Vitajte na stránke TV TIPOV!

Nechaj sa viesť ponukou filmov českých a slovenských televíznych staníc. Denne výber toho najkvalitnejšieho, čo môžeš vidieť na televíznej obrazovke.

14.11.2011 * FilmBox * 21,00 * dráma - DOM BLÁZNOV

"... Nepříčetně krásný film. Skáču nadšením, pokud vidím, že někdo něco umí tak, až je to nesnesitelné. Hlavní představitelka hrála svou roli tak, až jsem se klepal rozkoší. Režie perfektní. Děj, zápletky, blázni, klobouček a výbuchy. Všechno geniálně doplkané do podoby, která nemá obdoby. Podoby bez obdoby, to je moje. ..." snob na ČSFD

Tento film vznikl podle skutečných událostí. V první čečenské válce roku 1996 bylo pohraničí sousedního Ingušska ohrožováno čečenskými ozbrojenci. Poblíž hranice stála psychiatrická léčebna. Její pacienti si žili po svém a netušili, co je čeká.
Válka, která vybuchla vedle nich bez varování, vnesla do jinak poklidného ústavu chaos. Ošetřující personál odjel pro autobus, jímž by evakuoval pacienty do bezpečí, a dlouho se nevrací. Pacienti se se svým útočištěm ocitli přímo v křížové palbě. Jakoby však tito duševně choří, přivyklí všemožným lidským úchylkám, považovali ten podivný mumraj, tanky a polní uniformy jen za další, i když trochu děsivou, zábavu. Co je trápí mnohem více je ztráta jejich denního řádu. Panoptikum bizarních postav se dál stará o svoje vlastní věci a kolem nich vybuchují bomby a drolí se stropy.
Žanna, místní kráska, dívka nevinnější než anděl, čeká na svého ženicha Bryana Adamse, který skutečně přijal se svou písní Have You Really Loved a Woman účast v tomto snímku a prolíná se jako sen o krásném životě krutou realitou jejího světa.
Jelena Vysockaja, ruská herečka, která vystudovvala v Rusku a v Londýně, žena režiséra Andreje Končalovského, hraje Žannu nezapomenutelným způsobem, což jí vyneslo i Cenu za ženský herecký výkon.
Režisér Andrej Končalovskij, starší bratr režiséra Nikity Michalkova, přijal za tento brilantní protiválečný film Zvláštní cenu poroty a Cenu UNICEF na MFF v Benátkách v roce 2002.
Od režiséra jsme naposledy uvedli film Slepička Rjaba (1994), ale diváci si jistě pamatují např. filmy Sibiriáda, Romance o zamilovaných, Šlechtické hnízdo, Strýček Váňa, či v Americe natočené Splašený vlak,či Tango a Cash. (oficiální text distributora)

14.11.2011 * MGM * 20,00 * western * 20,00 * DVAJA IŠLI SVETOM

"... Můj nejoblíbenější americký western, který je zřejmě tím nejpravdivějším - minimálně, co se Fordovy tvorby týče. Jedná se vlastně o rozvíjení tématu ze Stopařů a ještě markantněji se ukazuje, jaká byla tvář americké civilizace - plná nenávisti, předsudků a rasismu. Ford do svého westernu poprvé obsadil Jamese Stewarta a dal mu možnost předvést nebývale mnoho poloh svého hereckého umění. Stewart jako muž bez iluzí, bez ideálů svým způsobem zrcadlí Fordovo vlastní rozčarování z Divokého západu. Dalšími symboly jsou černoššký herec Woody Strode jako nesmiřitelný, brutální náčelník Stone Calf, který nedostane od Stewarta šanci - a ani ji nemůže dostat! A pak diva z Griffithsových filmů Zrození národa a Intolerance Mae Marsh, která odmítá návrat mezi bílé! Snímek jasně odmítá ideál Divokého západu jako místa rovných, spravedlivých mužů, ale ani nesklouzává k podobně idealistickým vinnetouovským pohádkám o běloších a indiánech, kteří mohou trvale žít v míru. Tvrdá porce realismu. Z formálního hlediska je Fordova režie uměřenější i klasického opitimistického hudebního doprovodu je pomálu. Na druhou stranu nijak není oslabena porce vtípků, které však naplňují především první polovinu snímku. James Stewart pak předvádí herecký koncert, a i když není vlastně aspoň zpočátku zcela kladnou postavou, morálně dokonalého Richarda Widmarka jasně zastiňuje...." Pohrobek na ČSFD

