká napětím, blížící se střet je nevyhnutelný. Čtyři neohrožení desperáti, z nichž minimálně jeden vzbuzuje zasloužený respekt, versus jeden poctivý šerif, který už vlastně šerifem být neměl a který teprve v tomto krizovém okamžiku zjistil, jak to vlastně je s tou lidskou (ne)vděčností. Posledních dvacet minut „pseudo-psychologického westernu“ V pravé poledne můžeme bez nadsázky označit za geniálních. Fred Zinnemann měl v té době ty nejpozoruhodnější filmy před sebou, Gary Cooper za sebou, oba dva nicméně do Pravého poledne vložili maximum. ..." Matty na ČSFD
Will Kane se právě oženil a chystá se opustit městečko, kde dosud vykonával funkci šerifa, když se k němu donese zneklidňující zpráva - na zastávce čekají tři nechvalně známí muži. Poledním vlakem má totiž do města přijet vrah, kterého Will kdysi pomohl dostat do vězení, aby se Willowi i městečku pomstil. Will se snaží sehnat muže, kteří by se spolu s ním čtyřem zabijákům postavili, nikdo mu ale pomoci nechce a všichni ho přesvědčují, ať raději odjede - pak dají banditi městu pokoj. Will tak proti nim stojí v pravé poledne sám. (oficiální text distributora)
Žádné komentáře:
Okomentovat