Guthrie McCabe (James Stewart), cynický americký šerif bez iluzí, vede klidný život v jistém texaském městečku, jehož obyvatelé mu za jeho služby odvádějí deset procent ze svých zisků. Proto se mu příliš nelíbí, když ho jeho přítel, idealistický poručík Jim Gary (Richard Widmark), pošle do čtyřicet mil vzdálené pevnosti. Díky svým dobrým vztahům k indiánskému náčelníkovi Quanah Parkerovi (Henry Brandon) se má McCabe vydat do komančského území a přivést odtamtud bělochy, kteří žijí již bezmála deset let mezi Komanči... (Pohrobek)

14.11.2011 * CS film * 20,00 * dráma - POLNOČNÁ OMŠA

"... Vynikajúco natočená vojnová dráma s dusnou atmosférou strachu, ktorý umocňovala čierno-biela kamera. Príbeh zo silným morálnym aspektom. ..." Flego na ČSFD

Filmová adaptácia rovnomennej divadelnej hry Petra Karvaša. Dramatický príbeh malomeštiackej rodiny Kubišových, ktorej členovia pokiaľ už priamo nekolaborujú s Nemcami, túžia aspoň prežiť vojnu v bezpečí. Vážnym ohrozením sa pre nich stáva návrat zraneného syna Juraja, ktorý bojuje s partizánmi. (oficiální text distributora)

14.11.2011 * Nova Cinema * 20,00 * krimi - PĚNIČKA A PARAPLÍČKO

"... Možná nejzávažnější, ale také nejspornější pokus Jiřího Sequense natočit kriminálku s vysokým výpovědním přesahem. Tohle už není jen o panoptiku bizarních figurek pražského podsvětí a mordpartě charismatického pana rady, ale vážně míněná snaha natočit film vypovídající o duchu a podstatě první republiky s přesahy k politice, typům národního charakteru, silné nostalgii i sociálnímu podhoubí tehdejší společnosti. ..." Radek99 na ČSFD

Za ranního šera je v Praze ve Vltavě nalezena mrtvola kasaře Toufara se zabodnutým nožem v zádech. Inspektoři Bouše a Brůžek navštíví jeho milenku, prostitutku Annu Kulatou zvanou Paraplíčko a je zjevné, že než otevřela dveře svého bytu, oknem kdosi utekl. Paraplíčko je předvedena k výslechu k šéfovi kriminálky - radovi Vacátkovi, ale i když je šokována fotografií mrtvého, nepřizná nic. Před Toufarem žila Paraplíčko s kasařem Pěničkou, který jí velmi miloval a odvedl ji od pouličního řemesla. Když však dostal tři roky kriminálu, Paraplíčko začala žít se surovým Toufarem a ten ji znovu vyhnal na ulici. Pěnička je proto v případě vraždy nejpodezřelejší. Už je tři měsíce doma a pracuje u uhlířů, kteří mu potvrdí alibi. Paraplíčko má ale z Pěničky strach a na radu kriminálníka Mlíka oznámí Vacátkovi, že vražedný nůž byl Pěničkův. Policisté přijdou kasaře zatknout, ale ten uprchne k půdě domu, tam se zabarikáduje a po pronásledovatelích střílí. Nakonec se za ním vydá sám pan rada. Pěnička se přizná k zabití Toufara v sebeobraně při rvačce a Vacátko ho přemluví, aby se odevzdal do rukou spravedlnosti. Odjedou spolu fiakrem a rozlítostněná Anna se vrací ke starému způsobu života, zavěšená do nového milence - Mlíka. (oficiální text distributora)

14.11.2011 * STV2 * 20,00 * dokument - HĽADAČI UTAJENÝCH SVETOV

Dokumentárny film o podzemných krásach a o cestách odhaľovania tajomstiev slovenských jaskýň.
Musíte ísť hlboko do podzemia, kľukatou cestou... Budete sa plaziť v bahne a v chlade, vo vlastnom pote, ktorý vám po chvíli primrzne na koži. Pôjdete zo svetla do tmy, aby ste znovuobjavili svetlo, svetlo v sebe...
Film Pavla Barabáša Hľadači utajených svetov vás povedie spleťou neuveriteľných tesných chodieb a zároveň množstvom priestranných siení tých najvzácnejších jaskýň Slovenska. Predstaví vám aj obdivuhodných ľudí - mužov a ženy, ktorým patrí vďaka za to, že nám sprístupnili podzemné bohatstvo, na ktoré môžeme byť právom pyšní.
Slovensko disponuje unikátnymi krasovými územiami, ktoré sa vyznačujú svojráznymi geomorfologickými a hydrologickými javmi. Tie vznikli chemickým rozpúšťaním vápencov a iných rozpustných hornín. Na našom území zaberajú rozlohu 2 700 km2. Na Slovensku je známych vyše 4 450 jaskýň, z toho 130 je vytvorených v nekrasových horninách (andezity, bazalty, pieskovce...). Najviac jaskýň je v Slovenskom krase, Nízkych Tatrách, Spišsko-gemerskom krase, Veľkej Fatre, Strážovských vrchoch, Západných, Vysokých a Belianskych Tatrách. Najvyššie položené jaskyne sú v Červených vrchoch v Západných Tatrách (2 070 až 2 080 m. n. m.) Najväčší podzemný priestor je Rozprávkový dóm v Stratenskej jaskyni s objemom 79 017 m3. Najväčší stalagmit vysoký 32,6 m je v Krásnohorskej jaskyni na Silickej planine v Slovenskom krase.
Slovensko je jedna z najväčších veľmocí, čo sa týka počtu sprístupnených jaskýň zaradených do svetového prírodného dedičstva UNESCO. Od roku 1995 je do zoznamu zaradená Ochtinská aragonitová jaskyňa, Jasovská jaskyňa, Domica, Gombasecká jaskyňa, Krásnohorská jaskyňa sprístupnená špeciálnym režimom pomocou drevených lavičiek a lanových traverzov, Nachádza sa tu unikát - kvapeľ rožňavských jaskyniarov. Je to gigantický stĺp vysoký 32,6 m, ktorý patrí medzi najväčšie kvaple na svete. Od roku 2000 pribudla do zoznamu aj Dobšinská ľadová jaskyňa. Okrem pár sprístupnených jaskýň oplýva Slovensko aj neuveriteľným množstvom unikátov, ktoré boli objavené len nedávno a zatiaľ zostávajú otvorené len očiam odborníkov a objaviteľov (Hipmanove jaskyne, Stratenská jaskyňa, Jaskyňa mŕtvych netopierov,...). 

13.11.2011 * Universal Channel * 23,00 * dobrodružný - POSLEDNÝ MOHYKÁN

"... Nebyť Indyho, označil by som toto Mannovo vrcholné dielo za najlepší dobrodružný film všetkých čias. Excelentné herecké výkony, výpravné bojové scény, nezabudnuteľná hudba. A Posledný Mohykán je jeden z mála filmov, ktorý je OMNOHO lepší ako predloha - zmeny v príbehu zmenili klasickú indiánku na rozšafný historický epos, zabitie iných postáv v závere výrazne posilnilo dramatickosť a emocionálnu silu. Jednoducho skvost. A Wes Studi v úlohe hrdloreza Maguu je jedna z najodpornejších záporáckych držiek v histórii filmu. ..." Cervenak na ČSFD

Daniel Day-Lewis jako statečný přítel Indiánů ve filmovém přepisu slavného románu J. F. Coopera.
Filmaři již mnohokráte zvolili za předlohu svých děl pentalogii spisovatele Jamese Fenimora Coopera o dobrodružstvích bílého lovce, přezdívaného Sokolí Oko, a jeho indiánských přátel v době bojů Francouzů a Angličanů o nová území v Severní Americe.
Nejslavnější se stala kniha úvodní Poslední Mohykán. Sokolí Oko spolu s posledními potomky z kmene Mohykánů Čingačgúkem a jeho synem Unkasem pomáhají anglické posádce bránit jednu z pevností. Znepřátelené strany využívají pro své cíle indiánské bojovníky. Huron Magua, který bojuje se svými muži po boku Francouzů, přísahal veliteli dobývané pevnosti pomstu za vyvraždění své rodiny. Po podpisu kapitulace se rozhodne vyprovokovat střetnutí s odcházejícími britskými jednotkami, při němž velitele zabije a zmocňuje se jeho dvou dcer Cory a Alice. Sokolí Oko se zavázal ochránit čest dívek a nechce je nechat ve spárech primitivního divocha. Navíc ke Coře cítí více než přátelství a také Unkasovi není Alice lhostejná.
Pro postavu bílého lovce zvolil režisér Michael Mann u nás tehdy nepříliš známého Daniela Day-Lewise, který si však již získal uznání v podobě Oscara za hlavní roli ve snímku "Moje levá noha" (1989). (oficiální text distributora)

13.11.2011 * HBO * 20,00 * komédia - PIRÁTI NA VLNÁCH

"... Nádhera, už dlho ma žiadny film nenadchol tak ako The Boat that Rocked. Skvelí herci, skvelá atmosféra, príjemný humor, super hudba a postavy, ktoré musíte milovať. A tie najkrajšie chvíle ich životov... ..." Rex Mundi na ČSFD

Po Lásce nebeské přichází "Plavba nebeská". Jeden z nejúspěšnějších a nejzábavnějších scenáristů současnosti Richard Curtis umístil svou režijní druhotinu na moře a obsadil do ní ty nejlepší britské komiky současnosti a ty nejlepší hudební kousky z šedesátých let minulého století. Vznikla rebelantsky drzá komedie o skupince excentrických dýdžejů, s nimiž by každý rád prožil aspoň kousek života.

Pokud jde o rockovou muziku, byla šedesátá léta zlatou érou. Regulemi sešněrovaný rozhlasový trh ve Velké Británii to ale okázale ignoroval, a tak mohli tamní posluchači svou oblíbenou muziku poslouchat jen dvě hodiny týdně na vlnách veřejnoprávní BBC. Pak se však objevilo Radio Rock, které tuhle nebezpečnou hudbu šířilo 24 hodin denně a přísná nařízení obcházelo jednoduchým trikem – vysíláním z lodi plující Severním moře těsně za hranicemi britských teritoriálních vod, což byla výjimka, na kterou byli i vynalézaví zákonodárci krátcí.

Posádku nejzábavnějšího plavidla v dějinách poznáváme společně s teenagerem Carlem, kterého po vyhození ze školy poslala svérázná matka na převýchovu k jeho kmotrovi Quentinovi (Bill Nighy), jenž pirátskému rádiu šéfuje. Carla čeká drsná životní lekce, vedená těmi nejlepšími pedagogy – americkým hudebním fanatikem přezdívaným The Count (Philip Seymour Hoffman), krutě zábavným moderátorem Davem (Nick Frost), playboyem na plný úvazek Gavinem (Rhys Ifans) a dalšími rozhlasáky, kteří jsou všechno, jen ne normální. Miluje je celá Británie s výjimkou ministra zodpovědného za rozhlasové vysílání (Kenneth Branagh). Ten je schopen čehokoliv, jen aby tyhle kacíře umlčel. Rocková lavina se ale zastavit nedá.

„Příslušníci naší generace mají stejnou zkušenost. Po nocích jsme pod polštářem poslouchali úžasnou muziku, která se jinde slyšet nedala, a z obýváku na nás řvali rodiče, ať ten kravál vypneme. Kvůli určitému puncu ilegality jsme do ní byli možná o to víc zažraní,“ vzpomíná Curtis, který se na tenhle pubescentní prožitek rozhodl navléct příběh, který stojí a padá s otázkou: „Co všechno se může přihodit na lodi plné bláznů, kteří jsou na ní dobrovolně uvěznění 24 hodin denně?“ Odpovědí je smršť zábavných scén, kterým dávají šťávu neuvěřitelná ega jejich protagonistů. Zatímco Láska nebeská byla především pro nenaprativelné romantiky, tenhle film je pro všechny, kdo mají rádi muziku, trochu nebezpečí, vítr ve vlasech a špetičku nezávazného sexu. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)

13.11.2011 * Prima Cool * 20,00 * komédia - DO NAHA!

"... Britský humor má svoje kouzlo, byť možná není tak vděčný a podbízivý. Některé scény jsou jednoduše neodolatelné, Cattaneo pojal tu tragikomickou snahu stárnoucích postaviček přijít si na své a přemoci stud neobyčejně laskavě a decentně. Do filmu hladce zapadá i sociálně kritický podtext (ne nepodobný tomu z Billyho Eliotta) a vlastně všechna vážnější témata v něm nabídnutá. Třešničkou na dortu jsou precizní výkony všech zainteresovaných. Neobyčejně příjemný film! ,..." Marigold na ČSFD

Hořká komedie DO NAHA!, odehrávající se v severoanglickém průmyslovém městě Sheffieldu, pojednává o tak neveselých věcech, jako jsou nezaměstnanost či ohrožení tradiční mužské role. Šest mužů, vedených navenek suverénním Gazem a potýkajících se s finančními, rodinnými a psychickými problémy, se pokusí získat peníze. Zorganizuje pánskou striptýzovou šou, jejíž atrakcí jsou oni sami. Obnažit se na veřejnosti a zároveň si přitom zachovat důstojnost ovšem není pro nikoho z nich vůbec jednoduché.

Režisér Peter Cattaneo pracuje ve svém debutu s výraznými typy, jež jsou vedle svého vzhledu většinou charakterizovány i dramatickými vnitřními rozpory. Příběh je vyprávěn s jiskřivým, suchým, místy černým humorem a také s lehkou dávkou sentimentu. Navíc vyrůstá na pozadí přesvědčeně ztvárněné sociální reality: problémy hrdinů nejsou v první řadě existenční, nýbrž spíše existenciální. V toporném striptýzovém tanci jde více než o odhalování jejich těla o odhalování jejich nitra. Nahota, kolem níž se celý děj zdánlivě točí, tak zcela ztrácí svůj erotický náboj... (oficiální text distributora)

13.11.2011 * Doma * 20,00 * dráma - ZÁPISNÍK JEDNEJ LÁSKY

".. Maximálne neoriginálny a maximálne bez chybičky sfilmovaný primitívny príbeh s taaakto veľkým srdcom. Romantická limodáda galaktických rozmerov, ktorá sa až do posledných 15 minút dôstojne drží nad lacným sentimentom. Pomalé tempo, poetická širokouhlá kamera, slušní herci (hlavne Ryan Gosling), pekný klavírový motív. Pre tých, čo veria, že láska k jednému človeku môže vydržať na celý život. Nič pre cynických realistov. ..." POMO na ČSFD

Ve snímku Zápisník jedné lásky předčítá starý muž ze svého vybledlého zápisníku ošetřovatelce (Gena Rowlands) v sanatoriu příběh o jediné ženě svého života. Ve filmu se přenášíme do minulosti a sledujeme životy dvou mladých lidí ze Severní Karolíny, kteří pocházejí z naprosto odlišného prostředí, Allie (Rachel McAdams) a Noaha (Ryan Gosling). Ačkoliv Allie byla vychována v nádherném přepychovém jižanském domě a Noah vyrostl v chudém stavení, na jehož prahu džemovali hudebníci, nic mladé dvojici nezabrání v tom, aby spolu nestrávili jedno nádherné léto předtím než je odloučí nejprve rodiče, a poté první světová válka. Když se vojáci po válce vrátí domů, všechno je jinak. Allie je zasnoubena s úspěšným podnikatelem a Noah žije sám se svými vzpomínkami ve 200 let starém domě, který nádherně restauruje. Když však Allie zahlédne v místních novinách článek o Noahově práci, ví, že ho musí vyhledat a rozhodnout se jednou provždy, zda-li poslechnout své srdce nebo rozum. (oficiální text distributora)

12.11.2011 * Cinemax * 23,15 * dráma - RÍM

"... Kupodivu jsem byla unešena i z tohoto podivně dokumentárního filmu o Římu, vlastně se mi zatím zdá nejpřístupnějším dílkem od Felliniho. Je to také dáno občasnými vskutku humornými situacemi (ono totiž vidět přehlídku církevních šatů - to se jen tak nepoštěstí, nebo Felliniho kterak deklamuje, že ti studenti kritizují film, který právě natáčí...). Roma chvílemi však i kritizuje a nostalgizuje - mizející fresky vykutané krtkem v nově stavěném metru, toho jsou jasným příkladem. Jen mě takříkajíc zaskočila šišlavá angličtina ... (nepochopení z mé strany - nebo to byl zase jen vtip???). Film je poctou i kritikou Říma zároveň, je také poctou a kritikou italskému temperamentu, je to vizuálně a audiálně (ruchy velkoměsta hrají velkou roli) úchvatný film, sice bez děje, ale s poselstvím...." K212 na ČSFD


Po filmu Klauni (1970) na jedno z Felliniho oblíbených témat, prostředí cirkusů, vznikly krátce po sobě dva snímky věnované místům, která Fellini miloval. Amarcord (1973), ve kterém vytvořil obraz malého přímořského městečka, kde se narodil a prožil dětství. A rok předtím film Roma - s městem Římem v hlavní roli. Po pohledu zúženém na svět římské smetánky v dřívějším Sladkém životě se tentokrát Fellini vyznal ze své lásky ke krásnému i rozporuplnému velkoměstu a "svým" jedinečným Římanům, a z obdivu k jeho historii. Mozaiku obrazů, faktů i fantazie skládá z opět nezakrytě autobiografického pohledu: chlapec z Rimini, pro kterého je Řím téměř legendárním městem z vyprávění, se s ním setkává jako mladý muž, a je pohlcen jeho pulzujícím životem, doslova vtažen "do víru velkoměsta". Ve třetí části filmu se už jako zralý muž - filmař - snaží postihnout obraz města mnohem plastičtěji a hlouběji, s důrazem na jeho historii a její propojení se současností. Ve své široké fresce kombinuje Fellini téměř dokumentární pasáže se snovými vizemi. Sám o filmu Roma řekl, že je jakousi kompilací filmů, které dosud natočil, i těch, které ještě nenatočil. (oficiální text distributora)